کد خبر: 619822
تاریخ انتشار :

کاهش قیمت دلار + جزییات

سکه امامی دیروز نه تنها سطح حساس ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد که به زیر محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی سرازیر شد

کاهش قیمت دلار  + جزییات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت دلار در چند سال اخیر نوسانات زیادی داشته است.روند افزایشی قیمت دلار باعث تاثیر مستقیم بر سایر قیمت ها در زمینه های مختلف شده است.بالا رفتن قیمت دلار باعث تغییرات زیادی در بخش های مختلف جامعه میشود.قیمت دلار یکی از مهم ترین دغدغه ها برای اقشار مختلف جامعه بوده است.جزییات قیمت دلار را در ادامه میخوانید.

قیمت دلار و سکه دوباره در مسیر کاهشی

ساعت ۳ بعدازظهر روز شنبه، سکه با قیمت ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۸۰ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، عامل اصلی نزولی شدن فلز گرانبهای داخلی، کاهش بهای دلار در بازار داخلی بود. اسکناس آمریکایی دیروز ۷۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

به گفته فعالان، دیروز تقاضای خاصی در بازار وجود نداشت و حجم معاملات کاهش پیدا کرده بود. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی نیز فاصله معناداری با بازار آزاد نداشت که تقاضای کاذبی وارد معاملات شود. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان تعیین کردند که ۱۵۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. در واقع در اولین روز هفته، بازارساز با نزدیک کردن قیمت فروش دلار خود به بازار آزاد، مانع از آربیتراژ ارزی و ورود تقاضای کاذب به بازار شد. برخلاف انتظارات، افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی موجب نشد که قیمت در بازار آزاد رشد کند.

قیمت دلار

در کنار این، به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد، عدم واکنش مجلس به پایان ضرب الاجل هسته ای بود. ۳۱ اردیبهشت، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت. تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد. سکوت مجلس به معامله گران چنین سیگنالی را داد که ممکن است مذاکرات به زودی به نتیجه ای برسد. نشانه دیگر امیدواری کاهشی‌های بازار اظهارات نماینده ارشد روسیه بود. میخائیل اولیانوف نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین به روزنامه «اکو مسکو» گفت ایران «در روزهای آینده» غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف می‌کند. از نگاه معامله گران زمانی که ایران حاضر می‌شود از غنی‌سازی تا حدی عقب نشینی کند، به معنای آن است که احتمالا در زمینه لغو تحریم‌ها امتیازات مناسبی را دریافت کرده است.

کاهش قیمت دلار و سکه + جزییات

جدا از اثرگذاری اخبار سیاسی، دیروز در سمت تقاضای حواله ای نیز افراد زیادی حضور نداشتند و نرخ حواله درهم در مسیر کاهشی حرکت کرد. حواله درهم دیروز زیر سطح ۶ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار گرفت و با ۳۰ تومان افت به بهای ۶ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور طبیعی افت یکی به کاهش دیگری منجر می‌شود. برخی بازیگران باتجربه ارزی باور دارند، تجار منتظر هستند که نتایج مذاکرات هسته ای مشخص شود و به همین دلیل خریدهای خود را به تعویق انداخته اند. با وجود تقویت انتظارات کاهشی، تحلیلگران فنی باوردارند تا زمانی که قیمت دلار بالای محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد، ریزش خاصی در بازار ارز رخ نخواهد داد.

اثر افت دلار بر سکه

سکه امامی به افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی واکنش نشان نداد. طلای جهانی در انتهای هفته (روز جمعه) توانست بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلار به کار خود پایان دهد. صعود سنگین طلا در هفته گذشته موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار سکه تقویت شود. با این حال، فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته تحت تاثیرکاهشی بهای دلار، نزولی شد و به زیر مرز ۱۰ میلیون تومان رفت. به گفته فعالان، بی محلی سکه به رشد قابل توجه طلای جهانی موجب شد که علامت حباب سکه منفی شود.

طلا-سکه

دیروز ارزش ذاتی سکه امامی بالای ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که فاصله معناداری با قیمت ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی بازار داشت. می‌توان گفت دیروز قیمت سکه در بازار پایین‌تر از ارزش ذاتی‌اش بود. تحلیلگران باور دارند در صورتی که طی روزهای آتی دلار افت معناداری را تجربه نکند، سکه به مسیر افزایشی بازخواهد گشت.

خبری که قیمت دلار را پایین آورد / ریزش های بیشتر در راه است؟

به گفته فعالان، اظهارات سخنگوی دولت در افزایش فروش معامله‌گران ارزی اثر داشت. علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران عنوان کرد قیمت فعلی ارز واقعی نیست و دلار بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان قرار خواهد گرفت. در واکنش به این اظهارات، قیمت دلار در بازار آزاد ۱۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۲۳ هزار و ۹۷۰ تومان قرار گرفت. این محدوده قیمتی همچنان نزدیک به ۷ هزار تومان با بیشترین قیمتی که ربیعی برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد،‌ فاصله دارد. با این حال، برخی معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، دولت به مذاکرات برجامی امیدوار است و انتظار دارد با لغو تحریم‌ها، افت قیمت دلار شدت بگیرد. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار، در صورتی که امید به لغو تحریم‌ها وجود نداشت، مقامات دولتی به‌صورت چند باره وعده دلار زیر ۲۰ هزار تومان را مطرح نمی‌کردند.

شماری از معامله‌گران اعتقاد دارند اظهارات مقامات دولتی خوش‌بینانه است و دلار برای افت قیمت، با دشواری‌های زیادی رو‌به‌رو است. آنها اعتقاد دارند، اگر مذاکرات هسته‌ای به‌زودی به نتیجه نرسد، اسکناس آمریکایی راه افزایشی را در پیش خواهد گرفت. برخی از معامله‌گران به صحبت‌های رئیس پیشین بانک مرکزی اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند در صحبت‌های او، می‌توان خطرات نوسانی شدن دوباره بازار را احساس کرد. همتی چندی قبل عنوان کرده بود که میانگین درآمد ارزی بانک مرکزی ۴۵ میلیارد دلار بوده است، حال آنکه در مقاطعی از دوران تحریم، به ۵ میلیارد در سال کاهش یافت. او از کاهش شدید صادرات نفت کشور و افزایش کسری بودجه نیز خبر داد.

 خبری که قیمت دلار را پایین آورد / ریزش های بیشتر در راه است؟

برخی فعالان اعتقاد دارند با توجه به چنین معضلاتی، احتمال افت قیمت دلار به سوی محدوده‌های گفته‌شده ربیعی دشوار خواهد بود. ربیعی عنوان کرده است کارشناسان اعداد مختلفی را برای آینده قیمت دلار مطرح می‌کنند که عموما بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان است. او گفت دلار جایی بین همین قیمت‌ها خواهد ایستاد. با این حال، چنان‌که اشاره شد موانع زیادی نیز در برابر افت دلار وجود دارد.!

نگاه بازار به آینده مذاکرات

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تمام توجه بازار به آینده مذاکرات است و معامله‌گران نیز تمایلی ندارند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، خریدهای خود را به شکل معناداری بالاتر ببرند. آنها اعتقاد دارند بازارساز در شرایط فعلی با عرضه ارز قابل‌توجه در برابر نوسان‌گیران بازار ارز ایستادگی خواهد کرد. بازارساز از اواخر فروردین‌ سال‌جاری اجازه نداده است که قیمت دلار حتی وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شود. حتی در مقطعی که انتظارات کاهشی در بازار قدرت گرفت، اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز دچار نزول قیمت شد.

در کنار این تحلیلگران فنی اعتقاد دارند بازار در روزهای اخیر در یک دامنه مشخص نوسان می‌کند و به دوراهی قیمتی رسیده است که سرنوشت آتی این ارز را مشخص می‌کند. به گزارش اقتصاد نیوز، در یک راه، محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد که افت به زیر این محدوده، فروشندگان بازار ارز را فعال‌تر می‌کند. راه دیگر، محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است که شکست آن، چراغ سبز به خریداران برای بازگشت به بازار است. روز سه‌شنبه هیچ کدام از این محدوده‌ها شکسته نشدند. این موضوع نشان می‌دهد بازار همچنان تمایل دارد در زندان ۲۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان به حرکات خود ادامه دهد.

افت معنادار در بازار سکه

سکه امامی دیروز نه تنها سطح حساس ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد که به زیر محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی سرازیر شد. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز فلز گرانبهای داخلی با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۱۹۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، عامل اصلی افت سکه، کاهش بهای دلار در بازار آزاد بود. در کنار این اونس طلا نتوانست بالای مرز هزار و ۹۰۰ دلاری بماند و افت داشت. این مساله نیز در انتظارات کاهشی معامله‌گران موثر بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها