کد خبر : 23627 / /
/

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: امسال با تدبیری که وزیر اقتصاد و شورای‌عالی بورس داشتند در دو مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود که پیش‌بینی می‌شود ارقام آن دو برابر سال گذشته باشد.

 سود سهام عدالت در دو مرحله واریز می‌شود. مرحله اول واریز سود سهام عدالت تا پایان پاییز انجام می شود. سود سهام عدالت دو برابر سال گذشته است. مرحله دوم سهام عدالت اواخرسال یا اوایل سال آینده واریز می شود. جدیدترین خبرها درباره واریز سود سهام عدالت را در «خبر روز» دنبال کنید.

واریز سود سهام عدالت 2 مرحله‌ای شد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: امسال با تدبیری که وزیر اقتصاد و شورای‌عالی بورس داشتند در دو مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود که پیش‌بینی می‌شود ارقام آن دو برابر سال گذشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره آزادسازی سهام وثیقه خودروسازان گفت: در شورای‌عالی اصل 44 در ماه گذشته با دستوری که از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، شرکتهایی که در لیست واگذاری هستند باید سهام آنها آزاد شود و ظرف یک ماه باید این کار انجام شود و اگر این کار صورت نگیرد این اجازه به وزارت اقتصاد داده شده است که از محل سایر سهام در لیست واگذاری آنها جایگزین شوند.

قربان‌زاده درباره واریز سود شرکت‌های غیربورسی هم اظهار کرد: این سود بعد از افزایش سرمایه‌ای که شرکت‌های غیربورسی می‌دهند به حساب سهامداران واریز می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: طبق موضوع بند 5 مصوبه شورای‌عالی بورس، افزایش سرمایه این شرکت‌ها در کارگروه سهام عدالت قرار دارد و در این کارگروه شرکت به شرکت مستقلاً مطرح می‌شود و افزایش سرمایه آنها به تصویب می‌رسد از محل سود کم می‌شود و مابقی واریز می‌شود.  با توجه به اینکه سود امسال هم در حال جمع‌آوری است با آن ترکیب خواهد شد و با سود سهام عدالت پرداخت می‌شود.

قربان‌زاده درباره سهام عدالت هم ابراز کرد: امسال با تدبیری که وزیر اقتصاد و شورای‌عالی بورس داشتند در دو مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود که پیش‌بینی می‌شود ارقام آن دو برابر سال گذشته باشد.

واریز سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت 

فارس نوشت:طبق گفته وزیر اقتصاد سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا پایان پاییز به حساب مشمولین واریز می شود.

معامله سهام عدالت این روزها به یکی از دغدغه های افرادی که این سهام را دارند تبدیل شده است. هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم نگرفته است.

البته موضوعاتی مانند جاماندگان سهام عدالت، سهام عدالت فوت شدگان و میزان سود واریزی این سهام از دیگر موضوعاتی است که دولت باید ان را تعیین تکلیف کند.

* آخرین وضعیت بازگشایی نمادهای سهام‌ عدالت

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره واریز سود سهام عدالت گفت: در این جلسه تصویب شد سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی که مهلت آنها برای واریز سود به پایان رسیده و سود سهام عدالت آنها قابل وصول است، تا پایان پاییز برای همه ۴۹میلیون نفر سهامدار عدالت واریز شود.

وی درمورد میزان سود توضیح داد: میزان سود حدود ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر برگه سهام عدالت است.

* نحوه واریز سود سهام عدالت تغییر کرد

پیمان حدادی درمورد سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ توضیح داد: میزان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ حدود دو برابر سال گذشته (سود سال ۱۳۹۹) است.

وی ادامه داد: سود ۵۰۰ هزار تومانی تا پایان پاییز واریز می شود و مابقی سود در اواخر سال جاری یا اوایل سال بعد واریز می‌شود؛ زیرا سود شرکت‌هایی که به تازگی مجمع برگزار کرده‌اند باید بر اساس جدول زمان‌بندی وصول شود و پس از آن پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت صورت خواهد گرفت. به همین دلیل واریز سود سهام عدالت امسال دو مرحله‌ای شده است.

بر اساس این گزارش، سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ برای ۴۹ میلیون و ۱۸۸ هزار مشمول سهام عدالت از ۲۱ اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و طبق آن سهام عدالتی‌های ۴۵۲ هزار تومانی ۴۸۹ هزار تومان، سهام عدالتی‌های ۴۹۲ هزار تومانی ۵۳۲ هزار تومان، سهام عدالتی‌های ۵۳۲ هزار تومانی ۵۷۵ هزار تومان و سهام عدالتی‌های یک میلیون تومانی یک میلیون و ۸۱ هزار تومان سود دریافت کردند.

با توجه به اینکه اعلام شده است سود سال ۱۴۰۰ دو برابر سود سهام سال ۱۳۹۹ خواهد بود، احتمالا سهام عدالتی‌های ۴۵۲ هزار تومانی حدود ۹۷۸ تومان، سهام عدالتی‌های ۴۹۲ هزار تومانی حدود یک میلیون و ۶۴ هزار تومان، سهام عدالتی‌های ۵۳۲ هزار تومانی حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان سهام عدالتی‌های یک میلیون تومانی حدود دو میلیون و ۱۶۲ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

* واگذاری سهام عدالت تامین مالی شده است

رییس هیات مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت از تامین مالی برای عضویت چهار میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار جدید و جاماندگان سهام عدالت خبر داد.

عسگر توکلی درباره تعیین تکلیف سهام عدالت فوت شدگان اظهار داشت: وراث این سهامداران پس از طی مراحل قضایی و حصر وراثت باید برای تعیین تکلیف اقدام کنند و در آخرین جلسه شورای عالی بورس برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، انتقال و تقسیم حق سهام تدابیری اتخاذ شده است.

وی گفت: در حال حاضر هنوز خدماتی بابت تعیین تکلیف سهام عدالت فوت شدگان در دفاتر خدمات الکترونیک و قضایی ارائه نمی شود و جزئیات آن به زودی اعلام می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت با بیان این که برای هر نفر ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت درنظر گرفته شد، گفت: درباره سایر جاماندگان نیز قرار است جلساتی با وزیر تعاون داشته باشیم زیرا طبق قانون فقط به شش دهک جامعه می توان سهام عدالت ارائه کرد.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲.۱۳ درصدی مواجه شد.

این سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ارزش ۱.۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲.۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت ۲.۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیرماه را با کاهش ۱.۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در هفته سوم تیرماه ارزش این سهام با کاهش ۱.۳۷ درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت ۲ درصدی داشته است.

برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی مردادماه با کاهش ۲.۶۵ درصدی روبرو شده است؛ در هفته دوم مردادماه ارزش سهام عدالت ۴۶ صدم درصد افت کرد، در هفته سوم مردادماه برخلاف شاخص‌های بورس، ارزش سهام عدالت ۷.۶۲ درصد کاهش یافت. در هفته چهارم مردادماه برخلاف هفته های گذشته، ارزش سهام عدالت با رشد ۷۲ صدم درصدی روبرو شده است. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی مردادماه با کاهش ۱.۶۴ صدم درصدی روبرو شده است.

بورس در ماه های گذشته با وضعیت نزولی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است.

کاهش ارزش سهام عدالت در هفته های اول و دوم شهریور ادامه داشت و ارزش این سهام به ترتیب با کاهش ۱.۸۱ و ۲.۸۹ درصدی روبرو شد. ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته سوم شهریور ماه نیز با کاهش ۱.۳۲ درصدی همراه بوده است. سهام عدالت در هفته های گذشته با توجه به افت در شاخص های بورس با کاهش ارزش مواجه بوده و در هفته چهارم شهریور ماه بیشترین افت در ۶ ماه گذشته را تجربه کرده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم شهریورماه با افت ۳.۳۶ درصدی همراه بوده است.

* ارزش سهام عدالت در هفته پایانی آبان

سهام عدالت در هفته اول مهرماه پس از هفته ها افت، با رشد ۸۲ صدم درصدی روبرو شد، اما در هفته دوم مهرماه ارزش سهام عدالت با کاهش ۳.۷۳ روبرو شده است. این افت در هفته سوم مهرماه نیز ادامه داشته و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته کاهش ۴ دهم درصدی را تجربه کرده است. ارزش این سهام در هفته چهارم مهرماه ۵۸ صدم درصد کاهش یافت.

ارزش سهام عدالت در هفته ابتدایی آبان ماه نیز نزولی بود و ۶.۶ درصد افت کرد. در هفته دوم آبان ماه اما روند نزولی سهام عدالت متوقف شد و ارزش این سهام با ۵.۱۶ درصد افزایش مواجه شد. هفته سوم آبان نیز سبب رشد ارزش سهام عدالت شد و ارزش این سبد با رشد ۲.۴۶ درصدی روبرو شد. در هفته چهارم آبان، اما ارزش سهام عدالت با کاهش ۴۲ صدم درصدی بخشی از سود هفته های اخیر این سبد را کاهش داده است. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی آبان ماه با کاهش ۱.۶۲ درصدی روبر شد.

این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس در این هفته با کاهش ۲ دهم درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش ۱.۴۵ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی آبان ماه به ترتیب با کاهش ۸۶ هزار تومانی، ۱۰۳ هزار تومانی، ۱۲۱ هزار تومانی و ۲۱۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، ۶ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان، ۶ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۹۷۳ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۶۶ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال ۹۹ برای چهار نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۱۰ میلیون و ۳۵۹ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار تومانی، ۱۳ میلیون و ۴۷۵ هزار تومانی و ۲۵ میلیون و ۳۲۸ هزار تومانی روبرو شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.