کد خبر : 19750 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/ یارانه جدید

مبلغ باورنکردنی یارانه نقدی برای اقشار کم درآمد| یارانه نقدی متولدین دهک‌های اول تا چهارم ۳ برابر می شود!؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که قشرهای کم درآمد جامعه کمتر از خدمات استفاده می‌کنند و توان مالی کمتری دارند، گفت: پرداخت یارانه‌ به‌گونه‌ای باشد که قشرهای کم درآمد یارانه بیشتری دریافت کنند.

مبلغ باورنکردنی یارانه نقدی برای اقشار کم درآمد| یارانه نقدی متولدین دهک‌های اول تا چهارم ۳ برابر می شود!؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

جعفر قادری درباره عادلانه‌سازی یارانه‌ها افزود: از همان ابتدا که قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد به همه یارانه پرداخت کردند در سال‌های پیش این بحث مطرح بوده که گروه‌های پردرآمد جامعه نیازی به این یارانه ندارند و پرداخت یارانه به این گروه چندان موضوعیتی ندارد اما از آنجایی که بار سیاسی داشته است دولت‌های پیشین این الزام و تکلیف قانونی را اجرایی نکردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اکنون دولت یک دهک را هدفگذاری کرده که این یک دهک را حذف کند. یکسری افراد ممکن است جزو دهک بالای درآمدی جامعه نباشند اما به عناوین مختلف مانند خرید و فروش، سفر خارجی، اینکه اموال و دارایی دیگران به نام آنهاست، کارپرداز برخی ادارات یا شرکت‌ها هستند، پول‌های دیگران به حساب آنها وارد یا خارج می‌شود از گروه یارانه‌بگیران حذف شده‌اند.

قادری بیان کرد: برای اینکه حق و حقوق این افراد تضییع نشود و فرصتی برای آنها فراهم شود بار دیگر آنهایی که استحاق دارند بتوانند یارانه دریافت کنند این فرصت داده شده که آنها هم اعتراض کنند و اگر حق با آنها بود یا مستحق دریافت یارانه بودند، یارانه آنها برقرار شود.

یارانه نقدی

قشرهای کم‌درآمد باید یارانه بیشتری دریافت کنند

قادری افزود: قشرهای کم درآمد جامعه کمتر از خدمات استفاده می‌کنند و توان مالی کمتری هم دارند. بنابراین هم مالیات باید تصاعدی باشد و هم پرداخت یارانه‌ به‌گونه‌ای باشد که قشرهای کم درآمد یارانه بیشتری دریافت کنند. هر چقدر فرد در دهک درآمدی پایین‌تری قرار بگیرد میزان دریافتی وی از یارانه‌ بیشتر می‌شود و فرمول‌های یارانه‌ای و مالیاتی را بر همین اساس تنظیم می‌کنند.

وی درباره فساد و رانت در ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: وقتی که تفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد زیاد باشد، یعنی ارز آزاد ۳۰ هزار و ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان و حدود هفت برابر تفاوت قیمت داشته باشد، برای شخصی که از این ارز استفاده می‌کند، رانت ایجاد می‌شود و ایجاد انگیزه می‌کند که بیشتر این ارز را تقاضا کرده و جاهایی هزینه کند که هدفگذاری نشده و مشمول قیمت‌گذاری نیست و اگر کالایی را با این ارز وارد می‌کند، با تغییر جزیی اقدام به صادرات مجدد کند و یا ارز خود را در بازار بفروشد که خود این موضوع ایجاد مساله می‌کند.

یارانه‌ پرداختی به کالاها باید قابل رصد و کنترل باشند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود اینگونه ارزها حیف و میل زیادی صورت گرفته و مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود. بنابراین مجموع این مشکلات موجب شد که ارز ۴۲۰۰ حذف شود و کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شدند، ارز آنها حذف شود و یا اگر یارانه‌ای به آنها تعلق بگیرد این یارانه در طبقه آخر زنجیره پرداخت شود که قابل رصد و کنترل باشد.

قادری درباره تاثیر عادلانه‌سازی یارانه‌ها در بلندمدت بر اقتصاد کشور گفت: کالاهایی که ارز ترجیحی به آن‌ها اختصاص می‌یابد چون قیمت آن در بازار بسیار پایین است کسی تمایل و رغبتی به تولید داخلی این کالا نمی‌کند و آن کالا با قیمت پایین در اختیار مردم قرار می‌گیرد و برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست که چنین کالایی تولید کند. مواد اولیه‌ای هم که با این ارز وارد می‌شود اگر در تولید دارو، بیسکویت و ماکارونی به‌کار گرفته شود و دولت بخواهد کنترل و نظارت کند، متناسب با ظرفیت کارخانجات این مواد را تامین نمی‌کند و کارخانجات فعال نمی‌شوند.

وی عنوان کرد: ما کارخانه‌های داروسازی، ماکارونی‌سازی و بیسکویت‌سازی داریم از آنجایی که مواد اولیه آنها یارانه‌ای است موجب می‌شود تولیدکننده نتواند از همه ظرفیت خود استفاده کند. زمانی که ارز ترجیحی را برای واحدهای اقتصادی و کارگاه‌ها حذف کنید تولیدکننده به‌راحتی می‌تواند مواد اولیه را وارد کند و از این طریق ظرفیت خود را کامل کرده و از کل ظرفیت خود استفاده کند.

این نماینده مجلس یازدهم عنوان کرد: به عنوان مثال کارخانه داروسازی می‌تواند از کل ظرفیت خود استفاده کند به این شکل که دارو تولید کند و یک بخشی را در داخل تحویل دولت بدهد و بخشی از پول دارویی را که تحویل دولت می‌دهد از مردم و مابه‌التفاوت را از دولت بگیرد و بخشی را از ظرفیت خود را صادر کند.

یارانه نقدی

یارانه متولدین دهک‌های اول تا چهارم باید سه برابر شود

رئیس فراکسیون مناطق محروم در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۱۳ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، تصریح کرد: یارانه متولدین دهک‌های اول تا چهارم برابر این قانون باید سه برابر شود.

سیدعلی موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به اجرای طرح «توزیع عادلانه یارانه‌ها»، اظهار کرد:  واقعیت این است که با اجرای این طرح مهم که به نوعی جراحی اقتصادی نام دارد، اقشار محروم و ضعیف جامعه با آزادسازی قیمت‌ها تحت فشار بیشتری قرار گرفتند و باید در راستای اجرای دقیق عدالت، حمایت‌های بیشتری از دهک‌های ضعیف جامعه صورت گیرد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی افزود: در همین راستا و در اجرای ماده 13 قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» قید شده که دهک‌های اول تا چهارم در صورت فرزندآوری باید به ازای هر فرزند خود، یارانه 3 برابری دریافت کنند.

وی اجرای این بند قانونی را موجب حمایت از دهک‌‎های اول تا چهارم دانست و گفت: از وزارتخانه‌های مربوطه این مطالبه را داریم تا قانونی که به تأیید شورای نگهبان رسیده و رئیس جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کرده است، اجرایی کنند.

موسوی تصریح کرد: قطعاً اجرایی نشدن ماده 13 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی بر سه برابر شدن یارانه متولدین خانواده‌های دهک‌‎های اول تا چهارم، توسط وزارتخانه‌ها، استنکاف از اجرای قانون به شمار می‌آید و ما به عنوان فراکسیون محرومیت زدایی این موضوع را تا وصول نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس فراکسیون مناطق محروم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: افتخار می‌کنیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران، قوانین بسیار خوبی برای حمایت از محرومین داریم و ما به عنوان نمایندگان مجلس پیگیر اجرای دقیق قوانین هستیم.

در ماده۱۳ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده آمده است: سازمان هدفمندی یارانه‌­ها مکلف است از محل درآمدهای ناشی از حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده­‌های دهک‌­های اول تا چهارم دارای حداقل سه فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شاغل نباشند به میزان سه برابر یارانه مصوب سایرین پرداخت نماید. /خانه ملت

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.