سود سهام عدالت | سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

سورپرایز دولت برای یارانه بگیران / واریز سود سهام عدالت بحساب این سرپرستان

کد خبر: 1177562

بر این اساس سخنگوی دولت در حاشیه جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت از تصویب واگذاری بخشی از سهام دولت در 3 بانک‌ و 2 شرکت بورسی به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران خبر داد.

سورپرایز دولت برای یارانه بگیران / واریز سود سهام عدالت بحساب این سرپرستان

سود سهام عدالت | سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سود سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد. آخرین اخبار سود سهام عدالت را با هم در سایت فردا می خوانیم.

روند آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت 99 شروع شد و به دلیل قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت مطرح شد. بر اساس آمارها حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند در حالی که برخی با وجود اینکه جزو دهک‌های کم‌درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نشده‌اند. در راستای سامان‌بخشی به وضعیت سهام عدالت و حل مشکل عدم شمول برخی افراد برای دریافت این سبد سهام، سخنگوی دولت خبر از واگذاری بخشی از سهام دولت در برخی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، داد. 

به گزارش «وطن‌امروز»، سال 1384 پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت توسط دولت و آغاز نامنویسی برای این سهام، به جهت مزایای بالایی که از سوی دولت برای این نوع سهام در نظر گرفته شده بود، تعداد زیادی از افراد واجد شرایط برای دریافت سهام عدالت اقدام به ارائه مدارک و ثبت‌نام در آن کردند اما به‌رغم جمعیت عظیمی که موفق به ثبت‌نام برای دریافت این سهام شدند، تعداد بسیار زیادی از افراد نیز به دلایل مختلفی از ثبت‌نام و دریافت این سهام در دوره اول آن جا ماندند. اما در پی رونق بی‌سابقه بازار سرمایه و افزایش ارزش این سبد سهام، تمایل جاماندگان از ثبت‌نام اولیه سهام عدالت برای دریافت آن افزایش یافته و دولت سیزدهم نیز پس از سال‌ها اهمال‌کاری دولت روحانی نسبت به جاماندگان این سبد سهام، اقداماتی را جهت شامل شدن اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین‌ درآمدی برای دریافت سهام عدالت انجام داد.

بر این اساس سخنگوی دولت در حاشیه جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت از تصویب واگذاری بخشی از سهام دولت در 3 بانک‌ و 2 شرکت بورسی به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران خبر داد.

علی بهادری‌جهرمی گفت: تصویب واگذاری بخشی از سهام دولت در برخی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی و مجموعه ایثارگران هستند انجام شد.

وی افزود: این بانک‌ها و شرکت‌ها سودده و از لحاظ اقتصادی مناسب هستند. بخشی از سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، شرکت کشتیرانی و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به عنوان سهام عدالت به این افراد واگذار خواهد شد.

* جزئیات واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش

هیأت‌وزیران در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مخابرات ایران و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور اقدام کند.

بر اساس مصوبه هیات‌وزیران، مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است. همچنین افراد مشمول این تصویب‌نامه، توسط نهادهای ذی‌ربط شناسایی و معرفی خواهند شد و احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان (در مقطع واگذاری سال ۱۳۸۵) بر عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود. سازمان خصوصی‌سازی نیز مکلف است از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و تسویه وجوه، نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هریک از مشمولان اقدام کند.

سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در وثیقه سازمان خصوصی‌سازی قرار خواهد گرفت و آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله‌ای (طی ۳ سال به نسبت مساوی) انجام خواهد شد. همچنین سهامداران می‌توانند پس از پایان سال پنجم نسبت به تسویه پیش از موعد و آزادسازی سهام خود اقدام کنند.

قیمت سهام موضوع این مصوبه توسط هیأت واگذاری و بر مبنای میانگین قیمت پایانی سهام هر شرکت از نخستین روز کاری سال جاری منتهی به تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه منتهی به تاریخ جلسه هیأت واگذاری تعیین خواهد شد. در صورت عدم کفاف سهام برای واگذاری تا سقف ریالی تعیین شده برای هر فرد، سازمان خصوصی‌سازی مکلف است نسبت به تأمین کسری سهام از محل باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های موضوع این مصوبه اقدام کند.

لازم به ذکر است واگذاری سهام موضوع این تصویب‌نامه به موجب قرارداد الکترونیکی منعقده فیمابین سازمان خصوصی‌سازی و فرد مشمول خواهد بود. همچنین نقل و انتقال سهام موضوع مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای، انجام خواهد شد و کلیه کارمزد، هزینه‌های نقل و انتقال و توثیق سهام موضوع این مصوبه بر عهده انتقال‌دهنده بوده و نقل و انتقال این سهام از پرداخت مالیات معاف است.

* اولویت با افراد تحت پوشش

طبق اعلام حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۳ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند. سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز چندی پیش گفت: اولویت را در دولت بر این قرار دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی این کار را انجام دهیم که طبق اطلاعاتی که بین دستگاه‌ها رد و بدل شده حدود 3میلیون نفر افرادی هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مشمول دریافت سهام هم هستند. ابتدا درباره این عده با فوریت مصوبه آماده شد که در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شده و در صف بررسی هیأت دولت قرار دارد.

وزیر اقتصاد همچنین درباره اطلاعات موجود درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: درباره افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، بانک اطلاعاتی نسبتا خوبی در دستگاه‌ها وجود دارد اما درباره سایر 6 دهکی که در قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ آمده که آنها هم می‌توانند مشمول دریافت سهام عدالت قرار گیرند، تا تکمیل بانک اطلاعاتی و اینکه ببینیم غیر از میزانی که باید به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی سهام اختصاص دهیم چه میزان سهام باقی خواهد ماند، لازم است اطلاعات دقیق‌تری از این افراد کسب شود.

* ارزش سهام عدالت

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. سهام عدالت در هفته اول مهرماه پس از هفته‌ها افت، با رشد 82 صدم درصدی روبه‌رو شد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس در این هفته با کاهش 0.6 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش 8 دهم درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته اول مهرماه به ترتیب با افزایش 45 هزار تومانی، 54 هزار تومانی، 58 هزار تومانی و 110 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 5 میلیون و 557 هزار تومان، 6 میلیون و 684 هزار تومان، 7 میلیون و 282 هزار تومان و 13 میلیون و 587 هزار تومان./وطن امروز

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها