کد خبر : 21720 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/ یارانه جدید

واریزی جدید دولت به حساب این سرپرستان خانوار| یارانه نقدی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومانی به چه کسانی واریز می شود؟

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از ورود ۱۳۷ هزار خانوار پشت نوبت به چرخه دریافت مستمری از اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر داد.

واریزی جدید دولت به حساب این سرپرستان خانوار| یارانه نقدی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومانی به چه کسانی واریز می شود؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

یارانه نقدی

 سید مرتضی حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه ۱۳۷ هزار خانوار جدید که پشت نوبت دریافت مستمری معیشتی از سازمان بهزیستی بودند وارد چرخه حمایت شده اند، گفت:  از این تعداد که در سال جدید به جمع مستمری بگیران اضافه شده اند، ۱۷ هزار زن سرپرست خانوار و خانواده هایشان و ۱۲۰ هزار خانوار افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید در دهک های اول تا هفتم پشت نوبت دریافت مستمری بوده اند.

حسینی از واریز مستمری از اردیبهشت ماه برای این خانوارها خبر داد و افزود: مبلغ این مستمری برای خانوار های یک نفره ماهانه ۴۲۰ هزار تومان، دو نفره  ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره ۸۴۰ هزار تومان،  چهار نفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

وی افزود: این مددجویان پیشتر به صورت موردی  از خدمات دیگر سازمان بهزیستی بهره مند بودند و پشت نوبت دریافت مستمری بودند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۳ میلیون خانوار، قریب به ۷ میلیون نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند، تشریح کرد: مستمری بگیران معیشتی سازمان بهزیستی یک میلیون و ۲۷۰ هزار خانوار و حدود دو  میلیون ۴۰۰ هزار نفراند و نزدیک به یک میلیون و  ۷۰۰ هزار خانوار دیگر هستند که از مستمری معیشتی بهرمند نیستند ولی از خدمات موردی و دیگر خدمات سازمان برخوردار هستند.

حسینی افزود: اولا تلاش می کنیم که جمعیت پشت نوبتی دریافت مستمری در سازمان بهزیستی را با دریافت اعتبارات جدید از دولت  وارد چرخه دریافت مستمری کنیم که اولویت با افراد دارای معلولیت خیلی شدید، شدید و متوسط در دهک پائین  و ضعیف ترین گروه های درآمدی است.

وی تاکید کرد: دغدغه ما این است که بتوانیم موضوع مستمری معیشتی مددجویان تحت پوشش را حل کنیم که در این مرحله ۱۳۷ هزار خانواده با منابع اختصاص یافته وارد چرخه شده اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور در خصوص یارانه پرداختی دولت نیز گفت: یارانه ای که دولت برای هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کند، مشمول مددجویان تحت پوشش دستگاه های حمایتی با توجه به آزمون وسع بوده است و مددجویان تحت پوشش باید این یارانه جدید را دریافت کنند.

حسینی افزود:  گاها اعلام می شود که ممکن است برخی از مددجویان این یارانه را دریافت نکرده باشند هرچند که باید این تعداد این افراد خیلی کم باشند ولی اعلام شد با ثبت اعتراض در سامانه وزارت رفاه  مشمول این یارانه خواهند بود، اگر در طول این ایام مددجویی در دهک ده یا در شرایط ویژه ای قرار گرفته باشد یا مشکلی و اشتباهی پیش آمده باشد با اعتراضی که اعلام کردند اعتبار در حسابشون ذخیره شده تا بعد از بررسی های لازم منابعشان آزاد شود و دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد.

یارانه نقدی

پرداخت یارانه نقدی یا کالابرگ؟​

یک اقتصاددان به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به تورم‌های بی سابقه و کاهش قدرت خرید مردم، بهتر است فعلاً تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت یارانه‌های جدید به صورت نقدی فعلی ادامه یابد.

عباس علوی راد با اشاره به اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی توسط دولت سیزدهم پرسش‌های متعددی در سطوح مختلف جامعه ایران مطرح شده است، گفت: یکی از پرسش‌ها این است که پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی فعلی ادامه خواهد داشت یا به صورت کالابرگ خواهد بود؟ پرسش دیگر این است که کدام شکل پرداخت یارانه تبعات منفی کمتری نظیر تورم خواهد داشت؟

لیست یارانه بگیران آب می‌رود

این استاد دانشگاه گفت: به طور کلی با توجه به ضرورت پرداخت یارانه‌های جدید قبل از حذف ارز ترجیحی و اصلاح قیمت‌ها از یکسو و مهیا نبودن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مناسب از سوی دیگر و همین طور سایر ملاحظات، دولت تصمیم به پرداخت یارانه‌های جدید به صورت نقدی گرفت.

علوی راد ادامه داد: هرچند رقم دقیق تعداد افراد جامعه که یارانه جدید دولت را دریافت می‌کنند، مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد بعد از حذف ارز ترجیحی، دولت مجموع رقمی که چه به صورت نقدی یا کالابرگ بخواهد به مشمولان دریافت آن پرداخت کند کمتر از وضعیت قبلی خواهد بود.

کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم‌های بی سابقه

این اقتصاددان گفت: تورم زا بودن پرداخت یارانه‌های جدید؛ چه به صورت نقدی یا کالابرگ به چگونگی تاثیرگذاری آن بر کسری بودجه دولت مرتبط خواهد بود. واقعیت این است که درآمد سرانه واقعی جامعه ایران در دهه ۱۳۹۰ به شدت کاهش یافته و علاوه بر این، به دلیل تورم‌های بی سابقه سه سال اخیر، قدرت خرید هم به شدت کاهش یافته است.

علوی راد ادامه داد: از طرف دیگر همه ما می‌دانیم کشور ما از نبود یک سیستم تامین اجتماعی یکپارچه و کارآمد و بانک جامع اطلاعات درآمدی و سطح رفاه افراد جامعه و خانوارها رنج می‌برد.

یارانه نقدی

پرداخت یارانه نقدی ادامه یابد

این اقتصاددان به دولت توصیه کرد: با توجه به این واقعیت‌ها در شرایط فعلی بهتر است دولت محترم سه توصیه را مد نظر قرار دهد.

علوی راد در تشریح این سه توصیه گفت: ۱. دولت بهتر است تا حد امکان خانوارهای بیشتری را مشمول یارانه جدید کرده و همگرایی دهک‌های درآمدی تورم زده کشور را تقویت کند. ۲. بهتر است فعلاً تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت یارانه‌های جدید به صورت نقدی فعلی ادامه یابد. ۳. دولت قبل از حذف ارز ترجیحی دارو لازم است پوشش بیمه‌ای مناسب و کارآمد را به حداکثر ممکن جامعه ایران تعمیم دهد.

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد.

به زبان ساده تر، اگر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستید و در اردیبهشت و خرداد ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در تیرماه نیز به همین میزان دریافت خواهید کرد.

در واقع افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر به فرض مثال خانواده شما ۵ نفره باشد و در این دهک قرار بگیرید، مبلغ ۲ میلیون تومان در این ماه به حساب سرپرست خانوارتان واریز می‌شود.

برای دهک چهارم تا نهم نیز مطابق معمول، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. یعنی اگر خانواده‌ای ۵ نفره در این دهک‌ها قرار بگیرند، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوارشان واریز خواهد شد.

یارانه نقدی

یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ چندم واریز می‌شود؟

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.