یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی مرداد ماه | یارانه جدید

اعلام تاریخ حذف یارانه نقدی و پرداخت کالابرگ | کارت اعتباری خرید سرپرستان شارژ شد؟ | نحوه شیوه جدید پرداخت کالابرگ

کد خبر: 1167094

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت و وزارت اقتصاد به دنبال پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی هستند و پرداخت یارانه نقدی به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.

اعلام تاریخ حذف یارانه نقدی و پرداخت کالابرگ | کارت اعتباری خرید سرپرستان شارژ شد؟ | نحوه شیوه جدید پرداخت کالابرگ

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا شهریورماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی مرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم وجود دارد،گفت: زیر ساخت‌های فنی و تکنولوژیک لازم برای ارائه کالابرگ الکترونیکی در کشور وجود دارد چرا که مواردی از جمله کارت سوخت و غیره در کشور فعال هستند.

وی در پاسخ  به این پرسش که اگر کالابرگ الکترونیکی به زودی ارائه نشود و پرداخت یارانه به صورت نقدی به مردم ادامه داشته باشد، چه عواقبی برای اقتصاد خواهد داشت، بیان کرد: دولت به عنوان مجری این طرح و مجلس به عنوان نهاد نظارتی به دنبال تداوم پرداخت یارانه نقدی نیستند و چنین اراده‌ای در کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت و وزارت اقتصاد به دنبال پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی هستند و پرداخت نقدی به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.

مرحبا با بیان اینکه واژه کالابرگ یادآور کوپن در دهه 60 است، گفت: این کارت اصلاً مانند کوپن نیست و مانند این کارت را بسیاری از کارمندان دارند و می‌توانند از طریق آن خرید انجام دهند لذا بهتر است درباره این کارت از واژه کارت خرید یا کارت اعتباری استفاده کنیم.

با ارائه کالابرگ قیمت کالاها ارزان می شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفـت: مردم انتظار دارند براساس قانون، اقلام کالاهای اساسی به همان نرخ شهریور ۱۴۰۰ برگشته، که تا حدودی از کوچکتر شدن سفره‌هایشان کاسته شود.

اصغر سلیمی  در رابطه با لزوم اجرای دقیق قانون بودجه سال 1401 در خصوص ارائه کالابرگ الکترونیک گفت: مجلس در بودجه سال جاری دولت را ملکف کرده تا در صورت اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی، اقدام به توزیع کالا برگ الکترونیک و عرضه کالاهای اساسی با نرخ شهریور 1400 کند. این در حالی است که متاسفانه بعد از گذشت 5 ماه از سال هنوز شاهد اقدام موثری در این حوزه نیستیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی دولت اخیرا لایحه ای برای اصلاح قانون بودجه سال 1401 به مجلس ارائه کرده که تکلیف دولت برای توزیع اقلام اساسی با نرخ شهریور سال 1400 را لغو کند، دولت با بهانه اینکه با اجرای کامل قانون مذکور ثبات اقتصادی به عنوان یکی از دستاوردهای دولت دچار خدشه شده و هم اکنون تبعات تورمی اصلاح یارانه ها طی شده و بازار به آرامش نسبی رسیده، می خواهد از اجرای قانون طفره رود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم انتظار دارند براساس قانون، اقلام کالاهای اساسی به همان نرخ شهریور 1400 برگردد، که تا حدودی از کوچک شدن روز افزون سفره‌هایشان کاسته شود. مردم به این امر امید داشته و انتظار اجرای قانون را از سوی دولت دارند. ضمن اینکه دولت مطابق با قانون از ابتدای سال مکلف به ساماندهی شبکه توزیع کالا و ارائه کالابرگ الکترونیک بوده و باید برای این مهم برنامه ریزی انجام می‌داد.

منبع: خانه ملت

جایگزین یارانه نقدی از چه زمان می آید؟ / خبر مهم درباره شیوه جدید پرداخت کالابرگ

سید احسان خاندوزی اعلام کرد: پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام خواهیم کرد.

با وجود گذشت حدود ۳ ماه از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ترجیحی، دولت یارانه مرداد را هم به صورت نقدی پرداخت خواهد کرد؛ این را می‌شود از اظهارات اخیر وزیر اقتصاد برداشت کرد. احسان خاندوزی گفته ارائه کالابرگ منوط به این است که گزارش استقرار زیرساخت‌های فنی خدمت رییس‌جمهور ارائه شود.

این در شرایطی است که مردم معتقدند که پرداخت یارانه نقدی بهتر از توزیع کالابرگ است، چون به خانوارها امکان می‌دهد که خودشان درباره نحوه هزینه‌کرد یارانه خود تصمیم‌گیری کنند؛ نه آنکه دولت مشخص کند که یارانه آنها صرف چه کالایی شود.

با این حال، خاندوزی در توضیح طرح کالابرگ الکترونیکی عنوان کرده؛ این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

وزیر اقتصاد متذکر شده؛ پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام خواهیم کرد.

خاندوزی در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا مردم می‌پذیرند بعد از چندین سال دریافت یارانه، به صورت نقدی کالابرگ دریافت کنند، عنوان کرده؛ با توجه به این‌که پرداخت یارانه‌ها حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است و دولت به جهت اینکه می‌خواست حتما حمایت اولیه صورت بگیرد، در ماه‌های گذشته تلاش کرد پرداخت یارانه داشته باشیم؛ تا زمانی که زیرساخت ارائه کالابرگ آماده شود.

منبع: ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها