«فردا» گزارش می‌دهد

دور هشتم مذاکرات از ظهر امروز

کد خبر: 1114966

هشتمین دوره مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ ساعت 14.30 ظهر امروز به وقت تهران در هتل کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود.

دور هشتم مذاکرات از ظهر امروز

گروه سیاست سایت فردا- هیات های مذاکره کننده به وین برگشته‌اند تا ظهر امروز در هتل کوبورگ وین مذاکرات را از سر بگیرند، مذاکراتی که از هشتم آذر ماه کلید خود و اولین حضور تیم ایران در دولت رئیسی در این سطح از رایزنی‌های بین المللی است. 

نشست امروز در سطح معاونان وزیران امور خارجه است و باید دید که طرف‌های غربی در بازگشت از پایتخت‌های خود چه جوابی به ایران می‌دهند. چراکه در جریان مذاکرات هفته گذشته، ایران دو سند را به درباره لغو تحریم‌ها و جزییات آن و نیز اقدامات هسته‌ای متقابل ایران را به طرف‌های برجامی داد. پیش‌نویس‌هایی که اگرچه از سوی آنها زیاده‌خواهی توصیف و موجب موضع‌گیری‌ها تند شد، امیدها به نتیجه بخشی مذاکرات را از بین نبرد. 

ایران تاکید دارد که اولا تغییرات روی همان متن پیش‌نویسی اعمال شده که در دور ششم مذاکرات انجام شده بود و نیز اضافه و کم شدن برخی بخش‌ها به متن، در چارچوب قانونی و حقوقی برجام است. مقامات کشورمان همچنین می‌گویند که متن ارایه‌شده در دور هفتم مذاکرات، قابل مذاکره و بررسی است و نیز کشورهای طرف برجام می‌توانند پیشنهادات خود را در رابطه با آن ارایه کنند.

این طور که گفته می‌شود، مخالفت سه کشور اروپایی و آمریکا با متن‌های ارایه‌شده از سوی ایران درحالی صورت گرفته که چین و روسیه این اسناد را قابل مذاکره و در چارچوب برجام اعلام کرده‌اند. اگرچه پیش از این برخی رسانه ها از تلاش سه ساعته مقام چینی برای تعدیل این پیش نویس ها در گفتگو با علی باقری نوشته بودند. 

به هرحال نشت امروز تکلیف همه این اما و اگرها را مشخص خواهد کرد. علی باقری رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نیز چهارشنبه‌شب راهی وین شده و پیش‌بینی می‌شود قبل از شروع مذاکرات امروز،  با انریکه مورا معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور دوجانبه دیدار کند.

گفتنی است، 6 تن از کارشناسان ارشد ایران از هفته گذشته برای انجام مذاکرات کارشناسی با هیات‌های کارشناسی ۱+۴ در وین مانده‌اند. ایران از دور قبل اعلام کرده بود که برای انجام مذاکرات نتیجه‌بخش، آماده است برای یک دوره طولانی در وین بماند و به مذاکرات ادامه دهد. از آنجا که لغو تحریم‌ها اولویت و دغدغه اصلی ایران در مذاکرات است، کارشناسان و مقامات مربوطه در حوزه‌های نفت، بانک، اقتصاد و غیره، هیات مذاکره‌کننده ایران را همراهی می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها