پایگاه خبری خانه فوتبال:

واردات خودرو با تعداد کمی آغاز شد ولی هنوز برنامه فروش به مردم مشخص نیست. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

خبر فوری از واردات خودرو

یک نماینده مجلس درباره اجازه واردات تعدادی خودرو به دولت توضیحاتی را ارائه داد.
جلالد رشیدی کوچی گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ اجازه واردات انواع خودرو‌های سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس به دولت داده شد.
واردات خودرو

فرمول قیمت گذاری در واردات خودرو

قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد. پیش‌بینی می‌شود خودروهای وارداتی با متقاضیان زیادی همراه باشد.
به گزارش تجارت‌نیوز، جدیدترین خبر درباره قیمت خودروهای وارداتی را در ادامه بخوانید.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اعداد در نظر گرفته شده به‌ عنوان حقوق ورودی خودروهای واردتی، تعرفه واردات، سود واردکننده که متغیر است و البته تعرفه واردات بسته به قیمت خودرو است، اعلام کرد که باقی قیمت مستلزم این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود.
امید قالیباف در گفت‌وگویی تلویزیونی، پیرامون نحوه کشف قیمت خودروهای وارداتی و محاسبه تعرفه‌ها، گفت: همانطور که بارها اعلام شده، خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است که وارد شوند. کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است (چه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارد). اما سود بازرگانی متغیر است؛ کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت. به طور مثال برای یک خودروی ۸۰۰۰ یورویی، ۱۰ درصد حقوق ورودی است، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بازرگان است که وارد می‌کنند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود.

ورود خودروها پس از سال‌ها، هیجانی ایجاد کرده که احتمالا بر قیمتِ رقابتی دامن خواهد زد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که با این اعداد و به‌ویژه اینکه می‌گویید “چقدر رقابت روی تابلوی بورس کالا اتفاق بیفتد”، خودروهای وارداتی، قابل دسترس برای عموم مردم خواهد بود؟ تصریح کرد: این سوال سختی است؛ شرایط عموم مردم از چند جهت متفاوت شده است. متأسفانه طی یک دهه اخیر، قدرت خرید مرد به‌واقع آسیب دیده است. این نکته را هم بایستی در نظر گرفت که به مدت چهار سال هیچ خودرویی به کشور وارد نشد، فلذا وجود یک هیجان که بخواهد بر این رقابت تا حدودی دامن بزند و قیمت را بالا ببرد، طبیعی است.

این مقام مسئول در وزارت صمت ادامه داد: اما اگر خودروهای با قیمت ۸۰۰۰ یورویی، قیمت بالایی پیدا کند، قطعاً بر روی کل بازار اثر کاهنده خواهد داشت؛ بدین معنا که ممکن است این خودرو (البته این پیش‌بینی بنده است که ممکن است نادرست هم باشد؛ چراکه عرضه‌ها زیاد است،) خودروی ۸۰۰۰ یورویی را به هر شکلی حساب کنیم، بایستی حدود ۵۰۰ میلیون تومان در بیاید، اما چنانچه بیشتر هم به دلایلی که اشاره شد، شود، این بر روی قیمت سایر خودروها اثر کاهنده خودش را خواهد گذاشت. با فرض وضع موجود؛ بنابراین فضای بازار خودرو خیلی آرام و کاهنده چه برای خودروهای وارداتی و چه برای خودروهای ساخت داخل خواهد شد و بازار را به سمت پایین سوق می‌دهد.

قالیباف تاکید کرد: به هر حال زمانی که چهار سال محصولی عرضه نشود، واکنش متقاضیان را بایستی در انواع حالت‌ها پیش بینی کرد. بخشی این است که رقابت بسیاری شکل گیرد و یک بخش هم این است که در حقیقت این اتفاق نیفتد. به طور مثال زمانی که خودرویی داخلی همچون ۲۰۷ وقتی عرضه می‌شود، گاها تا ۱۲۰ درصد هم دیده می‌شود که رقابت بر سر آن صورت می‌گیرد؛ بالعکس هایما که عرضه می‌شود، ۹ درصد نسبت به قیمت پایه که وارد تابلو می‌شود رقابت می‌خورد. هر دو خودرو هم متعلق به ایران‌خودروست. بنابراین باید شرایط را بررسی کرد تا دقیق‌تر بتوان پیرامون آن صحبت کرد. این موضوع برای خودروهای وارداتی هم صدق می‌کند.

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد

سخنگوی وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: خودروساز هیچ نفعی در رقابت، ایجاد هیجان بر روی تابلو و افزایش رقابت و افزایش قیمت ندارد. در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بایستی دو مقطع را از هم تفکیک کنیم؛ در مقطع اول وزارت صمت تقریباً هیچ نظارتی نداشت و شرایطی را اعمال نمی‌کرد که نتیجه این شد که خودروی شاسی‌بلندی که قیمت آن یک میلیارد تومان بود، به یکباره از دو میلیارد تومان هم فراتر رفت. به دنبال این موضوع، وزارت صمت دستور کاری با هماهنگی بورس کالا ارائه کرد که یک کف عرضه وجود داشته باشد تا همگنی در عرضه وجود داشته باشد؛ به طور مثال اگر ۲۰۷ عرضه می‌شود، همگی سفید باشند یا ویژگی فنی همه مشابه باشد که قیمت‌های مختلف کشف نشود.

وی افزود: برای خودروهای پرتیراژ این کف عرضه ۲۰۰۰ دستگاه و برای خودروهای کم تیراژ ۵۰۰ دستگاه تعریف شده است. بورس کالا به عنوان یک مرحله گذر از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کردیم تا رانت نصیب عده‌ای خاص نشود.

مشاور وزیر صمت در ادامه ضمن تاکید بر اینکه طی سال جاری در حوزه افزایش تولید اتفاقات خوبی افتاده است، اظهار کرد: بارزترین آن در آذرماه امسال رخ داد که آمار تولید از ۱۲۷ هزار دستگاه خودرو (خودروسازان بزرگ دولتی و خودروسازهای خصوصی) فراتر رفت و رکورد تولید ماهانه خودروها طی پنج ساله گذشته را شکست. این روند ادامه‌دار خواهد بود و پیش بینی ما این است که ظرف شش ماه آینده، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و ۲۰۰ هزار دستگاه هم وارد شود. بر این اساس در مجموع یک میلیون خودرو عرضه و وارد بازار خواهد شد. این حجم از عرضه خودرو، قطعاً بازار را اشباع خواهد کرد و می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت‌ها داشته باشد.

قالیباف پیرامون التهابات اخیر بازار خودرو نیز اظهار کرد: بازار خودرو در سال جاری برای حدود شش ماه دارای قیمت‌های ثابت و حتی کاهنده بود؛ اما زمانی که عوامل بیرون از صنعت خودرو و وزارت صمت مثل رها شدن نرخ ارز، قیمت‌ها و بازار هم متلاطم شد. در خودرو متاسفانه به محض تلاطم ارزی، تقاضاهای سرمایه‌ای شکل می‌گیرد. حتی اگر تقاضای مصرفی هم باشد، شخص اگر برای سه ماه آینده برنامه‌ریزی کرده بود که خودرو بخرد، در این شرایط، خرید خود را جلو می‌اندازد. در حقیقت فشار تقاضا برای مقطعی کوتاه افزایش پیدا می‌کند؛ مجموعه این تقاضاهای ناخواسته در بازار باعث می‌شود که قیمت تغییر کند و همانطور که دیده شد، با پایین امدن نرخ ارز، قیمت خودرو هم پایین آمد.

ارائه فرمول قیمتی برای کنترل قیمت خودروهای مونتاژی به زودی

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تنها راهکار این است که آنقدر عرضه را افزایش دهیم تا آن خاصیت تقاضاهای سرمایه‌ای در مورد خودرو شکل نگیرد، گفت: کاری که از ما برمی آید افزایش تولید است و واقعاً هیچ ابزار دیگری جز افزایش تولید و عرضه نداریم. اما از سوی دیگر ابزارهایی برای کنترل بازار وجود دارد؛ این ابزار در یک بستر ثبات اقتصادی طبعاً بهتر جواب می‌دهد. به طور مثال قیمت یک خودروی چینی خودروسازهای خصوصی در کشور همسایه به طور مثال ۵۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت آن در کشور ما است؛ در این حوزه در آینده نزدیک اقدامی صورت خواهد گرفت تا فرمول تعیین قیمت خودروهایی با این شرایط، کنترل شود تا این‌ها دیگر نتوانند از یک سطحی، قیمت را افزایش دهند.

مشاور وزیر صمت در ادامه در رابطه با فاصله قیمتی کارخانه تا بازار خودروها، تصریح کرد: قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو و سایپا طی یکسال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

وی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت کارخانه تا بازار چیست و متولی کم کردن این فاصله چه نهادی است؟ تصریح کرد: متولی حفظ ارزش پول که بانک مرکزی است. طبق گزارش مرکز آمار از تورم تولید، برای صنعت خودروسازی در فصل تابستان دو درصد بوده است؛ یعنی ما توانسته‌ایم زنجیره تأمین خودرو را با فرض دو درصد تورم ماهانه کنترل کنیم. این‌ها مواردی است که وزارت صمت بایستی روی آن تمرکز کند. موضوع مرتبط با سیاست‌های کلان و متغیرهای کلان اقتصادی است و قابل انکار هم نیست و همه نیز می‌دانند این‌ها به دست وزارت صمت نیست.
قالیباف در پاسخ به تحقق وعده مهر ماه سال گذشته وزیر صمت مبنی بر کنترل بازار خودرو طی یکسال، گفت: دولت در تلاش برای کنترل تورم است. پیش‌بینی بنده این است که حدودا در اواخر بهار سال آینده و اوایل تابستان عرضه در بازار خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که گفته شد، یک میلیون دستگاه خودرو قطعاً بازار را اشباع خواهد کرد، چرا که با توجه به اینکه نیاز کشور به لحاظ خودرو یک و نیم میلیون دستگاه است، و یک میلیون رقمی است که طی یکسال باید عرضه شود؛ بنابراین با عرضه طی شش ماه، به کنترل بازار کمک خواهد کرد.

زمان فروش خارجی ها بعد از واردات خودرو

 درحالی که قرار است تا آخر هفته آینده ثبت سفارش واردات خودرو به ۴۰ هزار دستگاه برسد سخنگوی وزارت صمت گفت فروش خودرو‌های وارداتی از هفته سوم دی در بورس آغاز می‌شود.
 سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر فروش سریع خودرو‌های وارداتی در روز‌های آینده، از ثبت سفارش واردات ۲۷ هزار دستگاه خودرو خبر داد.
امید قالیباف افزود: ثبت سفارش خودرو تا آخر هفته آینده به ۴۰ هزار دستگاه می‌رسد و همزمان عرضه و فروش خودرو‌ها به صورت تحویل فوری و سه ماهه از هفته سوم دی‌ماه در بورس کالا برنامه ریزی شده است.
وی تاکید کرد: روند ورود خودرو نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت و هدف گذاری واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تا آخر سال محقق خواهد شد.بر اساس این گزارش شنبه چهارم دی‌ماه قفل واردات خودرو بعد از ۴ سال شکسته شد و نخستین محموله خودرو‌های وارداتی وارد بندر لنگه و تخلیه شد. به گفته مسوولان، خودرو‌های دیگری از مبدا کره جنوبی، ژاپن و چین به مقصد ایران بارگیری شده‌اند.

اولین محموله خودروهای وارداتی از برند کیا محصول کره جنوبی، بعد از ورود به بندر لنگه در استان هرمزگان، به گمرک شهریار تهران ترانزیت خواهد شد.
تنوع ۶ گانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت، اسپورتیج  در این محموله وارداتی وجود دارد
واردکننده مذکور در پارت اول ثبت سفارش ۷۰۰ دستگاه خودرو از برند کیا را انجام داده و در ماه آتی این محموله به صورت کامل وارد کشور خواهد شد.

خودروهای مذکور در سال جاری میلادی در کره جنوبی تولید شده اما مدل آنها ۲۰۲۳ می‌باشد.

واردات خودرو دوست داشتنی و باکیفیت دوباره در بازار

هرچند که این روزها طرفداران خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند به‌شدت زیاد شده و خودروسازان نیز تمرکز زیادی در این حوزه گذاشته‌اند اما همچنان چیزی از طرفداران سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی کم نشده است. روزگار خودرو در این گزارش به بررسی جدیدترین نسل سراتو پرداخته است.

کیا به‌عنوان یکی از خودروسازان محبوب با مدل سراتو توانست جایگاه خوبی در بین تولیدکنندگان سدان‌های جمع‌وجور کسب کند. نسل‌های اول تا سوم سراتو توانست تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به ایران راه پیدا کند. اکنون اخباری از احتمال واردات آخرین نسل کیا سراتو به کشور شنیده می‌شود. برخلاف نسل اول، نسل‌های دوم و سوم سراتو در ایران توانست فروش قابل قبولی داشته باشد. ضمن این‌که سایپا نیز نسل دوم این خودرو را به‌صورت مونتاژ و با ایجاد تغییراتی روانه بازار کرد. حال با صحبت‌های مختلفی که درباره آزادسازی واردات خودرو صورت گرفته است زمزمه‌های ورود نسخه ۲۰۲۲ این خودرو به کشور نیز شنیده می‌شود.

واردات خودرو سراتو، فورته یا k۳؟

واردات خودرو

کیا سراتو در بازارهای مختلف بانام‌های متفاوتی به فروش می‌رسد. این خودرو در بازار آمریکای شمالی بانام فورته و در بازار چین بانام فورته k۳ یا شوما عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که خودروی موردنظر در بازار کره جنوبی نیز بانام k۳ به فروش می‌رسد. اما در بازارهای خاورمیانه، آمریکای لاتین و استرالیا این خودرو بانام سراتو روانه بازار می‌شود.

نسل سومی که به مونتاژ نرسید

نسل اول کیا سراتو در ایران نتوانست خریداران را به سمت خود جذب کند. اما نسل دوم ابتدا به‌صورت وارداتی به کشور راه یافت و سپس در شرکت سایپا به‌صورت مونتاژ تولید شد و توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. آخرین نسل از این خودرو در ایران یعنی نسل سوم نیز قرار بود مجدد در سایپا به‌صورت مونتاژ تولید شود اما با لغو برجام، پرونده همکاری این خودروساز کره‌ای با ایران بسته شد و فقط این خودرو به‌صورت وارداتی به ایران و درنهایت به دست مشتریان خود رسید. با توجه به موارد یادشده می‌توان گفت که ایرانیان تجربه خوبی از سراتو دارند و با توجه به کیفیت خوب این محصول احتمالاً در صورت رسیدن مدل ۲۰۲۲ این خودرو به کشور مجدد استقبال خوبی از این محصول شود.

۲ انتخاب فنی پیش پای خریداران

با توجه به این‌که سراتو ازجمله محصولات مهم و پرفروش کیا محسوب می‌شود این خودروساز تلاش کرده که توازن خوبی بین مشخصات پیشرانه و توان فنی برقرار کند. ضمن این‌که کیا سعی داشته تمام نواقص نسل‌های قبلی سراتو در بخش فنی را در نسل چهارم این خودرو برطرف کند تا به‌واسطه آن بتواند رضایت مشتریان را بیش‌ازپیش جلب کند. آخرین نسل سراتو در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود و تنوع قابل قبولی در بخش پیشرانه و نوع گیربکس عرضه‌شده دارد.

یکی از پیشرانه‌های عرضه‌شده برای این خودرو از نوع ۱.۶ لیتری بنزینی مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم و توربوشارژ است. اما اگر به دنبال پیشرانه پرقدرت‌تر باشید امکان انتخاب مدل ۲ لیتری بنزینی هم وجود دارد. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی است و دردسرهای مربوط به پیشرانه‌های توربو به‌خصوص در ایران را نخواهد داشت. با توجه به این مورد انتظار می‌رود که تیپ انتخابی برای واردات سراتو به ایران مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باشد چراکه به‌طورکلی مردم ایران به استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی علاقه بیشتری دارند.

لازم به ذکر است که نمونه مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری با گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک ۲ کلاچه عرضه می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۲۰۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۵ نیوتن. متر را دارد. این نسخه از سراتو می‌تواند در مدت‌زمان تنها ۶.۷ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت ترکیبی آن چیزی در حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

نسخه مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باوجود حجم بالاتر اما به دلیل نداشتن سیستم توربوشارژ توان کمتری را ارائه می‌دهد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۹ نیوتن. متر را دارد. بااین‌وجود نسخه مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی می‌تواند در مدت‌زمان ۸.۲ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در این میان نکته قابل‌توجهی وجود دارد و آن استفاده از گیربکس سی وی تی برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو است. شاید بتوان بخشی از کندتر بودن پیشرانه ۲ لیتری را در کنار نداشتن سیستم توربوشارژ به استفاده از این نوع گیربکس نسبت داد. بااین‌وجود چنین آمار و ارقامی برای یک سدان خانوادگی جمع‌وجور تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد هرچند که رقبای قدرتمندتری نیز در بازار وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که اگر علاقه‌مند به خودروهای مجهز به گیربکس دستی باشید امکان سفارش این خودرو با گیربکس ۶ سرعت دستی نیز وجود دارد. ازجمله دیگر مشخصات فنی و مهم کیا سراتو می‌توان به استفاده از فرمان برقی، ترمز دیسکی دوجداره برای چرخ‌های جلو، ترمز دیسکی معمولی برای چرخ‌های عقب و رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی اشاره کرد.

ترکیب خشونت و سادگی

واردات خودرو

شاید بتوان نسل چهارم سراتو را جذاب‌ترین نسل این خودرو دانست چراکه در کنار رسیدن به یک پختگی در نوع طراحی، تهاجمی‌تر شدن چهره به‌خصوص در بخش جلو باعث افزایش جذابیت آن شده است.

همچنین استفاده از چراغ‌های کشیده در جلو، باریک شدن جلوپنجره و پوزه رو به پایین این خودرو تا حدودی از نسل قبل به ارث برده شده است اما بازهم شاهد خشن‌تر شدن نوع طراحی هستیم.

در نمای عقب نیز گرافیک چراغ‌ها به‌طور کامل تغییر کرده و کیا برای سراتو از طراحی به‌هم‌پیوسته چراغ‌های عقب استفاده کرده است. این نوع طراحی اخیراً در بین بسیاری از خودروسازان رایج شده و خریداران نیز معمولاً روی خوشی به این مدل طراحی‌ها نشان داده‌اند. درحالی‌که کیا برای طراحی جلو و عقب این خودرو سنگ تمام گذاشته اما طراحی ساده در بخش کناری همخوانی خوبی با سایر بخش‌ها ندارد.

در بخش طراحی داخلی نیز باوجوداینکه تمام ادوات به‌صورت کامل نوسازی و بازطراحی شده‌اند اما شاهد یک ظاهر ساده و درعین‌حال جذاب هستیم. داشبورد خودرو طراحی پیچیده‌ای ندارد اما کیا قرینه بودن را در آن رعایت کرده است و دسترسی به بخش‌های مختلف به‌سادگی صورت می‌پذیرد.

کوله باری از امکانات رفاهی

واردات خودرو

کیا برای سراتو در بخش امکانات رفاهی نیز سنگ تمام گذاشته و شاهد آپشن‌های خوبی هستیم. امکانات رفاهی مهم به‌کاررفته در این خودرو شامل سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، کروز کنترل هوشمند، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور و تغییر لاین، رادار تصادف جلو، ترمز اضطراری و پارک برقی، گرمکن فرمان، صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن و سردکن صندلی جلو، مانیتور لمسی ۱۰.۳ اینچی به همراه کامپیوتر سفری ۴.۲ اینچ رنگی اشاره کرد.

قیمت سراتو ۲۰۲۲ در بازار جهانی از حدود ۲۵ هزار دلار شروع می‌شود و در نسخه جی تی به ۳۵ هزار دلار نیز می‌رسد. این خودرو در حاشیه خلیج‌فارس قیمتی در حدود ۵۹ الی ۷۸ هزار درهم دارد. با توجه به این مورد قیمت سراتو ۲۰۲۲ چیزی در محدوده ۱۶ الی ۲۱ هزار یورو قرار می‌گیرد و می‌توانیم منتظر واردات این خودرو در نسخه‌های نیمه‌فول و فول به کشور باشیم. باکمی حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت این خودرو پایین‌تر از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

لازم به ذکر است که شرکت کوشاخودرو، یکی از خودروسازان حاضر در لیست وزارت صمت به‌عنوان نمایندگی کیا موتورز کره جنوبی در ایران مورد تأیید قرارگرفته و انتظار می‌رود که پس از انجام مقدمات، واردات این خودروی محبوب را در برنامه خود داشته باشد.

آماده واردات خودرو این برند جذاب اروپایی هم باشید 

واردات خودرو که از پر بحث‌ترین موضوعات این روزها است، اکنون به نظر می‌رسد در مرحله جدیدی قرار دارد. شرکت‌های مورد تأیید توسط وزارت صمت در حال رایزنی با خودروسازان معروف برای واردات هستند.
در این میان یکی از برندهای جذابی که زمزمه واردات آن به گوش می‌رسد، برند «اشکودا» است. آن‌طور که مشخص‌شده چند مدل دیگر از این برند نیز برای ورود به کشور انتخاب شدند. روزگار خودرو در این گزارش به بررسی و معرفی برند اشکودا و همچنین مدل‌های احتمالی برای ورود به ایران می‌پردازد.

تاریخچه برند اشکودا

واردات خودرواگر درباره برند اشکودا به‌خصوص از خودروبازان سؤال شود، اولین موردی که به ذهن آنها می‌رسد این است که اشکودا ازجمله زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن است. اما این خودروساز را می‌توان ازجمله سازندگان مشهور و فناور دانست که زادگاه آن در چک است. اشکودا در سال ۱۸۹۵ توسط واکلاو لورین و واکلاو کلمنت تأسیس شد و در سال ۱۹۹۱ به یکی از زیرشاخه‌های برند اروپایی فولکس‌واگن درآمد. نشان اشکودا شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است. هرچند که بوقلمون‌ها پرواز نمی‌کنند اما این نشان درواقع یک پیکان بالدار است که مفهوم کلی سرعت را به مخاطب القا می‌کند. امروز اشکودا در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حضورداشته و با تولید محصولات ساده و درعین‌حال هوشمند و جذاب نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.

برای اولین بار در ایران

آن‌طور که از شواهد پیداست، اشکودا نیز ازجمله محصولاتی است که قرار است به‌زودی پس از باز شدن واقعی درهای واردات خودرو به کشور راه پیدا کند. این برند پیش‌ازاین تجربه حضور در ایران را نداشته است اما با توجه به این‌که اشکودا زیرمجموعه فولکس‌واگن است می‌توان روی کیفیت آن حساب باز کرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در صورت قیمت‌گذاری مناسب محصولات این برند طرفداران زیادی در ایران پیدا کند. اشکودا اسلاویا و فابیا ازجمله مدل‌هایی است که احتمال حضور آن‌ها در ایران وجود خواهد داشت.

مشخصات فنی اسلاویا و فابیا

واردات خودرو«اشکودا اسلاویا» در بخش فنی با دو پیشرانه ۱ لیتری توربو و ۱.۵ لیتری توربو عرضه می‌شود. پیشرانه اول توانایی تولید حداکثر توان ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۵ نیوتن. متر را دارد. لازم به ذکر است که توان این پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعت دستی یا اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. بنابراین می‌توان گفت دست خریداران در بخش پیشرانه و گیربکس تا حد زیادی باز است. هرچند که باید منتظر ماند و دید این خودرو با کدامیک از مشخصات فنی به بازار ایران راه پیدا خواهد کرد. آنچه به نظر می‌رسد پیشرانه ۱.۵ لیتری همراه با گیربکس اتوماتیک می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای بازار ایران باشد.

واردات خودرو

«اشکودا فابیا» نیز می‌تواند ازجمله هاچ‌بک‌های جذابی باشد که با حضور در بازار ایران نظر بسیاری از علاقه‌مندان این سگمنت را به خود جذب کند. این هاچ‌بک در نسخه پایه از پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برد. پیشرانه ذکر شده توانایی تولید حداکثر توان ۶۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۹۳ نیوتن. متر را دارد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت نسخه پایه این خودرو توان بالایی ندارد و نمی‌توان انتظارات زیاد از آن داشت. اما نسخه قوی‌تر از همین پیشرانه با حداکثر توان ۸۰ اسب بخار نیز در دسترس است. در بخش گیربکس نیز این ۲ پیشرانه با جعبه دنده ۵ سرعت دستی عرضه می‌شوند. اما نسخه‌های قدرتمندتری نیز از این خودرو وجود دارد. فابیا با پیشرانه ۱ لیتری ۱۱۰ اسب بخار و همچنین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخاری نیز عرضه خواهد شد. در نسخه ۱ لیتری امکان سفارش گیربکس ۶ سرعت دستی یا ۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچه وجود دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری نیز با گیربکس ۷ سرعت دوکلاچه عرضه خواهد شد. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد پیشرانه‌های ۱ و ۱.۵ لیتری توربو برای ورود به ایران در نظر گرفته شوند.

واردات خودرو

طراحی

به‌طورکلی طراحی محصولات اشکودا ساده است اما درعین‌حال این خودروساز تلاش می‌کند در کنار سادگی جذابیت را حفظ کند. معمولاً خودروهای با این سبک از طراحی به‌مرورزمان از چشم نمی‌افتند و ظاهر خود را حفظ می‌کنند. چنین موردی درباره ۲ خودرو اسلاویا و فابیا نیز صادق است. لازم به ذکر است که اسلاویا در ۳ تیپ استایل، امبیشن و اکتیو در ۵ رنگ مختلف به بازار هند عرضه‌شده است درنتیجه انتخاب‌ها چه در بخش فنی چه طراحی خارجی برای این مدل‌بالا خواهد بود. درباره فابیا نیز با هاچ‌بکی ساده و درعین‌حال جذاب طرف هستیم که می‌تواند نظر بسیاری از خریداران را در ایران جلب کند.

امکانات رفاهی و طراحی داخلی

واردات خودرواسلاویا و فابیا در بخش طراحی داخلی و داشبورد تا حد زیاد به یکدیگر شبیه هستند. این ۲ خودرو از کابین جذابی بهره می‌برند که امکان دسترسی راننده و سرنشین به ادوات مختلف تا حد زیادی راحت است. بنابراین سرنشینان مشکلی از بابت دسترسی به تجهیزات رفاهی نخواهند داشت.

اسلاویا در بخش آپشن از امکاناتی نظیر کروز کنترل، استارت بدون کلید، سیستم تهویه صندلی‌های جلو، مانیتور لمسی ۱۰ اینچی، پشت آمپر دیجیتال ۸ اینچی، شارژر بی‌سیم موبایل، ایربگ‌های جلو و کناری پرده‌ای و همچنین پورت یو اس بی برای سرنشینان ردیف عقب بهره می‌برد.

نسخه فول آپشن فابیا نیز در بخش امکانات رفاهی وضعیت خوبی دارد و آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل هوشمند، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم استارت استاپ، شارژر بی‌سیم موبایل، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، رادار خطی، تابلو خوان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، دریچه تهویه عقب و سقف شیشه‌ای در دسترس خریداران قرار دارد.

قیمت احتمالی در ایران

واردات خودروبا توجه به این‌که اشکودا ازجمله برندهای باسابقه در زمینه خودروسازی محسوب می‌شود انتظار می‌رود که فروش مناسبی را در ایران تجربه کند. البته این مورد تا حد زیادی به شرکت واردکننده و خدمات پس از فروش بستگی خواهد داشت. آن‌طور که به نظر می‌رسد شرکتی بانام پارس ساترا قرار است واردات این برند به ایران را بر عهده داشته باشد اما هنوز جزئیات بیشتری در دسترس نیست.

قیمت اشکودا فابیا در بازار اروپا با توجه نسخه‌های مختلف بین ۱۹ الی ۲۵ هزار یورو است. بنابراین می‌توان گفت قیمت احتمالی این خودرو در بازار ایران بالای ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد. هرچند که با توجه به اروپایی بودن این خودرو احتمال اینکه قیمت بالاتری برای آن در بورس کشف شود دور از انتظار نیست. باید منتظر ماند و دید پای اشکودا فابیا ۲۰۲۳ با چه قیمتی به بازار ایران بازخواهد شد.

با توجه به قیمت اعلام شده برای اشکودا فابیا و همچنین نسخه عرضه‌شده در هند به نظر می‌رسد قیمت فابیا نیز کمتر از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نباشد. ظاهراً همه‌چیز برای مشتریان این خودروها به بورس بازمی‌گردد.

توافق وزارت صمت و واردکنندگان بر سر واردات خودرو

نزدیک شدن خودروهای خارجی به بازار ایران این پرسش را ایجاد کرده که با وجود نارضایتی واردکنندگان رسمی از آیین‌نامه و همچنین شکایت انجمن مربوطه از وزارت صمت، ورود خودرو به کشور چگونه کلید خورد؟ اخیرا اعلام شد بخش حقوقی انجمن واردکنندگان خودرو طرح شکایت از وزارت صمت را در دست بررسی قرار دارد. آن‌طور که مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، اعلام کرده، این انجمن ایراداتی را متوجه آیین‌نامه واردات خودرو می‌داند و طرح شکایت از وزارت صمت را در دست بررسی دارد.

به گفته وی، اصلی‌ترین ایراد آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو، مغایرت آن با قانونی است که به بهانه آن واردات خودرو را آزاد کرده‌اند. طبق گفته دادفر، از ابتدا عنوان شد واردات خودرو با دو هدف تنظیم بازار و پاسخگویی به تقاضا، یعنی کاهش قیمت صورت می‌گیرد؛ با‌این‌حال با توجه به آیین‌نامه اعلامی، قرار نیست به واسطه واردات خودرو، هیچ‌کدام از این دو هدف و وعده‌های وزارت صمت محقق شود. دادفر این را هم می‌گوید که این دستورالعمل در ابتدای کار خود نه‌تنها باعث کاهش قیمت‌ها نشد، بلکه مشاهدات نشان می‌دهد قیمت خودرو از زمان تدوین آیین‌نامه افزایش هم یافت. این مسائل نشان می‌دهد آیین‌نامه جامع و مانعی تدوین نشده است.

جدا از موضوع شکایت احتمالی انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت، مساله دیگر این است که بسیاری از واردکنندگان رسمی پس از اعلام آیین‌نامه عنوان کردند نمی‌توانند با قواعد در‌نظر‌گرفته‌شده، فعالیت کنند و به نوعی عطای واردات را به لقایش بخشیده‌اند. از همین رو گمان می‌‌رفت اولین خودروهای واردات توسط شرکت‌های خودروساز وارد شوند. با‌این‌حال در ادامه اتفاقات دیگری رخ داد و گویا مذاکرات و توافقات جدیدی بین واردکنندگان و وزارت صمت شکل گرفته و برخی از آنها که قبلا خود را از ماجرای واردات کنار کشیده بودند، حالا وارد میدان شده و خودروهایشان به‌زودی وارد کشور خواهد شد. در مورد این ماجرا دو سناریوی کلی را می‌توان در نظر گرفت.

طبق سناریوی نخست، وزارت صمت برای آنکه واردات خودرو در سال جاری و قبل از فرارسیدن سالگرد صدور فرمان آزادسازی واردات از سوی رئیس‌جمهور، اجرایی شود، توافقی موقت با واردکنندگان انجام و به آنها وعده تغییر آیین‌نامه را داده است. حتی این امکان وجود دارد که وزارت صمت به‌اصطلاح چراغ خاموش از برخی شروط آیین‌نامه چشم‌پوشی کرده تا هر طور شده قبل از اسفند امسال (پیش از سالگرد صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو) چند هزار خودروی خارجی وارد کشور شود.

در بین شروط سختگیرانه و محدودکننده‌ای که وزارت صمت در آیین‌نامه واردات خودرو قید کرد، انتقال فناوری و همچنین سقف ۲۰هزاردلاری قیمت، مورد نقد جدی واردکنندگان بود و از همین رو ممکن است صمتی‌ها برای آنکه دستور رئیس‌جمهور مبنی بر واردات خودرو روی زمین نماند، چشم خود را موقتا روی این شروط بسته‌اند تا ورود خودرو به کشور اجرایی شود و پس از آن، دوباره روی آیین‌نامه و مفاد آن پافشاری کنند.

اما سناریوی دیگر در این ماجرا، تغییر آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو در سال آینده است. طبق گفته منابع آگاه، وزارت صمت و واردکنندگان جلساتی را با یکدیگر برگزار کرده‌اند و توافقاتی بر سر تغییرات در آیین‌نامه شکل گرفته است. از همین رو سناریویی وجود دارد که می‌گوید وزارت صمت به واردکنندگان وعده تغییر در مفاد آیین‌نامه را داده است. بر این اساس، با توجه به اینکه آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو اعتبار یک‌ساله دارد، ممکن است در سال آینده وزارت صمت از شروط سختگیرانه‌ای که برای واردات در نظر گرفته، کوتاه بیاید و قیود مربوط به انتقال فناوری و سقف قیمتی را بردارد. همچنین آن‌طور که یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، واردکنندگان با مسائلی مانند عرضه محصولاتشان در بورس کالا مشکلی ندارند اما قول‌هایی بابت لغو سود دستوری و تعرفه شناور از وزارت صمت گرفته‌اند. بنابراین این امکان وجود دارد که سال آینده آیین‌نامه‌ای متفاوت و سهل‌تر از دستورالعمل فعلی برای واردات خودرو در نظر گرفته شود.

بر این اساس، ممکن است خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند، اما واردکنندگان در تعیین سود مختار باشند. همچنین احتمال برداشته شدن تعرفه شناور نیز هست؛ به نحوی که ممکن است طبق روال قبل از ممنوعیت واردات، تعرفه‌ای قطعی برای گروه‌های مختلف خودرویی لحاظ شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: