کد خبر : 31754 / /
/

عیدی کارگران | عیدی کارگران سال ١۴٠١

سورپرایز رئیس جمهور برای عیدی کارگران | مبلغ شگفت انگیز عیدی دولت در جیب کارگران در آخر سال

هر ساله به ماه های پایانی سال که نزدیک می شویم بحث عیدی کارگران مطرح می شود. اما یکی از سوالات پرتکرار این است که آیا به عیدی کارگران مالیات و بیمه تعلق می گیرد؟

سورپرایز رئیس جمهور برای عیدی کارگران | مبلغ شگفت انگیز عیدی دولت در جیب کارگران در آخر سال

بر اساس قانون کار، حداقل عیدی کارگراندر سال ١۴٠١ بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است. این مبلغ ارتباطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود. به طور کلی مبلغ عیدی کارگران سال ۱۴۰۱ در ماه‌های پایانی سال باتوجه به فرمول‌های خاصی محاسبه و به حساب کارکنان واریز می‌شود. محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان برای آخر سال یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرماهاست.در این مطلب قصد داریم شیوه محاسبه عیدی ۱۴۰۱ کارکنان و مبلغ نهایی عیدی کارگران را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم روی مبلغ عیدی کارگران ۱۴۰۱ حساب باز کرده‌اید و قصد دارید از میزان عیدی کارگران خود مطلع باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

هر ساله به ماه های پایانی سال که نزدیک می شویم بحث عیدی کارگران مطرح می شود. اما یکی از سوالات پرتکرار این است که آیا به عیدی کارگران مالیات و بیمه تعلق می گیرد؟

مطابق قانون کار کارفرمایان مکلفند برای عیدی کارگران در صورتی که کارگر یک سال کاریعنی معادل 60روز فعالیت داشته باشد, مطابق آخرین مزد به کارگر عیدی بدهند, مبلغ پرداختی ازاین بابت به هر یک از کارگران نباید از 90روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

شورای عالی کار19 اسفند سال1400، حداقل دستمزد کارگران برای 1401 را 57.4 درصد افزایش داد که با تصویب آن پایه حقوق کارگران از دو میلیون و655 هزار تومان به 4میلیون و 179هزار تومان رسید.

عیدی کارگران

قانون عیدی کارگران و پاداش سالانه

به موجب ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود که با تعیین مبلغ 4میلیون و 179هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد، کارگران و مشمولان قانون کار امسال حداقل 8میلیون و 358هزار تومان و حداکثر 12میلیون و 537هزار تومان عیدی و پاداش پایان سال دریافت خواهند کرد.

مبنای محاسبه عیدی نرخ و مبلغ مبنای تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران در واحدهای فاقد طرح طبقه بندی مشاغل، مزد ثابت، یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی، به تبع شغل خواهد بود. مثل سختی کار، فوق العاده شغل، و هرآن‌چه به تبع شغل به کارگر داده می‌شود.

️ در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا مالک محاسبه است و مزایای رفاهی و انگیزشی از قبیل حق مسکن، خواروبار و عائله مندی، پاداش افزایش تولید، فوق العاده جذب در این خصوص لحاظ نخواهد شد. عیدی در سطح و میزانی که ذکر شد و در قانون تعیین شده، از پرداخت حق بیمه معاف است اما به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

️ شایان ذکر است که مبلغ عیدی سالانه، دارای معافیتی معادل یک دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه است. به عبارتی دیگر مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود./تسنیم

فرمول محاسبه عیدی کارگران

ایرنا نوشت:بر اساس قانون کار، حداقل عیدی پرداختی به کارگران در سال ١۴٠١ بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است. بر اساس ماده واحده قانون کار عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است است. این مبلغ ربطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود.

بر اساس قانون کار، حداقل عیدی پرداختی به کارگران در سال ١۴٠١ بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.

بر اساس ماده واحده قانون کار عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است است. این مبلغ ربطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود.

طبق این قانون تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

نحوه محاسبه عیدی دستمزد روزانه مصوب امسال ضرب در ۶۰ روز است که دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان است از این رو حداقل عیدی که باید پرداخت شود هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان است.

در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت می‌کنند هم ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.

برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم بر اساس ۶۰ روزکار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌شود. (حداقل مزد ضرب در ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضرب در تعداد ماه کارکرد)

بر این اساس حداقل عیدی کارگری با هفت ماه کار برابر است با چهار میلیون و ۸۷۶ هزار و ۳۷۵ تومان و حداکثر عیدی کارگری با همین مدت زمان ۶ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۱۴ هزار تومان است.

در قانون، زمان قطعی برای پرداخت عیدی مشخص نشده است، بر اساس عرف کارگاه‌ها، کارفرمایان در ۲ ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت می‌کنند و معمولاً سقف پرداخت عیدی کارکنان پایان اسفندماه است.

دولت سیزدهم دستمزد کارگران را در سال ۱۴۰۱، ۵۷.۴ درصد افزایش داد بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام شد.

بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار حداقل دستمزد کارگران ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری عنوان شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.