کد مطلب: 25286

حقوق|حقوق کارمندان| حقوق ها

فوری:رقم قطعی حقوق کارمندان اعلام شد | افزایش 30 درصدی حقوق کارمندان | مبلغ واریز مرحله دوم عیدی کارمندان تعیین شد

نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و حداقل حقوق نیز ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد.

برای افزایش حقوق کارمندان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان هستیم، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش  حقوق کارمندان لحاظ شده است. همچنان مدل دقیق این افزایش حقوق کارمندان مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.جدید ترین خبرها درباره حقوق کارمندان را در با ما دنبال کنید.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم روز یکشنبه و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

بر این اساس، در سال ۱۴۰۲ حقوق گروههای مختلف ‌حقوق‌بگیر در دستگاههای ‌اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت‌علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار شاغل در این دستگاهها به شرح زیر افزایش می‌یابد:

300*250 new1

tavoos.net

ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق‌بگیر به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء(۱) بند(الف) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جزء(۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود. حکم این جزء شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین(مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

تفاوت تطبیقی موضوع ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیقی موضوع جز ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تفاوت تطبیقی بند ی تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در حکم حقوق بدون تغییر باقی می‌ماند.

 

وی در مورد حقوق کارمندان، اظهار کرد: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد ضریب میانگین افزایش حقوق است و آنچه پس از تصویب مجلس اجرا خواهد شد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی حقوق است تا توازن بیشتری ایجاد شود.

رقم جدید عیدی کارمندان اعلام شد

میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.طبق قانون کار، کارگرانی که کمتر از ۱۲ ماه (یعنی از ۱ تا ۱۱ ماه) سابقه پرداخت حق بیمه دارند و مالیات بر حقوق آن‌ها نیز پرداخت شده است، مشمول عیدی پایان سال هستند. البته این افراد از حداقل عیدی تعیین شده، مبلغ کمتری را دریافت می‌کنند.

با نزدیک شدن به پایان سال، بحث نحوه محاسبه مبلغ عیدی و افرادی که مشمول عیدی می‌شوند نیز دوباره داغ شده است. افرادی که مشمول قانون کار هستند یا در دستگاه‌های اجرایی و دولتی کار می‌کنند به همراه بازنشستگان تأمین اجتماعی و دستگاه‌های دولتی، چشم انتظار پرداخت عیدی پایان سال خود هستند.

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند.​

طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد. فرمول محاسبه حداقل عیدی به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

میزان عیدی کارمندان امسال چقدر است؟

بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بنابراین، عیدی در نظر گرفته شده برای کارمندان و کارگران حقوق‌بگیر زیر نظر قانون کار در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است

مبلغ عیدی کارمندان برای افراد با سابقه کم از یک سال چقدر است؟

در این میان، افرادی نیز وجود دارند که سابقه پرداخت بیمه آن‌ها کمتر از یک سال کامل است و در طول سال مشغول به کار شده‌اند. با توجه به این که سابقه کار این افراد کمتر از یک سال است آیا عیدی به آن‌ها نیز تعلق می‌گیرد؟

طبق قانون کار، کارگرانی که کمتر از ۱۲ ماه (یعنی از ۱ تا ۱۱ ماه) سابقه پرداخت حق بیمه دارند و مالیات بر حقوق آن‌ها نیز پرداخت شده است، مشمول عیدی پایان سال هستند. با این حال نحوه محاسبه عیدی برای افرادی که کمتر از یک سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند کمی متفاوت است و معمولاً از حداقل عیدی تعیین شده، مبلغ کمتری را دریافت می‌کنند.

فرمول محاسبه عیدی افراد با سابقه کاری کمتر از یک سال به شرح زیر است:

حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲

به عنوان مثال، فردی با ۷ ماه کار رقم زیر را به عنوان عیدی دریافت می‌کند:

۴۱۷۹۷۵۵ * ۷ / ۱۲ = ۲,۴۳۸,۱۹۰

در جدول زیر به رقم عیدی با توجه به سابقه کار می‌پردازیم:

جدول عیدی ۱۴۰۲

سابقه کار میزان عیدی
یک ماه ۶۹۶,۶۲۵ تومان
دو ماه ۱,۳۹۳,۲۵۰ تومان
سه ماه ۲,۰۸۹,۸۷۵ تومان
چهار ماه ۲,۸۷۶,۵۰۰ تومان
پنج ماه ۳,۴۸۳,۱۲۵ تومان
شش ماه ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان
هفت ماه ۴,۸۷۶,۳۷۵ تومان
هشت ماه ۵,۵۷۳,۰۰۰ تومان
نه ماه ۶,۲۶۹,۶۲۵ تومان
ده ماه ۶,۹۶۶,۲۵۰ تومان
یازده ماه ۷,۶۶۲,۸۷۵ تومان
یک سال (حداقل) ۸,۳۵۹,۵۰۰ تومان
یک سال (حداکثر) ۱۲,۵۳۹,۲۵۰ تومان

نحوه محاسبه عیدی هر ساله فرمولی ثابت دارد و این فرمول مشمول افرادی می‌شود که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. البته این به این معنا نیست که افراد دارای سابقه کمتر از یک سال از گرفتن عیدی در پایان سال محروم هستند و این افراد نیز، فرمول خاص خود را برای دریافت عیدی دارند که به آن اشاره خواهیم کرد.

عیدی کارمندان و کارگران توسط کارفرما پرداخت می‌شود و هر کارفرما طبق قوانین، باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی بدهد./ خبر آزاد

بحث نحوه محاسبه مبلغ عیدی و افرادی که مشمول عیدی می‌شوند نیز دوباره داغ شده است. افرادی که مشمول قانون کار هستند یا در دستگاه‌های اجرایی و دولتی کار می‌کنند به همراه بازنشستگان تأمین اجتماعی و دستگاه‌های دولتی، چشم انتظار پرداخت عیدی پایان سال خود هستند.
 
طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند.
طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد. فرمول محاسبه حداقل عیدی به صورت زیر می‌باشد:
حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی