دستورکار امروز مجلس

تعیین شرایط نقل و انتقال حق بیمه بازنشستگی /انتخاب ناظر مجلس در شورای عالی ترافیک و شهرسازی و معماری

کد خبر: 1168062

گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان

 تعیین شرایط نقل و انتقال حق بیمه بازنشستگی /انتخاب ناظر مجلس در شورای عالی ترافیک و شهرسازی و معماری

جلسه علنی مجلس به ریاست «محمدباقر قالیباف» آغاز شد و گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۱۰ نفر از نمایندگان آغاز شد.

دستور کار این جلسه به شرح زیر است:

-ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی

-گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (اعاده شده از شورای نگهبان ۱)

-گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی (ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری) (اعاده شده از شورای نگهبان ۱)

-گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

-گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (در اجرای ماده (۱۰۰) آئین نامه داخلی مجلس با اولویت در دستور قرار گرفت)

-گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان (در اجرای ماده (۲۱۲) آئین نامه داخلی مجلس)

-گزارش کمیسیون عمران در مورد فروریزش ساختمان متروپل آبادان (در اجرای تبصره (۱) ماده (۴۵) آئین نامه داخلی مجلس)

-انتخاب یک نفر از کمیسیون عمران جهت عضویت در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور (در اجرای بند (۱) ماده (۲۱۶) قانون آئین نامه داخلی مجلس و جز (۷) بند (الف) ماده (۱) قانون عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، مجامع و سایر هیأت‌ها مصوب ۱۳۹۳/۶/۱۵)

-انتخاب یک نفر از کمیسیون عمران جهت عضویت در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (در اجرای بند (۱) ماده (۲۱۶) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس و بند (۹) الحاقی ماده (۳) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷)

-انتخاب یک نفر از کمیسیون صنایع و معادن جهت عضویت در شورای عالی صنایع دریایی (در اجرای بند (۱) ماده (۲۱۶) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس و جز (۸) بند (الف) ماده (۱) قانون عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، مجامع و سایر هیأت‌ها مصوب ۱۳۹۳/۶/۱۵)

-انتخاب یک نماینده از هر یک از کمیسیون‌های امور داخلی کشور و شوراها و عمران به عنوان ناظر در شورای عالی مدیریت بحران (دراجرای مفاد بند (۱) ماده (۲۱۶) قانون آئین نامه داخلی مجلس و بند (۱۴) ماده (۶) قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸/۵/۷)

تعیین شرایط نقل و انتقال حق بیمه بین صندوق‌های بازنشستگی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند: انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از صندوق بیمه اجتماعی به سایر سازمان‌ها و صندوق‌ها در چارچوب ضوابط قانونی صندوق مقصد امکان پذیر باشد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۲۳ مرداد ماه) در صحن علنی مجلس در ادامه رسیدگی به طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص ماده ۵ طرح مذکور را با ۱۹۴ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ رأی به تصویب رساندند.

ماده ۵ این طرح از قرار زیر است:

نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به سایر سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و یا بالعکس، در چارچوب ضوابط قانونی حاکم بر صندوق مقصد، امکان پذیر بوده و مابه التفاوت وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی این افراد مطابق (ماده ۴) این قانون محاسبه و از متقاضی وصول می‌گردد.

ناظر مجلس در شورای عالی هماهنگی ترافیک مشخص شد

«عادل نجف‌زاده» در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انتخاب شد.

‌به گزارش مهر، در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۳ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون عمران جهت عضویت در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در دستور کار قرار گرفت.

«عادل نجف زاده» با کسب ۱۵۱ رأی از ۱۶۲ رأی مأخوذه به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انتخاب شد.

تعیین سازوکار شرایط برقراری «مستمری جمع» جهت انتقال سوابق بیمه‌

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط برقراری «مستمری جمع» برای نقل و انتقال سوابق بیمه افراد را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۲۳ مردادماه) در صحن علنی مجلس در ادامه بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص اصل ماده ۶ طرح مذکور را با ۱۸۹ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ رأی به تصویب رساندند.

در بند (۶) این طرح که بخش‌هایی از آن اصلاح شده، آمده است:

آن دسته از مشمولان ماده (۲) که تمایل به نقل و انتقال سوابق بیمه مطابق مواد (۳) و (۴) این قانون را ندارند و یا به صورت اختیاری یا اجباری و یا به هر دلیلی از شمول قوانین و مقررات صندوق مربوطه خارج شده و مشترک صندوق دیگری محسوب می‌شوند، در چارچوب شرایط بندهای (الف) تا (خ) این ماده می‌توانند درخواست برقراری «مستمری جمع» کنند. سوابق بیمه‌ای این افراد طبق قانون، تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری (بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)، کماکان در صندوق قبلی محفوظ می‌ماند.

در جز (الف) بند (۶) این طرح آمده است:

نحوه احراز شرایط برقراری مستمری با احتساب مجموع سوابق پرداخت حق بیمه نزد صندوق مبدا، صرفاً تابع قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی مقصد می‌باشد.

جز (ب) ماده ششم این طرح نیز به شرح زیر است:

شناسایی بازماندگان واجد شرایط (افراد تبعی یا تحت پوشش بیمه‌شده اصلی)، میزان سهم و افزایش مستمری سالانه آنان، مطابق مقررات هریک از صندوق‌های بازنشستگی ذیربط است.

همچنین جز (پ) بند (۶) طرح مذکور از این قرار است:

چگونگی احراز شرایط بازنشستگی بیمه شدگان، میزان افزایش مستمری سالانه ایشان، نحوه تشخیص ازکارافتادگی، شیوه برخورد با اشتغال به کار مجدد بازنشستگان و سایر موارد تابع قوانین هریک از صندوق‌های ذیربط خواهد بود.

جز (ت) این طرح نیز به شرح زیر است:

میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هر یک از صندوق‌های بازنشستگی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه و طبق ضوابط این قانون به روش زیر محاسبه می‌شود:

مستمری قابل پرداخت برابر است با معدل نسبت میانگین حقوق یا دستمزد مشمول کسور هر سال به حداقل دستمزد همان سال طی میانگین دو سال آخر بیمه پردازی ضرب در حداقل دستمزد زمان بازنشستگی تقسیم بر ۳۰ ضرب در سنوات بیمه پردازی.

جز (ث) بند (۶) نیز بر اسن اساس است:

در برقراری مستمری جمع، صندوق بازنشستگی مقصد مکلف است در صورت احراز شرایط مقرر، با احتساب مجموع ایام بیمه‌پردازی نزد هر یک از صندوق‌ها، نسبت به برقراری مستمری استحقاقی متناسب با سنوات بیمه پردازی در آن صندوق اقدام نماید. سهم هریک از صندوق‌های بازنشستگی به‌تناسب سوابق بیمه‌ای به‌طور مجزا و مطابق بند «ت» این ماده با صدور احکام مربوطه محاسبه و توسط صندوق مربوطه پرداخت می‌شود.

جز اصلاح شده (ج) بند (۶) نیز به شرح زیر است:

شرط برقراری مستمری جمع دارا بودن سن و سابقه لازم برای بازنشستگی براساس قوانین و مقررات مربوطه و همچنین ارائه درخواست از سوی بیمه شده و حسب مورد کارفرما ذیربط آخرین صندوق بیمه‌ای فرد است.

همچنین در جز (چ) بند (۶) این طرح آمده است:

آن دسته از بیمه‌شدگان ازکارافتاده کلی و یا بازماندگان بیمه‌شده متوفی که شرایط برقراری مستمری قانونی در آخرین صندوق بازنشستگی را احراز نمی‌نمایند، صندوق‌های بازنشستگی ذیربط مکلفند با تصویب هیأت مدیره صندوق و شورای عالی مربوطه و تأیید آنها به بیمه شدگان موصوف و یا بازماندگان واجد شرایط آنان متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، مستمری پرداخت نمایند.

جز (ح) بند (۶) این طرح به شرح زیر است:

بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی در استفاده از سایر خدمات، مزایا و انجام تعهدات مربوطه که در این قانون تعیین تکلیف نشده است، تابع قوانین و مقررات آخرین صندوق بازنشستگی بیمه شده می‌باشند.

بنابراین گزارش در جز (خ) بند (۶) آمده است:

این طرح صندوق‌های بازنشستگی مکلفند میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان موضوع این ماده را مطابق سایر مستمری بگیران آن صندوق با تصویب هیأت وزیران افزایش دهند.

همچنین تبصره (۱) بند (۶) این طرح به شرح زیر است:

صندوق های بازنشستگی و دستگاه های اجرایی ذیربط با رعایت مفاد این ماده مکلف به پذیرش تقاضای مستمری جمع از سوی بیمه شده و انجام اقدامات لازم در این رابطه می باشند.

بر اساس تبصره (۲) بند (۶) این طرح سوابق بیمه‌ای افرادی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون و به موجب قوانین مربوطه از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگری منتقل شده است و همچنین افرادی که در گذشته به دلیل استعفاء، اخراج، ترک خدمت، انفصال یا محرومیت دایم از خدمات دولتی و یا عمومی، بازخرید خدمت و یا سایر موارد از خدمت خارج شده و کسورات بیمه‌ای متعلقه را از صندوق بازنشستگی ذیربط دریافت و تسویه کامل نموده‌اند، مشمول مقررات این ماده نمی باشند.

همچنین در تبصره (۳) بند (۶) این طرح آمده است: مشترکین سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات از شمول مقررات این ماده مستثنی می‌باشند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح جزء (ت) بند (۶) طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی گفت: بر اساس این جزء «میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هر یک از صندوق‌های بازنشستگی به نسبت سنوات، پرداخت حق بیمه طبق ضوابط این قانون به روش‌های زیر محاسبه می‌شود» نیاز به توضیح دارد. دقیقاً اینگونه است که دستمزد ماهانه معادلی که اینجا گفته شده در حداقل حقوق و دستمزد در زمان بازنشستگی به عنوان بخش دوم ضبط می‌شود و به تعداد سنوات تقسیم بر ۳۰ سالی که فرد خدمت کرده خواهد شد یا تعداد سال‌هایی که فرد خدمت کرده است که می‌تواند ۲۸ – ۲۷ یا کمتر یا بیشتر باشد. باید این موضوع شفاف می‌شد تا محاسبات روشن شود.

وی ادامه داد: طبیعتاً زمانی که اینگونه است قسمت دوم «حداقل دستمزد همان سال طی میانگین دو سال» دیگر «طی میانگین» معنی ندارد، یعنی طی دو سال کافی است لذا این موضوع را مطرح کردم تا در ثبت مذاکرات بماند تا حقی ضایع نشود و کمیسیون به آن توجه کند.

ناظر مجلس در شورای عالی شهرسازی و معماری انتخاب شد

ناظر مجلس در شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تعیین شد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۳ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی انتخاب یک نفر از کمیسیون عمران جهت عضویت در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در دستور کار مجلس قرار گرفت.

بر این اساس از مجموع ۱۴۷ رأی مأخوذه، «شارلی انویه تکیه» با ۱۲۹ رأی به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انتخاب شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها