آیا برای شروع کسب و کار لزومی به ثبت شرکت می باشد ؟

کد خبر: 943198

شاید یکی از مهم‌ترین مزیت ثبت شرکت ، اعطای شخصیت حقوقی مستقل به یک کسب و کار است. این مساله شاید کلیدی ترین نکته در فهم حقوق کسب و کار است. در واقع با ایجاد شخصیت حقوقی مستقل، اموال و دارایی شخصی کسانی که شرکت را ایجاد کرده اند، از اموال و دارایی‌های شرکت منتزع می شود و در نتیجه در صورتی که شرکت دچار ورشکستگی یا انحلال شود -به جز موارد خاص قانونی- مسئولیتی متوجه اشخاص نخواهد بود و اموال خود شرکت، ضامن بدهی هایش خواهد بود.

شخصیت حقوقی چیست؟

به بیان ساده، «شخصیت»، قابلیت داشتن حق و تکلیف نسبت به دیگران است. این شخصیت اگر مربوط به شخص انسان باشد که با تولد او ایجاد می­شود، شخصیت حقیقی­ست اما اگر غیر ذاتی باشد و صرفا توسط قانون به رسمیت شناخته شده باشد، شخصیت حقوقی نامیده می­شود. به طور مثال اینکه یک شرکت دارای شخصیت حقوقی باشد، ذاتی نیست و موجودیت بیرونی ندارد. اما بنا به حکم و اعتبار قانون برای مجموعه ای از اموال و دارایی ها، موجودیتی مستقل از افرادی که آن را ایجاد کرده اند، قائل میشویم. این شخصیت حقوقی پس از ثبت دارای موجودیت مستقل بوده و مطابق قانون می­تواند موضوع حق و تکلیف مستقل قرار گیرد.

آیا برای شروع کسب و کار لزومی به ثبت شرکت می باشد ؟

چرا شخصیت حقوقی ؟

منطق ایجاد شخصیت حقوقی (در حوزه شرکت­های تجاری) که اساسا یک مفهوم اعتباری به حساب می­ آید، آن است که تجمع آورده های نقد و غیر نقد افراد، دارای موجودیتی مستقل از اشخاص حقیقی صاحبان آنها شود تا ریسک هایی که ممکن است نسبت به آن سرمایه و فعالیت اقتصادی شرکت وجود داشته باشد، متوجه اموال و داراییهای شخصی آنها نباشد.

شاید یکی از مهم‌ترین مزیت ثبت شرکت ، اعطای شخصیت حقوقی مستقل به یک کسب و کار است. این مساله شاید کلیدی ترین نکته در فهم حقوق کسب و کار است. در واقع با ایجاد شخصیت حقوقی مستقل، اموال و دارایی شخصی کسانی که شرکت را ایجاد کرده اند، از اموال و دارایی‌های شرکت منتزع می شود و در نتیجه در صورتی که شرکت دچار ورشکستگی یا انحلال شود -به جز موارد خاص قانونی- مسئولیتی متوجه اشخاص نخواهد بود و اموال خود شرکت، ضامن بدهی هایش خواهد بود. اما در صورتی که شرکت ثبت نشده باشد و به صورت گروه فعالیت کند، مسئولیت افراد نسبت به فعالیتهای گروه، مسئولیت تضامنی خواهد بود و هر یک به تنهایی و جمعاً نسبت به انجام این تعهدات مسئول خواهند بود.

از دیگر مزیت های ثبت شرکت میتوان به مشخص شدن ساز و کار تصمیم گیری در مجموعه، روشن شدن حدود اختیارات و مسئولیتها، شفاف شدن حساب و کتاب‌ها، مشخص شدن ساز و کار حل اختلاف، عدم وجود بن بست در فعالیت و شراکت بین افراد، حفظ حقوق اقلیت در برابر اکثریت و وجود رویه قضایی مستقر در این مورد اشاره کرد.

برند میراث کسب و کار و باعث رونق کسب و کار

پس از ثبت شرکت داشتن یک برند معتبر می‌تواند محصولات و خدمات موجود یک شرکت را از رقبا متمایز و به شرکت‌ها کمک کند تا از حمایت‌های قانونی و جنبه‌های ویژه محصول شرکت خود محافظت کنند به عمل آورند.

برند به خریدار کمک می‌کند تا سازنده جنس و کمیت و کیفیت کالا را درک می کند و به این وسیله همواره همان کالایی را می خرد که علامت مورد نظر را دارد.

امروزه با ظهور فعالیت‌های اینترنتی و سهولت در ارائه خدمات مشابه و تبلیغات در فضاهای مجازی، محافظت از کسب‌وکار با ثبت برند و علامت تجاری از اهمیت خاصی برخوردار شده است و تجار حساسیت زیادی نسبت به حفاظت و صیانت از آن نشان می‌دهند.

ممکن است با خود بگویید که من مشتریانی دارم که سال‌ها است من را می‌شناسند و کیفیت کار من با سایرین قابل تشخیص است، چرا باید نگران باشم؟ پاسخ بسیار ساده است. اهمیت ثبت برند تنها در جهت توسعه بازار یا افزایش تعداد مشتریان نیست. یکی از نکات بسیار مهم در ثبت برند، محافظت از کسب‌وکار فعلی شما است.

در مواردی افراد با استفاده از عدم آگاهی کافی دارندگان کسب‌وکارها اقدام به ثبت قانونی نام و علامت تجاری آنها به نام خود می‌کنند. در این حالت دیگر ثبت شرکت، داشتن یک وب‌سایت یا هر دلیل دیگری برای مراجع قانونی مهم نیست، آن افراد می‌توانند در راستای حفاظت از علامت تجاری خود، هر آنچه در این سالها به دست آورده‌اید، از آنِ خود کنید.

آیا برای شروع کسب و کار لزومی به ثبت شرکت می باشد ؟

متاسفانه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی به اندازه کافی به ثبت برند خود اهمیت نمی‌دهند و همواره در معرض این خطر هستند که روزی مالکیت برند خود را از دست بدهند. در مورد ثبت اختراع و ثبت ایده نیز شرایط همین گونه است و عدم ثبت آنها، شرایط را برای سوءاستفاده‌ کلاهبرداران فراهم می‌کند.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت برند و شرکت هر دو در اداره کل ثبت شرکتها انجام می‌شود. تمامی مدارکی که برای ثبت شرکتها ارائه می‌شود، برای ثبت برند ( با رعایت موارد ممنوعیت) کفایت می‌کند. ثبت برند تجاری برای مدت ۱۰ است و پس از آن می‌تواند تمدید شود. یک شرکت می‌توان برای محصولات خود، یک یا چند برند تجاری در نظر بگیرد و تک تک آنها را نیز در اداره ثبت شرکتها، ثبت نماید.

زمانی که یک شرکت یا موسسه تاسیس می‏شود، نامگذاری آن جزء ضروریات کار می‏باشد. مطابق با قوانین حقوقی ایران، برگزیدن نام از میان اسامی فارسی و غیرتکراری یکی از ملزومات تاسیس شرکت می‏باشد. نام انتخاب شده بر روی تمامی محصولاتی که توسط شرکت تولید می‏شود، درج می‏گردد. به این نام برند گفته می‏شود. هر برند یا نام تجاری مختص به یک شرکت می‏باشد و سایرین حق استفاده از آن را ندارند.

شرایط انتخاب برند تجاری بصورت زیر است :

نام‎ها‏یی که اختصاص به تشکیلات دولتی دارند یا نام‎ها‏ی اختصاری متعلق به دولت از قبیل رجا، ناجا و … ممنوع می‏باشد.

نام‎ها‏ و عناوین اصطلاحات بیگانه ممنون است همچنین نمی توان از ترکیب واژه فارسی با واژه بیگانه، برند تجاری تشکیل داد.

اسامی که به سایر برندهای ثبت شده شباهت دارد، قابل ثبت نخواهند بود.

اسامی خلاف موازین شرعی و عرف جامعه ممنوعیت دارد.

این در حالی است که شرکت قبل از نامگذاری تاسیس می‏شود اما مراحل ثبت و طی کردن مراحل حقوقی آن با نامگذاری مصادف می‏شود. شرکت متشکل از مجموعه‎ای افراد با شخصیت حقیقی یا حقوقی و یا ترکیبی از هر دو می‎باشد که با هدف مشترک و به منظور رسیدن به تصمیم گیری و با تکیه بر استعدادهای شخصیتی، پتانسیلهای فردی، مهارت سازماندهی و منابع جمعی اعم از انسانی و مالی گرد هم جمع می‎شود.

بنابراین پایه و اصول درست یک فعالیت اقتصادی در هر کشوری مستلزم انجام مراحل قانونی ثبت شرکت و اطلاع رسانی درست کارکرد آن فعالیت به اداره مالیات می باشد. ثبت شرکت بصورت صحیح و با در نظر گرفتن تمامی نکاتی که شروع یک فعالیت اقتصادی به آن نیاز دارد نیازمند علم و تجربه کافی بوده و در توان وکلای باسابقه ثبتی می باشد. مسائلی اعم از انتخاب نام شرکت، تحریر صحیح موضوع فعالیت شرکت، مشاوره صحیح و درست در زمینه میزان سرمایه اولیه شرکت و ….

در رابطه با شرکت باید گفت، برای مدت نامحدود ثبت می‏شود، مگر اینکه در اساسنامه شرکت چیز دیگری بیان شده باشد و یا بعدها اعضا هئیت مدیره تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. هر یک از شرکا می‏توانند سهام خود را به دیگری انتقال دهند. همچنین در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا، می‎توان سهام وی را به یکی از اعضای خانواده انتقال داد.

به هر حال خوب است که بدانید شرکت یعنی گروه و این بدان معناست که اگر می خواهید هر نوع شرکتی ثبت کنید باید بیش از یک نفر باشید ، پس باید به فکر پیدا کردن یک شریک خوب باشید که براساس نوع شرکت ، تعداد شرکا متغییر است.برای ثبت شرکتها در صورتی که متقاضیان فاقد شخصیت حقوقی بوده و تا کنون شرکتی ثبت نکرده اند (یا متقاضی دارای شرکتی است که تمایلی به تغییر موضوع و اساسنامه ندارد)، باید بعد از طی مراحل اخذ مجوز و تایید کارگروه اقدام به ثبت شخصیت حقوقی بنمایند. انتخاب نوع شخصیت حقوقی (موسسه یا شرکت) برعهده متقاضی می باشد.

شما هموطنان گرامی می توانید برای ثبت شرکت و ثبت برند خود با موسسه حقوقی فرداد رسا به شماره 32717893-026 تماس حاصل کنید . و از مشاوره تخصصی کارشناسان این موسسه بهرمند شوید

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها