حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان ۱۴۰۱

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان اعلام شد | حقوق این افراد کلا قطع خواهد شد !

کد خبر: 1110403

حداقل حقوق کارگران برای امسال ۵۷ درصد و برای کارمندان ۳۰ درصد افزایش یافته، حقوق سربازان نیز نسبت به دو سال پیش حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان اعلام شد | حقوق این افراد کلا قطع خواهد شد !

دو گروه کارمندان و کارگران بزرگترین شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند. حقوق کارمندان را نمایندگان مجلس و حقوق کارگران را سه ضلع شورای عالی کار یعنی نماینده دولت، نماینده کارفرمایی و نماینده کارگری تعیین می‌کنند.

افزایش حقوق کارگران

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید.

همچنین کارگران سال آینده ۸۵۰ هزار تومان بن خواروبار و ۶۵۰ هزار تومان حق مسکن دریافت می‌کنند. این در حالی است که کمک هزینه مسکن سال جاری ۴۵۰ هزار تومان و بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان بود.

با این حساب حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند در سال آینده به شش میلیون و ۷۲۵ هزار تومان می‌رسد. حداقل حقوق کارگران با یک فرزند هم شش میلیون و ۳۰۷ هزار تومان است.

در واقع حداقل حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته، این میزان افزایش موجب اعتراض کارفرمایان شد اما به نظر نمی‌رسد این اعتراض‌ها راه به جایی ببرد.

افزایش حقوق کارمندان

در خصوص کارمندان نیز بر اساس مصوبه مجلس، حقوق گروه‌های مختلف کارمندان دولت، ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما مشروط به اینکه براساس آخرین حکم کارگزینی افراد، حقوق هیچ کدام از کارمندان از پنج میلیون و ششصد هزار تومان کمتر نباشد.

بر این اساس می‌توان گفت حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. این یعنی حقوق کلیه کارمندان دولت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما حقوق افرادی که کمتر از این رقم است، بدون توجه به افزایش ۱۰ درصدی، باید به مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد.

این میزان افزایش حقوق شامل دستگاه‌های اجرائی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات می‌شود.

افزایش حقوق سربازان

براساس مصوبه مجلس حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نوددرصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.

به عبارتی دیگر حداقل حقوق سربازان در سال آینده به بیش از سه میلیون تومان برسد و میانگین حقوق سربازان نیز به چهار میلیون تومان نزدیک می‌شود که نسبت به دو سال پیش حدود ۱۰ برابر افزایش حقوق را شاهد هستیم.

حقوق کدام کارمندان قطع خواهد شد؟

 عبداله میرزایی، رئیس امور مدیریت ‌مشاغل و نظام پرداخت‌های سازمان اداری و استخدامی، با اشاره به تکلیف ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و الزام تبصره ۲۰  قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور  گفت که دستگاه‌های اجرایی مکلف بوده‌اند از خردادماه سال جاری، تمامی پرداخت‌ها اعم از مستمر و غیرمستمر به کلیه کارکنان خود از محل اعتبارات هزینه‌ای و از منابع عمومی و اختصاصی را صرفا پس از ثبت اطلاعات آنان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) و سامانه ثبت حقوق و مزایا پرداخت کنند، در حالی که در دولت قبل به این موضوع به صورت جدی پرداخته نشده و اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان دستگاه های اجرایی به صورت  کامل و دقیق در سامانه های مذکور وارد نشده است.

وی ادامه داد: از ابتدای استقرار دولت سیزدهم و با تاکید رئیس جمهوری این موضوع مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌های اجرایی ملزم به ثبت کامل اطلاعات مورد اشاره از شهریور ماه سال جاری شده‌اند که مجددا موضوع از سوی ایشان در جلسات هیات دولت پیگیری و به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا از ابتدای آبان ماه تایید پرداخت حقوق صرفا پس از درج کامل اطلاعات انجام شود.

دستگاه‌هایی که اطلاعات را اعلام نکردند باید تعهد بدهند

میرزایی با اشاره به هماهنگی سه جانبه به بین سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه  و سازمان خزانه داری کل کشور گفت: بر این اساس آن دسته از دستگاه‌هایی که تاکنون اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان دستگاه متبوع را در سامانه ثبت حقوق و مزایا وارد یا تکمیل نکرده‌اند، متعهد می‌شوند طی دو هفته نسبت به ثبت حقوق و مزایای خود در سامانه اقدام کنند، این موضوع  منوط به امضای تفاهم و تعهد با بالاترین مقام اجرایی دستگاه است.

برخی دستگاه‌ها همچنان سرپیچی می کنند

 وی با بیان اینکه اطلاعات ما حاکی از این است که وزرا و روسای سازمان‌های مستقل زیر نظر رییس جمهور دستور اجرای این موضوع را داده و پیگیر هستند افزود: اما متاسفانه در سطح مدیران میانی برخی کوتاهی‌ها رخ داده است و وارد نکردن اطلاعات به دلیل عدم توجه به مصوبات هیات دولت و بخشنامه ها و پیگیری‌های سازمان اداری و استخدامی کشور در این خصوص است که منجر به تاخیر در پرداخت حقوق دستگاه مورد نظر خواهد شد.

آنهایی که اطلاعات ثبت کردند حقوق می‌گیرند 

وی تاکید کرد که بدیهی است دستگاه‌هایی که تاکنون اطلاعات آنها در سامانه‌های یاد شده به صورت کامل وارد شده است، بدون هیچ مشکلی حقوق آبان‌ماه را دریافت خواهند کرد.

راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایا تکلیف ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه است که از اواخر سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان اداری و استخدامی انجام شد و در اوایل سال ۱۳۹۷، دستگاه‌های اجرایی مشمول موظف به ورود اطلاعات بودند که برخی دستگاه‌ها که تعدادشان هم کم نبود، از اجرای قانون به هر بهانه ای سرپیچی کردند، این در حالی بود که از قانون بودجه ۱۳۹۸ تا کنون، به طور جدی‌تری این تکلیف مورد تاکید قرار گرفته است.

در قانون بودجه پارسال و امسال حتی پرداخت حقوق کارکنان مشروط به ثبت اطلاعات بود و از تاریخی به بعد امکان پرداخت برای دستگاه‌هایی که اقدام نکرده بودند وجود نداشت؛ به طوری که برای سال جاری دستگاه‌ها مکلف شدند اطلاعات فردی، استخدامی، یا احکام کارگزینی یا قرارداد منعقده کارکنان رسمی، پیمانی و قرار داد کار معین، کارگری و کارکنان حوزه سلامت را در سامانه پاکنام ثبت یا به‌روزرسانی کنند.

از سویی تاکید شد که از خردادماه، تخصیص اعتبار حقوق کارکنان ، صرفا بر اساس اطلاعات سامانه پاکنام خواهد بود. همچنین از این تاریخ، هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر و غیر مستمر به کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات هزینه ای و منابع عمومی و اختصاصی مشروط به ثبت اطلاعات آنها در سامانه کارمند ایران بوده است./ایسنا

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها