کد خبر : 19107 / /
/

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت، با اشاره به اینکه در ۱۶ سال گذشته فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا نشده، گفت: باید سهام عدالت در قالب شرکت‌های تعاونی شهرستانی اداره شود. از جمله افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، زمینه مشارکت آنها در اداره سهام عدالت فراهم شود.

دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت سه تصمیم جدید درمورد سهام عدالت را تشریح کرد. سهام عدالت جاماندگان قرار است امسال اعطا شود. حالا قرار است کسانی هم که از دریافت سود سهام عدالت جاماندند سود سهام عدالت دریافت کنند.

مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه به دنبال کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت هستند.

سود سهام عدالت کی پرداخت می شود؟

به گفته پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس قرار است تا شهریور امسال سود شرکت‌های غیربورسی برای سهامداران عدالت واریز شود.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت، با اشاره به اینکه در ۱۶ سال گذشته فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا نشده، گفت: باید سهام عدالت در قالب شرکت‌های تعاونی شهرستانی اداره شود. از جمله افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، زمینه مشارکت آنها در اداره سهام عدالت فراهم شود.

مشرق نوشت، سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت ادامه داد: سود شرکت‌های غیربورسی برای سال ۹۸ به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۹۹ به میزان ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است، البته این ارقامی است که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، بعد از این مرحله برخی شرکت‌ها غیربورسی سهام عدالت افزایش سرمایه داده‌اند، بنابراین میزان سود شرکت‌ها باید تعیین تکلیف شود.

همچنین پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس نیز درباره سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت گفت: قرار است تا شهریور امسال سود شرکت‌های غیربورسی برای سهامداران عدالت واریز شود، منتهی به شرطی که سهامداران عدالت در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و شماره حساب خود را اعلام کرده باشند.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰٫۸۵ درصدی مواجه شده است.

ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰٫۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰٫۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱٫۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱٫۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲٫۱۳ درصدی مواجه شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ۱٫۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به‌دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲٫۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به‌دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت ۲٫۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته گذشته را با کاهش ۱٫۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۰٫۷ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش ۰٫۷ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته دوم تیرماه به ترتیب با کاهش ۹۹ هزار تومانی، ۱۱۹ هزار تومانی، ۱۲۹ هزار تومانی و ۲۴۳ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۷۳ هزار تومان، ۸ میلیون و ۵۰۹ هزار تومان، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۵ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکت‌ها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته برای سه نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۵۰۶ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۲۳۲ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۶۴ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۷۹۷ هزار تومانی روبرو شده است.

اعطای سهام عدالت به ۶ دهک

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار است سهام عدالت به ۴ میلیون نفر اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تاکنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آنها اختصاص پیدا کند.

فارس گزارش داد، محمدرضا پورابراهیمی گفت:‌ بخش دوم از بازماندگان افرادی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آنها اختصاص پیدا نکرده است و همین‌طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

پورابراهیمی افزود:‌ با همکاری دولت تاکنون مجموع دارایی‌های دولت در بورس به میزان ۱۸۵ هزار میلیارد تومان شناسایی شده در شرکت‌های غیربورسی هم منابعی وجود دارد، البته باید فرآیند پذیرش این شرکت‌ها در بورس تسریع شود که این مراحل در حال نهایی شدن است.

به گفته پورابراهیمی دارایی‌های بورسی و غیربورسی دولت توسط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد شناسایی شده و ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.

وی گفت:‌ در کمیسیون اقتصادی دولت قرار است در جلسه‌ای که به زودی برگزار می‌شود، برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم درآمدی و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین بازماندگان سهام عدالت تا ۶ دهک کم درآمدی تصمیم‌گیری و جمع‌بندی شود.

سهام عدالت به نام مردم به کام دولت

نماینده کرمان در مجلس گفت:‌ محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کارگران فصلی، بازنشستگان، شناسایی شده و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آنها اختصاص یابد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: به اعتقاد ما باید امور سهام عدالت به خود مردم محول شود و از ساختار دولتی جدا شود. مدیریت آن باید به مردم داده شود و ساز و کاری باید طراحی شود که سهامداران عدالت بتوانند در مجامع، شرکت‌ها مشارکت کنند، از طرفی باید مراقبت شود که افرادی با خرید و فروش سهام در ایام مجامع بر این سهام مسلط نشوند و جایگزین دولت نشوند.

پورابراهیمی افزود: هم دولتی ماندن سهام عدالت قابل قبول نیست و هم اینکه افرادی بخواهند از خلاء اطلاعاتی مردم سوء استفاده کنند و سهام عدالت را به دست بگیرند، قابل پذیرش نیست.

وی گفت: پیشنهادی مطرح شد که سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی که بیشترین افراد سهام عدالت تحت پوشش آنها قرار دارند، به نمایندگی از صاحبان سهام عدالت بتوانند مدیریت این سهام را بر عهده بگیرند.

به گفته پورابراهیمی سهام در مالکیت مردم قرار دارد اما می‌توان مدیریت آن را از طرف آنها توسط سازمان‌های حمایتی انجام داد تا به این وسیله مشکل معیشت و اشتغال دارندگان سهام عدالت برطرف شود و از طرفی با تجمیع سهام و اینکه عمده سهام عدالت در بازار شناور است، بتوان مدیریت حرفه‌ای انجام داد.

وی همچنین گفت:‌ رزمندگان معسر مجموعه‌ای تشکیل دهند و با کمک بهزیستی یا کمیته امداد مدیریت مردمی سهام عدالت را به آنها واگذار شود، بنابراین نباید اداره سهام عدالت ماهیت دولتی داشته باشد. تاکنون سهام عدالت به نام مردم و به کام دولت بوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.