کد خبر : 18575 / /
/

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با تورم باشد که در تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار ملاک ۳۸ درصدی رعایت شده و از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

گفته شده حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی داشته باشد. افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با تورم باشد. حقوق بازنشستگان در چند هفته اخیر اعتراض های زیادی را برانگیخته است. پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان خرداد ماه بالغ بر سه و نیم میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر از ۲۶ خرداد ماه آغاز شد. اخبار مربوط به حقوق بازنشستگان را دنبال کنید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با تورم باشد که در تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار ملاک ۳۸ درصدی رعایت شده و از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی داشته باشدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره تازه‌ترین تحولات مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: از آنجا که مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان با قانون مطابقت نداشت، سازکار اصلاح قانونی آن در دست بررسی قرار گرفت.

آقای انصاری در گفتگو با شبکه ۲ سیما، با اشاره به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی گفت: این ماده سازمان تامین اجتماعی را مکلف می‌کند، تمامی مستمری‌های بازنشستگی و از کار افتادگی را با توجه به افزایش هزینه زندگی و با تصویب هیئت وزیران افزایش دهد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: با توجه به افزایش ۳۸ درصدی تورم، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید متناسب با تورم باشد که در حال حاضر در تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار ملاک ۳۸ درصدی رعایت شده و با به سرانجام رسیدن این مصوبه در شورای عالی کار، این افزایش حقوق از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

پیش از این دولت در مصوبه‌ای از افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داده بود که هیئت تطبیق قوانین مجلس آن را مغایر با قانون تشخیص داد و برای اصلاح به دولت ارجاع کرد.

تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صحت دارد؟ 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با اینکه چه خبر جدیدی دارید؟ اظهار داشت: خبر جدید اینکه یارانه‌های مردمی مرتب واریز می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای کسانی که موفق به دریافت یارانه نشده‌اند علی الحسابی واریز خواهد شد یا خیر؟ گفت: باید به اعتراضات آنها رسیدگی شود و وزارت کار باید براساس اطلاعاتی که دارد این موارد را تبیین و اصلاحاتی انجام دهد تا یارانه این افراد پرداخت و مابه‌التفاوت آن نیز واریز شود. اگر هم اطلاعات افراد صحت نداشته باشد، یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با اینکه آیا سازمان برنامه و بودجه به درگاه الکترونیکی متصل شده است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها متصل شده و متصل می‌شوند ما خودمان هم در حال تکمیل سامانه‌های خود هستیم و کار سنگینی برای ارتقای سامانه‌ها در حال انجام است که در آینده می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

میرکاظمی در رابطه با حقوق بازنشستگان و اینکه در نهایت چه کسی تصمیم‌گیری می‌کند؟ گفت: آن چیزی که ما اطلاع داریم و قوانین می‌گویند هیئت دولت باید تصویب کند که این کار انجام شده و هیئت تطبیق مصوبات مجلس باید باید نظر مشورتی به ریاست محترم مجلس بدهد. میان مجلس و دولت جلساتی برگزار می‌شود و در نهایت بر اساس مستندات تصمیم گیری خواهد شد. تصمیم نهایی بستگی به قانون دارد.

وی در رابطه با اینکه برنامه هفتم توسعه در چه مرحله‌ای است؟ افزود: سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم هنوز ابلاغ نشده اما جلسات مشترکی میان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان برنامه و بودجه برگزار شده و این جلسات ادامه دارد ما هم کار موازی را از سال گذشته در مؤسسات علمی و تحقیقاتی شروع کردیم که وقتی سیاست‌ها ابلاغ شد فرصت کافی داشته باشیم و بتوانیم به کارمان سرعت دهیم.

میرکاظمی گفت: می‌دانید که برنامه باید برسد و در دولت و بعد مجلس تصویب شود و وقتی می‌خواهیم بودجه ۱۴۰۲ را بنویسیم باید مبتنی بر این برنامه باشد و علی‌القاعده باید حداکثر تا شهریور در مجلس تصویب شود که این زمان خیلی کوتاه است که بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد اگر این قانون نرسد، قانون فعلی برای یکسال دیگر تمدید خواهد شد. این سیاست‌ها چون ابلاغ نشده نمی‌توانم خیلی در مورد جزئیات برنامه هفتم اظهارنظر کنم بعد از ابلاغ سیاست‌ها بهتر می‌توانم در این مورد صحبت کنم.

کانون عالی در روزهای گذشته پس از ابلاغ مصوبه هیأت دولت، نشست اضطراری با حضور رؤسای کانون‌های استانی برگزار کرد و در ادامه نیز با تشکیل جلسات رایزنی متعدد با نمایندگان مجلس بویژه رئیس و اعضای کمیسیون‌های اجتماعی و اقتصادی، مسئولان وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی با حساسیت و جدیت این موضوع را که مطالبه‌ای عمومی و بحق بود دنبال کرد. در مکاتباتی هم که با مسئولان عالی کشور انجام شد، نسبت به تبعات منفی اقدام دولت هشدارهای لازم را دادیم.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، برداشت‌های سلیقه‌ای و غیر کارشناسی از ماهیت و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی را مسبب بروز چنین مشکلاتی دانست که متأسفانه زمان و هزینه زیادی را در ابعاد مختلف به کشور تحمیل کرد و نارضایتی‌های گسترده بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی را به همراه داشت.

وی همچنین گفت: باید از اتفاقات اخیر درس و تجربه اندوخته شود.

بیات استقلال اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی و قوانین حاکم بر آن را ضامن دوام و قوام سیاست‌های کلان کشور و امنیت خاطر میلیون‌ها بازنشسته دانست و گفت: یکی از ابعاد مهمی که به وضوح مشاهده شد، بدعت گذاری ناصواب در زمینه بی توجهی به قوانین، اعمال تغییر مصوبات شورای عالی کار، هیأت امنا و هیأت مدیره بود. ما معتقدیم به هیچ وجه نباید به بهانه ملاحظات سیاسی و گروهی استقلال سازمان تأمین اجتماعی مورد تهدید قرار گیرد. این سازمان مأمن و پناهگاه میلیون‌ها بیمه شده و بازنشسته است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: مسئولان کانون‌ها و تشکلات بازنشستگی در این مدت در کنار یکایک بازنشستگان و مستمری بگیران خون دل‌های زیادی خوردند، فشارهای بی سابقه‌ای متحمل شدند و شاهد هجمه‌های زیادی بودند. اما به فضل خدا با کار تشکیلاتی، گفتگوها و رایزنی‌های گسترده‌ای که انجام شد، در نهایت توانستیم بازنشستگان و مستمری بگیران را به حقشان برسانیم و در این مسیر بیش از پیش مصمم هستیم.

مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی چه خواهد شد؟ 

 هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در جلسه امروز خود با توجه به چندین جلسه کارشناسی و دعوت از نمایندگان دولت، سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان تأمین اجتماعی و استماع نظرا آنها، در جلسه فوق العاده امروز خود مصوبه دولت را مورد ایراد قانونی قرار داده است.

قربانعلی مهری دبیر این هیئت با بیان این مطلب افزود: هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین به استناد اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی و قانون نحوه اجرای این اصول به طور مستمر در جلسات خود تمامی مصوبات تصویب نامه‌های هیئت وزیران را بررسی و نظر خود را در این خصوص با تأیید ریاست مجلس به دولت اعلام می‌کند.

دبیر هیئت با تشریح فرایند بررسی و رسیدگی به مصوبات در این هیئت اظهار داشت: به استناد قانون نحوه اجرای اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، نتیجه بررسی‌های ابتدایی هیئت، به دولت اعلام می‌شود تا از فرصت قانونی حداکثر ۱۰ روزه نسبت به اصلاح مصوبه مورد ایراد و یا ارسال پاسخ مستند و مستدل اقدام کند.

وی ادامه داد: امروز نیز پس از چندین جلسه بررسی و استماع آرای کارشناسی کلی اطراف ذینفع، مصوبه موضوع تعیین مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ را مغایر با قوانین تشخیص داد و موارد مغایرت را با عنوان رأی مقدماتی به دولت اعلام می‌کند.

مهری در ادامه افزود: دولت بعد از وصول ایراد هیئت، یک هفته مهلت دارد تا نسبت به اصلاح مصوبه خود اقدام کند و در غیر این صورت و یا عدم وصول پاسخ مستند و مستدل از سوی دولت، نظر هیئت تطبیق قطعی شده و به دولت اعلام خواهد شد و پس از آن مصوبه دولت ملغی الاثر خواهد شد.

دبیر هیئت تطبیق مصوبات در پایان با تشریح ابعاد حقوقی این مصوبه اعلام کرد: با تعامل خوبی که میان دولت و هیئت تطبیق برقرار است اطمینان داریم بهترین تصمیم گرفته خواهد شد و با اصلاح مصوبه، مشکلی وجود نخواهد داشت.

خدمات بازنشستگان تامین اجتماعی

برای بازنشستگی و استفاده از خدمات آن ، شرایطی در قانون ذکر شده است که فرد با داشتن آن ها بازنشسته می شود و مستمری بازنشستگی دریافت می کند . این شرایط به شرح زیر است : ماده 76 قانون تامین اجتماعی بیان می کند که در صورتی که مشمولان این قانون سابقه پرداخت حداقل 20 سال حق بیمه را داشته باشند و مردان به 60 سال سن و زنان به 55 سال رسیده باشند می توانند مستمری یا حقوق بازنشستگی دریافت کنند . 

 حالا اگر افراد به حداقل سنی که در قانون اشاره شده است ، نرسیده باشند ، نمی توانند بازنشسته شوند ؟ تبصره یک همین ماده بیان می کند که اگر به جای 20 سال ، سابقه ی 30 سال بازنشستگی داشته باشند ، می توانند شرط سن مذکور در متن ماده را رعایت نکنند اما ، مردان باید حداقل 50 سال و زنان 45 سال تمام داشته باشند .

 مسئله مهمی که در این زمینه وجود دارد ، بازنشستگی برای کارگران مشاغل سخت و زیان آور است که در صورتی که 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند ، می توانند بدون رعایت شرط سن بازنشسته شوند .

 وضعیت خاص دیگری که در قانون تامین اجتماعی در رابطه با بازنشستگی وجود دارد ، بازنشستگی زنان ، با داشتن حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و حداقل 42 سال سن است که یک شرط دارد و آن این است که در زمان تقاضای بازنشستگی و یا ترک کار ، مشمول قانون کار باشد .

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.