کد خبر : 4346 / /
/

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید.

علیرضا زاکانی (زاده ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در تهران) سیاستمدار اصولگرا است. علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. علیرضا زاکانی مسئول اسبق سازمان سازمان بسیج دانشجویی و در پی آن حادثه کوی دانشگاه، و عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر بوده است. علیرضا زاکانی نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را برعهده داشته‌است. علیرضا زاکانی فعالیت مطبوعاتی نیز دارد و علاوه بر دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، صاحب وب سایت خبری جهان نیوز و هفته نامه پنجره است.

علیرضا زاکانی به نفع رئیسی کناره گیری کرد

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران به نفع ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدا کناره گیری کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، این کناره گیری امشب پس از گمانه‌زنی‌های اخیر در این خصوص صورت گرفت.

این در حالی است که رسانه‌های ایران قبل از این نیز پیش‌بینی کرده بودند که او تا آخرین لحظه در انتخابات حضور نداشته باشد.

گفتنی است انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران 18 ژوئن برگزار خواهد شد.

مسئولیت همسر علیرضا زاکانی

روابط عمومی ستاد علیرضا زاکانی نامزد انتخابات1400 در اطلاعیه‌ای درباره مسئولیت همسر زاکانی عنوان کرد: در برخی‌ رسانه‌ها برای معرفی خانم معصومه پاکتچی ، همسر آقای دکتر علیرضا زاکانی، عنوان مدیر حوزه های علمیه خواهران استان تهران ذکر شده که این عنوان نادرست بوده و عنوان صحیح ایشان «مدیر سابق ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران تهران و مشاور مدیر سابق» است.

علیرضا زاکانی

 علیرضا زاکانی /نگاهی به زندگینامه و فعالیت‌ها

ستاد زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، زندگینامه و فعالیت های او را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، ستاد علیرضا زاکانی زندگینامه و سوابق فعالیت های این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به شرح زیر منتشر کرد.

الف) خلاصه زندگی‌نامه، سوابق و فعالیت‌ها:

علیرضا زاکانی در اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در جنوب شهر تهران،  متاهل دارای همسر و سه فرزند دختر (که همگی ازدواج نموده) و چهار نوه.

۱. سابقه ایثارگری:

شصت و دوماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عملیات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازی پنجاه درصد حضور در ستاد جنگهای نامنظم، لشگرهای محمّد رسول‌ا… (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاههای جنوب و غرب، عمدتاً در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» و توفیق قبول مسوولیت‌هایی از جمله مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسول‌ا… (ص) و نهایتاً مسوولیت محور این لشگر.

۲. تحصیلات دانشگاهی و سوابق علمی

ورودی سال ۱۳۶۸ رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران و سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای در همان دانشگاه  و هم‌اینک بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) خدمت می‌نماید. علاوه بر این عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد.

۳. فعالیتهای انقلابی در دانشگاه و مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور

فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه بدو ورود به دانشگاه، در قالب حضور در تشکل‌های دانشجویی بویژه بسیج دانشجویی و همزمان به مدت ۴ سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت که به همین سبب مدیر نمونه کشوری گردید.

اواخر سال ۱۳۷۷ مسئولیت بسیج دانشجوئی دانشگاه‌های استان تهران(جایگاه ۱۸ سرتیب تمامی) و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ مسوولیت سازمان بسیج دانشجوئی کشور (جایگاه ۱۹ سرلشگری تمام) را برعهده گرفت و منشاء تحولات اساسی در ساختار و نیز نوع عملکرد بسیج دانشجویی گردید و دوبار نیز در این مسوولیت به عنوان مدیر نمونه کشوری شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.

۴. رئیس مجمع عالی بسیج کشور

زاکانی از مرداد ۹۵ تا خرداد ۹۸ به مدت قریب سه سال رئیس مجمع عالی بسیج کشور ( با ارتقاء جایگاه در زمان مسئولیت ایشان به جایگاه ۱۹ سرلشکری) بود. ساماندهی ۸۸ هزار نفر از نیروهای متخصص بسیجی در سراسر کشور و تهیه و تدوین برنامه های کاربردی مبتنی بر نظام مسائل اصلی کشور مهمترین کارویژه او در این مسوولیت بود.

۵. نمایندگی مردم در چهار دوره مجلس شورای اسلامی

۵.۱. مجلس هفتم از تهران

حضور در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در کنار قبول مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به ‌همراه فعالیتهای قانونگذاری و نظارتی به‌ویژه توفیق انجام بزرگترین تحقیق و تفحص مجلس در دوره صد ساله خود با عنوان تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور ـ به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ـ همچنین تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری و نیز مشارکت در تحقیق و تفحص از قوه قضائیه.

۵.۲. مجلس هشتم از تهران

در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود که  به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت. نایب رئیس کمیسیون، رئیس کمیته اقتصادی آن و به مدت ۲.۵ سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در این کمیسیون گردید.

۵.۳. مجلس نهم از تهران

زاکانی در انتخابات مجلس نهم نیز همچون مجلس هشتم عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود که این بار رئیس ستاد کشوری آن نیز گردید. در مجلس به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  بر عهده گرفت. رئیس فراکسیون سازمانهای مردم نهاد شد و همچون مجلس هفتم به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درآمد. او همچنین نقشی محوری را در شکل گیری فراکسیون اصولگرایان مجلس ایفا نمود و علاوه بر عضویت در شورای مرکزی ، سخنگوی این فراکسیون شد.

مهمترین مسوولیت زاکانی در دوره مجلس نهم، ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام بود. در این کمیسیون با وجود یک نایب رئیس مجلس، سه رئیس کمیسیون (امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه، بهداشت و درمان) اعضا به ریاست او رای دادند. گزارش نهایی کمیسیون برجام و رئیس آن مورد تقدیر رسمی رهبر معظم انقلاب اسلامی گرفت. امروز صحت محتوا و حقانیت این گزارش بیش از پیش بر همگان اثبات شده است.

۵.۴. مجلس یازدهم از شهر مقدس قم

زاکانی در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه قم (دیار علم و فقاهت) به مجلس راه یافت و یکی از گزینه های مطرح برای ریاست مجلس بود که با درک درست از شرایط سیاسی و ضرورت انسجام داخلی نیروهای انقلاب از رقابت پر هیز نمود.

۵.۵. ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

زاکانی در سیزدهمین سال از تجربه نمایندگی مردم در مجلس، با تصویب هیات رئیسه مجلس یازدهم، به ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انتخاب شد که این مسوولیت در زمره مدیریت های کلان کشور محسوب می شود. ضمن آنکه برنامه تحولی او برای استفاده از ظرفیتهای جدید بویژه نخبگان و جوانان متخصص از نکات قابل اتکا و استناد است و در ۹ ماه حضور خود در این مرکز تحولات بزرگی را پیگیری و اجرا نموده است.

ب) شخصیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی

دکتر زاکانی در ۴۲ سال عمر خود در فضای پربرکت انقلاب اسلامی، همواره در هر جایی که به حضور از سر تکلیف نیاز بوده است، حاضر بوده و میدان را خالی نکرده است.

۱. نقش مؤثر و جریان ساز در ۱۴ سال فعالیت در جنبش دانشجویی از سال ۶۸ تا ۸۲

۲. نقش مؤثر و جریان ساز دو دهه جریان اصولگرایی

۳. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از سال ۸۷ تا ۹۱

در آن ایام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی پس از ۴ سال فعالیت خود، یکی از گسترده ترین تشکلهای سیاسی کشور است که در ۳۰ استان و بیش از ۲۷۹ شهرستان فعال دارای مجوز از فرمانداری ها بود.

۴. فساد ستیزی و مبارزه عملی با مفاسد اقتصادی در کنار پاک بودن

۵. شش سال عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب

۶. فعالیت فرهنگی ـ مطبوعاتی

۶.۱. چهار سال عضویت در هیات منصفه مطبوعات

۶.۲. راه اندازی و صاحب امتیاز و مدیر مسئولی هفته نامه فکری ـ فرهنگی پنجره با رویکرد ترویج اندیشه های کاربردی اسلام ناب محمدی(ص) و تبیین و ترویج نگاه فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی انقلاب اسلامی

۷. چهار سال عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور

۸. تخصص و اشراف در چند حوزه مهم

۸.۱. آموزش عالی و حوزه دانشگاهی: زاکانی به دلیل حضور ۶ ساله در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با نظام آموزش کشور و به دلیل فعالیت ۱۴ ساله در جنبش دانشجویی کشور با بدنه دانشگاه و جریانات دانشجویی آشناست، به دلیل تحقیق و تفحص آموزش عالی از معضلات ساختاری و مدیریتی آگاه است و نیز به دلیل عضویت هیات علمی دانشگاه با مسائل حوزه استادان عمیقا مرتبط است.

۸.۲. نظام سلامت: زاکانی متخصص پزشکی هسته ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است با معضلات نظام سلامت به طور ملموس آشناست.

۸.۳. سیاست داخلی: زاکانی به دلیل فعالیت حرفه ای سیاسی در کشور، جزء معدود سیاسیون مسلط به تعاملات سیاسی کشور است و به سبب فعالیت تشکیلاتی چندین ساله و دبیرکلی گسترده ترین حزب کشور و نیز سفرهای متعدد به اقصی نقاط کشور، با مسائل کلان سیاسی و خرد آن در گستره کشور کاملا آشناست.

۸.۴. سیاست خارجی: ریاست بر کمیسیون برجام و گزارش دقیق آن اشراف خوبی را نسبت به مهمترین موضوع سیاست خارجی کشور در سالهای اخیر برای زاکانی به ارمغان آورده است.

۸.۵. حوزه اقتصادی و مبارزه با مفاسد: زاکانی به جهت مسوولیت دو سال و نیم در کمیته اقتصادی و حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در کمیسیون اصل ۹۰ و نایب رئیس این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی، آشنایی و اشراف کلان نسبت به ساز و کارهای اقتصادی کشور دارد و به دلیل حضور موثر در دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی با روشهای قانونی و عملی گره گشایی از مبارزه با مفاسد خصوصا در پیکره بزرگ دولت آشناست.

۸.۶. حوزه فرهنگ و مطبوعات: فعالیت زاکانی در دو دوره هیات منصفه مطبوعات و ایفای نقش به عنوان مدیر مسوول نشریه پنجره او را با جریان مطبوعاتی و فرهنگی کشور آشنا نموده است.

۸.۷. حوزه دفاع: بعنوان یکی از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس با این حوزه نیز به خوبی آشناست.

علیرضا زاکانی و زندگی نامه اش

ب) زندگینامه

۱. تولد و خانواده

علیرضا زاکانی در دوازدهم اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در جنوب شهر تهران، میدان خراسان متولد شد. پدربزرگ مادری اش آذری و اهل تبریز بودند، جد مادری‌اش اهل کاشان بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند؛ اما پدر ایشان، اهل شهر ری بودند. همسرش نیز اصالتا تبریزی است و معاون حوزه های علمیه استان تهران است.

پدرش مرحوم حسین زاکانی از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی جهان پهلوان تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد مرحوم تختی بود. علیرضا زاکانی خود نیز قبل از حضور در مناطق عملیاتی و مجروحیت کشتی گیر بود.

همسرش دارای تحصیلات حوزوی بوده و فعالیت های متنوع فرهنگی و انقلابی دارد. او سه فرزند دختر دارد که هر سه نفرشان ازدواج کرده اند. دختر اولش فوق لیسانس و معلم مدرسه فرهنگ در قم است و دو فرزند دارد. داماد اولش که دانشجوی دانشگاه تهران بوده و در حوزه علمیه سال دهم بوده و برادر شهید است و پدر و پدربزرگ و برادرش هرسه روحانی اند. فرزند دومش هم فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس از دانشگاه سوئیس بود و یک فرزند دارد، داماد دومش نیز فارغ التحصیل همان دانشگاه و فرزند یک رزمنده و جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس می باشد. فرزندم به همراه همسرش برای ادامه تحصیل در رشته تازه تاسیس رشته علوم انسانی دیجیتال (بدون مشابه داخلی) و بدون استفاده از بورس تحصیلی داخل یا خارج به دانشگاه ممتازی در سویس رفته و اکنون حدود بیش از یک سال است در ایران هستند و به همراه همسرشان کار تخصصی در علوم کامپیوتری بویژه با رویکرد تحکیم خانواده انجام می دهند. داماد سوم ایشان از فرزندان یکی از جانبازان و رزمندگان پرسابقه جنگ و دارای مدرک دکترای عمران از دانشگاه تربیت مدرس بوده و اکنون بعنوان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان هیات علمی در دانشگاه امام حسین ع مشغول شده است.

۲. فعالیتهای دوران انقلاب

علیرضا زاکانی از ابتدای انقلاب و در سال ۱۳۵۶ که ۱۲ ساله و دانش آموز بود، با اوج گرفتن انقلاب اسلامی اولین حضور اجتماعی‌ خود را با شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی تجربه کرد. در ابتدای پیروزی انقلاب با حضور در فعالیتهای جهادی از یک سو و سازماندهی مردمی محلات از سوی دیگر نقش ایفا نمود و به صیانت از انقلاب اسلامی مبادرت ورزید. مسجد فعالیتش ابتدا مسجد لرزاده تهران با محوریت مرحوم آیت الله عمید زنجانی بود و بعد از آن بیشتر فعالیت‌هایش از سال ۵۹ به بعد در مسجد همت‌آباد با محوریت آیت‌الله تنکابنی شکل گرفت.

۳. سابقه فداکاری در دوران دفاع مقدس

علیرضا زاکانی با شروع جنگ تحمیلی، در ماه های اولیه دفاع مقدس ـ در حالیکه بیش از ۱۵ سال نداشت ـ همدوش دیگر جوانان بسیجی پا به عرصه دفاع از دین و میهن گذارد که حاصل آن تا پایان دوران دفاع مقدس، ۶۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عملیات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازی پنجاه درصد شد. وی که در هنگام پیوستن به جبهه حق بیش از ۱۵ سال نداشت، پس از حضور در ستاد جنگهای نامنظم، لشگرهای محمّد رسول‌ا… (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاههای جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» سپری کرد و توفیق قبول مسوولیت‌هایی از جمله  مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسول‌الله(ص) و نهایتاً مسوولیت محور این لشگر را کسب نمود.

۴. تحصیلات دانشگاهی و سوابق علمی

زاکانی با پایان جنگ‌ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ پس از مدتها دور بودن از فضای درس و تحصیل، در کنکور سراسری شرکت کرد و در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۸ رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در تابستان سال ۱۳۷۶ دکترای عمومی‌ را اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد. در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در سال ۱۳۸۳ آن را به پایان رساند و هم‌اینک بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی خدمت می‌نماید. علاوه براین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد.

۵. فعالیتهای انقلابی در دانشگاه و مسوولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور

سابقه حضور داوطلبانه درجبهه‌های جنگ تحمیلی، زاکانی را بر آن داشت تا از بدو ورود به دانشگاه، فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه خویش را در قالب حضور در تشکل‌های دانشجویی سامان بخشد. زاکانی پس از یک سال عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نظر به اهمیت بسیج دانشجویی در کلام امام و رهبری، به تاسیس بسیج دانشجویی روی آورد و پس از مدتی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مسوولیت وی در میان بسیج تمام دانشگاههای کشور به رتبه نخست دست یافت. پس از ادغام آن با دانشگاه تهران، مسوولیت کل «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران» و همزمان به مدت ۴ سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت که به همین سبب مدیر نمونه کشوری گردید.

زمان مسوولیت او در بسیج دانشجویی تا خرداد ۱۳۷۶ مصادف با دولت سازندگی بود؛ دولتی که فعالیت سیاسی دانشجویان را بر نمی تابیدند تا جاییکه مقام معظم رهبری بعدها کسانی را که می خواستند دانشگاه غیرسیاسی باشد، به شدت مورد انتقاد قرار دادند: «خدا لعنت کند کسانی را که می خواهند دانشگاه را غیر سیاسی کنند». اما نوع عملکرد وی در بسیج دانشجویی مبتنی بر ضرورت تحلیل سیاسی دانشجویی، اعلام موضع و اقدام و عمل به آن تحلیل از سر تکلیف بود.

روش مدیریت فعال و تحولی زاکانی در بسیج دانشجویی در بها دادن به نیروهای جوان دانشجو و بازگذاشتن دست آنها در امور همراه با نظارت، مورد اعتراض برخی از افراد مسوول و غیرمسوول بود تا اینکه در بهمن ۱۳۷۶ در دیدار اعضای «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران» با مقام معظم رهبری، ایشان پس از استماع گزارش زاکانی به عنوان مسوول آن تشکل، سخنان و برنامه های اعلامی او در بسیج دانشجویی را اینچنین تایید فرمودند: «برادرمان بسیار حرفهای خوبی بیان کردند، از اینکه الحمدلله شما جوانان خوب و مومن در دانشگاه هستید و حضور دارید، من خیلی خوشحالم. این کارهایی را هم که گفتید دارید می کنید و کرده اید، همه خوب است.» (کتاب بسیج دانشجویی ص۱۴۰)

او اواخر سال ۱۳۷۷ مسوولیت بسیج دانشجوئی دانشگاه‌های استان تهران و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ مسوولیت سازمان بسیج دانشجوئی کشور (جایگاه سرتیپ تمام) را برعهده گرفت و منشاء تحولات اساسی در ساختار و نیز نوع عملکرد بسیج دانشجویی گردید و برخلاف برخی مسوولان در جاهای دیگر ـ که از بیرون یک سازمان یا وزارتخانه و از بالا به آنجا تحمیل می شوند ـ مراحل ترقی در بسیج دانشجویی را با توکل بر خدا و اتکا به توانمندیهای مدیریتی خود پیمود و دوبار نیز در این مسوولیت به عنوان مدیر نمونه کشوری شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.

در بهمن ماه سال ۷۹ و زمانیکه مسوول بسیج دانشجویی کل کشور بود در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان دیدگاههای وی را اینچنین مورد تایید کامل قرار دادند: «برادرمان در اینجا مطالب درستی را در زمینه مسائل دانشگاه و دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بیان کردند که مورد تایید بنده است.» (کتاب بسیج دانشجویی ص ۱۵۶)

نکاتی درباره اهمیت مسوولیت دکتر زاکانی در سازمان بسیج دانشجویی

۱) گفتمان سازی عدالت طلبی و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض از دورانی در بسیج دانشجویی آغاز گردید که دکتر زاکانی مسوولیت راهبری بزرگترین تشکل دانشجویی عدالتخواه کشور را به عهده داشت و به فرموده رهبری معظم انقلاب بعدها نتیجه اش را در پیروزی اصولگرایان نشان داد: «اگر مثلاً شعار عدالتخواهی که حالا یک مسئولی این را بر زبان آورده، گفته میشد، بعد هم تمام میشد، کسی در جامعه پرچم عدالتخواهی را به دست نمی‌گرفت. مطمئن باشید یک دولت عدالتخواه و یک گفتمان عدالتخواهی مثل امروز به وجود نمی‌آمد. شماها کردید؛ کار شما جوانها بود.»

۲) سازمان بسیج دانشجویی گستره ای کشوری دارد و با دارا بودن ۲۴۰۰ دفتر در تمام دانشگاهها و دانشکده ها از حیث بزرگی و حجم کار اجرایی با چند وزارتخانه تخصصی مثل ورزش، تعاون، بهداشت و... به طور همزمان برابری می کند؛ مضافا بر اینکه نیروهای بسیج دانشجویی به جز اندکی از نیروهای ستادی همه دانشجو و داوطلب هستند و مانند وزارتخانه ها یا سازمانهای دولتی حقوق بگیر و گوش به فرمان نیستند و باید علاوه بر مدیریت قوی از توان بالای اقناعی برای هماهنگ نمودن آنها برخوردار بود. ضمن اینکه این نیروها تقریبا هر دو سال یکبار عوض می شوند و عمر فعالیت دانشجویی شان تمام می شود و دکتر زاکانی در زمان ریاست ده ساله خود در سازمان بسیج دانشجویی عملا ۵ نسل از دانشجویان بسیجی را راهبری کرده است.

۳) نوع فعالیت در یک سازمان تخصصی ـ ورزشی، علمی، فرهنگی، سیاسی یا ... ـ از قبل معلوم است؛ اما دکتر زاکانی به عنوان مسوول بسیج دانشجویی همزمان با انواع مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و ... درگیر بوده است؛ ضمن اینکه رئیس یک سازمان دولتی در یک مجموعه همراه به نام دولت مسوولیت می گیرد و از حمایت مادی و معنوی کلیت آن برخوردار است، اما دکتر زاکانی در زمانی مسوولیت بسیج دانشجویی را بر عهده داشت که دولت وقت (دوران دوم خرداد) در تعارض و مقابل او بودند و نه تنها حمایت نمی‌کردند که حتی وزارتین علوم و بهداشت در انجام وظایف قانونی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد بسیج دانشجویی کارشکنی می‌نمودند. از طرف دیگر بودجه در اختیار بسیج دانشجویی همواره از میزان نیاز واقعی واحدهای بسیج دانشجویی در دانشگاهها و دانشکده ها به مراتب کمتر است و آنها که این دوران را درک کرده اند می دانند که یک مسوول علاوه بر سایر وظایف خود، عملا وقت زیادی را صرف جذب بودجه های اضافه بر سازمان می کند.

۴) همه دوستان و حتی مخالفان دکتر زاکانی اذعان دارند که دوران مسوولیت او در این نهاد مقدس، بدون شک دوران طلایی بسیج دانشجویی بوده است چراکه بسیاری از ساختارهای امروزی با مدیریت دانشجویی مرهون تلاشهای زاکانی بوده است و اکنون همان مسیر پایه گذاری شده در این تشکل مقدس و انقلابی دنبال می شود.

۵) بسیاری از جوانان انقلابی که امروز در جامعه منشاء اثرند و در مدیریتهای میانی کشور در حال خدمتند، روزگاری در بسیج دانشجویی تحت مدیریت دکتر زاکانی فعال بوده و یا در طرح های عظیمی چون طرح ولایت ـ که با همکاری موسسه امام خمینی (ره) قم به مدیریت علامه مصباح یزدی در بسیج دانشجویی عملیاتی گردید ـ کسب بصیرت و تجربه کرده اند.

۶) در زمان قدرت جریان دوران دوم خرداد در مجلس ششم و دولتهای هفتم و هشتم، این جریان پایگاه اصلی خود برای یارگیری و اجرای چانه زنی از پایین را در دانشگاهها جستجو می کرد که بسیج دانشجویی توانست فعال و منطقی و بدور از افراط و تفریط به مواجهه با آن بپردازد و در برخی موارد آنها را به انفعال بکشاند. بسیاری از مهمترین اتفاقات و بحرانهای دوران بسیج دانشجویی نظیر ۱۸ تیر ۷۸ و سامان دادن راهپیمایی عظیم ۲۳ تیر ۷۸ از دانشگاه تهران که زاکانی یکی از سخنرانان مراسم بود، ماجرای حکم اعدام آغاجری، مقابله با عملکرد طوفنده و مهاجم دفتر تحکیم وحدت قدرتمند آن دوران و نیز ماجراهای سازمان داده شده از بیرون دانشگاهها مانند مطبوعات زنجیره ای در دوران مسوولیت دکتر زاکانی در بسیج دانشجویی به خوبی مدیریت شد.

۶. رئیس مجمع عالی بسیج کشور

زاکانی از مرداد ۹۵ تا خرداد ۹۸ به مدت قریب سه سال رئیس مجمع عالی بسیج کشور (جایگاه سرلشکری) بود. ساماندهی چند هزار نفر از نیروهای متخصص بسیجی در سراسر کشور و تهیه و تدوین برنامه های کاربردی مبتنی بر نظام مسائل اصلی کشور مهمترین کارویژه او در این مسوولیت بود.

ب) شخصیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی

دکتر زاکانی در ۴۲ سال عمر خود در فضای پربرکت انقلاب اسلامی، همواره در هر جایی که به حضور از سر تکلیف نیاز بوده است، حاضر بوده و میدان را خالی نکرده است. این حضور انقلابی و بسیجی وار مصداقی از این بیان مقام معظم رهبری است که: «بسیجی، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر میدانی تن به کار بده است؛ یک روز میدان جنگ است، یک روز هم میدان سیاست» حضور در نقاط عطف انقلاب، دفاع مقدس، دانشگاه، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مقابله با فتنه، انحراف و فساد از جمله این موارد است.

۱. نقش مؤثر و جریان ساز در جریان اصولگرایی

زاکانی به دلیل نقش آفرینی تحولی اش در سازمان بسیج دانشجویی مورد اعتنای فعالان سیاسی اصولگرا قرار گرفت و از اواخر دوران مسوولیتش در آن سازمان در قالب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی به کمک فکری آنها آمد و پس از آن به اصرار آنها از بسیج دانشجویی جدا و در قالب آبادگران وارد مجلس هفتم شد و در اتفاقی نادر در همان سال نخست به عضویت هیات رئیسه مجلس درآمد که نشانگر اعتماد اکثریت مجلس به یک نماینده جوان و تازه وارد به دلیل توانمندی های دیده شده از او بوده است.

زاکانی از همان زمان تاکنون همواره جزو افراد محوری جریان اصولگرایی بوده است. در انتخابات مجلس هفتم محور بخش سازماندهی اقشاری شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و مسوول ستاد آبادگران بود. در انتخابات ریاست جمهوری نهم، پس از جدایی بخشهای اقشار و احزاب از یکدیگر و تشکیل و امضای میثاق نامه ۴نفره بین آقایان توکلی، رضایی، احمدی نژاد و قالیباف، رئیس ستاد کلی و جریانی آنها شد؛ در حالیکه قبل از آن دو نفر از آنها مستقلا از زاکانی خواستار پذیرش مسوولیت ستاد شخصی خودشان شده بودند.

در انتخابات شورای شهر سوم، مسوول ستاد ائتلاف بزرگ اصولگرایان بود و همزمان به تشخیص و درخواست شخص مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت، ستاد انتخاباتی ایشان در مجلس خبرگان رهبری را اداره نمود.

در انتخابات مجلس هشتم عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» بود که در مجلس نهم علاوه بر آن، رئیس ستاد انتخاباتی «جبهه متحد اصولگرایان» شد. این در حالی بود که ۴ نفر از  نامزدهای کنونی انتخابات ریاست جمهوری عضو شورای مرکزی جبهه متحد بودند و با رای قاطع اعضا، دکتر زاکانی را اجرایی ترین و مناسب ترین فرد برای اجرای انتخابات مجلس نهم در اصولگرایان تشخیص دادند.

در انتخابات سال ۹۶ در کنگره بزرگ نیروهای انقلاب با بیش از ۱۴۵۰ نفر بعد از آیه الله رئیسی با بیش از ۱۹۰۰ نفر دومین نامزد نیروهای انقلاب از سراسر کشور معرفی شد.

۲. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

در اردیبهشت سال ۸۰ ـ که دکتر زاکانی مسوول بسیج دانشجویی کشور بود ـ توفیق داشت به همراه گروه‌های ۲۷ گانه وفاق، خدمت مقام معظم رهبری برسد، آنجا مقام معظم رهبری نکاتی راجع به ضرورت حزب در کشور و شیوه تحزّب مطلوب اسلامی ـ ایرانی فرمودند و سه مولفه راس فکور، قاعده هرم اجتماعی گسترده و شبکه ارتباطی موثر را ضروری دانستند. بعد از این جلسه بود که شورای هماهنگی نیروی انقلاب شکل گرفت و متصدی کار سیاسی اصولگرایان شد. این فرمایشات زمینه ای شد تا بخش اقشار شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و بعدها جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی براساس آن شکل گیرد. البته ویژگی‌های حزب مطلوب را رهبری معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه به طور علنی و مبسوط تبیین نمودند.

در حال حاضر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی پس از ۴ سال فعالیت خود، یکی از گسترده ترین تشکلهای سیاسی کشور است که در ۳۰ استان و بیش از ۲۷۹ شهرستان فعال دارای مجوز از فرمانداری ها بود. برای اداره جمعیت مدل‌سازی شده است، نظام آموزشی دارد، مدل جذب و توسعه دارد، نظام هویت بخشی دارد، به شکل سیستمی کار می‌کند و فردمحور نیست، رهپویان نشریه فکری ـ فرهنگی و جریان ساز پنجره را مدیریت می کند، سایت خبری تحلیلی جریان ساز سیاسی جهان نیوز دارد و جلسات اندیشه ای گفتمان انقلاب اسلامی را فعال نموده است. علاوه بر اینکه مدل توسعه تشکیلاتی اش نیز مبتنی بر کانال کشی در اقشار تخصصی ۱۸ گانه ای است که بصیرت بخشی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند.

این جمعیت برخلاف برخی احزاب رایج نه تنها دولت ساخته و مستظهر به حمایت های دولتی نبوده است که به دلیل موضع انتقادی اش به اشکالات دولت وقت، مورد محبت آنها هم نبوده است. با این وجود در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرورت حفظ اصل انقلاب از رئیس جمهور مستقر حمایت مشروط به رفع اشکالات و طرد اطرافیان مساله دار نمود.

۳. فساد ستیزی و مبارزه عملی با مفاسد اقتصادی در کنار پاک بودن

زاکانی جزو معدود کسانی است که در محدوده توان و تاثیر خود بیشترین اهتمام عملی و هزینه دادن را در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است. برای اختصار در بیان به سرفصلها اشاره می شود:

۱. مسوول دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجالس هفتم و هشتم

۲. تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور، آزمون دستیاری و قوه و قضائیه

از آنجاکه حوزه قانون‌گذاری مجلس به نسبت حوزه نظارتی فعالین زیادتری داشت، زاکانی بیشترین انرژی و سرمایه گذاری اش در مجلس را در بخش نظارت صرف نمود. یک مورد بحث تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری سال ۸۲ بود که به نتیجه رسید و احکام دادگاه متهمان آن نیز صادر گردید. تحقیق و تفحص دوم از کل نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه آزاد به عنوان بخشی از آن بود. در این کار عظیم حدود ۱۵۰۰ نفر را از جریان انقلابی دانشجویی سازماندهی کرد، ۴۹۰.۰۰۰ صفحه سند گردآوری شد، شبکه ای از بچه های بسیج دانشجویی تشکیل و ۴۳ جلد گزارش استخراج شد که در تاریخ ۱۰۰ ساله مجلس بی نظیر است.

۳. فراخواندن وزیر اطلاعات دولت خاتمی به مجلس

زاکانی با این باور که اگر در این مملکت قرار باشد با فساد اقتصادی درست برخورد شود باید با قوی‌ترین افراد برخورد کرد، به سراغ پرونده مورد حمایت معاون وزیر اطلاعات دولت اصلاحات رفت. این ماجرا که پرونده سوءاستفاده چند میلیاردی یک شرکت در گمرک بود، با پیگری زاکانی و پس از رد تهدیدها و تطمیع ها به نتیجه رسید و گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تایید او از صحن علنی قرائت گردید.

۴. مقابله با مدارک جعلی در میان اصولگرایان برای صیانت از مقام علم و استاد و جلوگیری از آبروریزی در میان اصولگرایان

۵. مقابله با تخلفات دادستان سابق تهران در آزمون دستیاری، دانشگاه آزاد و پرونده کهریزک

۶. پرونده ارزان فروشی نفت، شکایت وزارت اطلاعات در برخورد با پرونده بستنی میهن، شکایت آقای فریدون برادر ریاست جمهوری و شکایت آقای موسوی که هیات منصفه به اتفاق آراء حق را به ایشان داد ولی بعد قاضی حکم به یک سال زندان یا ۵ میلیون تومان بدل از آن داد (که منجر به عدم احراز صلاحیت با ۶ رای در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ از شورای نگهبان شد)که با شکایت دادستان کل کشور حکم با عنوان غیر شرعی بودن و سیاسی بودن به چهار دلیل ابطال شد و افتخار او گردید و حکم ابطال در پرونده شورای نگهبان قم برای انتخابات مجلس یازدهم تحویل گردید.

۷. شکایت آقایان دانیال زاده و موسوی بواسطه برخورد در حوزه فساد اقتصادی، پیگیری پرونده یک میلیارد دلار در پرونده پتروشیمی PCC و پیگیری پرونده ۴ میلیارد دلار در واگذری پرونده پتروشیمی باختر از سایر پرونده های پیگیری شده توسط وی می باشد.

۸. اولین متهم جرم سیاسی با شکایت وزارت اطلاعات است که پیرامون پرونده یک میلیارد دلار در پتروشیمی و عدم رسیدگی درست توسط برخی از آنها اعتراض نموده بود و بعد از تشکیل دادگاه و دفاع مستند پیرامون اعمال نظر برخی افراد توسط زاکانی، هیات منصفه به اتفاق آراء حق را به زاکانی داد و نتیجه آن رسما از رسانه ها منتشر شد.

ط. از مهمترین پرونده های که با پیگیری های زاکانی مورد بررسی  قرار گرفت و به سرانجام رسید می توان به پرونده اکبر طبری ، محمدرضا رحیمی، حسین فریدون، مهدی جهانگیری، عبدالله جاسبی، سعید مرتضوی، مهدی هاشمی و بیژن زنگنه در پرونده کرسنت و استات اویل، شبدوست مالامیر و دانیال زاده و موسوی اشاره کرد.

۴. عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب

دکتر زاکانی دو دوره در مجالس هفتم و نهم به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور درآمد. این اعتماد نمایندگان قطعا ناشی از آگاهی آنان از اشراف سیاسی وی بر امور سیاسی در کشور و شناخت کامل او از فعالان سیاسی کشور بوده است.

۵. فعالیت فرهنگی ـ مطبوعاتی

۱. عضویت در هیات منصفه مطبوعات

زاکانی در زمان دولت دوم خرداد که پایه نفوذ خود در جامعه را بر دو محور دانشگاه و مطبوعات قرار داده بودند، هم در دانشگاه با جریان سازی منسجم در میان دانشجویان حزب اللهی و هم با عضویت در دو دوره هیات منصفه مطبوعات، با آنها به مقابله عملی و غیرشعاری پرداخت.

۲. نشریه فکری ـ فرهنگی پنجره

یکی از افتخارات زاکانی فعالیت در عرصه فرهنگی و در حوزه فکر و اندیشه بوده است تا جایی که از بدو ورود به دانشگاه در سال ۱۳۶۸ همیشه دغدغه فعالیت در این حوزه یکی از اولویت های وی بود و از این رو در آخرین توفیقاتش از ۳ سال پیش بنابرضرورت فعالیت در حوزه رسانه ای کشور، هفته نامه پنجره را  با رویکرد کارشناسی و نقد و تبیین امور از نگاه گفتمان انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف بویژه تبیین اندیشه نورانی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری راه اندازی کردو مفتخراست که اینک بعنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه در آن فعالیت می کند. نشریه پنجره با رویکرد ترویج اندیشه های کاربردی اسلام ناب محمدی و نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی فعال شده است و توانسته است در همین مدت کوتاه در فضای اندیشه ای و سیاسی کشور جریان سازی نماید. به باور بسیاری از فعالان فرهنگی و مطبوعاتی، پنجره تراز کار مکتوب در گفتمان انقلاب اسلامی را در حوزه نشریات ارتقاء داد و توانمندی جریان حزب الله را در این حوزه به اثبات رساند.

۶. چهار سال عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور

دکتر زاکانی در استمرار فعالیت داوطلبانه در سایه الطاف خدای بزرگ و اعتماد اعضای داوطلب هلال احمر و به انتخاب مجمع عمومی این نهاد خدمتگزار از سال ۱۳۸۷ برای یک دوره چهار ساله به عضویت شورای عالی جمعیت هلال احمر درآمد.

۷. مدبر بودن و اشراف سیاسی در کنار توانمندی مدیریت

در کنار توان اجرایی و پرکاری همانگونه که رهبری معظم انقلاب در خراسان شمالی و در سخنان نوروزی امسال بیان فرمودند، مولفه تدبیر و عقلانیت سیاسی نباید فراموش شود.

۱. اشراف سیاسی به سبب حضور ۱۳ ساله در مجلس

حضور موثر در چهار دوره مجلس شورای اسلامی و در هیات رئیسه، کمیسیونهای مهمی چون آموزش و تحقیقات، اصل۹۰ و شوراها و نیز نقش محوری در فراکسیون اصولگرایان مجلس، شناختی کامل از ساز و کارهای تعامل با مجلس را به دست داده است که برای رئیس جمهور بسیار مهم است که بتواند به درستی با مجلس تعامل کند.

۲. مبارزه با فتنه ۸۸

زاکانی علاوه بر ایفای دقیق وظایف نمایندگی اش در مجلس هشتم، در جریان فتنه ۸۸ نقشی موثر و فعالانه داشت. در مقابل فتنه گران موضع گیری افشاگرانه و صریحی داشت. برای جداسازی مردم فریب خورده از فتنه سازان به روشنگری صحیح و بدور از افراط و تفریط اقدام نمود و در دانشگاهها که بسیاری جرات حضور نداشتند، حاضر می شد و مسائل را تبیین و از نیروهای انقلاب و حقوق شهدای فتنه دفاع می نمود. در کمیته منتخب مجلس برای مذاکره با نامزدهای معترض و حامیان آنها مشارکت داشت؛ در قضایای دردآور کوی دانشگاه و کهریزک به گره گشایی پرداخت؛ برای آزاد دانشجویان بی تقصیر و ستاندن حق مظلومان کهریزک ـ که رهبری آن را جنایت خواندند ـ کوشش بسیار نمود.

۳. مبارزه با حلقه انحرافی

دکتر زاکانی جز اولین نفراتی بود که نسبت به حاشیه آفرینی های مختلف حلقه انحرافی اطراف رئیس جمهور روشنگری نمود و در کنار حمایت از کلیت خدمات دولت، مواضع شفاف و روشنی گرفت. در ماجرای ورود زنان به ورزشگاهها، دوستی با مردم اسرائیل، ادغام سازمان حج در گردشگری، موازی کاری سیاست خارجی، معاون اولی مشایی، خانه نشینی و حادثه تلخ روز استیضاح وزیر کار در مجلس نهم موضع به موقع و شفاف و در خط ولایت اتخاذ نمود.

۴. موافقت ها و مخالفت های سیاسی در مجلس

نوع مواجهه دکتر زاکانی با دولت نهم و دهم به صورت نقد اشکالات و حمایت توامان بود. برای کسب رای اعتماد از مجلس، از دو وزیر معرفی شده امور خارجه و اطلاعات دفاع کرد که اولی بعد از موازی کاری های متعدد در سیاست خارجی به شیوه ای ناحق در سنگال برکنار شد و دیگری هم در ابتدای سال ۹۰ با اصرار حلقه انحرافی برای برکناری مواجه ولی با حکم حکومتی رهبری ابقا گردید که پس از آن ماجرای خانه نشینی چندروزه رئیس جمهور پیش آمد. زاکانی در مخالفت با دو وزیر دیگر هم صحبت کرد و محور مخالفت ها بود. اولی وزارت کشور مرحوم کردان بود که بعدا به دو دلیل از سه دلیل مخالفت اولیه بیان شده از سوی زاکانی استیضاح و برکنار شد و متاسفانه لطمات جبران ناپذیری را به اعتماد عمومی وارد نمود. دیگری هم آقای بهبهانی وزیر راه و ترابری بود که زاکانی جدی ترین مخالف او بود، ولی رای آورد. اما بعدا استیضاح و برکنار شد و الان مشاهده گردید که در ماجرای پرونده معروف به فساد ۳۰۰۰ میلیاردی چند معاون و مدیرکل زمان وزارت وی محکوم قطعی شدند. قطعا این نوع موافقت و مخالفت ها ناشی از تدبیر درست بود که بعدها حقانیت آن اثبات شد.

در رای اعتماد و استیضاح ها نسبت به وزرای دولت اول روحانی در مجلس نهم نیز همین رویکرد دنبال شد. آقایان زنگنه، نجفی، فرجی دانا و ... طعم عدالتخواهی و حریت او را چشیدند.

پرسش و پاسخ

  • علیرضا زاکانی کیست؟
    علیرضا زاکانی (زاده ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در تهران) سیاستمدار اصولگرا است. علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
  • همسر علیرضا زاکانی کیست؟
    خانم معصومه پاکتچی
  • همسر علیرضا زاکانی چه کاره است؟
    مدیر سابق ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران تهران و مشاور مدیر سابق» است
  • علیرضا زاکانی چند فرزند دارد؟
    سه فرزند دختر (که همگی ازدواج نموده) و چهار نوه.
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.