از روزی که موضوع حذف ارز ترجیحی مطرح شده است، خانواده‌ها منتظر یارانه جدید هستند؛ حال بالاخره تکلیف ارز ترجیحی مشخص شده و این ارز به نوعی حذف نشده است؛

یارانه جدید 700 هزار تومانی از راه رسید | یارانه جدید در انتظار چه کسانی است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یارانه نقدی طرحی بود که از زمان ریاست جمهوری خاتمی مطرح شده بود اما در زمان احمدی نژاد یارانه نقدی به مردم پرداخت شد.یارانه نقدی ماهانه برای هر نفر 45 هزار تومان است .در دولت جدید بحث افزایش یارانه نقدی برای هر نفر بارها مطرح شده است و جدیدا اخبار ضد و نقیضی از مبلغ قطعی یارانه نقدی به گوش می رسد اما هنوز همان 45 هزار تومان به حساب افراد پرداخت می شود.

از روزی که موضوع حذف ارز ترجیحی مطرح شده است، خانواده‌ها منتظر یارانه جدید هستند؛ حال بالاخره تکلیف ارز ترجیحی مشخص شده و این ارز به نوعی حذف نشده است؛ براساس تصمیم نمایندگان ارز ترجیحی حذف خواهد شد اما در ازای آن برای کالاهای اساسی کالابرگ اختصاص می‌یابد؛ در نتیجه نیازی به یارانه جدید نیست؛ اما نمایندگان در قانونی دیگر مصوب کردند که برخی از خانوارها یارانه‌شان سه برابر شود؛ البته مشخص نیست منظور از این یارانه، یارانه نقدی است یا معیتشی یا هر دو یارانه.

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین عملی نشد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

 براساس تصمیم نمایندگان مجلس، برخی خانواده‌ها در سال جدید یارانه ۶۸۲هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

نمایندگان در نشست علنی (دوشنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بندهای (ب) و (ج) تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس بند (ب) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

براساس این قانون، خانواده‌هایی که حداقل سه فرزند دارند و فرزندانشان نیز هنوز تحت تکلف هستند، یارانه ۳برابری دریافت می‌کنند؛ اما نه همه خانواده‌ها؛ وزارت رفاه موظف شده تا خانوارهای کشور را دهک‌بندی کند و به ۴دهک ابتدایی، یارانه ۳برابری دهد؛ البته حتی مشخص نیست این دهک‌بندی بر چه اساس انجام خواهد گرفت؟ قطعا با انجام این دهک‌بندی، وضع معیشتی دهک‌های اول تا چهارم بهبود خواهد یافت و دهک‌های پنجم و... به دهک‌های پایین‌تر راه می‌یابند؛ در هر حال اگر منظور از این یارانه، یارانه نقدی باشد، خانواده‌هایی که در لیست ۴دهک اول وزارت رفاه قرار می‌گیرند، مشمول یارانه ۳برابری خواهند شد که مبلغ آن حدود ۶۸۲هزار تومان می‌شود.

براساس بند (ب) تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد. سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل 3 فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان 3 برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

یکصد و سی و سومین یارانه نقدی ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ پرداخت می شود.

یکصد وسی و سومین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار، ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ پرداخت می شود.

 امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها از واریز یکصد و سی و سومین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه سال جاری خبر داد.

وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته، بیست و یکمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی بهمن ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده برخی از مهم‌ترین جزئیات آن که برای خانوارها اهمیت بیشتری مشخص شد.

خانواده های یارانه بگیر دهک بندی شدند. اقدام جدید جلس در راستای حذف یارانه ها صورت گرفته است. یارانه نقدی 45 هزارتومانی قرار است به یارانه نقدی جدید تبدیل می شود. یارانه نقدی و یارانه معیشتی قرار بود در سال جدید یک کاسه شود. درباره حذف یارانه نقدی در سال جدید در این خبر میخوانید.

یارانه جدید دولت در 1401

مجلس در روزهای اخیر جزئیاتی از بودجه سال ۱۴۰۱ را مصوب کرده که برای خانوارها مهم است، از مالیات بر خودروهای لوکس، افزایش وام و یارانه تا افزایش حقوق گروه‌های مختلف.

در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده برخی از مهم‌ترین جزئیات آن که برای خانوارها اهمیت بیشتری مشخص شد.

افزایش حقوق بازنشستگان

بر اساس مصوبه مجلس حقوق کلیه بازنشستگان در سال آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما این افزایش ۱۰ درصدی مشروط به این است که حقوق دریافتی بازنشستگان در سال آینده زیر پنج میلیون تومان نباشد.

حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده پنج میلیون تومان است. این حداقل حقوق شامل کلیه بازنشستگان می‌شود. وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای تعیین حداقل حقوق و میزان افزایش آن باید منتظر جلسه شورای عالی کار باشند.

نرخ خرید تضمینی گندم

نمایندگان مجلس دولت را مکلف به خرید تضمینی گندم به میزان ۹۵۰۰ تومان برای هر کیلو کردند.

یارانه فرزندان خانوارهایی که بیش از دو فرزند دارند سه برابر می‌شود. این خانوارها باید در چهار دهک اول قرار داشته باشند و هیچ کدام از والدین کارمند دولت نباشند.

حذف یارانه بگیران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.

افزایش حقوق سربازان

حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نود درصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود.

مشمولین غایب و غیر غایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی(سربازی) به صورت رایگان معاف می‌شوند.

تخصیص سهام به متولدین در سال ۱۴۰۱

نمایندگان دولت را مکلف کردند که به فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد در استان هایی با نرخ باروری پایین به دنیا می آیند، سهام اختصاص داده شود.

سرنوشت دلار ۴۲۰۰ تومانی

مجلس دلار ۴۲۰۰ تومانی را به صورت مشروط حذف کرد. دولت اگر تصمیم بگیرد که دیگر ارز به نرخ ترجیحی اختصاص ندهد، باید به جای آن کالابرگ الکترونیکی خرید کالاهای اساسی بدهد.

افزایش وام ازدواج

مبلغ وام ازدواج زوجین ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. مبلغ وام ازدواج برای مردهای زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۱۵۰ میلیون تومان است.

وام ازدواج سایر زوجین، ۱۲۰ میلیون تومان است که در مجموع به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

حذف یارانه ثروتمندان به کجا رسید؟

در خبرها بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی کلیه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان کردند. اقدامی که با هدف حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد است. اما این مورد سال هاست که توسط مجلس به دولت تکلیف می شود و نتیجه خاصی در بر نداشته است.

بر اساس آمار از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور، حدود ۹۵ درصد هنوز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می کنند! این درحالی است که قرار بود این یارانه هدفمند پرداخت شود و دهک های کم برخوردار، آسیب کمتری از افزایش قیمت ها ببینند!

کافی است بدانید دو درصد جمعیت کشور کمتر از یک میلیون تومان در ماه هزینه می کنند! این عدد را مقایسه کنید با سهم یارانه از معیشت این افراد، با افرادی در دهک های پردرآمد!

پیامد تصمیم جدید درباره یارانه ها

به‌هرحال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز به پایان خواهد رسید، ولی این فرایند باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

بر اساس این گزارش، اگر فرض کنیم تا پایان سال قرار باشد حدود چهار میلیارد دلار ارز برای واردات اقلام موجود در فهرست کالا‌های اساسی تخصیص یابد و قرار باشد نرخ ارز تأمین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای‌تی‌اس یا بازار آزاد باشد دولت از محل فروش این ارز با احتساب دلار ۲۵ هزارتومانی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد پایه ناشی از تسعیر با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که سهم دولت خواهد بود یک رقمی نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی یا کارت اعتباری طی پنج ماه در اختیار خزانه قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد این مابه‌التفاوت ریالی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های غیرمتمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر پرداخت می‌شود می‌توان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالا‌های اساسی داشت.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش بااشاره به منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته و تأثیر کم آن در سفره مردم، گفت: برای بودجه ۱۴۰۰ به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند، یا مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به‌صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد. مجلس ترجیح می‌دهد، ریال ناشی از مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده اختصاص یابد

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی هم در این زمینه معتقد است، وقتی اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی و سبد معیشتی مردم به ویژه با افزایش قیمت این اقلام در بازار‌های جهانی حتمی است. حتماً اگر تصمیم بر تعلق ریال معادل ارز دولتی را به خانوار داریم، باید جامعه مشمولان یارانه را بازنگری کنیم و سپس ملاک عمل برای واریز یارانه معادل آن قرار دهیم.

 سیدمحمدرضا میرتاج الدینی رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس ، با اشاره به تصویب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده در نشست امشب این کمیسیون گفت: این تبصره در خصوص هدفمندی یارانه‌ها بعد از چندین جلسه بررسی در کمیته هدفمندی یارانه‌ها در نوبت دوم کمیسیون تلفیق با اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی ادامه داد: تبصره ۱۴ لایحه بودجه شامل موارد مهمی از جمله یارانه نقدی و معیشتی، یارانه خرید گندم، تامین کالاهای اساسی، مجموعه یارانه‌ها و پرداختی‌های مستمری که هر ساله به مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت می‌شود، بحث محرومیت زدایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از محرومان، اقدامات فرهنگی و … می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: در خصوص میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان تعیین شد و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس بیان کرد: اعضای این کمیسیون، سازمان بیمه سلامت ایران را در بخش سلامت و در راستای اجرای ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به مقررات بیمه در نظر گرفتند و برای اجرای این بخش ۳۲ هزار میلیارد تومان مصوب کردند و در ادامه به منظور تامین یارانه بیمه برخی گروه های مستضعف و آسیب پذیر جامعه از جمله رانندگان حمل و نقل شهری و برون شهری، قالیبافان، زنبورداران، شاغلان صنایع دستی، زنان سرپرست خانوار، باربران، صیادان شمال و جنوب، خادمان مساجد و … ۳ هزار میلیارد تومان تعیین کردند.

وی اظهار کرد: همچنین کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده مبلغ هزار و پانصد میلیارد تومان برای سازمان هلال احمر و چهارصد میلیارد تومان برای سازمان اورژانس کشور مصوب کردند.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی از جمله رفع مشکل آب و راه روستایی، آب و راه عشایری، اجرای طرح هادی و بنیاد مسکن و ۳۵ هزار و ششصد میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: حدود هزار میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس و تغذیه دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم، ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان و پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن خانواده‌های دارای دو معلول به بالای تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند استان های شمالی و ۶ هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش آسیب های اجتماهی اختصاص پیدا کرد.

رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: در بخش دیگر تبصره ۱۴ با عنوان حمایت از تولید و در راستای حمایت از پروژه های عمرانی شرکت ملی گاز اعم از نفت و گاز، راه های انتقال، ذخیره سازی و پخش فرآورده های نفتی، هزینه حمل و نقل جاده ای فرآورده های نفتی، هزینه های تولید، انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی مجموعا ۷۶ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای به دولت برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده مجوز دادند.

در جلسه علنی نوبت عصر دیروز(دوشنبه) جزء (۱) بند الف تبصره ۱۴ مربوط به هدفمند سازی یارانه ها تصویب شد.

طبق این قانون، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی(به ترتیب موضوع ماده (۱۲) و ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال ۱۳۹۹ به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور  واریز می‌شود.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور  نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید.

طی هفته‌های اخیر همزمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس، اخبار ضد و نقیض از حذف یا تداوم سیاست ارز ترجیحی دولت حسن روحانی، باعث ایجاد دغدغه در جامعه شده‌بود، به گونه‌ای که در روز‌های گذشته، در ابتدا کمیسیون تلفیق بودجه رأی به تخصیص ۹ میلیارد دلار ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۱ داد.

 یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه مبلغ چندانی ندارد.

سرانجام پس از ماه‌ها کش وقوس برای اصلاح سازوکار تخصیص منابع ارزی دولتی برای واردات کالا‌های اساسی و دارو روز گذشته، نمایندگان مجلس سرنوشت ارز ترجیحی را باز هم به‌طور قطعی مشخص نکردند و اختیار حفظ و یا حذف آن را در سال آینده در اختیار دولت قرار دادند. بدین‌ترتیب تخصیص ارز ترجیحی در سال آینده هم می‌تواند ادامه داشته باشد و هم می‌تواند حذف شود، البته مجلس حذف آن را مشروط کرد و راهکار حمایتی کالابرگ الکترونیکی و بیمه را برای حمایت از جامعه برگزید، اما به نظر می‌رسد در مسیر اجرای طرح فوق باید ابهامات زیادی برطرف شود، به طور نمونه باید دید چه تعداد از مردم جامعه و به چه میزان مورد حمایت قرار می‌گیرند و یارانه سوم به اشخاص یا سرپرست خانوار اختصاص خواهد یافت.

 طی هفته‌های اخیر همزمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس، اخبار ضد و نقیض از حذف یا تداوم سیاست ارز ترجیحی دولت حسن روحانی، باعث ایجاد دغدغه در جامعه شده‌بود، به گونه‌ای که در روز‌های گذشته، در ابتدا کمیسیون تلفیق بودجه رأی به تخصیص ۹ میلیارد دلار ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۱ داد.

در همین رابطه در روز بررسی موضوع مذکور در صحن علنی مجلس، در پی مخالفت گروهی از نمایندگان با تصمیم کمیسیون تلفیق در خصوص تداوم دلار ۴هزارو۲۰۰، حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق در واکنش به حواشی به وجود آمده اظهار داشت: «سناریوی پیچیده کردن ۹میلیارد دلار یعنی مجلس را روبه‌روی مردم قرار دهند، مجلس با گرانی‌ها مخالف است و من عرض می‌کنم سال آینده، سال معیشت مردم است و ما با گرانی مخالفیم. ما باید با مردم شفاف و روشن سخن بگوییم. نمی‌شود طوری با مردم سخن بگوییم و طور دیگری بنویسیم. حذف ۹ میلیارد دلار، یعنی یک ریال یارانه پرداخت نشود و به قیمت آزاد جنس بفروشیم. ما نمی‌خواهیم در بازار سوءاستفاده شود و مصوبه کمیسیون تلفیق شفاف است و برگشت به کمیسیون معنایی ندارد و باید همین‌جا و در مقابل مردم تصمیم‌گیری شود.»

در نهایت بند الحاقی بررسی مجدد به کمیسیون ارجاع داده شد. پس از این، باز هم کمیسیون تلفیق بر تصمیم خود یعنی بر تخصیص ۹ میلیارد دلار ترجیحی تأکید و پافشاری داشت تا اینکه روز گذشته، باز هم حواشی این موضوع مهم ادامه داشت و در نهایت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح روز یک‌شنبه، ۱۵ اسفند ماه، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بالاخره پایان کار ارز ترجیحی را اعلام کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد اصلاح کل بند الحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده لایحه مذکور با ۱۹۴ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و شش رأی ممتنع موافقت کردند.

دوازدهمین سال حضور یارانه دراقتصاد ایران در حالی آغاز می شود که مجلس شورای اسلامی به سنت سال‌های اخیر دولت را مکلف به حذف سه دهک پردرامد از فهرست یارانه‌بگیران کرده است .

آخرین یارانه نقدی امسال هفته آینده واریز خواهد شد. بیش از 20 میلیون نفر این ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت خواهند کرد. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از سال آینده یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

اقتصاد ایران حالا دوازده سال است که گروگان یارانه‌ها مانده است. یارانه هایی که قرار بود به رقابت پذیری اقتصاد و بهبود وضعیت تولید و توزیع درآمد منجر شوند به چاهی عظیم بدل شده‌اند که خروجی آن کسری بودجه عظیم برای دولت است.

 مجلس شورای اسلامی به سنت سال‌های اخیر دولت را ملکف کرده است یارانه سه دهک پردرآمد ایران را حذف کرده و پرداخت یارانه نقدی تنها به هفت دهم باقیمانده را در دستور کار قرار دهد.

 ایران در شرایط فعلی شاهد پرداخت دو یارانه به شهروندانش است. یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی که از سال ۱۳۸۹ با هدف جبران افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اقلام در اختیار دولت پرداخت شد و یارانه معیشتی که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان و برای خانوار ۵ نفره ۲۰۵ هزار تومان است.

 یارانه معیشتی به جمعیتی در حدود شصت میلیون نفر پرداخت می‌شود و شمار مشمولان یارانه نقدی طبق محاسبات صورت رفاه برابر با ۷۴ میلیون نفر است .

 بر این اساس مجلس شورای اسلامی خواستار آن است که یارانه نقدی برای سه دهک با جمعیتی در محدوده ۲۳ میلیون نفر حذف شود اما چرا تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است؟

تکلیف دولت چیست؟

دولت یازدهم و دوازدهم تلاش گسترده‌ای را برای حذف یارانه برخورداران در دستور کار قرار داد اما با مقاومت جدی منتقدانش که امروز پیگیر حذف یارانه‌ها هستند روبرو شد .

 در سال‌های گذشته نیز در قالب بودجه‌ای سنواتی مجلس دولت را ملکف می‌کند نسبت به حذف یارانه برخورداران اقدام کند اما همواره تکمیل نبودن فهرست پایگاه‌های اطلاعاتی و امکان بروز خطا سبب شده است چنین مصوبه‌ای امکان اجرا نداشته باشد .

 البته پیش از این دولت دوازدهم به حذف بسیاری از یارانه‌بگیران از این فهرست اقدام کرد اما جمعیتی که در این راستا با حذف یارانه روبرو شدند، در حدی و اندازه‌ای نبود که بتواند مشکل را برطرف کند .

حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

کارشناس اقتصادی گفت: کشور برای رفع فقر با دادن یارانه موفق نبوده است چرا که با رشد منفی در اقتصاد مواجهیم و در این شرایط چیزی که باید فقر را حل کند یارانه نیست.

نرخ جدید یارانه نقدی در سال آینده. افزایش یارانه نقدی برای دهک های پایین. چه کسانی از حذف یارانه نقدی سود میبرند؟ کسانی که مشمول یارانه نقدی هستند مشخص شدند. هدفمندسازی یارانه نقدی از سال آینده.

نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح دیروز چهارشنبه (11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

همچنین در بند (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه آمده است: منابع ارزی مندرج در بخش منابع  جدول  این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف  مصارف جدول این تبصره می‌­شود.

مشمولان یارانه ۹۰ هزار تومانی

اما مشمولان این یارانه جدید چه کسانی هستند؟ مشمولان یارانه نقدی ۹۰ هزار تومانی هنوز مشخص نیست. اما آنگونه که رئیس سازمان برنامه اعلام کرده این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی تعلق بگیرد.

پس یارانه ۹۰ هزار تومانی جدید قرار نیست مانند یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت شود و قرار است مانند یارانه معیشتی به حساب چند دهک درآمدی پایین جامعه پرداخت شود.

احتمالا مشمولان این یارانه همان مشمولان یارانه معیشتی هستند. پس انتظار می‌رود که یارانه جدید شامل پنج یا شش دهک کم درآمد جامعه ‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شود؟

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نه اعتبار یارانه نقدی را حذف کرده و نه یارانه معیشتی را. اعتبار پرداخت این دو یارانه به قوت خود باقی است. اما اعتبار۱۰۰ هزار میلیارد تومانی جدید در بودجه سال آینده آمده که گفته شده اعتبار آن از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته قرار است بخشی از این اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، صرف پرداخت یارانه جدید شود.

بر این اساس با توجه به اینکه اعتبار یارانه نقدی و معیشتی حذف نشده، به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد همچنان به پرداخت دو یارانه قبلی ادامه دهد و یارانه جدیدی را هم به این لیست اضافه کند.

البته دولت اولتیماتوم سه ماهه‌ای برای شناسایی و حذف دهک‌های بالای درآمدی از لیست یارانه نقدی داده است. این مساله هم نشان می‌دهد احتمالا یارانه نقدی سال آینده هم پرداخت می‌شود اما احتمالا مشمولان آن کم کم کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات یارانه‌ای سال آینده

آنگونه که نیکزاد اعلام کرده مبلغ یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومان است و به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت مشمولان یارانه ۱۱۰ هزار تومانی همان افرادی هستند که سال گذشته مشمول یارانه معیشتی شدند.

بر این اساس در سال آینده باید منتظر تغییراتی در روند و مبلغ یارانه‌ نقدی بود. چراکه به نظر می‌رسد مبلغ یارانه جدید به ۱۱۰ هزار تومان می‌رسد.

اگر قرار بر حذف یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی باشد، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شود. چون یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت می‌شد اما یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی تنها به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد. یعنی همان افرادی که از سال ۹۸ به این طرف، یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

بنابراین افرادی که یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند، مشمول یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی هم نمی‌شوند. دولت اعلام کرده که قرار است این یارانه تنها به چند دهک کم درآمد جامعه پرداخت شود. احتمالا افراد سه دهک بالای مشمول یارانه جدید نمی‌شوند.

سال آینده چه یارانه‌هایی واریز می‌شود؟

دولت سیزدهم تاکنون وعده‌های زیادی درباره پرداخت یارانه به مردم داده است. از یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی گرفته تا یارانه ۸۰۰ هزار تومانی که در قالب نقدی و بن خرید کالا به مردم پرداخت شود.

از ماه گذشته،‌ معاونت اقتصادی دولت زمزمه حذف بنزین خودروها را مطرح و اعلام کرد قرار است یارانه بنزین به مردم پرداخت شود. البته هنوز مشخص نیست در صورت تغییر سهمیه‌بندی بنزین، مبلغ یارانه آن چقدر خواهد بود. اما با توجه به برخی از اظهارات می‌توان گفت مبلغ یارانه بنزین برای هر فرد حدود ۳۰ هزار تومان است و این یارانه برای یک خانواده چهار نفره به ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

یارانه نان چه شد؟

چند روز قبل، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که ارز ترجیحی گندم حذف می‌شود و اعتبار آن در قالب یارانه نان به مردم پرداخت می‌شود. اکنون هم نیکزاد اعلام کرده قرار است ارز ترجیحی گندم و دارو حذف شود و به جای آن به مردم یارانه ۱۱۰ هزار تومانی بدهند. اما مشخص نیست کل یارانه‌ای که قرار است از محل حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت شود، همین مبلغ ۱۱۰ هزار تومان است و یا یارانه نان جداگانه محاسبه و واریز می‌شود.

اما نکته‌ای که درباره یارانه‌ها در دولت جدید وجود دارد این است که به نظر می‌رسد این دولت هنوز برنامه جامع و دقیقی برای پرداخت یارانه‌ها در سال آینده ندارد. هر بار یکی از مقامات دولتی وعده‌ای درباره پرداخت یک یارانه جدید می‌دهد. یارانه‌ای که برخی می‌گویند نقدی است و برخی می‌گویند غیرنقدی است. برخی وعده پرداخت آن در آذر را می‌دادند و برخی دیگر در دی ماه.

در مجموع به نظر می‌رسد افزایش یارانه نقدی و رسیدن آن به ۱۱۰ هزار تومان قطعی است. اما آیا این یارانه جدید، به معنای حذف یارانه‌های دیگر است یا در کنار آنها پرداخت می‌شود؟ این سوالی است که دولت باید به آن جواب بدهد.

مبلغ نهایی یارانه نقدی جدید

حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو: طبق بند یک تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند، یارانه به آنها پرداخت نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: دولت اگر دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بزند قیمت دو قلم کالای اساسی که عبارتند از گندم و دارو است افزایش قیمت نخواهد داشت، زیرا دولت قرار است برای این دو قلم کالای اساسی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کند.

وی ادامه داد:، اما درباره نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی دولت بنا دارد که ارز ترجیحی این اقلام را حذف کند که این اتفاق باعث می‌شود که این اقلام با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد لکن تورم اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر از از تورم استقراض از بانک مرکزی است.

تصمیم دولت برای پرداخت یارانه نقدی

قادری با بیان اینکه دولت چاره‌ای جز اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد، تصریح کرد: دولت مابه التفاوت قیمت کالا‌های اساسی را در قالب کارت معیشتی و یارانه به مردم پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: برآورد دولت این است که برای سه دهک اول یارانه‌ای حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و به ۴ دهک بعدی حدود ۹۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت کند که این اعداد مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی است. همچنین قرار است تمام یارانه‌های پرداختی را در یک قالب به مردم پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بیان کرد: یکصد وسی‌مین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار، شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ واریز شد.

مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر

طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه ها، وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته، هیجدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی آذر ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

محاسبات نشان می‌دهد اگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال بعد برای حمایت در نظر گرفته شود و این منابع بین ۸۰ میلیون یارانه‌بگیر فعلی توزیع شود یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی امسال امکان افزایش تا ۱۵۰ هزار تومان را خواهد داشت. در واقع با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند ۱۰۵ هزار تومان ماهانه به هر ایرانی یارانه داد و این جدای از یارانه ۴۵ هزار تومانی فعلی است.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یکصد وسی اُمین مرحله یارانه نقدی شنبه ۲۰ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

حاجتی از واریز یکصد و سی امین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ آذر ماه  خبر داد.

وی عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، هیجدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی آذر ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

در روزهایی که مجلس به دنبال رفراندوم برای حذف یارانه‌هاست مردم منتظر اجرایی شدن وعده یارانه یک میلیون تومانی خانوار هستند. آیا ابراهیم رئیسی به این وعده خود عمل خواهد کرد؟به گزارش اقتصادنیوز به نقل از کارگر آنلاین ،در حالی که مردم منتظر تصمیم دولت برای افزایش یارانه‌ها و طرح‌های حمایتی هستند، مجلسی‌ها می‌خواهند رفراندوم برگزار کنند تا یارانه‌های آشکار و پنهان حذف شود.

یارانه یک میلیون تومانی خانوار که مدتی است مطرح شده، واقعیت دارد؟

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده بود که قرار است یارانه جدیدی پرداخت کند. در واقع او وعده داده که قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

اما مبلغ یارانه چقدر است؟ مبلغ این یارانه برای خانوارهایی که در سه دهک اول قرار دارند ۲۰۰ هزار تومان و برای کسانی که در دهک‌های چهارم و پنجم هستند ماهانه ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

یعنی یارانه برای یک خانواده پنج نفره در گروه اول یک میلیون تومان و در گروه دوم ۷۵۰ هزار تومان است.

اولین مرحله کی واریز می‌شود؟ در این برنامه آمده که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از شش ماه دیگر اجرایی می‌شود. اما هنوز به این سوالات پاسخ داده نشده که نحوه بازپرداخت چگونه است؟ کل مشمولان چه تعداد هستند؟ شرایط مشمول چیست؟در چند نوبت پرداخت می‌شود؟ بازپرداخت آن چند ماهه است؟ ضمانت کارت اعتباری چیست؟ یارانه به صورت پول نقد است یا بن خرید.

حسین میرزایی، مدیر آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک و مشاور IT وزارت رفاه که تاکید داشت تحت عنوان کارشناس سخن می‌گوید، اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد ۳۵ میلیون فرد فاقد درآمد ثابت و حمایتهای نهادی در ایران وجود دارد، افرادی که بیمه پرداز یا کارمند یا بازنشسته نیستند. این افراد باید حمایت شوند اما با حمایت بی‌انتها مخالفم و چرخه خروج برای حمایت حتما باید لحاظ شود.وی پیشنهاد داد: به نظر می‌رسد اگر دو مجموعه وزارت رفاه و وزارت امور اقتصادی دست به دست هم بدهند، مساله تامین مالی یارانه بیشتر امکان پذیر می‌شوند. ظرفیت‌های نظام مالیاتی کشور بالاست و به جای تمرکز روی تامین منابع برای حمایت،باید روی سیاستگذاری مطلوب برای تنوع بخشی از سبد حمایتی دولت متمرکز شویم.

وی پیش بینی کرد: بحث حذف ۴۲۰۰ تومانی هم بسیار جدی است و این اصلاح نظام یارانه‌ای اتفاق مثبتی است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: وعده انتخاباتی دولت برای افزایش یارانه که آیه قرآن نیست و نباید بر وعده‎ها چندان پافشاری کرد. گاهی وعده اشتباه است یا مشاوران اشتباه مشورت داده‌اند. برخی معتقدند اگر مصوبه‌ای را امضا کنیم و دولت را بدهکار مردم نماییم، کار انجام داده‌ایم در حالی که بسیاری از سیاسیون حاضر به انجام کارهای اساسی نیست.

چرا یارانه معیشتی همگانی شد؟

وی گفت: سیاستی که در زمان آقای احمدی نژاد، در آذرماه سال ۸۹ اجرا شد، حاصل شکست در لایه ملی بود.

وی در توضیح این مطلب افزود: در حقیقت شکست در شناسایی ذی‌نفعان و کسانی که مستحق دریافت یارانه بودند، زمینه ساز بروز این اتفاق شد. در حقیقت دولت خیزی برداشت و کل دستگاه‌ها با نظام داده‌ای ناقص آن زمان به خط شدند و مردم را تقسیم‌بندی کردند اما نتایج اعلامی میان مردم تبدیل به جوک شد و از هم می‎پرسیدند خوشه شما چند است؟ همین برخورد نشان می‎داد نتایج تناسبی با واقعیت ندارد.

وی گفت: پس از آن شکست، تصمیم گرفتند بگویند سیاست همگانی است. یعنی مابه تفاوت قیمت سوخت را به همه پرداخت می‌کنند. بالاخره سال‌ها درگیر این وضعیت بودیم تا اینکه سئوال مهمی مطرح شد، چرا کسی که پردرآمد است باید یارانه بگیرد؟ از این به بعد بود که شناسایی پردرآمدها و حذف آنها بیش از گذشته مطرح شد.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ضعفی که دامن دولت احمدی نژاد را گرفت، دامن بقیه را هم گرفت. وزارت رفاه مکلف بود پایگاه اطلاعاتی رفاه ایران را با هدف ساماندهی بحث یارانه‌ها راه اندازی کند. سال ۹۳ برای شناسایی پردرآمدها بحث این بود کسانی که خودرو بالای ۷۰ میلیون و مسکن بالای ۷۰۰ میلیون و سه نفر- سفر در خانواده در سال داشته باشند، پردرآمد محسوب شوند.

وی گفت: این در حالی بود که تنها ۲۰۰ هزار نفر حائز این شرایط بودند و در نتیجه مشخص شد شاخص‌ها جوابگو نیستند. بعد از فعالیتی چهار ساله، در سال ۹۸ بالاخره به داده‌های بانکی مجهز شدیم.البته همین زمان حرف اشتباهی مطرح شد مبنی بر اینکه حاکمیت نمی تواند به حسابهای مردم سرک بکشد اما ما با رویکرد کارشناسی گفتیم این حرف اشتباه است.

چه تعداد از فهرست یارانه‌بگیران حذف شدند؟

میرزایی ادامه داد:  در شهریور ۹۸ حذفیات واقعی اتفاق افتاد چرا که قبل از آن صنفی و گروهی حذف می کردیم. مثلا پزشکان را حذف می کردیم اما در شهریور سال ۹۸  ۱۷۰ هزار خانوار را بر اساس شاخصهای بانکی دهکها، خودرو و سایر دارایی ها حذف کردیم.

وی گفت: تنها سه درصد معترض بودند و کم کم پذیرفتند وضع خوبی دارند.در مرحله بعدی ۱۰۰ هزار خانوار دیگر را حذف کردیم که سرجمع حذف شدگان به یک ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید و قرار بود در آبان ۹۸ حذف میلیونی اتفاق بیفتد که گفتند دست نگه دارید.

وی با اشاره از تجربه اعتراض حذف شدگان ادامه داد: در این دوره هر کسی اعتراض داشت، بررسی می شد و کم کم این اطمینان شکل گرفت که ما توان شناسایی داریم. نمایندگان مجلس هم این نکته را پذیرفتد اما وقتی در آبان ۹۸ بحث بنزین مطرح شد ، موضوع کاملا مسکوت ماند.

کارشناس حوزه رفاه و دولت الکترونیک گفت:  در سال ۹۹ هم التهاب‌ها خوابید اما به سال آخر دولت رسیدیم که عموما کارها انجام نمی شود. در این مقطع هدف حذف ۲۵ میلیون نفر از ۳ دهک بالا بود که اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه یارانه مساله مهم نیست و مساله درآمد حداقلی و داشتن شغل است، ادامه داد: نمونه‌هایی بودند که مطالبه اشتغال دارستند، باید بپذیریم افزایش یارانه، سیاستی پوپولیستی است. از آنجا که دولت‌ها از انجام کارهای خلاقانه برای بهبود زندگی مردم ناتوان است و به دلیل مطالبات غلط نمایندگان مجلس و کنشگران و رسانه‌ها، به سمت افزایش یارانه های نقدی می‌روند.

افزایش یارانه نقدی تورم‌زاست

مشاور IT وزارت رفاه  اضافه کرد: الان وقت افزایش یارانه‌های نقدی نیست بلکه تضمین حداقل امکانات برای گروه‌های مختلف و ثبات اقتصادی و به خصوص ثبات قیمت‌ها برای مردم اولویت است.

او ادامه داد: دولت را نباید وارد این دور کنیم که مردم ناراضی اند و برای راضی شدنشان باید یارانه را شما افزایش دهید، این اقدام  قطعا باعث افزایش تورم می‌شود و بعد دوباره وارد این فاز می‌شویم که باید بسته‌های معیشتی و حمایتی بدهیم.

او نتیجه‌گیری کرد: طیف مددجویان را در این صورت با دست خود بیشتر و بیشتر ناراضی می‌کنیم چرا که سرعت نوسانات مشکلات اقتصادی از فعالیت‌های دولت بیشتر است.

وی با استقبال از یارانه‌های غیرنقدی گفت: سال گذشته به بازنشستگان تامین اجتماعی سرویس باشگاه مشتریان داده شد  و بر مبنای آن سه تا چهار برابر حقوق اعتبار خرید لوازم خانگی یا بیمه خودرو و ... می‌توانستند بخرند که تجربه خوبی بود.

میرزایی گفت: افزایش یارانه و دست کردن در خزانه و پرداخت به مردم، سهل الوصول‌ترین کار است اما باید توجه داشت ماه‌هاست پایگاه رفاه ایرانیان به روز رسانی نشده. از این رو پیشنهاد من این است که اطلاعات این پایگاه به روز شود و یک بار دیگر جمع‌آوری داده را انجام دهیم.