خاتمی پررنگ می‌شود

کد خبر: 1067268

هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم نشانه‌های بیشتری از محوری بودن نقش خاتمی در تصمیم اصلاح‌طلبان مشخص می‌شود

خاتمی پررنگ می‌شود

گروه سیاست سایت فردا - نقش رئیس دولت اصلاحات در تصمیمات و فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان همیشه عیان بوده است. به خصوص از وقتی رسما «تکرار» کرد و گفت که به کدام لیست رای بدهید برای همه مشخص شد که سازوکارهای انتخاباتی و تشکل‌های سیاسی در جبهه اصلاح‌طلبی اگرچه مدعی استقلال هستند، کاملا تحت تاثیر لیدر این جریان قرار دارند.

مجادله‌هایی که اخیرا درباره نقش محوری یا مشورتی خاتمی شده است، نیز شاهد دیگری بر این مدعا است. 

در انتخابات پیش رو اما گمان می‌رفت به خاطر آن افتضاحی که لیست محصول «تکرار» به بار آورد و نارضاتی مردم را به دنبال داشت، آقای خاتمی عبرت گرفته باشد و نخواهد از اعتبار خود خرج کند. برخی هم با توجه به ریزش عمده سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که اعتبار او دیگر آنقدرها نیست که بتواند آن را خرج انتخابات کند. لذا تاکید شد که او هیچ نقشی مستقیمی در تعیین نامزد نهایی ندارد و سازوکار انتخاباتی جدید که بعد از همه ایراد گیری‌ها به شورای عالی سیاست گذاری ایجاد شد، راسا اقدام خواهد کرد. 

اکنون اما اولین نشانه از نقش خاتمی در ورود نامزدها خودش را نشان می‌دهد. بعد از همه اخباری که در هفته‌های اخیر درباره دیدار خاتمی با برخی نیروهای اصلاح‌طلب و تلاش و توصیه برای نامزد شدن یا نشدن آنان منتشر شد، یکی از نامزدهای اصلاح‌طلبان می‌گوید که خودش را مناسب کاندیداتوری نمی‌دانسته اما خاتمی به وی گفته که وارد عمل شود.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که نامش در مصاحبه‌ای با همشهری آنلاین می‌گوید: «دوستان زیادی آمدند با من صحبت کردند. از بزرگان و احزاب و حتی جوانان از من خواستند بیایم. من به همه آنها گفتم این مسئولیت را نپذیرفتم چون بزرگ‌ترین مشکلات کشور مشکلات اقتصادی است. ...رئیس‌جمهور آینده باید یک برنامه اقتصادی جدی داشته باشد که بتواند آنچه حق مردم است را تامین کند. من به‌واقع در خودم ندیدم. ممکن است من الفبایی از مسائل سیاست داخلی و خارجی بلد باشم، ولی آن کسی که می‌آید باید به سمت حل همه‌جانبه مسائل مردم برود. من دیدم اگر بیایم ممکن است به مردم جفا کرده باشم.»

وی در پاسخ به اینکه «رهبر اصلاحات توصیه‌ای برای ثبت‌نام شما داشتند؟» گفته است: «بله، آقای خاتمی توصیه به ثبت‌نام داشتند. قضیه من از دو سه‌ماه پیش مطرح است که من نه می‌گفتم. آقای خاتمی به من گفتند حالا شما نه نگو. خیلی دوستان دیگر هم اظهار لطف داشتند ولی من خودم را ذی‌صلاح برای این بخش ندانستم.»

صدر نهایتا در این انتخابات ثبت نام کرد اما اظهاراتش در این مصاحبه نشان می‌دهد که سیدمحمد خاتمی آنطور هم که می‌گویند نقش مشورتی ندارد و چه بسا که از این پس بیشتر توصیه کرده و حتی «تکرار» کند.

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نزدیکان سید محمد خاتمی اما درباره نقش وی در تصمیم اصلاح‌طلبان به «نامه‌نیوز» می‌گوید: «آقای خاتمی مستقل از جریان اصلاحات تصمیم‌گیری نمی‌کند و او از سال 92 تا کنون سعی کرده است که همگام با جامعه در انتخابات اظهارنظر کند که دیده‌ایم مردم هم نسبت به نظر او واکنش مثبتی نشان داده‌اند. آقای خاتمی در این دوره هم سعی می‌کنند که نقش‌آفرین باشد اما در قالب جبهه اصلاحات ایران موضع‌گیری می‌کند و حتما تصمیم‌گیری ایشان در راستای تصمیمی است که اصلاح‌طلبان در مجموعه نهاد اجماع‌ساز اتخاذ می‌کنند».

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز می‌گوید: «آقای خاتمی شخصیت محوری جریان اصلاحات است و همیشه نقش بی‌بدیلی ایفا کرده است و نفوذ کلام بالایی در میان اصلاح‌طلبان و بخش‌های مختلف مردم دارد و در این دوره هم می‌تواند محور مصداق انتخاب اصلاح‌طلبان باشد. حالا نقش‌آفرینی او ممکن است در قالب تشکیلاتی باشد و شکلی مانند سال‌های 92، 94 و 96 نباشد اما حتما هرگونه وحدتی با محوریت او انجام می‌شود».

او درباره اینکه آیا خاتمی به صورت فردی از نامزدی خاص حمایت می‌کند، یا نه هم بیان کرد: «وقتی جبهه اصلاحات ایران به نامزد واحد رسید، آقای خاتمی از آن نامزد حمایت می‌کند و حتما نظر ایشان با نظر تشکیلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان هماهنگ خواهد بود».

قنبری در پایان گفت: «در مجموع آقای خاتمی شخصیت محوری اصلاح‌طلبان است که حتما در این دوره نیز جبهه اصلاحات با راهبری ایشان به نتیجه‌ای مطلوب می‌رسد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها