کد خبر : 20548 / /
/

برای آنکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منافع بیشتری برای سرمایه‌گذاران و سهامداران عدالت به ارمغان آورند، باید منابع نقدی در اختیار داشته باشند.

سود سهام عدالت افزایش یافت. سود سهام عدالت دو تا سه بار در سال واریز خواهد شد. سیاست دولت شناسایی حداکثر سود سهام عدالت و تخصیص آن است. سال گذشته نزدیک دو هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت فقط شرکت‌های بورسی بود. اخبار مربوط به سهام عدالت را اینجا دنبال کنید.

عسگر توکلی، دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان کرد: برای آنکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منافع بیشتری برای سرمایه‌گذاران و سهامداران عدالت به ارمغان آورند، باید منابع نقدی در اختیار داشته باشند و یکی از پیشنهادات شورای عالی بورس این بوده که ۳۰ درصد از سود شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بین سهامداران توزیع نشده و جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه هایی که هم سودآوری لازم برای سهامداران را به همراه داشته باشد و هم در همان استان، ایجاد اشتغال کند، اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: این موضوع نباید موجب دغدغه سهامداران عدالت شود، چرا که با تخصیص بخشی از سود سهامداران به سرمایه گذاری های جدید در پروژه های سودآور، هم در بلندمدت بازدهی بیشتری نصیب سهامداران عدالت خواهد شد و هم به ایجاد اشتغال و توسعه استان ها در کشور کمک خواهد شد. مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری در سال های اخیر هم ایجاد اشتغال و رونق تولید و توسعه استان‌ها بوده و وقت آن رسیده که به جای شعار دادن، گامی در راستای تحقق این شعارها برداشته شود‌. البته که دغدغه سهامداران عدالت در مورد سوء استفاده های احتمالی هم طبیعی است؛ اما به سهامداران عدالت اطمینان خاطر می‌دهیم که هم فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی و هم کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت و هم سازمان بورس و سایر نهادهای ذیربط،  نظارت کافی در رابطه با نحوه انتخاب پروژه و سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با سود سهامداران عدالت انجام خواهد شد خواهند داشت تا حیف و میلی صورت نگیرد و از تضییع حقوق سهامداران عدالت جلوگیری شود. موضوع تخصیص ۳۰ درصد از سود سهامداران عدالت در شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به سرمایه گذاری روی توسعه استان ها در حد پیشنهاد بوده و اجرای آن نیازمند تصویب در شورای عالی بورس خواهد بود‌.

توکلی تصریح کرد: سود سهام عدالت امسال حداقل ۴۵ درصد بیش از سود ساله گذشته خواهد بود و تلاش ما این است که بخشی از این سود صرف سرمایه گذاری های جدید برای سهامداران عدالت شود.

مبلغ وام سهام عدالت بانک ملی

این رقم در حالی است که برخی بانک‌ها از جمله بانک ملی اعلام کرده‌اند که مبلغ وام سهام عدالت بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

اما نکته مهم این است که همه دارندگان سهام عدالت نمی‌توانند این وام را دریافت کنند.

اولین شرط دریافت این وام، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت‌ کنند.

دومین شرط این است که متقاضی باید کارت ملی هوشمند داشته باشد.

ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت یکی دیگر از شروط مهم است.

همچنین تنها افرای می‌توانند وام سهام عدالت بانک ملی را دریافت کنند که هیچ سهمی از سبد سهام عدالت خود را نفروخته باشند. اگر مشمولان حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام را دریاف کنند.

جز این، این وام تنها به دارندگان سهامی تعلق می‌گیرد که مشمول یارانه باشند.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت

اگر متقاضی دریافت وام، بتواند آن را یک ماهه تسویه کند، هیچ سودی به این وام تعلق نمی‌گیرد. اما در حالت کلی اقساط این وام ۳۶ ماهه است و با کارمزد ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

نکته مهمی که درباره وام سهام عدالت بانک ملی وجود دارد این است که  این وام در قالب نقدی نیست و در قالب کارت اعتباری است. اما نه کارت اعتباری فیزیکی. بلکه در قالب نشان بانک است و فقط برای خرید از فروشگاه‌های افق کوروش، رفاه، وین مارکت و پذیرندگان دستگاه پوز سداد که QR code دارند خرید کنند.

مجامع سهام عدالت تشکیل می‌شود؟

سه خردادماه سال جاری بود که شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای، از تداوم تعلیق نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس، حداقل تا تاریخ ٣١ شهریورماه امسال خبر داد. همچنین بنابر جلسه ۹ اسفندماه سال ١۴٠٠ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بازگشایی نماد معاملاتی همه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی  پس از ارائه مدل پیشنهادی جهت بازبینی آیین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت به شورا، انجام خواهد شد و خرید و فروش آن تا زمان تغییر آیین‌نامه معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس و تعیین نحوه برگزاری مجامع این شرکت‌، امکان‌پذیر نیست.

بنابر اعلام پیمان حدادی، دستیار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، با توجه به اختلافات بین نهاد‌های مرتبط و سازمان‌های مربوطه در مورد نوع مالکیت و مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که نیاز به بررسی بیشتر و اصلاحات احتمالی آیین‌نامه اجرایی آزاد‌سازی سهام عدالت دارد، تصمیم شورای عالی بورس بر این شد فعلا نماد‌های این شرکت‌ها بسته باشند و تا زمانی که این آیین‌نامه اصلاح نشود، مجامع برگزار نخواهد شد.

لازم به ذکر است که سال گذشته، مجامع نوبت اول برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد، اما به حد نصاب نرسیدند. یعنی ۵۰درصد به علاوه یک سهم در مجمع حاضر نشدند. بنابراین، این مجامع به نوبت دوم رسید.

درواقع، بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار باید تعیین تکلیف کند. مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت، شورای عالی بورس بوده و از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بعد، هیات مدیره آن دسته از شرکت‌های سهام عدالت استانی که مجامع آنها برگزار نشده است، از سوی شورای عالی بورس تعیین می‌شود.

واکاوی علل بلاتکلیفی آزادسازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت سال ۹۹ تاکنون متوقف است و دارندگان این سهام از حق فروش و دریافت وجه نقد حاصل از فروش سهام عدالت خود محروم هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از دولت نهم طرحی تحت عنوان سهام عدالت اجرایی شد که بنا داشت اقشار کم درآمد جامعه را در سهام‌داری شرکت‌های دولتی شریک کند و سهام شرکت‌هایی را به دهک‌های پایین‌تر جامعه واگذار کند که به نوعی سرمایه‌گذاری برای این اقشار به حساب بیاید. این طرح شامل سهام حدود 50 شرکت دولتی مشمول اصل 44 قانون اساسی، که خصوصی‌سازی برخی فعالیت‌های اقتصادی را مجاز می‎داند، می‌شود. افرادی که سهام عدالت به آن‌ها تعلق گرفته جزو سهام‌داران شرکت‌های بورسی و فرابورس در نظر گرفته می‌شوند. هرچند لازم به ذکر است که فقط 70 درصد این شرکت‌ها در بورس حضور دارند و سهامشان قابل معامله در بورس است.

در پاسخ به این سؤال که سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد باید گفت که تاکنون تقریباً بیش از 49 میلیون نفر در سامانه سهام عدالت به عنوان مشمولان سهام عدالت شناخته شده‌اند که در 18 مرحله شناسایی شده‌اند. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد مشمولان سهام عدالت اغلب افراد کم درآمد جامعه هستند که در گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که در رده اول افرادی قرار می‌گیرند که مشمول سهام عدالت هستند. این گروه سهام بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها دریافت کرده و به عنوان گروه‌های تخفیف‌دار شناخته می‌شوند.

روستاییان و عشایر، زنان سرپرست خانوار، گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران و خادمان مسجد، کارگران فصلی ساختمانی و کارمندان و بازنشستگان دولتی.

روش مستقیم و غیر مستقیم در آزادسازی سهام عدالت

مدیریت سهام عدالت شامل دو روش مستقیم و غیر مستقیم می‌شود که به ترتیب به شرح زیر می‌باشد:

1ـ در روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت و سهام‌داری، مالکیت و مدیریت سهام عدالت بدون هیچ‌گونه واسطه به خود فرد سهام‌دار منتقل می‌شود.

یعنی در این روش مستقیم، مسئولیت مدیریت، حفظ و نگهداری از سهام بر عهده خود سهام‌دار است.

در این روش مانند هر شخص عادی دیگری که در بورس فعالیت می‌کند باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) احراز هویت و ثبت نام کنید و شخصاً به فروش سهام خود بپردازید.

2ـ در صورت انتخاب روش غیر مستقیم برای آزاد سازی سهام عدالت، مالکیت و مدیریت این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد.

در این روش، شرکت‌های سرمایه‌گذاری هر استان، مسئولیت مدیریت سهام شما را دارند و شما فقط سود ماهیانه از سهامی که تحت مدیریت آنها قرار دارد را دریافت می‌کنید.

در این صورت فرد نمی‌تواند شخصاً سهم‌های موجود در بسته سهام عدالت را به فروش برساند.

لازم به ذکر است ارزش سهام عدالتی که به حدود 50 میلیون ایرانی واگذاری شده است حدود 1000 هزار میلیارد تومان است که تقریباً 500 هزار میلیارد تومان به روش مستقیم و 500 هزار میلیارد تومان آن به روش غیر مستقیم توسط افراد تحت مدیریت قرار گرفته است. همچنین بسته به میزان جمعیتی که هر استان دارد ارزش پُرتفُوی که در اختیار آنها است از 10 تا 50 هزار میلیارد تومان است.

ابهامات پیرامون سهام عدالت روز به روز بیشتر می‌شود

در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم ابهاماتی وجود دارد که هنوز رفع نشده است. چه افرادی که روش مستقیم و چه افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند با چالش‌های مختلفی روبرو هستند.

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، فقط یک بار آن هم در اردیبهشت‌ماه سال 1399 می‌توانستند سهام خود را بفروشند و پس از آن تاکنون اجازه فروش سهام داده نشده است.

اما وضعیت برای کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند کمی پیچیده‌تر هم شده است. چرا که این افراد که مدیریت سهام عدالت آنها در اختیار شرکت‌های استانی است در بسیاری از نمادهای این شرکت‌ها، با توقف نماد روبرو هستند و عملاً مشخص نیست سهام افراد در چه وضعیتی است و صرفاً این افراد باید به سودی که برای آنها ریخته می‌شود راضی باشند و اختیار هیچ دخل و تصرفی را در وضعیت سهام خود ندارند. ابهام قضیه وقتی جدی می‌شود که در ساز و کار این شرکت‌های استانی ورود کنیم؛ سؤالاتی از قبیل اینکه هیئت مدیره این شرکت‌ها به چه صورت تعیین می‌شوند؟ حقوق اعضای هیئت مدیره شرکت‌های استانی از کدام محل واریز می‌شود؟ آیا حقوق این افراد از مانده سود سهام عدالت افرادی که سهام خود را دریافت نکرده‌اند پرداخت می‌شود؟ اساساً وضعیت نمادهای سهام شرکت‌های استانی به چه صورت است؟

وضعیت سهام عدالت چه می‌شود؟

«پیمان حدادی» مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مصاحبه‌ای با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به برخی از سؤالات و ابهامات مطرح شده پیرامون سهام عدالت گفت: آزادسازی سهام عدالت انجام شده است و در بلاتکلیفی نیست، اما با توجه به شرایط بازار، فعلاً امکان خرید و فروش برای سهام‌داران روش مستقیم وجود ندارد، البته روش‌هایی در دست بررسی هست که سهام‌داران روش مستقیم به چه شکلی می‌توانند سهام خود را بفروشند؛ اما هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است و زمانی که به راه حل مشخصی برسیم آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی در خصوص سهام‌داران روش غیر مستقیم نیز افزود: سهام‌داران شرکت‌های سهام استانی (روش غیر مستقیم)، با توجه به اینکه مجامع مالی این شرکت‌ها در دو سال گذشته برگزار نشده و صورت‌های مالی در این دو سال به تصویب مجمع سهام‌داران نرسیده است و همچنین مدیرانی که در این شرکت‌ها هستند، قبل از آزادسازی سهام عدالت (قبل از اردیبهشت‌ماه سال 1399) انتخاب شده‌اند و نیاز است که مجمع در خصوص انتخاب اعضای هیئت مدیره هم برگزار شود، لازم به ذکر است که با تصویب شورای عالی بورس، نمادهای شرکت‌های استانی در اسفندماه سال 99 متوقف شده‌اند و این نمادها بعد از برگزاری مجامع مربوط به انتخاب هیئت مدیره بازگشایی خواهند شد.

حدادی اضافه کرد: البته برای سهام‌داران سهام شرکت‌های استانی یا همان افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند به احتمال زیاد در آینده محدودیت‌هایی برای فروش سهامشان اِعمال خواهد شد.

همچنین حدادی درباره تاریخ برگزاری مجامع شرکت‌های استانی گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی بورس، مقدمات برگزاری این شرکت‌ها در حال انجام است و به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده مجامع این شرکت‌ها برگزار می‌شوند.

لازم به ذکر است بخشی از سهام عدالت که شامل شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیست (حدود 13 شرکت)، بنا بر این است که سهام این شرکت‌ها به یک هلدینگ، تحت عنوان «هلدینگ ایرانیان» اختصاص داده شود که این هلدینگ توسط سازمان خصوصی‌سازی تأسیس شده است و در مراحل ثبت است و سهام آن به 9 میلیون نفری که هم روش مستقیم و هم روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند اختصاص داده خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.