کد خبر : 24924 / /
/

در بازار تهران قیمت دلار در نوسان بود. بازار سلیمانیه هم با ۶۰۰ تومان کاهش در ۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شد.

قیمت دلار در بازار آزاد با کاهش ۰.۵۱ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۳۸,۷۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در صرافی ملی با بدون تغییر ۰ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۳۷,۳۷۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در بازار متشکل در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۶۰۰ تومان کاهش، ۳۶,۹۰۰ تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار در سامانه سنا در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۳۰,۶۹۲ تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار کانادا با کاهش ۰.۶۸ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۲۸,۵۱۴ تومان معامله شد.

ریزش قیمت دلار با شوک روسی 

 قیمت دلار هرات در معاملات بازار ارز روز دوشنبه سه بار تلاش کرد سقف ۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان را بشکند اما نتوانست و بالاخره از کف ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد.

در بازار تهران قیمت دلار در نوسان بود. بازار سلیمانیه هم با ۶۰۰ تومان کاهش در ۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شد.

اما اتفاق مهم در پشت خط دوشنبه افتاد. جایی که اولیانوف با یک توییت بازار را ریزشی کرد. نماینده پر سر و صدای روسیه در توییتی نوشت: اخیراً ایران چندین بار آمادگی خودش را برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین درخصوص بازگرداندن برجام تایید و به درستی اعلام کرد که توپ در زمین غرب است.

کلمه اخیرا برای بازار برجسته شد و نرخ دلار پشت خط ریزشی شد. بر اساس همین هم تیتری که دست به دست می‌شد اعلام آمادگی ایران بود.

ردپای فیک نیوزها در قیمت دلار

همین توییت نشان می‌دهد در دو سه روز اخیر، بازار چقدر با خبر بالا می‌رود. بازار به حدی خبری شده است که برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند یکسری‌ها با کمک فیک‌نیوز بازار را صعودی و نزولی می‌کنند.  آن‌ها می‌گویند فیک‌نیوزهای صعودی با هدف مال رد کردن است و فیک‌نیوزهای نزولی با هدف مالدار کردن.

نوسان دینار عراق خنده دار شد

در بازار نوسان دینار در بازار عراق هم جلب توجه کرده است. این نوسان سوژه خنده شد بود و معامله‌گران به شوخی می‌گفتند مثل سویه جدید کرونا، سویه نوسان هم پیدا شده و از ایران به عراق سرایت کرده است.

دلار فرزین تغییر نام داد

نکته دیگر بازار صحبت‌های معاون اول بود. مخبر در برنامه تلویزیون گفته است دلار کالاهای اساسی تا دو سال تثبیت می‌شود. معامله‌گران می‌گویند بعد این اظهارنظر باید دلار ۲۸ هزار و 500 تومان را که به دلار فرزین معروف شده است به دلار مخبر تغییر دهیم و آن‌ها در روز دوشنبه دلار ۲۸ هزار  و ۵۰۰ تومان را دلار مخبر صدا می‌زدند.

اما بازار چه حسی به رییس کل بانک مرکزی دارد؟

یکسری‌ها معتقدند سیاست‌های جدید رییس کل بانک مرکزی دو بخش دارد: نیما و نرخ معروف ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و مرکز مبادله. آن‌ها منتظرند تکلیف مرکز مبادله معلوم شود.

از نگاه آن‌ها اگر عرضه و نقاضا در مرکز مبادله واقع‌بینانه تعریف شود شاید نوسان هم کم شود. دلیلی که برخی از معامله‌گران با آمدن فرزین امیدوار به رنج شدن بازار شدند، الاکلنگی است که از جمعه تا روز دوشنبه در بازار رویت شده است.

بازار بعد از انتصاب فرزین ۵ هزار تومان ریخت بعد ۲۵۰۰ تومان بالا آمد و دوباره هزار تومان نزولی شد.

آن‌ها می‌گویند این الاکلنگ نشانه‌ای از رنج شدن بازار است. این گروه اعتقاد دارد بازار برای کاهش در کنار سیاست‌های اقتصادی، نیازمند رفع تحریم است.

سوخت موتور تورم تامین شد؟

دولت به جای آنکه بودجه انقباضی ارایه کند بودجه را منبسط کرده که می تواند اثر بخشی اقدامات رییس جدید بانک مرکزی در کنترل تورم را محدود کند.

سیگنال منفی بودجه 1402 به سیاست های ارزی فرزین /سوخت موتور تورم تامین شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، برای کنترل تورم و نرخ ارز دو ابزار مورد نیاز است که باید در هماهنگی با یک‌دیگر ‌تورم را مهار کنند، سیاست مالی و سیاست پولی دو مسئله بنیادی اثرگذار بر تورم و نرخ ارز هستند.

2 مولفه اثرگذار برای کنترل تورم و نرخ ارز

بانک مرکزی با سیاست پولی و سیاست گذاری بر روی نرخ بهره و تنظیم جریان عرضه پول تورم را کنترل می کند و ارزش پول را مدیریت می کند. دولت نیز با چگونگی اجرای سیاست مالی تورم را هدایت می کند و بر انتظارات تورمی اثر گذار است.

2 قربانی سقف شکنی قیمت دلار

با افزایش قیمت دلار و سقف شکنی های متوالی آن معاون ارزی بانک مرکزی و رییس بانک مرکزی تغییر کردند. علی صالح آبادی رییس پیشین بانک مرکزی اولین چراغ را برای افزایش نرخ بهره روشن کرد و رییس کنونی بانک مرکزی هم با استفاده از مهم ترین ابزار پولی قصد دارد به جنگ تورم برود و در برابر کاهش ارزش پول ملی مقاومت کند.

در شرایطی که افزایش قیمت دلار دو قربانی در ساختمان شیشه‌ای میرداماد به جای گذاشته است، رییس کنونی حضوری طوفانی را برای کنترل قیمت دلار آغاز کرده و نیروی انتظامی هم در کنار بانک مرکزی عرصه را بر معامله گران ارز تنگ کرد، دولت در تهیه برنامه بودجه برای سال ۱۴۰۲ اقدامی متناقض و خلاف جهت بانک مرکزی برای کنترل تورم اتخاذ کرده است.

افزایش سقف لایحه بودجه

محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه برای اولین بار جزییاتی تفصیلی ازبودجه ۱۴۰۲ در گفتگو با دنیای اقتصاد ارائه کرد.

سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱ چهل و دو درصد افزایش پیدا کرده است در شرایطی که نیاز های کشور در طی سال های متوالی انباشته شده و نیازمند هزینه کرد است.

سوخت موتور تورم تامین شد؟

غول تورم نیز مانعی است که از بودجه های انبساطی و کسری بودجه تغذیه می کند. علیرغم اولویت کنترل تورم، آنطور که به نظر می رسد دولت برای سال آتی بودجه انبساطی ارایه کرده است که خودش سوخت موتور تورم را تامین می کند.

دولت در بودجه سال جاری دچار کسری بوده و در حالی بودجه را برای سال آتی ۴۲ درصد منبسط کرده که منابع و درآمدهای دولت برای سال آتی تحت فشار خواهد بود.

تحریم ها درآمد های دولت و دسترسی به منابع را تحت تاثیر قرارداده و محدود می کند به همین دلیل درآمد های دولت تحت فشار خواهد بود. رکود اقتصادی که در سال ۲۰۲۳ پیش بینی می شود غالب کره زمین را احاطه کند هشدار می دهد که درآمدهای بین المللی دولت تحت فشار خواهد بود.

در چنین شرایطی کسری بودجه و نحوه جبران کسری بودجه اهمیت دارد زیرا استقراض از بانک مرکزی و سایر بانک ها بر رشد پایه پولی و نقدینگی اثر گذاشته و تورم را تحریک می کند.

کنترل پایه پولی سخت تر می شود اگر...

افزایش در آمدهای دولت از محل واگذاری دارایی های مالی یکی از عواملی است که می تواند با افزایش پایه پولی تورم را افزایش دهد. در سال جاری بانک ها مقصد نهایی بخشی از این واگذاری ها بوده اند که باعث انبساط پایه پولی شده است و اگر رویه سال جاری در سال آینده ادامه پیدا کند کنترل پایه پولی برای بانک مرکزی و سایر بانک ها سخت تر خواهد شد .

دولت رشته های فرزین را پنبه می کند؟

با توجه به موارد گفت شده در اولین خوانش ها از بودجه سال اتی، دولت به جای آنکه بودجه انقباضی ارایه کند بودجه را منبسط کرده که می تواند اثر بخشی اقدامات رییس جدید بانک مرکزی در کنترل تورم را محدود کند.

 نفس گیری سکه امامی

نگرانی از رکود و نااطمینانی های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین تقاضا برای اونس جهانی طلا را افزایش داده است، در صورتی که نگرانی های فوق تشدید شود ولی شاخص دلار رشد نکند می توان ادامه روند صعودی را برای اونس متصور بود.

سکه امامی دو روزی است که رنج شده است و رفتار معامله گران ارزی و بازارساز را رصد می کند در صورتی که دلار پس از نفس گیری در مسیر نزولی به اصلاح قیمتی ادامه دهد سکه امامی نیز رهسپار کانال های قیمتی پایین تر خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.