رژیم غذایی چیست؟رژیم لاغری چگونه باید باشد؟

کد خبر: 1043360
رژیم غذایی چیست؟رژیم لاغری چگونه باید باشد؟

تا به حال به این فکر کرده اید رژیم غذایی چه ویژگی هایی باید داشته باشد یا اصلا چرا اسم رژیم غذایی وجود دارد؟ طبق نیازهای مختلف رژیم های مختلف ایجاد شده اند. معمولا به روندی که برای تغذیه به هدفی خاص تنظیم می شود، رژیم غذایی می گویند. حالا این رژیم های غذایی ممکن است اهداف مختلف را به همراه داشته باشند. برخی از آنها به هدف لاغری و کاهش وزن برای افرادی که از اضافه وزن رنج می برند تنظیم می شوند.

رژیم غذایی چیست؟رژیم لاغری چگونه باید باشد؟

برخی دیگر از رژیم های غذایی به منظور بالا بردن وزن تنظیم می شوند و حتی برخی دیگر هدف کاهش فشار خون برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، رژیم کم چرب برای افرادی که از کلسترول بالا و یا چربی خون بالا رنج می برند، رژیم های کم کربوهیدرات و کم قند برای افرادی که با مشکل دیابت و قند خون بالا مواجه هستند و حتی رژیم های غذایی وجود دارد که برای بهبود مشکلات گوارشی تنظیم می شود.

این موضوع در بسیاری از جوامع وجود دارد اما امروزه یکی از بحث برانگیزترین و پرطرفدارترین رژیم هایی که در همه جوامع مورد بحث است، رژیم لاغری است. در این متن می خواهیم به ویژگی هایی که یک رژیم غذایی لاغری باید داشته باشد بپردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های رژیم غذایی لاغری

چاقی و اضافه وزن مشکلی همه گیر است که اگر کنترل روی مواد غذایی مصرفی وجود نداشته باشد هر فردی ممکن است با چاقی و اضافه وزن مواجه شود. به ویژه با بالا رفتن سن که سوخت و ساز بدن دست تغییرات مختلف قرار می گیرد ممکن است اضافه وزن بیشتری ایجاد شود. از این رو بهتر است هر چه سریعتر به فکر کاهش وزن و لاغری افتاد.

رژیم های لاغری یکی از گزینه های بسیار موثر برای لاغری و کاهش وزن هستند که باید در کنار ورزش و فعالیت بدنی از آنها استفاده کرد. اما بهتر است در ادامه بررسی کنیم که رژیم لاغری باید چه خصوصیاتی داشته باشد.

رژیمی متعادل باشد

وقتی قرار است رژیم کاهش وزن یک رژیم متعادل باشد، یعنی باید شامل بسیاری از مواد مغذی و ویتامینی باشد و با تنوع انتخاب شود. در رژیم های کاهش وزن نباید افراطی عمل شود و فرد را از مصرف انواع مواد غذایی محروم کند. در واقع نباید در رژیم لاغری سخت گیری وجود داشته باشد.

هر وعده سر جای خود

روزانه باید 3 وعده اصلی غذایی برای همه رژیم ها در نظر گرفته شود. میان وعده ها نیز باید جایگاه خود را داشته باشند. میان وعده صبح می تواند از ریزه خواری تا زمان ناهار و حتی پرخوری در وعده ناهار جلوگیری کند.

رژیم غذایی چیست؟رژیم لاغری چگونه باید باشد؟

علاوه بر این موضوع افرادی که فعالیت بدنی و ورزش روزانه را دارند باید بسته به نیاز بدن آنها میان وعده قبل از ورزش، بین ورزش و بعد از ورزش نیز در نظر گرفته شود. البته اغلب افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند نیازی به مصرف میان وعده بین ورزش نخواهند داشت.

بعد از این میان وعده به وعده بعد از شام می رسیم که نباید آنرا نیز حذف کرد. این میان وعده که برای قبل از خواب تنظیم می شود نقش سیر نگهدارنده را به عهده دارد. این موضوع سبب بهبود سوخت و ساز بدن فرد می شود که تا جای ممکن نباید آنرا حذف کرد.

متنوع بودن رژیم

برای اینکه بتوان به کاهش وزن دست یافت، نباید روی یک ماده غذای خاص تمرکز کرد و تنها با مصرف آن سعی بر لاغری داشت. برای مثال رژیم هایی مانند رژیم تخم مرغ، رژیم کرفس و رژیم پروتئین وجود دارند که در آنها فقط باید مواد غذایی بیان شده را مصرف کرد. از این طریق بدن با افت ویتامین و مواد معدنی مواجه خواهد شد. زیرا تنوعی از مواد غذایی وجود ندارد تا نیازهای بدن تامین شود آشنایی با انواع این رژیم ها را از این صفحه دنبال کنید.

در نظر داشتن مقدار مورد نیاز

رژیم غذایی چیست؟رژیم لاغری چگونه باید باشد؟

خیلی از رژیم های معروف وجود دارند که یک نسخه عمومی محسوب می شوند و همه افراد باید از آن پیروی کنند تا به کاهش وزن دست یابند. این رژیم ها نیازهای همه افراد را به یک چشم می بینند و به این نکته توجه ندارند که ممکن است آسیب هایی را به همراه داشته باشند. به همین دلیل توصیه می کنیم از رژیم هایی که مقدار مورد نیاز بدن خود فرد را در نظر دارند پیروی باید کرد. رژیم های عمومی جایگاهی در روند تغذیه ای سلامت ندارند و خطرات و مشکلاتی را برای بدن ممکن است به همراه داشته باشند.

توجه به بیماری های فرد

رژیمی رژیم خوب است که بتواند علاوه بر اینکه کاهش وزن و تناسب اندام را به همراه دارد، به بهبود برخی از بیماری ها نیز منجر شود. بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت نوع 2، کلسترول بالا و چربی خون بالا می توانند با رژیم غذایی متعادل در کنار درمان توصیه شده توسط پزشک درمان شوند. از این رو بهتر است بیماران در مورد روند لاغری خود از پزشک خود نیز جویا شوند.

نحوه پخت مواد غذایی

یکی از نکاتی که باید برای روند لاغری و کاهش وزن در نظر بگیرید به نحوه پخت مواد غذایی برمیگردد. بسیاری از مواد مغذی و ویتامینی موجود در مواد غذایی بر اثر سرخ شدن از بین می رود. علاوه بر این موضوع سرخ کردن مواد غذایی سبب رساندن چربی زیادی به بدن می شود که بهتر است نوع پخت بهتری را انتخاب کنید. بخار پز کردن، گریل یا تنوری کردن و حتی آبپز کردن ارزش غذایی مواد غذایی را حفظ خواهد کرد.

ورزش در کنار رژیم

بهتر است برای آنکه روند کاهش وزن را بهتر طی کنید، از برنامه ورزشی اصولی نیز استفاده کنید. ورزش روزانه در کنار رژیم غذایی می تواند تناسب اندام مطلوبی را برای فرد ایجاد کند.

از این طریق حذف چرب های شکمی و دور کمر حاصل خواهد شد. ورزش روزانه به بالا بردن متابولیسم بدن منجر می شود. انجام فعالیت بدنی به از بین رفتن چربی های قدیمی که اغلب در ناحیه شکم جمع می شوند منجر می شود. توصیه میکنیم از یک مربی برای انجام درست حرکات ورزشی کمک بگیرید و همینطور سعی کنیدورزش با وزنه و ورزش هوازی را در کنار هم داشته باشید تا سریعتر نتیجه بگیرید.

در آخر

رژیم غذایی روندی را برای تغذیه مناسب بدن در اختیار قرار می دهد. رژیم های لاغری نیز می توانند به کاهش وزن و لاغری کمک کنند که در این متن به چند ویژگی از رژیم های لاغری اشاره کردیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها