کالابرگ الکترونیکی | کالابرگ الکترونیکی کی واریز می شود | اخبار کالابرگ الکترونیکی

عیدی رئیسی برای یارانه بگیران این استان | امشب؛ واریز 550 هزارتومان به کارت کالابرگ یارانه بگیران + ارزش ریالی کالابرگ خانوار 4 نفره

کد خبر: 1152250

وزیر صمت ضمن بیان اینکه حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست، گفت: در نظر داریم تا به قشر وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم.

عیدی رئیسی برای یارانه بگیران این استان | امشب؛ واریز 550 هزارتومان به کارت کالابرگ یارانه بگیران + ارزش ریالی کالابرگ خانوار 4 نفره

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

با خرید کالابرگ، یارانه 120 هزارتومانی هم بگیرید!

با فراهم‌شدن امکان خرید اینترنتی در طرح کالابرگ الکترونیک، ۵ دهک اول می‌توانند ۱۱ قلم کالای اساسی را اینترنتی خریداری کنند و ضمن پوشش هزینه های ناشی از تورم، مشمول یارانه ۱۲۰ هزار تومانی تشویقی شوند.

 امکان خرید اینترنتی سبد کالاهای اساسی طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده و مشمولان طرح کالابرگ الکترونیک که فعلاً ۵ دهک پایین درآمدی هستند، علاوه بر خرید حضوری می‌توانند از طریق خرید اینترنتی نیز مشمول مشوق‌های طرح کالابرگ شوند.

در طرح ملی کالابرگ الکترونیک، ۵ دهک اول درآمدی درصورت اختصاص ۵۰ درصدی اعتبار یارانه هر ‌ماه به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی، ضمن معافیت از پرداخت هزینه‌های تورم، مشمول ۱۲۰ هزار تومان یارانه نقدی خواهند شد و اکنون با فراهم شدن امکان خرید اینترنتی در طرح کالابرگ، یارانه‌بگیران با خرید اینترنتی نیز مشمول یارانه تشویقی و جبران هزینه تورم می‌شوند.

خرید اینترنتی از سکوی نامشخص

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: هم‌اکنون یک سکوی اینترنتی، عرضه ۱۱قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ را آغاز کرده و در آینده نزدیک تعداد این سکوها افزایش می‌یابد؛ اما او از افشای نام این سکوی اینترنتی خودداری کرده و پیگیری‌های همشهری برای اطلاع از نام این سکوی اینترنتی نیز ثمری نداشت.

براساس اظهارات علی‌رضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خرید اینترنتی هم درصورت هزینه‌کرد ۲۰۰هزار تومان از اعتبار یارانه برای خرید ۱۱قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ، ۱۲۰هزار تومان اعتبار تشویقی به شخص مشمول تعلق خواهد گرفت.

خرید کالاهای فله در طرح کالابرگ

در طرح کالابرگ الکترونیک، ۱۱ قلم کالای اساسی اعم از شیر، پنیر، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج، ماست، قندوشکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله عرضه می‌شود و افراد می‌توانند از هرکدام از این اقلام به میزان دلخواه خریداری کنند تا مشمول یارانه تشویقی شوند.

نکته قابل‌توجه اینکه به‌گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان عرضه لبنیات سنتی و اقلام به‌صورت فله در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است و مشمولان طرح کالابرگ می‌توانند کالاهای مدنظر خود را حتی به‌صورت فله‌ای از فروشگاه‌های طرف قرارداد خریداری کنند و بهای آن را طبق قواعد طرح کالابرگ بپردازند.

آخرین جزئیات طرح کالابرگ

هم‌اکنون طرح کالابرگ الکترونیکی دهک‌های اول تا پنجم درآمدی را شامل می‌شود و متولیان امر می‌گویند درصورت موافقت دولت، امکان تسری این طرح به سایر دهک‌های یارانه‌بگیر نیز وجود دارد.

استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملاً داوطلبانه و اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک‌ماه زودتر از واریز یارانه اعتبار خود را برای خرید کالابرگ اختصاص بدهند و چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود همچون گذشته افراد می‌توانند از یارانه نقدی خود استفاده کنند.

در این طرح قیمت کالاها براساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند از طریق سامانه «شما» به نشانی https://shoma.sfara.ir و نصب اپلیکیشن «شما» از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به طرح و نزدیک به محل سکونت و همچنین باقیمانده اعتبار خود باخبر شوند؛ ضمن اینکه با شماره‌گیری #۱۴۶۳* ۵۰۰* نیز امکان اطلاع از باقیمانده اعتبار وجود دارد.

اصل ماجرای قطع یارانه ۴۰۰ هزار نفر

در هفته گذشته، برخی رسانه‌ها خبری در مورد قطع یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر منتشر کردند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بلافاصله آن را تکذیب کرد، اما اصل ماجرا چیست؟

خبر منتشرشده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر قطع یارانه نقدی ۴۰۰هزار نفر که البته تکذیب شده، به نقل از خبرگزاری مهر منتشر شده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد آن خبر مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده و به‌تازگی خبری در این زمینه منتشر نشده است.

فارغ از اینکه داغ کردن این خبر سهوی یا عمدی باشد، مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: هیچ اتفاق جدیدی در مورد یارانه رخ نداده و در این حوزه هرگونه تصمیم و تغییر فقط از سوی این مرکز اعلام خواهد شد.

نکته قابل‌توجه این است که به‌زودی ارزیابی دهک‌بندی خانوارها اجرایی خواهد شد و این احتمال وجود دارد که یارانه برخی از خانوارها به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم قطع شود؛ اما دولت متعهد شده که جمعیت یارانه‌بگیران را کاهش نخواهد داد و در ازای حذف خانوارهای دهک دهم از گردونه یارانه، خانوارهای جدید به این فهرست اضافه خواهند شد.

البته هنوز در این مورد اقدامی انجام نشده و فعلاً پرداخت یارانه طبق روال سال‌های قبل و براساس همان فهرست‌های قبلی ادامه دارد./ همشهری آنلاین

برای مشاهده مبلغ کالابرگ به این سامانه ها مراجعه کنید

استاندار هرمزگان از آغاز طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار خبر داد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان امروز درخصوص اهمیت طرح کالابرگ الکترونیک گفت: به منظور حمایت از سبد غذایی خانوار و تقویت سلامت غذایی این امکان برای مردم ایجاد شده که با اعتبار یارانه، بتوانند یکماه زودتر اقلام ضروری خانوار خود را خریداری کنند.

استاندار هرمزگان ویژگی بارز این طرح را حفظ قدرت خرید مردم در طول دوره برشمرد و افزود: برای حفظ قدرت خرید مردم در این طرح ؛ قیمت کالا در شهریور 1400 مبنا و ملاک عمل قرار گرفته و دولت طبق سبد کالای مشخص شده ما به تفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می کند.

وی احترام به سلایق مختلف را دیگر مزیت دیده شده در طرح کالابرگ اعلام کرد و ادامه داد: مردم برای خرید اقلام کالایی این طرح می توانند آزادانه و به سلیقه خود هر نشان تجاری را انتخاب و خریداری کنند و امکان پرداخت ما به تفاوت قیمت کالای انتخابی با کالای مرجع نیز میسر شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان عنوان داشت: در طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار امکان دیگری هم فراهم شده که مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی مرجع را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار یارانه شان خریداری کنند.

 دوستی در رابطه با افراد مشمول این طرح گفت: تمام کسانی که حساب یارانه آنها در استان هرمزگان می باشد از امشب می توانند جهت مشاهده ی میزان اعتبار و اقلام کالایی مصوب این طرح از دو طریق اقدام کنند، مسیر اول اینکه با تلفن همراه سرپرست خانوار کد دستوری #28*788* را شماره گیری کنند؛ مسیر دوم نیز نصب برنامه کاربردی شما ( شبکه ملی اعتبار) با استفاده از برنامه های اندرویدی بازار و مایکت یا مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir می باشد.

چه کالاهایی کوپنی شد؟

طرح کشوری کالا برگ الکترونیکی به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا می شود.

طرح «کالابرگ الکترونیکی» کلید خورد.‍ فرماندار آبیک گفت: طرح کشوری کالا برگ الکترونیکی به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا می شود.

جلسه هماهنگی نحوه اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی که مقرر است برای اولین بار به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا شود، دیروز برگزار شد.

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در این جلسه با بیان اینکه در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی و همچنین حذف ارز ترجیحی، دولت سیزدهم تصمیم دارد طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا کند، اظهار کرد: در راستای اجرای صحیح سیاست دولت و  جلب اعتماد مردم، همه دستگاه‌های ذیربط در این طرح، موظف به همکاری به صورت جهادی هستند.

وی افزود: در مراحل اولیه اجرای طرح و ارزیابی میزان موفقیت طرح کالا برگ الکترونیک یارانه معیشتی افراد مشمول دریافت یارانه قطع نخواهد شد و اعتبار اجرای طرح از محل هدفمندی یارانه ها و مازاد بر یارانه دریافتی افراد مشمول پرداخت خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: کالابرگ الکترونیک برای خرید ۶ قلم کالای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر، پنیر و ماکارونی تعریف شده است.

نماینده دولت در شهرستان آبیک افزود: در مرحله نخست اجرای طرح ۱۰۰ الی ۱۵۰ فروشگاه مواد غذایی و پروتئینی با معرفی بخشداران و اتاق اصناف در سطح روستاهای و در سطح شهرها، اتحادیه، اتاق اصناف و صمت با نظارت جهاد معرفی خواهند شد و بعد از پایش و صحت سنجی اطلاعات صاحب جواز کسب و معرفی، بانک سپه نسبت به افتتاح حساب، استقرار کارتخوان و دستگاه پوز در فروشگاه‌های معرفی شده اقدام خواهد کرد.

فتوحی تصریح کرد: در انتخاب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا خواربار فروشی ها، ملاک انتخاب معتمد بودن و نداشتن تخلف فرد کاسب و انتخاب مناطقی که داری تراکم جمعیت و مناطق کم برخوردار ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: بخشداران تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند تا در روستاهایی که خواربار فروشی یا پروتئینی مستقر نیست، فروشگاهی معرفی گردد که دسترسی چند روستا به فروشگاه معین مقدور باشد.

منبع: فارس

ارزش ریالی کالابرگ خانوار 4 نفره

 این روزها زمزمه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بر سر زبان‌ها افتاده است و دولت قصد دارد یارانه چهار کالای اساسی یعنی مرغ و تخم‌مرغ و شیر و روغن را به‌صورت کالابرگ الکترونیکی به دست مردم برساند، یعنی مابه‌التفاوتی را که قیمت قبل این کالاها پس از حذف ارز 4200تومانی با قیمت جدید آن‌ها پیدا می‌کنند به‌صورت یارانه در قالب طرح کالابرگ الکترونیک به مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند. اجرای این طرح نوعی جایگزین برای یارانه نقدی است در صورتی که در اجرا با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

در این گزارش به نقاط قوت و ضعف این طرح در مقابل پرداخت یارانه نقدی می‌پردازیم:

1 ـ اولین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کرد و می‌توان از مزایای طرح کالابرگ الکترونیکی برشمرد، تأمین حداقل کالری استاندارد خانوار است که با اجرای این طرح می‌توان از وصول آن اطمینان حاصل کرد چرا که خانوار ما در طول یک ماه مواد غذایی مورد نیاز خود را به‌قیمت مصوب می‌تواند تهیه و استفاده کند.

البته یارانه نقدی برتری نسبی که در اینجا نسبت به کالابرگ الکترونیکی دارد، این است که اختیار را به خود خانوار می‌دهد که چگونه یارانه دریافتی را هزینه کند چرا که ممکن است برای خانوار خرج‌های ضروری‌تری وجود داشته باشد و بنا بر صلاحدید این مبلغ صرف هزینه‌های دیگری شود که عملاً این اختیار در طرح کالابرگ الکترونیک از خانوار ما سلب می‌شود.

2- از طرف دیگر دومین نکته ای که قابل بحث است این است که دولت با کالابرگ الکترونیکی یارانه کمتری به لحاظ ارزش ریالی در اختیار مردم قرار می دهد.

اگر مصرف یک خانواده چهارنفره در طول یک ماه را به طور متوسط ، ماهانه 8 لیتر شیر(هفته ای 2 لیتر)، یک شانه تخم مرغ، 8 عدد مرغ دوکیلوگرمی (هفته ای دو عدد) و 5 لیتر روغن در نظر بگیریم:

سهمیه کالابرگ

ما به تفاوت مبلغ پرداختی دولت که به واسطه ی کالا برگ الکترونیکی در طول یک ماه قرار است پرداخت شود، عبارت است از:

480 هزار تومان بابت مرغ با فرض مصرف 16 کیلوگرم در ماه، 50 هزار تومان بابت یک شانه تخم مرغ، 300 هزار تومان بابت 5 لیترروغن و حدود 100 هزار تومان بابت 8 لیتر شیر، مجموعا حدود 950 هزار تومان میزان یارانه پرداختی دولت توسط کالابرگ الکترونیکی در طول یک ماه به مردم می شود .

این در حالی است که یارانه نقدی که بر مبنای 300 هزار تومان به یک خانواده 4 نفره پرداخت می شود، یک میلیون و دویست هزار تومان است یعنی حدود دویست و پنجاه هزار تومان به ازای هر خانواده 4 نفره در جیب دولت توسط کالابرگ الکترونیکی می ماند.

3- نکته ی منفی که پرداخت یارانه نقدی به مردم را همیشه مورد انتقاد کارشناسان قرار داده، رشد نقدینگی در جامعه و تشدید کسری بودجه است که از این زاویه کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی برتری نسبی دارد.

4- اما جدی ترین اشکالی که به طرح کالابرگ الکترونیکی وارد است و این طرح را با چالش جدی مواجه کرده است هزینه ی راه اندازی و اجرای این طرح است چرا که طبق گفته ی مدیر طرح هوشمند سازی، برای پیشبرد اجرای این طرح 900 میلیارد تومان به منظور خرید تجهیزات هزینه شده است.

این درحالی است که پرداخت یارانه نقدی هیچ هزینه ی اولیه ای برای تامین زیرساخت های پرداخت برای دولت ندارد و از این منظور پرداخت یارانه نقدی به منظور فراهم بودن زیر ساخت ها، طرح به بسیار به صرفه تری برای دولت است.

5- اخرین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، عدم وجود الزام قانونی برای پرداخت یارانه نقدی در مقابل کالا برگ الکترونیکی است چرا که کالابرگ الکترونیکی الزام قانونی برای اجرا دارد.

از مجموع نکاتی که در بالا ذکر شد، برداشت می شود که علاوه بر اینکه استقبال عمومی برای پرداخت یارانه نقدی در میان عموم جامعه بیشتر است شواهد و قرائن نشان می دهد که کالابرگ الکترونیک طرح پرچالشی برای دولت است و همچین فراهم کردن زیر ساخت های آن هم دولت را با هزینه های قابل توجهی روبرو می کند. بنابراین می توان گفت در این شرایط حساس شاید بهتر باشد رویکرد دولت همان پرداخت یارانه نقدی باشد و اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی به آینده منتقل شود.

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند./منبع: تجارت نیوز

۷

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها