پایگاه خبری خانه فوتبال:

ویروس کرونادر یک جهش جدید با همه گیری نه برابری.ویروس کرونا علائمی شبیه آنفلوآنزا دارد.برخی علائم گلودرد ناشی از ویروس کرونا با دیگر گلودردهای ناشی از سایر بیماری‌ها متفاوت است.علائم ناشی از ویروس کرونا کاملاً شایع و مشابه علائم سایر بیماری‌های تنفسی است. بنابراین، طبیعی است که نسبت به هر نشانه‌ای که شبیه علائم ویروس کرونا باشد، احساس اضطراب داشته باشیم.

هدف جدید حمله ویروس کرونا

ایسنا/ به نظر می‌رسد علائم ویروس کرونا بر اساس سویه‌های مختلف پایدار است. با توجه به اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) علائم ویروس کرونا ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر شود و از خفیف تا شدید متغیر باشد. نشانه‌های عفونت شامل تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، خستگی، بدن درد، سردرد و از دست دادن حس چشایی یا بویایی است.

در برخی موارد بیمار باید تحت مراقبت‌های پزشکی اورژانسی قرار گیرد که علائم هشداردهنده شامل مشکلات تنفسی، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، گیجی، ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن و رنگ پریدگی یا ظاهر شدن رنگ آبی در پوست، لب‌ها یا ناخن‌هاست.

داده‌های جدیدی نیز در حال ظهور است که نشان می‌دهد بین کووید ۱۹ و سلامت دندان‌ها همبستگی وجود دارد. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۱ در رادیولوژی دهان نشان داد تقریبا ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان با بیماری شدید دندانی نیز به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گفته محققان احتمالا این مورد نیز به ویروس سارس کوو ۲ مرتبط است؛ ویروسی که منجر به بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

گیرنده‌هایی در بدن به نام ACE۲ وجود دارد که سارس کوو ۲ را به سلول‌های بدن راه می‌دهد. بسیاری از این گیرنده‌ها در دهان، زبان و لثه قرار دارد. کسانی که در مراقبت از سلامت دهان و دندان خود بی‌توجه هستند، ممکن است گیرنده‌های ACE۲ بیشتری داشته باشند و در نتیجه ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عوارض ناشی از  کووید ۱۹ باشند. با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

اگرچه تحقیقات همیشه در حال تکامل است اما می‌دانیم که برخی علائم دهانی با کووید ۱۹ مرتبط است. این علائم شامل خون‌ریزی لثه، بثورات در دهان، پوشش سفید روی زبان، دندان‌های زرد یا تغییر رنگ و از دست دادن دندان‌هاست اما به این معنا نیست که در صورت ابتلا به کووید ۱۹ مشکلات دندانی را تجربه نمی‌کنید.

محققان اظهار کردند: درد دندان در طول یا بعد از بهبودی از ابتلا به کووید ۱۹ را می‌توان با ۴۰۰ میلی‌گرم ایبوپروفن درمان کرد.

آنان افزودند: ایبوپروفن از استامینوفن موثرتر است و استفاده از یک پارچه نرم خیس شده در آب خنک و قرار دادن آن در قسمت بیرونی گونه‌ها نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر مسکن‌ها مشکل را کاهش نداد، باید با دندانپزشک تماس گرفت. اگر تصور می‌کنید عفونت یا برفک دهان شما در حال توسعه است، پزشک می‌تواند داروهای ضد قارچ تجویز کند.

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد کسانی که بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار می‌دهند، در صورت ابتلا به ویروس می‌توانند شدت علائم کووید ۱۹ را کاهش دهند.

مراقبت از دندان‌ها شامل استفاده از نخ دندان، حداقل یک بار در روز، مسواک زدن ۲ بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، تعویض مسواک هر سه تا چهار ماه یک بار، تغذیه سالم، پرهیز از مصرف زیاد شکر، سیگار نکشیدن و تمیز نگه داشتن تمام وسایل دهان و دندان می‌شود.

همچنین حداقل هر ۶ ماه یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

کرونا

بیماری ترسناک بعد از کرونا

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند ریسک ابتلا به یک بیماری شایع را افزایش دهد.

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ابتلا به کووید-۱۹ شانس ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، عفونت SARS-CoV-۲ ممکن است منجر به آزادسازی مواد سیگنال دهنده پیش التهابی (سیتوکین‌ها) شود. فعال شدن سیستم ایمنی ممکن است ماه‌ها پس از عفونت کرونا ادامه داشته باشد و کارایی انسولین را مختل کند.

مطالعات نشان داده‌اند که لوزالمعده انسان نیز می‌تواند هدف کروناویروس باشد. به دنبال عفونت کووید-۱۹، کاهش تعداد گرانول‌های ترشحی انسولین در سلول‌های بتا و اختلال در ترشح انسولین تحریک شده با گلوکز مشاهده شده است.

علاوه بر این، پس از بیماری کووید-۱۹، برخی از بیماران مقاومت به انسولین پیدا کردند و سطح گلوکز خونشان بالا بود، اگرچه سابقه قبلی دیابت نداشتند. با این حال، تا به امروز مشخص نبود که آیا این تغییرات متابولیک گذرا هستند یا بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. برای بررسی این سوال، محققان مرکز دیابت آلمان (DDZ)، یک مطالعه انجام دادند و نتایج به دست آمده تایید کرد که ابتلا به ویروس کرونا شانس بروز دیابت نوع دوم در این دسته از افراد را افزایش می‌دهد.

علایم کرونا جدید را بشناسید

 پزشکان ادعا می‌کنند که شواهدی در حال ظهور است که نشان می‌دهد سویه‌های فرعی جدید به روده حمله می‌کنند.

دکتر ریسا هوسینو، متخصص اطفال گفت: «اگر علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، سوزش سر دل یا درد شکم دارید تحت آزمایش کووید قرار گیرید. من شاهد افزایش شدید این علائم هستم که گاهی اوقات بدون هیچ گونه علائم در دستگاه تنفسی فوقانی است.»

پزشکان هند ادعا می‌کنند: اگرچه نیاز به مراقبت برای هر نوع تغییر در علائم بالینی وجود دارد اما تاکنون تغییراتی گزارش نشده است و این علائم مربوط به روده در طول امواج دلتا و امیکرون نیز بوده است.

دکتر سریکانتا جی تی، متخصص ریه اطفال گفت: «ما این موارد را در موج‌های مختلف کووید دیده‌ایم و تعداد بیشتر موارد در طول امیکرون به ما سرنخی داد که کووید واقعا فقط مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند علائم غیر تنفسی نیز ایجاد کند».

در همین حال، کمیته مشاوره فنی در جلسه اخیر خود به پزشکان اطلاع داد که مراقب هرگونه تغییر در علائم بالینی باشند.

تاکنون ۲۵ علامت افراد مبتلا به دلتا و امیکرون شامل تب بالا، لرز، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، خستگی، درد عضلانی یا بدن درد، سردرد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، گلودرد یا صدای خشن، احتقان یا آبریزش بینی، تهوع یا استفراغ، اسهال، سرفه مداوم، کمردرد، از دست دادن اشتها، دلیریوم، سوزش سر دل، نفخ، فلج خواب، بثورات پوستی، تعریق شبانه، زبان کووید، انگشتان پا یا انگشتان کووید، درد قفسه سینه و درد شکم است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: