کد خبر : 13434 / /
/

یارانه ها در 1401 چقدر می شد؟| مبلغ یارانه در 1401| افزایش مبلغ یارانه

پرداخت قطعی یارانه جدید، خبری است که نایب رئیس مجلس اعلام کرده و گفته سال آینده به هر نفر ۱۱۰هزار تومان یارانه جدید پرداخت شود. اما مشمولان یارانه جدید چه کسانی هستند؟

اگرچه قرار بود مبلغ یارانه‌ها از آذرماه افزایش پیدا کند اما به نظر می‌رسد افزایش یارانه در دو ماه باقیمانده سال جاری منتفی است. اما یارانه‌ها در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و مردم می‌توانند منتظر واریز یارانه جدید باشند. اما چه کسانی مشمول یارانه جدید نمی‌شوند؟

یارانه خانوارها در سال جدید

پرداخت قطعی یارانه جدید، خبری است که نایب رئیس مجلس اعلام کرده و گفته سال آینده به هر نفر ۱۱۰هزار تومان یارانه جدید پرداخت شود. اما مشمولان یارانه جدید چه کسانی هستند؟

آنگونه که علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس اعلام کرده قرار است در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی گندم و دارو حذف شود و اعتباری که از این محل آزاد می‌شود در قالب یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی به حساب مردم واریز شود.

آنگونه که نیکزاد اعلام کرده مبلغ یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومان است و به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت مشمولان یارانه ۱۱۰ هزار تومانی همان افرادی هستند که سال گذشته مشمول یارانه معیشتی شدند.

 

بر این اساس در سال آینده باید منتظر تغییراتی در روند و مبلغ یارانه‌ نقدی بود. چراکه به نظر می‌رسد مبلغ یارانه جدید به ۱۱۰ هزار تومان می‌رسد.

اگر قرار بر حذف یارانه نقدی ۴۵ هزا تومانی باشد، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شود. چون یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت می‌شد اما یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی تنها به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد. یعنی همان افرادی که از سال ۹۸ به این طرف، یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

بنابراین افرادی که یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند، مشمول یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی هم نمی‌شوند. دولت اعلام کرده که قرار است این یارانه تنها به چند دهک کم درآمد جامعه پرداخت شود. احتمالا افراد سه دهک بالای مشمول یارانه جدید نمی‌شوند.

واریز چند یارانه در سال جدید

دولت سیزدهم تاکنون وعده‌های زیادی درباره پرداخت یارانه به مردم داده است. از یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی گرفته تا یارانه ۸۰۰ هزار تومانی که در قالب نقدی و بن خرید کالا به مردم پرداخت شود.

از ماه گذشته،‌معاونت اقتصادی دولت زمزمه حذف بنزین خودروها را مطرح و اعلام کرد قرار است یارانه بنزین به مردم پرداخت شود. البته هنوز مشخص نیست در صورت تغییر سهمیه‌بندی بنزین، مبلغ یارانه آن چقدر خواهد بود. اما با توجه به برخی از اظهارات می‌توان گفت مبلغ یارانه بنزین برای هر فرد حدود ۳۰ هزار تومان است و این یارانه برای یک خانواده چهار نفره به ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

یارانه نان چه شد؟

چند روز قبل، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که ارز ترجیحی گندم حذف می‌شود و اعتبار آن در قالب یارانه نان به مردم پرداخت می‌شود. اکنون هم نیکزاد اعلام کرده قرار است ارز ترجیحی گندم و دارو حذف شود و به جای آن به مردم یارانه ۱۱۰ هزار تومانی بدهند. اما مشخص نیست کل یارانه‌ای که قرار است از محل حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت شود، همین مبلغ ۱۱۰ هزار تومان است و یا یارانه نان جداگانه محاسبه و واریز می‌شود.

اما نکته‌ای که درباره یارانه‌ها در دولت جدید وجود دارد این است که به نظر می‌رسد این دولت هنوز برنامه جامع و دقیقی برای پرداخت یارانه‌ها در سال آینده ندارد. هر بار یکی از مقامات دولتی وعده‌ای درباره پرداخت یک یارانه جدید می‌دهد. یارانه‌ای که برخی می‌گویند نقدی است و برخی می‌گویند غیرنقدی است. برخی وعده پرداخت آن در آذر را می‌دادند و برخی دیگر در دی ماه.

در مجموع به نظر می‌رسد افزایش یارانه نقدی و رسیدن آن به ۱۱۰ هزار تومان قطعی است. اما آیا این یارانه جدید، به معنای حذف یارانه‌های دیگر است یا در کنار آنها پرداخت می‌شود؟ این سوالی است که دولت باید به آن جواب بدهد.

تاریخ واریز یارانه نقدی

دولت در ماه پیش‌رو باید دو یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، احتمالا واریز یارانه نقدی جدید نیز وجود دارد.

در ماه آینده دولت با به طور قطعی دو یارانه را واریز کند و یک احتمال درباره واریز یارانه نقدی جدید نیز وجود دارد.

دولت باید در روز دهم بهمن ماه یارانه معیشتی بنزین را واریز کند، مبلغ این یارانه برای هر خانوار متناسب با تعداد اعضای آن بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.

واریز یارانه معیشتی بنزین از آذر ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد و بیست و هفتمین مرحله آن تا ۱۰ روز آینده به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مثل ماه‌های گذشته، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنح نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی می‌گیرند.

همچنین از یارانه حدود هفت میلیون خانوار نیز مبلغ ۳۵ هزار تومان به عنوان قسط مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا کسر می‌شود.

دومین یارانه‌ای که باید دولت در بهمن ماه واریز کند، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

در روز بیستم بهمن ماه، صد و سی و دومین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همچنین از یارانه ۲۱ میلیون خانوار یارانه‌بگیر بیستمین قسط مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا برداشت می‌شود.

یارانه نقدی جدید در بهمن ماه

قرار بود همزمان با واریز یارانه معیشتی بنزین یارانه جدید نیز واریز شود اما انجام نشد، سپس اعلام شد که واریز یارانه جدید به ماه بعد موکول شده است.

طبق گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، قرار بود در دی ماه یک خانوار چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کند.

مبلغ یارانه جدید قرار بود پلکانی باشد، یعنی دهک‌های اول تا چهارم نفری ۱۲۶ هزار تومان و دهک‌های پنجم تا هفتم ماهانه ۹۰ هزار تومان یارانه بیشتر بگیرند. تعداد مشمولان نیز همان ۶۰ میلیون نفری است که یارانه معیشتی دریافت می‌کند.

آنطور که دولت اعلام کرده قرار است یارانه جدید منابع جدیدی که از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به دست می‌آید پرداخت شود. در حال حاضر نیز لایجه حذف آن به مجلس رفته و تصمیم نهایی را باید نمایندگان مجلس بگیرند.

اگر نمایندگان برای حذف ارز ترجیحی چراغ سبز نشان دهند، احتمالا دولت همزمان با واریز یارانه معیشتی یارانه جدید نیز واریز می‌شود، در غیر این صورت امکان موکول شدن آن به زمان دیگری وجود دارد.

تخصیص یارانه به خانواده‌ها

واریز یارانه پنهان موجود در ارز ۴۲۰۰ تومانی به حساب خانواده‌ها از راهکارهایی است که برخی آن را مطرح کرده‌اند تا اثر واسطه واردکننده و تولید‌کننده و مصرف‌کننده کاهش پیدا کند. در این میان اما موضوع مهمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید ویژه دارند؛ مشخص کردن قطعی، شفاف و صریح افرادی است که باید از یارانه مورد نظر در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند. ابهام در دهک‌های اقتصادی کشور از مهم‌ترین چالش‌هایی است که می‌تواند آینده طرح حذف ارز ترجیحی را با معضلاتی روبه‌رو کند.

حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی

راهکار پیشنهادی دیگر این است که بودجه اختصاص یافته به منظور تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدریجی حذف شود تا هم از تبعات اقتصادی و هم پیامدهای روانی آن کاسته شود. این پیشنهاد به ویژه در گروه کالاهایی چون دارو و گندم بیشتر مورد تاکید است و برخی نمایندگان مجلس هم موافق این شیوه هستند.

«سیدناصر موسوی لارگانی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پیشنهاد دهندگان این موضوع، گفته است: «در برخی کالاها مثل دارو نمی‌توانیم به یکباره به طور کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم، چون مردم با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند؛ پیشنهاد این است که دولت با یک برنامه‌ریزی کاری انجام دهد تا دهک‌های پایین جامعه دچار مشکل نشوند، چون تامین دارو برای این قشر با نرخ آزاد در بازار غیرممکن است». تامل در نحوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دو گروه از کالاهای اساسی؛ گندم و دارو در بسیاری از اظهارات کارشناسان اقتصادی هم مورد تاکید است و دولت هم در این حوزه با احتیاط‌های بسیاری حرکت خواهد کرد.

ارائه کارت الکترونیک

کارت الکترونیک، کارت کالا، کارت نان و... از دیگر پیشنهاداتی است که به دولت در مسیر کاستن از تبعات ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود. به گفته «مهرداد لاهوتی» نماینده پیشین مجلس و معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران، افزایش یارانه دهک‌های پایین جامعه به طور کارت اعتباری که تنها برای خرید گوشت، مرغ، شیر و تخم‌مرغ استفاده کنند از تمهیداتی است که می‌تواند در این زمینه مفید باشد. انگیزه چنین پیشنهادی را می‌توان در دغدغه‌هایی دانست که در ارائه کارت الکترونیک وجود دارد و برخی از کارشناسان معتقدند با ارائه این کارت، ممکن است خانواده آن را با توجه به اولویت‌های خود مصرف کند که از یک سو می‌تواند مشکلاتی در حوزه تغذیه به وجود آورد و از سوی دیگر تولیدکنندگان مواد غذایی را به دلیل کاهش خرید در تنگنا قرار دهد.

پیشنهاد اختصاص یارانه مستقیم به حوزه تولید، کوپن یا کالابرگ به خانواده‌ها حمایت از صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی، لشکری و کشوری، حذف محدودیت و ممنوعیت صادرات هم از دیگر پیشنهاداتی است که طی روزها و هفته‌های گذشته ارائه شده است.

قدر مسلم آن است که دولت در مسیر اجرای این هدف خود با راهکارهای بسیاری روبه‌روست که ناگزیر به انتخاب یکی از آن‌هاست. انتخابی که به طور قطع تبعات و آسیب‌هایی هم در پی خواهد داشت اما به این دلیل که اجرای آن می‌تواند درصدی از عدالت را به جامعه بازگردانده و فساد را کاهش دهد؛ دولت سختی‌های آن را به جان می‌خرد

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.