راه های جلوگیری از یکنواختی رابطه

کد خبر: 1047781
راه های جلوگیری از یکنواختی رابطه

راه های جلوگیری از یکنواختی رابطه

راه های جلوگیری از یکنواختی رابطه

یکنواختی و عدم تغییر در زندگی به مرور زمان باعث ایجاد خستگی می‌شود و این خستگی، شور و نشاط را از زندگی می‌گیرد.

خوشحال نبودن، نداشتن انگیزه کافی برای ادامه زندگی، غم و اندوه زیاد و ... از عواملی است که وقتی به آن‌ها پی بردید باید برای ایجاد تغییر در زندگیتان تلاش کنید. در این مقاله قصد داریم تا چند راهکار برای جلوگیری از تکراری شدن روابط را بررسی کنیم. اما همواره در نظر داشته باشید مراجه به مشاوره روانشناسی راهی بهتر برای حل مشکلات و جلوگیری از مشکلات خانواده می باشد.

شروع از خودمان، اولین تغییر است

اگر احساس می‌کنید رابطه شما عادی شده است و از آن رنج می‌برید، بهتر است اول به خودتان نگاه کنید. هنگامی‌که یک رابطه عادی می‌شود و شرایط آن‌طور که دلخواه شما نیست پیش می‌رود، بهتر است کمی به اصلاح شرایط و ایجاد انگیزه درخود بپردازید.

هیچگاه نمی‌توان یک نفر را در یک رابطه مقصر تمام اتفاقات دانست، پس بهتر است اشتباهات خود را پذیرفته و برای اصلاح آن تلاش کنید. برای اصلاح رفتارهای غلط خودتان برنامه ریزی و در روابطی که دارید تغییر و تحول ایجاد کنید.

از هم قدردانی کنید

مهم نیست چه میزان از زمان آشنایی شما می‌گذرد و یا چه مدت است که با هم زندگی می‌کنید. تشکر از همدیگر را فراموش نکنید و بگویید که قدردان حضور یکدیگر هستید. باید شما در هر شرایطی دلیلی برای تشکر از همسرتان پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر همسرتان در کاری موفقیت کسب می‌کند، با بیان جمله‌ای می‌توانید احساس خود را از موفقیت همسرتان با او به اشتراک بگذارید. "از موفقیت در کاری که انجام دادی خوشحالم". فراموش نکنید از احساستان نسبت به او گفته و به او بگویید "از اینکه با او ازدواج کرده‌اید خوشحال و خرسند هستید".

علاوه بر قدر دانی باید بدانید که اگر باعث رنجش همسر خود می شوید، چگونه از همسر خود عذرخواهی کنید تا تعارض به وجود آماده باعث اختلافات جدی تر نشود.

بالغانه رفتار کرده و هویت طرفین را حفظ کنید

این موضوع را بپذیرید که شما و همسرتان گاهی نیاز است تا تنها باشید و مدت کوتاهی را مستقل از هم زندگی کنید.

 این استقلال و تنهایی باعث می‌شود تا رابطه شما احساس و هویت خودش را حفظ کرده و زندگیتان به طور یکنواخت سپری نشود. در عین حال شما باید برای همسرتان احترام قائل شده و حریم شخصی او را حفظ کرده و به او فضا دهید.

 البته درنظر داشته باشید فضا دادن به معنی پایان دادن به رابطه و یا خیانت نمی‌باشد و تنها احترام به یکدیگر است.

سورپرایز کردن فراموش نشود

شما با خریدن یک شاخه گل و یا رفتن به جاهایی که پیش از ازدواج در آنجا خاطرات خوبی دارید می‌توانید احساس خوب و زیبایی برای همسرتان ایجاد کنید.

بهتر است بدون برنامه قبلی و بدون اینکه همسرتان بداند، بعضی وقت‌ها با هم و بدون برنامه‌ریزی بیرون بروید، به رستوران و کافه‌هایی که قبلا رفته‌اید بروید و تجدید خاطرات کنید.

 وقتی از سرکار برمی‌گردید می‌توانید با خرید یک شاخه گل به خانه آمده و لبخند، به لب همسرتان بیاورید.

وقت گذرانی با دوستان

همیشه دوست دارید کنار همسرتان باشید؟ تمام وقت را با او سپری کنید و برنامه‌ها و قرارهای دوستانه خود را به خاطر اینکه کنار همسرتان باشید کنسل می‌کنید؟

اگر جواب شما بله است به شما پیشنهاد می‌کنیم از کنسل کردن برنامه‌هایتان دست بکشید. برای خود و همسرتان وقت‌هایی را قرار دهید که دور از هم بوده و به تفریح و یا دیدن دوست‌های قدیمی بپردازید. شما با انجام این‌کار تعادل در رابطه را حفظ کرده‌اید.

برای علایق خود وقت صرف کنید

شما علاوه بردیدن دوست‌ها و گاهی قرارهای دوستانه، می‌توانید کارهایی که از انجام دادنشان لذت می‌برید را دنبال کنید.

 کلاس موسیقی، ورزش، آموزش زبان و ... از جمله کارهایی است که شما باید با توجه به سلیقه خودتان روی آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و وقت بگذرانید.

خلاقیت داشته باشید

در تعریف و تمجید از همسرتان همیشه خلاقیت داشته باشد. هیچگاه استفاده از کلمه‌های محبت‌آمیز نظیر عزیزم، همسرم و ... را فراموش نکنید و در استفاده از آن‌ها خلاقیت داشته باشید.

روزهای ازدواج، عروسی، تولد و ... را فراموش نکنید و همیشه به نوعی سعی کنید در تبریک گفتن و جشن گرفتن آن لحظات خاص خلاقیت از خود نشان بدهید. آن لحظات جزء ناب‌ترین لحظات زندگی شما و همسرتان است و نباید از شادی در آن روزها غافل شد.

اگر همسرتان به موسیقی، فوتبال و یا ... علاقه‌مند است اما این علاقه با علایق شما در تضاد است همسرتان را از دیدن و چشیدن لذت علایقش محروم نکنید.

به عنوان مثال همسر شما به فوتبال علاقه دارد، اما شما به فوتبال علاقه ندارید. شما باید به علاقه همسرتان احترام بگذارید و او را تشویق به دیدن فوتبال با شما و یا دوستانش بکنید.

از تنهایی لذت ببرید

بد نیست گاهی اوقات زمان‌هایی را صرف تنهایی خود کنید. بیرون قدم بزنید، زمانی برای استخر و یا کوه‌نوردی خود قائل شوید و از آن لذت ببرید. همچنین برای تنهایی همسر خود نیز ارزش قائل شوید و اجازه دهید گاهی اوقات به تنهایی برای قدم زدن و یا ... به بیرون برود.

تجدید خاطرات فراموش نشود

با هم در مورد گذشته، نحوه آشنایی، خاطرات مشترک و اتفاقات شیرینی که در گذشته به‌طور مشترک برای شما افتاده است صحبت کنید. صحبت کردن در مورد روزهای شیرین و خاطرات، ورق زدن آلبوم خاطرات و دیدن فیلم‌های عروسی و ... همگی از اتفاقات مثبت و شیرینی هستند که می‌توانند برای ادامه دادن و ایجاد حال خوب بسیار به شما کمک کنند.

در زندگی هدف داشته باشید

فرق نمی‌کند، شما در زندگی شخصی و یا در زندگی مشترک باشید، نداشتن هدف در زندگی از مهم‌ترین دلایل بی‌انگیزه بودن انسان است. البته درنظر داشته باشید همسر شما نباید به عنوان یک هدف در زندگی قرار داده شود، شادی و رفاه همسر شما یکی از مهم‌ترین هدف‌های زندگی شما می‌باشد، اما اگر تنها هدفتان محدود به همسرتان شود، باعث می‌شود همه چیز یکنواخت و خسته‌کننده شود.

همین امروز برای اهداف زندگی خود برنامه‌ریزی کنید و در مورد آن‌ها فکر کنید و هدف‌های مختلفی را برای خودتان تدوین کنید.

شنونده خوبی باشید

با همسر خود راجع به مسائل محتلف زندگی و اتفاقات روزمره به صحبت بنشینید و سعی کنید که شنونده خوبی باشید. دور میز شام، قبل از خواب، جمع کردن ظروف آشپزخانه و ... می‌تواند از لحظات طلایی باشد که باهم صحبت کنید.

 دقت داشته باشد که  یک شنونده خوب تمام حواسش را معطوف به صحبت‌های همسر خود می‌کند و هنگام صبحت کردن از کارکردن با موبایل، نگاه به تلویزیون و ... پرهیز می‌کند.

اهمیت به ظاهر

اغلب دیده می‌شود پس از ازدواج و گذشتن مدتی از زندگی مشترک، معمولا آقایان دیگر به ظاهر خود اهمیت نمی‌دهند و خود را رها می‌کنند.

در صورتی که این کار اشتباه است و باید بعد از ازدواج همانند گذشته به خود اهمیت داد و به ظاهر و آراستگی خود توجه کنید.

ورزش کردن، رسیدگی به ظاهر، مرتب بودن و ... نه تنها باعث می‌شود تا خودمان حس بهتری نسبت به زندگی داشته باشیم بلکه باعث ایجاد جذابیت و حال خوب برای همسرمان نیز می‌شود.

دلایل را پرس و جو کنید

اگر تلاش برای بهبود شرایط پاسخگو نبود شما باید با همسرتان به صحبت بنشینید. علت بی‌حوصلگی و خستگی را با او به طور صریح مطرح کنید و از او علت را بپرسید.

چه چیزی ممکن است او را آزرده و خسته کرده باشد؟ درهرصورت این شما هستید که باید جواب سوال را پیدا کرده و برای رفع آن تلاش کنید.

شما می‌توانید با انجام کارهای فوق روابط و شرایط میان خود و همسرتان را بهبود ببخشید و از تکراری‌شدن و یکنواخت‌شدن رابطه‌تان جلوگیری کنید.

اگر تلاشتان برای بهبود رابطه پاسخگو نبود، و صحبت‌کردن با همسرتان نیز به نتیجه‌ای نرسید، احتمالا مشکل شما جدی است و باید علت آن را پیدا کنید. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک مشاوره روانشناسی مستانه و بیان مسائل و مشکلات خود، از جلسات مشاوره خانواده و فردی بهره ببرید.

در این جلسات به صورت مشترک درباره مسائل و روش‌های برطرف کردن مشکلات صحبت می‌شود و کمک شایانی به حل شدن مشکلات شما می‌کند.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها