کد خبر : 17322 / /
/

«منصور پوریان» روز دوشنبه درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز اظهار کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعلام نرخ جدید برای نهاده‌های دامی بازار دچار شوک موقتی شد اما طی روزهای گذشته قیمت‌ها در فرآیند عرضه و تقاضا به شرایط عادی بازگشت.

در حال حاضر قیمت گوشت تغییر نخواهد داشت. قیمت گوشت در سال اخیر افزایش داشته. نوسان قیمت گوشت ادامه دار بوده است. قیمت گوشت به دلیل گران شدن نهاده های دام افزایش داشته است. برای اطلاع از جزئیات قیمت گوشت با این خبر همراه باشید.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باعث بازار رقابتی دام زنده و گوشت قرمز می‌شود، گفت: در پی این اقدام دولت، نرخ دام زنده و گوشت قرمز در فرآیند عرضه و تقاضا واقعی خواهد شد.

«منصور پوریان» روز دوشنبه درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز اظهار کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعلام نرخ جدید برای نهاده‌های دامی بازار دچار شوک موقتی شد اما طی روزهای گذشته قیمت‌ها در فرآیند عرضه و تقاضا به شرایط عادی بازگشت.

وی با توجه به مازاد جمعیت دامی کشور، ادامه داد: مشکل جدی خشکسالی و کم‌آبی، فراگیری افزایش عرضه دام زنده و گوشت قرمز در کشور است و در حالی تولیدکنندگان با مشکل تامین آب و علوفه روبه‌رو هستند.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه گوشت قرمز به سه شکل با قیمت‌های متفاوت در کشور عرضه می‌شود، گفت: گوشت بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای (گوشت در بسته‌بندی‌های لوکس)، قصابی‌ها (عرضه لاشه) و گوشت‌های وارداتی با نرخ‌های تنظیم بازاری است تا اقشار مختلف مردم بتوانند از این محصول بهره‌مند شوند.

پوریان افزود: در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی تولیدکنندگان انتظار داشتند علاوه بر تامین نهاده‌های موردنیاز برای یک تا دو ماه اخیر، رفع ممنوعیت صادرات دام زنده، نقدینگی موردنیاز صنعت دام و طیور تامین شود، اما به دلیل وقفه در این موضوع بازار دچار شوک شد؛ همین امر باعث شده نرخ گوشت قرمز موقتی در بازار افزایش یابد که به نظر می‌رسد قیمت‌ها به‌زودی در فرآیند عرضه و تقاضا واقعی و کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: شرایط فعلی نشان می‌دهد که بازار کشش عرضه گوشت قرمز با قیمت‌های ۲۰۰ هزار تومان را ندارد و ادامه این روند توسط برخی سودجوها باعث کاهش مجدد مصرف گوشت قرمز از سبد خانوار ایرانی خواهد شد.

رئیس شورای تامین دام کشور تاکید کرد: در صورت تامین نقدینگی صنعت دام و طیور، رفع ممنوعیت صادرات دام زنده و یا حذف عوارض گمرکی و تامین نهاده‌های در یک تا دو ماه تولیدکنندگان، بازار این محصول رقابتی خواهد شد و تولیدکنندگان می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

قیمت گوشت به تعادل رسید

قیمت گوشت قرمز که در هفته پیش با توجه به افزایش تقاضا و رشد قیمت دام زنده، با افزایش زیادی همراه بود، اکنون با کاهش تقاضا به تعادل رسیده است.

در روزهای پس از اعلام رسمی اصلاح نرخ ارز و هدفمندسازی پرداخت یارانه‌ها بازار کالاهای اساسی با نوسان‌ زیادی مواجه بود. در کنار مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات که قیمت جدید آنها اعلام شد، برخی کالاهای دیگر نیز تغییرات شدیدی را در قیمت شاهد بودند که گوشت ازجمله آنها بود.

به نقل از همشهری، گوشت‌قرمز در میان اقلامی نبود که با تغییر شیوه پرداخت یارانه شامل تغییر قیمت می‌شد، اما با این حال در یک هفته گذشته قیمت این کالا در بازار افزایش زیادی داشت و در بعضی فروشگاه‌ها قیمت هر‌کیلو گوشت گوسفندی و گوساله به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان رسید درحالی‌که قبل از هدفمندی یارانه‌ها در قصابی‌های معمولی حداکثر قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان بود.

بخشی از این افزایش نرخ که در بازار گوشت گوساله بیشتر مشاهده شد، به افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت نهاده‌های دامی و وابستگی بیشتر دام‌های سنگین به تغذیه با نهاده‌ها بازمی‌گشت اما بخشی از آشفتگی بازار هم به باور فعالان بازار ناشی از خریدهای هیجانی بود.

قیمت گوشت| تحلیل فعالان بازار

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران، دلیل افزایش قیمت گوشت در هفته گذشته را واکنش مردم به تغییرات قیمت دیگر اقلام و نگرانی از گرانی بیش از پیش گوشت دانست و گفت: مردم در هفته گذشته کمی شتاب‌زده خرید کردند و دامداران هم بر این باور بودند که شرایط خاصی پیش آمده و می‌توانند هر قیمتی را اعمال کنند ولی بازار که راکد شد، قیمت‌ها هم به همان سطوح قبلی بازگشت.

علی اصغر ملکی، تفاوت قیمت کنونی گوشت گوسفندی با قیمت‌های ۲ هفته قبل را ۴ تا ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست و همانطور که قیمت مرغ با کاهش تقاضا شکست، گوشت قرمز هم در نبود تقاضا نمی‌تواند افزایش زیادی در قیمت داشته باشد.

اگر تقاضا بیشتر شود قطعا بازار دچار تغییراتی خواهد شد اما از آنجا که قدرت خرید پایین است، بعید است افزایشی را در قیمت‌ها شاهد باشیم. به‌گفته ملکی، هم‌اکنون هر‌کیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار‌تومان به‌دست مغازه‌دار می‌رسد که قیمت برای مصرف‌کننده با احتساب سود ۱۰ درصدی ۱۸۱ تا ۱۸۷ هزار تومان خواهد بود.

قیمت‌های بالای ۲۵۰ هزارتومان، موقتی است

افزایش قیمت در بازار گوشت موجب شده دولت نیز برای کنترل قیمت‌ها وارد عمل شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی دوشنبه هفته گذشته از آغاز واردات گوشت قرمز گرم از روسیه و پاکستان خبر داد و اعلام کرد دولت با این اقدام و همچنین افزایش توزیع گوشت منجمد در پی بازگرداندن قیمت این کالا به نرخ‌های پیشین است.

محمد قربانی افزود: گوشت قرمز پیش‌تر هم یارانه دریافت نمی‌کرد و در نتیجه مشمول آزادسازی یارانه‌ها نمی‌شود، بنابراین قیمت‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی در بازار گوشت موقتی است.

این مقام دولتی همچنین از مذاکره با اتحادیه‌های دامداران بر سر قیمت هر کیلو گوشت دام زنده خبر داد و اعلام کرد تا پایان هفته نرخ‌های جدید کارشناسی گوشت قرمز اعلام می‌شود، که البته این اتفاق نیفتاد.

افزایش قیمت دام زنده

اگرچه قیمت توافقی هر کیلو گوشت دام زنده هنوز اعلام نشده اما تولیدکنندگان از افزایش ۳۰ درصدی هزینه تولید خبر می‌دهند. تصمیم دولت در تغییر نرخ ارز واردات اقلام اساسی و پرداخت یارانه مستقیم، قیمت نهاده‌های دام و طیور شامل جو، ذرت و کنجاله سویا را که تا پیش از این با ارز ۴٫۲۰۰ تومانی وارد می‌شد، ۵تا ۶ برابر کرد و هزینه تولید را برای دامداران بالا برد.

قیمت جو از ۱٫۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید، ذرت ۱٫۹۰۰ تومانی ۱۲ هزار تومان شد و سویای ۳٫۷۰۰ تومانی هم به ۱۷ هزار تومان رسید تا در پی آن قیمت شیرخام و البته گوشت تولیدی دامداران هم افزایش یابد. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران از تأثیر ۳۰ درصدی افزایش قیمت نهاده‌ها بر قیمت دام زنده خبر داد و اعلام کرد: قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت دام برای ما از ۸۰ هزار‌تومان به ۱۰۴ هزار تومان رسیده است.

این گفته احمد مقدسی در حالی است که قیمت گوشت در بازار تا پیش از اجرای طرح پرداخت مستقیم یارانه‌ها نیز فاصله‌ای دست‌کم ۷۰ هزار تومانی با قیمت خرید گوشت از دامداران داشت و هر کیلو گوشت ۷۰ هزار‌تومانی در دامداری، وقتی به مغازه‌های قصابی می‌رسید قیمتش تا بیش از ۱۵۰هزار‌تومان بالا می‌رفت، در چنین شرایطی کمترین قیمت گوشت گوساله در مغازه‌ها را نیز مانند گوشت گوسفندی باید ۱۸۰ هزار تومان دانست.

تثبیت قیمت گوشت به شرط تثبیت قیمت نهاده‌ها

مقدسی درباره موضوع تامین نهاده‌ها به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: اگر دولت بتواند این نهاده‌ها را با قیمت‌های جدید اعلام شده تامین کند، نرخ گوشت دام ثابت می‌ماند ولی اگر این اتفاق نیفتد و شاهد نوسان قیمت نهاده‌ها باشیم، طبیعتا تولیدکننده نیز نمی‌تواند قیمت‌های کنونی را حفظ کند و گوشت گران‌تر خواهد شد.

اظهارات رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران به‌معنای این است که اگر فکری برای افزایش عرضه یا کاهش فاصله قیمت دامداری تا قیمت مصرف‌کننده نشود، باید محدوده بالای ۳۰۰ هزار تومانی را برای گوشت قرمز درنظر بگیریم.

با این حال از تأثیر واردات نیز نمی‌توان غافل شد؛ وارداتی که معاون وزیر جهادکشاورزی از آن خبر داده می‌تواند در روزهای آینده بازتاب خود را در بازار گوشت قرمز نشان دهد.

واردات گوشت برای تنظیم بازار سیاست جدیدی نیست، ۳ ماه پیش نیز در آستانه شب عید دولت در پی افزایش شدید قیمت گوشت، صادرات دام را ممنوع و واردات گوشت گرم را آزاد کرد. سیاستی که اگرچه با اعتراض تولیدکنندگان داخلی مواجه شد اما توانست بازار را تا حدودی آرام کند.

کارشناسان و مسئولان صنفی مرتبط با حوزه تولید دام معتقدند در شرایطی که مازاد تولید دام روی دست تولیدکنندگان مانده، واردات گوشت؛ چه گرم و چه حتی منجمد، تحمیل هزینه به دولت است و کنترل قیمت گوشت در بازار مستلزم نظارت‌ بیشتر بر روند توزیع و البته حذف افرادی است که تولیدکنندگان با عنوان «مافیای واردات گوشت» از آنها یاد می‌کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.