یارانه معیشتی| یارانه تیر ماه| زمان واریز یارانه | یارانه جدید

واریز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه بگیران | یارانه معیشتی تیرماه 420 هزارتومان شد

کد خبر: 1141657

اینکه چند نفر در ثبت‌نام جدید شرکت می‌کنند، مشخص نیست ولی اگر جمعیت کشور را حدود ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم با توجه به اینکه یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی برای حدود ۷۲ میلیون نفر واریز شده است، حدود ۱۳ میلیون نفر دیگر و به عبارتی همه کسانی که یارانه نمی‌گیرند، امکان ثبت درخواست دارند ولی این ثبت‌نام به معنی تضمین تائید آنها و وارد شدن به لیست یارانه‌بگیران نیست بلکه اطلاعات ثبت‌نام‌هایی که از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، جهت تعیین دهک به وزارت رفاه ارسال خواهد شد و بعد انجام بررسی‌های لازم، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، خانوار به جمع یارانه‌بگیران اضافه و یارانه معوق، از اردیبهشت امسال به تناسب دهکی که در آن قرار دارند، برقرار و واریز می‌شود.

واریز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه بگیران | یارانه معیشتی تیرماه 420 هزارتومان شد

وزیر کار از تصمیمات جدید درباره یارانه ها خبر داد که به زودی اعلام می شود. وی همچنین مدعی شد که تا آخر امسال فقر را با تعاریف جهانی به طور کامل حذف خواهیم کرد.

حجت ا... عبدالملکی با اشاره به حذف برخی از یارانه ‌بگیران گفت: آیین ‌نامه‌های تبصره‌ های مختلف بودجه در حال تدوین است که یکی از این آیین ‌نامه‌ ها مربوط به حذف برخی از یارانه ‌بگیران است که وزارت کار به طور جدی درگیر آن است ولی موضوع اصلی این است که دولت به نظام یارانه‌ها به صورت یکپارچه ورود می‌کند.

وزیر کار تصریح کرد: رقم یارانه‌ای که در قانون بودجه برای امسال تعیین شده خیلی بیشتر از آن چیزی است که در سال های قبل بوده و روز گذشته طی جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور به موضوع یارانه ها پرداختیم که در حال تصمیم گیری است.

وی افزود: در خصوص یارانه‌ها به طور کلی تصمیماتی در حال گرفته شدن است که به زودی اعلام می‌کنیم. ما پیشنهاد خود را در این باره ارائه دادیم که براساس آن می‌توانیم ادعا کنیم تا آخر امسال فقر را با تعاریف جهانی به طور کامل حذف خواهیم کرد.

پرداخت یارانه ۶۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه بگیران

رئیس کمیته امداد گفت: مستمری مددجویان امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد از واریز مستمری فروردین‌ماه مددجویان همراه با افزایش 20درصدی خبر داد و گفت: مستمری مددجویان امشب با ارقام جدید به حساب سرپرستان خانواده‌های تحت حمایت واریز می‌شود.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: مستمری مددجویان در سال جاری برای خانوارهای یک‌نفره 420 هزار تومان، خانوارهای 2نفره 600 هزار تومان و خانوارهای سه‌نفره 840 هزار تومان در نظر گرفته شده است، همچنین مستمری مددجویان برای خانوارهای چهارنفره یک‌میلیون و 80 هزار تومان و برای خانوارهای پنج‌نفره و بالاتر یک‌میلیون و 320 هزار تومان پرداخت می‌شود.منبع: تسنیم

یارانه معیشتی تیر 840 هزارتومان شد

سید مرتضی بختیاری با اشاره به افزایش مستمری مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد، اظهار کرد: در سال جاری مستمری این قشر از جامعه 22 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به پیگیری و مکاتبات انجام شده برای پرداخت مستمری مددجویان در سال جاری، گفت: نامه‌نگاری‌هایی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است اما با توجه به اتمام فروردین ماه پیش‌بینی می‌شود که افزایش مستمری مددجویان از اردیبهشت‌ماه اعمال شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: بر همین اساس مستمری فروردین ماه مددجویان همانند بهمن ماه سال 1400 پرداخت و از اردیبهشت‌ماه افزایش مستمری مددجویان را خواهیم داشت.

وی گفت: در اردیبهشت علاوه بر افزایش مستمری اردیبهشت، ما‌به‌التفاوت فروردین ماه نیز پرداخت می‌شود.

پرداخت مستمری معیشتی ۴۲۰ هزار تومانی برای هر نفر

۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود ۷ میلیون نفر را شامل می‌شود. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص افزایش ۲۰ درصدی «مستمری» معیشتی مددجویان در سال جاری، اعلام کرد که میزان افزایش مستمری مراکز شبانه‌روزی منوط به مصوبه هیات وزیران است که سازمان طی هفته آینده پیشنهادات خود را در این راستا آماده و به هیات وزیران اعلام خواهد کرد.

مبالغ مستمری معیشتی مددجویان تحت پوشش برای خانواده یک نفره ماهانه به ۴۲۰ هزارتومان، خانواده دو نفره به ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره به ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 همه چیز در مورد یارانه معیشتی

۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود ۷ میلیون نفر را شامل می‌شود.

 پرداخت یارانه معیشتی تجمیعی تصویب شده است. یارانه معیشتی ترکیبی است از چند یارانه که مجلس تصویب کرده است. یارانه معیشتی جدید به ۶۰ میلیون ایرانی برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید.زمان پرداخت یارانه معیشتی مشخص شد. یارانه معیشتی 20 ام هر ماه پرداخت می شود. همه چیز درباره یارانه معیشتی را در ادامه این مطلب بخوانید.

۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود ۷ میلیون نفر را شامل می‌شود. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص افزایش ۲۰ درصدی «مستمری» معیشتی مددجویان در سال جاری، اعلام کرد که میزان افزایش مستمری مراکز شبانه‌روزی منوط به مصوبه هیات وزیران است که سازمان طی هفته آینده پیشنهادات خود را در این راستا آماده و به هیات وزیران اعلام خواهد کرد.

مبالغ مستمری معیشتی مددجویان تحت پوشش برای خانواده یک نفره ماهانه به ۴۲۰ هزارتومان، خانواده دو نفره به ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره به ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

حدود ۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود ۷ میلیون نفر را شامل می‌شود، از این جمعیت در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار ( معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) مستمری معیشتی دریافت می‌کنند اما یک بخشی از مددجویان در دهک‌های پایین و ضعیف جامعه وجود دارند که مستمری معیشتی دریافت نمی‌کنند و امید است در سال جاری بخشی از این افراد را وارد چرخه کرده و به آنها مستمری پرداخت شود.

یارانه معیشتی چیست

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

​در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآورد‌ها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

حذف یارانه این سه دهک در دولت رئیسی

دیوان محاسبات گزارش داد بیش از ۲۳ میلیون نفر از سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده‌اند اما به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای قطع یارانه اعلام نشده است.

 وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی یارانه‌بگیران از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام کرده است.

دیوان محاسبات گزارش داد بیش از ۲۳ میلیون نفر از سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده‌اند اما به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای قطع یارانه اعلام نشده است.

در این گزارش اعلام شد: طبق جز یک قانون بودجه سال ۹۹، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و براساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌ بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد،‌ اقدام کند.

نتایج تفریغ بودجه نشان می‌دهد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اجرای حکم این بند و ماد ه ۴ آیین نامه اجرایی آن، نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی یارانه بگیران از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام کرده است.

در حال حاضر ۷۶ میلیون ۸۵۵ هزار نفر یارانه بگیر ثبت شده که از این میزان ۲۳ میلیون و ۳۳ هزار نفر یارانه بگیر سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده اند که البته به سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها اعلام نشد. وزارتخانه مزبور در خصوص اعلام خانوارهای شناسایی شده به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها جهت حذف از لیست یارانه بگیران اقدامی انجام نداده که مبین عدم رعایت مفاد حکم این جزء است.

بر این اساس بیش از ۱۲ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان یارانه به سه دهک بالای درآمدی اختصاص یافت.

یارانه پرداختی حذف می شود

پس از دو سال از آغاز پرداخت یارانه تورم ایجاد شد و این تورم به گونه‌ای بود که چند برابر درآمد مردم بابت این قضیه افت کرد و زیان این ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان بسیار بیشتر از منفعت آن بود.

بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی کمتر از دو ماه دیگر باید برای بررسی به مجلس ارایه شود که بزرگ‌ترین چالش آن یعنی کسری احتمالی منابع پیش‌بینی‌هایی را برای حذف برخی یارانه‌ها قوت می‌بخشد. این در حالی است که اخبار مشخصی از جلسات برگزار شده پیرامون لایحه بودجه سال آینده به بیرون درز نکرده و حتی روز یکشنبه نیز مجلس در این‌باره جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با اشاره به موضوع یارانه‌های نقدی گفته است با توجه به توزیع یارانه‌ها در بخش‌های مختلف، آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص‌های کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود و بهبود اثرگذاری هدفمندسازی یارانه نیاز به مطالعه علمی و کارشناسی دارد.

البته پیش از این امید حاجتی در مورد احتمال حذف یارانه‌ها در شهریور ماه گفته بود برای بهینه‌ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، تاکنون نشست‌های متنوعی با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شده است که پس از جمع‌بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه‌ها، بهترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی ارائه خواهد شد.

​حاجتی عنوان کرده بود که برنامه حمایتی پیشنهادی علاوه بر فقرزدایی باید به گونه‌ای طراحی شود که فاصله طبقاتی در جامعه به حداقل برسد و وضعیت ضریب جینی در جامعه بهبود پیدا کند و باید به کلیه سطوح افراد در جامعه و رفع فقر آنها توجه شود./ نامه نیوز

یارانه جدیدی در راه است؟

ایسنا گزارش داده است که با جدی‌شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بحث پرداخت یارانه جدیدی با نرخ بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان هم مطرح بود. به‌رغم این وعده‌ها، پرداختی صورت نگرفت و فعلا هم برنامه‌ای برای این پرداخت اعلام نشد.

بر این اساس در حال حاضر تنها دو یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و معیشتی پرداخت می‌شود. در ادامه سیاست دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ است که می تواند جریان پرداخت یارانه‌ها را دستخوش تغییر کند.

هزینه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان و یارانه معیشتی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. در مجموع به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد./تجارت نیوز

واریز یارانه معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی بحساب خانوارها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

عبدالملکی به دانشجو گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از  مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.در سالی که گذشت دولت در ۱۲ ماه هر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را پرداخت کرد. در سه مناسبت ماه رمضان، ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز نیز از برخی خانوارها به صورت نقدی حمایت کرد.

به نظر می‌رسد پرداخت یارانه نقدی و معیشتی همانند دو سال گذشته در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یابد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

البته این امکان وجود دارد که در ماه‌های بعدی واریز این دو یارانه به صورت ادغام شده انجام شود. چرا که دولت دستور به حذف حدود ۲۰ میلیون یارانه‌بگیر نقدی را داده است. اگر این تعداد حذف شوند، مشمولان یارانه بنزین و نقدی یکسان می‌شود و دولت می‌تواند دو یارانه را ادغام کند.

افزایش یارانه سه برابری برخی خانوارها

براساس مصوبه مجلس، فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

یعنی گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود:

در چهار دهک اول قرار داشته باشد.

حداقل سه فرزند داشته باشند.

هیچ یک از والدین کارمند دولت نباشد

ابهام در واریز یارانه کالایی جدید

در سال پیش‌رو تکلیف واریز یارانه جدید به صورت دقیق مشخص نشده است، چرا که تغییر مبلغ یارانه‌ها به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بستگی دارد.

در میانه اسفند ماه ۱۹۴ نفر از نمایندگان مجلس به حذف ارز ترجیحی رای مثبت دادند. اما به صورت مشروط. در واقع دولت اجازه دارد این ارز را حذف کند. اما باید ما به ازای آن را به صورت بن خرید کالا الکترونیکی به خانوارها بدهد.

طبق دستور مجلس چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طرق جایگزین مطمئن انجام دهد.

در واقع دولت هم مجوز حذف ارز ترجیحی را دارد و هم ادامه آن را. برای حذف آن باید یارانه جدید پرداخت کند. البته تاکید مجلس روی بن الکترونیکی خرید کالاهای اساسی است. یعنی دولت به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی کارت اعتباری خرید کالا از فروشگاه‌های مشخص یا کوپن پرداخت کند.

اما دولت تاکنون تصمیمی مبنی بر حذف دلار و پرداخت یارانه خرید کالا نگرفته است. بنابراین نمی‌توان روی پرداخت کوپن کالا در ماه‌های ابتدایی سال جاری حساب کرد.

از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده که سه دهک از یارانه‌بگیران را شناسایی کنند.

واریز یارانه در سال آینده ابهاماتی دارد. هم امکان افزایش یارانه‌ها وجود دارد و هم امکان ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین.

افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی امسال

آنطور که ایسنا گزارش داده، رحیم زارع، درباره میزان افزایش یارانه نقدی در سال آینده گفت: کمیسیون تلفیق وارد بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها نشده است، ولی افزایش یارانه‌های نقدی حتمی است.

وی درباره میزان افزایش یارانه افزود: هنوز مبلغ و میزان آن مشخص نیست اما صد در صد میزان از ۴۵ هزار تومان بیشتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره زمان تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای بررسی حذف ارز ترجیحی گفت: طی چند روز آینده این جلسات تشکیل خواهد شد و احتمالا از مجلس، هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و از دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد حضور خواهند داشت./ تجارت نیوز

۸

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها