مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

گفت‌وگوهای ایران و آژانس در یک وضعیت بن‌بست قرار دارد

کد خبر: 1189872

 رافائل گروسی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام، نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و ادعا کرد که روابط دو طرف باید روی ریل قرار گیرد.

گفت‌وگوهای ایران و آژانس در یک وضعیت بن‌بست قرار دارد

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام، نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و ادعا کرد که روابط دو طرف باید روی ریل قرار گیرد.

رافائل گروسی که در کنفرانسی از رم (ایتالیا) سخن می‌گفت، نسبت به فقدان تعاملات «چشم در چشم» میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بر سر مسائل ادعایی پادمانی گلایه و ادعا کرد که گفت‌وگوهای دو طرف در یک وضعیت بن‌بست قرار دارد و از شتاب لازم برای قرار گرفتن روی ریل برخوردار نیست.

گروسی در حالی این مطلب را بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران درباره تبعات تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست اخیر شورای حکام هشدار داده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ۲۵ آبان‌ماه گفته بود که اگر قطعنامه شورای حکام تصویب شود، علاوه بر تدابیر جبرانی ایران، برنامه سفر هیات فنی آژانس نیز زیر سووال می‌رود.

شورای حکام یک روز بعد یعنی ۲۶ آبان ماه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب کرد. ایران نیز در واکنش به این قطعنامه، اقداماتی را با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو صورت داد که مهم‌ترین آن تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در نیروگاه فردو است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی یکم آذر با انتشار گزارشی محرمانی، اقدامات ایران را به اطلاع اعضای شورای حکام رساند. وی در کنفرانس امروز نیز گفت که از آغاز غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در نیروگاه اتمی فردو نگران است. وی افزود: «ایران به ما اطلاع داد که ظرفیت خود را برای تولید اورنیوم با غنای ۶۰ درصد، سه برابر می‌کنند، نه دو برابر.» وی ادعا کرد که این میزان «بسیار نزدیک به سطح نظامی یعنی ۹۰ درصد است.»

مدیرکل آژانس سپس مدعی شد: «این امری پیش پا افتاده نیست و عواقبی دارد. زیرا مجموعه‌ای از مواد اتمی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که نمی توان آن را حذف کرد. ما باید (به ایران) برویم و راستی آزمایی کنیم.»

به گزارش ایرنا، عمده اختلاف آژانس با ایران که یکی از موانع حصول توافق وین نیز بشمار می‌رود، بر سر ادعای فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران مربوط به دو دهه پیش است.  این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

دکتر محسن نذیری اصل، سفیر نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پیشتر گفته بود که برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان از شفاف ترین برنامه ها در میان کشورهای عضو آژانس است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای بدون وقفه پادمان و فعالیت های گسترده راستی آزمایی آژانس در ایران طی دو دهه اخیر تنها در پرتو همکاری و حسن نیت ایران امکان پذیر بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصل وفای به عهد در اجرای تعهدات بین المللی خود، در دفاع از منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده خواهی های آمریکا و کشورهای غربی مصمم و پایدار خواهد بود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها