یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی آذر ماه | یارانه جدید

خبر داغ یارانه ای امروز 9 آذر | یارانه نقدی آذر 3 برابر شد ؟ | کارت کالابرگ خانوارها پر پول شد

کد خبر: 1189461

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام اجرای موفق طرح آزمایشی کالا برگ الکترونیک در استان هرمزگان نسبت به اجرایی شدن به زودی این طرح در کشور اظهار امیدواری کرد.

خبر داغ یارانه ای امروز  9 آذر | یارانه نقدی آذر 3 برابر شد ؟ | کارت کالابرگ خانوارها پر پول شد

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا آذرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی آذرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد.

وی ادامه داد: به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

وی ادامه داد: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می توانند از استفاده کنند و کسانی که خواستند می توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتیین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می شود، پول آن را برداشت کنند./ ایسنا

مبلغ کالابرگ دو برابر یارانه نقدی است؟

وزارت اقتصاد اعلام کرد: اجرای طرحی مانند کالابرگ که با معیشت مردم در ارتباط است، نیازمند ایجاد بستر و شرایط کامل و کافی برای اجراست تا به مانند طرحی، چون ارز ترجیحی و برخی طرح‌ها در گذشته، کشور و مردم را با مشکلات متعدد دچار نسازد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه «صمت» با عنوان «از چاله به چاه فقر» توضیح داد: بر خلاف آنچه در این گزارش ادعا شده دولت برای اجرای طرح جایگزین یعنی ارائه «کالابرگ» بهانه جویی نمی‌کند، بلکه حساسیت‌های اجرای این طرح و دربرگیری بالای آن ایجاب می‌کند که دولت با اطمینان از فراهم شدن زیرساخت‌ها نسبت به اجرای آن در سراسر کشور اقدام کند.

از بهار سال ۱۳۹۷ و هم‌زمان با ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران، دولت وقت تصمیم گرفت تحت تاثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی ارز ترجیحی تعریف کند و ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کند؛ اقدامی که با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی اختصاص یافت، اما نه‌تنها به هدف نرسید؛ بلکه به ایجاد رانت و خدشه به رقابت پذیری در فعالیت‌های اقتصادی و کالاهای هدف به کشورهای همسایه شده بود.

دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن در اولین مرحله از اجرای وعده عدالت اقتصادی خود، با حذف ترجیحی که همه موافقان و مخالفان بر حذف آن به دلیل فسادزا بودن و ایجاد مشکلات متعدد از قاچاق معکوس تا عدم بازگشت ارز پرداخت شده، کشور را با مشکلات متعددی مواجه ساخته بود، پرداخت یارانه نقدی را برای افزایش قدرت خرید مردم به عنوان طرح جایگزین موقت تا زمان اجرای ارائه کالابرگ الکترونیکی، آغاز کرد. دولت در این بخش با انتقال یارانه ارزی از ابتدای زنجیره عرضه و تقاضا به انتهای این زنجیره یعنی مصرف‌کننده که در زمان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی سهمی ناچیز از آن داشت، اولین گام را برای اجرای این مهم برداشت.

اصلاح ارز ترجیحی، مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک الزام قانونی و در عین حال عقلی و اقتصادی بود که دولت سیزدهم جسارت اجرای آن را داشت و دولت زمانی دست به این اصلاح زد که آمارها نشان می‌داد، سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شده و طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری از این یارانه‌ها داشته‌اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک‌های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده بود.

در این راستا، مجلس به دولت اجازه داد تا زمان فراهم شدن شرایط لازم و کافی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی اقدام به پرداخت یارانه نقدی کند که دولت هم‌زمان، هم در بخش یارانه‌ها گام برداشت و هم در راستای فراهم سازی بستر و ساختار کالابرگ اقدام کرد. در روزهای اخیر نیز اعلام شد که اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی کلید خورده و پس از آن احتمالاً تا یک ماه آینده در کشور اجرا می‌شود.

اجرای طرحی مانند کالابرگ که با معیشت مردم در ارتباط است، نیازمند ایجاد بستر و شرایط کامل و کافی برای اجراست تا به مانند طرحی، چون ارز ترجیحی و برخی طرح‌ها در گذشته، کشور و مردم را با مشکلات متعدد دچار نسازد. مخالفت مکرر و ایجاد شبهه درباره اجرای طرحی که جمعیت زیادی از مردم را در بر می‌گیرد نه‌تنها به پیشبرد طرح کمکی نمی‌کند؛ بلکه مانعی بر سر اجرا خواهد بود./ایرنا

پرداخت یارانه نقدی همیشگی شد؟

بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: از ابتدا مجلس در بودجه مقرر کرده بود تا یارانه به شیوه کالابرگ اعطا شود یا سایر طرق ممکن. خب دولت نیز همین مسیر را طی کرد؛ بنابراین دولت نیز همین مسیر را طی کرد؛ یعنی اصل را بر این گذاشت که اگر شرایط و زیرساخت‌ها فراهم باشد بتواند به شیوه کالابرگ اقدام کند، ولی وقتی شرایط و زیرساخت‌ها فراهم نیست اعطای یارانه نقدی مستقیم و اصلاح اقتصادی را معطل نکند.

از روز اول هم اعلام شد که هم زمان با پرداخت یارانه به صورت مستقیم که متوقف نخواهد شد، تمکیل زیرساخت‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ بنابراین مراحل تمکیل زیرساخت کالابرگ در حال پیشبرد است و گزارش‌ها به صورت منظم در جلسات مختلف دولت از جمله ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه می‌شود.

واریز آخرین یارانه نقدی در آذرماه

 در هفت ماه گذشته یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در فاصله ۲۰ تا ۲۲ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. برای همین انتظار می‌رود یارانه نقدی آذرماه هم مانند ماه‌های گذشته در تاریخ بیستم آذرماه واریز شود.

یارانه آذرماه نقدی است یا کالایی؟

وزیر اقتصاد، خبر داد زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شده و به زودی توزیع کالابرگ آغاز می‌شود. وزیر اقتصاد گفته بود: مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین مالی ندارد و دولت باید از زیرساخت فنی اطمینان حاصل می‌کرد. پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی اجرای طرح کوپن الکترونیک، یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

بر اساس گفته خاندوزی، یارانه آذرماه در کل کشور به صورت نقدی پرداخت می‌شود و تنها یک استان به جای یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، کوپن الکترونیک می‌گیرند و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.آنگونه که خاندوزی اعلام کرده است یارانه آذرماه در همه استان‌ها به صورت نقدی واریز می‌شود جز یک استان.

یارانه کدام استان حذف می‌شود؟

این ماه قرار است مردم استان هرمزگان به جای دریافت یارانه نقدی کالابرگ الکترونیک دریافت کنند و این شیوه بررسی پایلوت طرح توزیع یارانه‌ها و پرداخت کوپن الکترونیک است.

این خبری است که عضو هیئت‌رئیسه مجلس در توئیتی اعلام کرد و از تکمیل زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح کالابرگ الکترونیکی در پی پیگیری رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد.

محسن دهنوی در توئیتی با اشاره به «طرح کالابرگ الکترونیکی» نوشت؛ ماه‌ها است که مجلس، اجرای طرح کالا برگ را به دولت تکلیف کرده و با پیگیری قالیباف رئیس‌مجلس، امروز جلسه‌ای برای بررسی فنی زیرساخت این طرح در سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کردیم. اکنون دیگر تمامی کارشناسان و تیم‌های فنی اذعان دارند که زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح تکمیل شده است. این طرح، هفته‌های آینده در استان هرمزگان به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

بر این اساس باید گفت یارانه نقدی آذرماه هم نقدی است و احتمالا این آخرین یارانه نقدی است که دولت رئیسی واریز می‌کند و بعد از آن شیوه پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند./ برنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها