گفت‌وگوی «فردا» با بیژن مقدم

ضرغامی قصد ریاست‌جمهوری ندارد

کد خبر: 1201443

بیژن مقدم گفت: آقای ضرغامی در عین حال که نظراتش را مطرح می‌کند اما از چارچوب‌ها عبور نمی‌کند. حالا ممکن است در برخی موضوعات حتی با رئیس‌جمهور یا دیگر اعضای دولت اختلاف نظرهایی داشته باشد که طبیعی است و ایرادی هم ندارد.

ضرغامی قصد ریاست‌جمهوری ندارد

گروه سیاست سایت فردا: گفته‌های جدید عزت‌الله ضرغامی با حاشیه‌هایی همراه بوده است؛ او که از سال‌ها پیش در دیدارهایی که با اهالی فرهنگ و هنر، ورزش و سیاست داشت با توجه عمومی مواجه شده بود، اکنون هم که یکی از وزرای دولت است، به دور از توجه رسانه‌ها نیست. مشخصا اظهار نظرهایی که اخیرا درباره دو تاج سلطنتی دوره پهلوی گفت یا طعنه به افرادی که خواستار بسته شدن فضا هستند یا دیگر توئیت‌ها یا مواضعش که برخی را به این گمان رسانده که آیا او هنوز سودای پاستور را دارد؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی که در صدا و سیما سابقه همکاری با ضرغامی را داشته در این باره به «فردا» گفت: «می‌دانیم که آقای ضرغامی دارای سابقه فعالیت رسانه‌ای است؛ او رئیس سازمان صداوسیما بوده است و رسانه را خوب می‌شناسد. بعد از آن دوره که مسئولیتش در صداوسیما تمام شد او به عنوان یک شخصیت مستقل دیدگاه‌هایش را در فضاهای رسانه‌ای و به ویژه فضای مجازی مطرح می‌کرد و به خوبی هم با ابزارهای جدید رسانه‌ای آشنا بود. به هر حال مسئولیتی نداشت و دیدگاه‌های شخصی‌اش را هم منتشر می‌کرد و یک بار هم خودش گفت که در صداوسیما رئیس بودم اما اکنون فردی آزاد هستم اما حالا او در دولت است و یکی از کارگزاران نظام محسوب می‌شود؛ بنابراین طبیعتا مانند پیش از تصدی وزارت میراث فرهنگی فردی غیردولتی و بی‌مسئولیت نیست اما در عین حال نمی‌شود انتظار داشت که او با ورودش در دولت همه کارهایش را تعطیل کند».

او ادامه داد: «البته آقای ضرغامی در عین حال که نظراتش را مطرح می‌کند اما از چارچوب‌ها عبور نمی‌کند. حالا ممکن است در برخی موضوعات حتی با رئیس‌جمهور یا دیگر اعضای دولت اختلاف نظرهایی داشته باشد که طبیعی است و ایرادی هم ندارد و آسیبی به دولت هم نمی‌رساند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که رویکردهای بعضا متناقض ضرغامی با برخی افراد دولت را چگونه می‌توان تحلیل کرد، افزود: «باید ببینیم که اگر در موضوعی اختلافی باشد، آن اختلاف به دولت آسیب می‌زند و دولت را تضعیف می‌کند یا خیر؟ من تصور نمی‌کنم آسیبی در کار باشد. حتی باورم این است رویکردهای متفاوت به دولت کمک هم می‌کند. ممکن است برخی هم گاهی به ادبیات یا یک جمله و یک پاراگراف از سخنان آقای ضرغامی انتقاد داشته باشند که آن هم طبیعی است و خب می‌دانیم دیکته ننوشته که غلط ندارد».

او همچنین درخصوص اینکه چرا باتوجه به سابقه رسانه‌ای ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی و نه وزارت ارشاد از سوی رئیسی برگزیده شد، تشریح کرد: «آقای ضرغامی تصمیمی برای گرفتن سِمت در دولت آقای رئیسی نداشت. در ابتدا دوستانش به او پیشنهاد کردند که مسئولیت وزارت ارشاد یا وزارت میراث را برعهده بگیرد که او هیچ یک را نپذیرفت اما بعد از مدتی آقای رئیسی درباره وزارت میراث با او صحبت کرد و او را برای پذیرفتن مسئولیت قانع کرد.  بنابراین آقای ضرغامی با تصمیم شخصی‌اش مسئولیت وزارت میراث را برعهده گرفت. به هر حال او مدیری فرهنگی محسوب می‌شود و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم چندوجهی است. در این وزارتخانه هم سفر و تفریح است که به مسئله گردشگری می‌رسد و هم موضوع مهم میراث فرهنگی را دارد و هم صنایع دستی که در هر سه مورد مذکور مسئله اقتصاد هم به چشم می‌خورد. پس این وزارتخانه بسیار دارای اهمیت فرهنگی و البته اقتصادی است. آقای ضرغامی هم در این مدت عملکرد خوبی داشته است و توانست موقعیت این وزارتخانه که در دولت‌های قبل جایگاه مناسبی نداشت را ارتقا دهد و به وزارتخانه‌ای جدی تبدیلش کند. این را هم بگویم که مسائل مرتبط با موضوع گردشگری هم صرفا در اختیار وزارتخانه نیست زیرا همین ایران‌هراسی که کشورهای غربی راه انداخته‌اند بر موضوع جذب گردشگر به ایران تأثیر منفی می‌گذارد».

مقدم در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا رویکرد کنونی ضرغامی را می‌توان شبیه به مواضعش از سال96 تا 1400 بدانیم و آیا احیانا می‌توان گفت او همچنان قصد ریاست‌جمهوری دارد، گفت: «من نمی‌خواهم اکنون وارد این بحث شوم زیرا او بخشی از کابینه است و اگر بنا باشد بگوییم او قصد ریاست‌ جمهوری دارد یا نه دولت تضعیف می‌شود؛ هرچند من باور دارم او چنین قصدی ندارد و مواضع، سخنان و اقدامات او را انتخاباتی نمی‌بینم و صرفا اعلام نظراتش در بسترهای رسانه‌ای مدرن است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها