پایگاه خبری خانه فوتبال:

ایران خودرو خودروساز بزرگ خاورمیانه به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشوراست.ایران خودرو بیشترین سهم را در بازار خودرویی ایران دارد. ایران خودرو به دلیل‌محدودیت‌های موجود و نبود پلتفرم‌های جدید، بیشتر روی سدان‌هایی با پایه پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ مانور می‌دهد،ایران خودرو به طور مثال خودروهایی چون سمند، پژو پارس و یا دنا را از نوادگان پژو ۴۰۶ می سازد.تست پژو پرشیا ایران خودرو را ببینید

عملکرد پژو 406 یا همان پارس ایران خودرو در تست تصادف

هفت سال پس از عرضه پژو 405 در ایران و به‌صورت دقیق‌تر در سال 1379، ایران‌خودرو تبلیغات خود را برای فروش مدلی جدید با نام «پرشیا» آغاز کرد؛ مدلی که البته اندکی بعد، به «پارس» تغییر نام داد. پژو پارس را باید فیس‌لیفتی فرانسوی از پژو 405 دانست که برای بازار کشورهای درحال توسعه و با الهام از پژو 406 طراحی شده است. ظاهر جذاب‌تر پارس در مقایسه با 405 باعث شد تا استقبال مشتریان ایرانی از این محصول بسیار چشمگیر باشد طوری‌که حتی با گذشت بیش از ربع قرن از مونتاژ آن، همچنان از محبوب‌ترین تولیدات داخلی است. پژو پارس این روزها در قالب دو تیپ با نام‌های پارس سال (با پیشرانه 1.8 لیتری XU7) و پارس LX (با پیشرانه 1.6 لیتری TU5) به مشتریان تحویل داده می‌شود که هر دو تیپ علی‌رغم شباهت‌های فنی و افت کیفیت در طی چند سال اخیر، از شرایط مناسبی در بازار فروش برخوردارند. ایران خودرو از اواخر سال 97، «رینگ آلومینیومی» را از تجهیزات استاندارد پارس LX و اتومات و همچنین «ترمز عقب دیسکی» را هم از تجهیزات استاندارد پارس LX حذف کرد.

ایران خودرو

رانندگی و عملکرد فنی

طراحی ظاهری

کابین و امکانات

ارزش در مقابل قیمت

کیفیت 

بازار دست‌دوم

فضای جادار کابین

فراوانی قطعات یدکی

عملکرد سیستم تعلیق

نقاط قوت

نقاط ضعف

مصرف سوخت

کیفیت ساخت

سفارشی شدن رینگ برای LX و اتومات (از اواخر 97 به بعد)

سفارشی شدن ترمز عقب دیسکی برای LX (از اواخر 97 به بعد)

ELX

ELX-XUM

LX

اتوماتیک

دوگانه سوز

ساده

وضعیت در بازار ایران

مدل‌های موجود1379 تا 1400

مشخصات فنی

محور محرکدیفرانسیل جلو

گیربکس5 دنده دستی

پیشرانه4 سیلندر L3

حجم موتور1.8 لیتر

عملکرد فنی

قدرت100 اسب‌بخار

گشتاور153 نیوتن‌متر

شتاب11 ثانیه

سرعت190 کیلومتر برساعت

مصرف ترکیبی9.1 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

نوع بدنهسدان جمع و جور

نوع شاسییکپارچه

نسل (کد اتاق)نسل اول

طول4498 میلی‌متر

عرض1704 میلی‌متر

ارتفاع1410 میلی‌متر

فاصله محوری2669 میلی‌متر

وزن1165 کیلوگرم

حجم باک70 لیتر

چرخ جلو185/65R14

چرخ عقب185/65R14

سایر ویژگی‌هارینگ فولادی

ببینید این تست جذاب را بین ایران خودرو تارا و سایپا شاهین

ایران خودرو تارا پیشرفته ترین خودروی تولید ایران است.ایران خودرو تارا از نظر ایمنی در حد خودروهای روز دنیاست.ایران خودرو تارا کامل ترین و بروز ترین امکانات خودرو را داراست.ایران خودرو تارا صنعت خودروسازی ایران را متحول می کند.ایران خودرو تارا بازارهای ایران و منطقه را تسخیر خواهد کرد.
شاهین سایپا چند ماهی است که توسط این خودروساز جاده مخصوص به بازار عرضه شده و در مقابل آن، اخیراً تارا توسط ایران خودرو به بازار آمده است. دو سدان پرحاشیه که با مشکلات زیادی روبرو بودند اما بالاخره توانستند خود را به بازار برسانند.
شاهین با موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ توربوشارژ به بازار آماده و در مقابل تارا با موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی به دست مشتریان رسیده است. هر دو به گیربکس های 5 سرعته دستی مجهز هستند.

ببینید | «تارا» خودرویی به سبک اتومبیل‌های اروپایی

تارای ایران خودرو بخریم یا سایپا شاهین؟

شاهین بهتر است یا تارا؟ / رقابت نفس گیر سایپا و ایران خودرو
سایپا شاهین خودروی پیشرفته ایرانی آماده عرضه شد. سایپا شاهین برای بر روی ساخته شده است. سایپا شاهین بر روی پلت فرم sp۱۰۰ سوار شده است. رئیس شورای رقابت از مشخص شدن قیمت نهایی خودروی سایپا شاهین که قرار است زمستان امسال به بازار عرضه شود، خبر داد.
ایران خودرو و سایپا هر دو محصولات جدید خود یعنی دو سدان شاهین و تارا را به بازار عرضه کرده اند.
دو خودرویی که این روزها به شدت در مورد آن ها صحبت می شود سدان های جدید ایران خودرو و سایپا هستند. هر یک از این دو خودروساز قصد دارند با محصولات جدید خود به نوعی تنوع بازار را افزایش دهند و در نهایت خریداران بیشتری را به سمت خود جذب کنند. سایپا برای محصول خود نام شاهین و ایران خودرو نیز اخیرا برای مدل k۱۳۲ نام تارا برگزید. اما این دو خودرو چه مشخصات و امکاناتی دارند؟ تا امروز اطلاعات مختلفی از این دو محصول منتشر شده اما در این نوشتار قصد داریم به صورت مختصر و مفید شما را با گل های سرسبد ایران خودرو و سایپا آشنا کنیم.

امکانات و مشخصات سایپا شاهین

سایپا اخیرا طرحی برای پیش فروش شاهین در نظر گرفت و در آن استقبال خوبی از این محصول شد. آنطور که اعلام شده سایپا شاهین قرار است زمستان امسال وارد بازر شود. نکته مهمی که اخیر در مورد این خودرو به آن اشاره شد این است که شاهین توانسته عنوان ایمن ترین خودروی ملی کشور را کسب کند. این خودرو تست های ایمنی را در مراکز بین المللی پشت سر گذاشته و با توجه به نتایج مقام ایمن ترین محصول ایرانی در بین سایر خودروها را کسب کرده است.

این خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو روانه خیابان های کشور خواهد شد. حداکثر توان این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۶۵ نیوتن.متر است. از جمله امکانات رفاهی شاهین نیز می توان به مواردی نظیر سانروف، دو کیسه هوا، چراغ های دی لایت، سنسور نور، نمایشگر لمسی، ترمزهای دیسکی، استارت دکمه ای، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، فرمان برقی، آینه های تاشوی برقی، و سنسور پارک به همراه دوربین دید عقب اشاره کرد. با توجه به تمام این موارد به نظر می رسد که شاهین از لحاظ امکانات رفاهی در سطح مناسبی قرار دارد و می تواند نیاز اکثر افراد را برقرار کند.
ایران خودرو محصول جدید خود را ابتدا با نام پروژه k۱۳۲ رونمایی کرد. اما آنطور که به نظر می رسد این خودروساز نام پارسی تارا را برای محصول خود در نظر گرفت. اما تارا چه مشخصات و امکاناتی دارد؟ آنطور که اعلام شده این خودرو از پیشرانه ec۵ بهره می برد که حداکثر توان آن ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن.متر دارد. از لحاظ پیشرانه تقریبا این خودرو با شاهین تقریبا در یک سطح قرار دارند هرچند که میزان گشتاور شاهین ۱۵ نیوتن.متر بیشتر است.
از لحاظ امکانات نیز تارا در سطح قابل قبولی همانند شاهین قرار دارد. از جمله امکانات مهم این خودرو می توان به استارت دکمه ای، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور پارک و دوربین دید عقب، سنسور نور و باران، تریم چرم و پارچه، سیستم تهویه الکتریکی، صندلی راننده برقی، نمایشگر لمسی، سانروف و ۴ کیسه هوا اشاره کرد.
با توجه به اطلاعاتی که در خصوص این دو خودرو منتشر شده می توان گفت هر دو محصول جزو سدان های محسوب می شوند که می توانند بازار خودرو را تا حدودی متحول کنند. همچنین با توجه به این که امکانات و سطح مشخصات فنی این خودرو تقریبا یکسان است به نظر می رسد که خریداران با توجه به سلیقه و البته قیمت نهایی انتخاب خود را انجام دهند. قیمت یکی از مهم ترین فاکتورها در شرایط فعلی بازار خودرو محسوب می شود و احتمالا از بین این دو خودرو هر کدام ارزان تر باشد خریداران بیشتری را نیز به سمت خود جذب خواهد کرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: