کد خبر : 22950 / /
/

خبر مهم برای سهام عدالتی ها| آزادسازی سهام عدالت به کجا رسید؟

دستیار رئیس سازمان بورس گفت: در مجمع یک شرکت فرابورسی متأسفانه نماینده کارگروه سهام عدالت را نپذیرفتند، بنابراین مجمع آن شرکت غیر قانونی اعلام شد.

خبر مهم برای سهام عدالتی ها| آزادسازی سهام عدالت به کجا رسید؟

نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند.ثبت نام جاماندگان سهام عدالت بزودی انجام می شود سود سهام عدالت برای جاماندگان اوایل مرداد پرداخت خواهد شد برای آزادسازی سهام عدالتدو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد..آخرین اخبار سهام عدالت را با هم در سایت خبر آزاد می خوانیم.

ناهماهنگی در پذیرش نماینده صاحبان سهام عدالت

پیمان حدادی در مورد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و نحوه حضور نماینده سهامداران در این مجامع اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی بورس، کارگروهی سه جانبه متشکل از نماینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، نماینده شورای عالی بورس و نماینده وزارت اقتصاد تشکیل و قرار بر این شد که در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر یک نفر از این کارگروه به عنوان نماینده سهامداران عدالت در روش غیر مستقیم حضور پیدا کرده و در این مجامع اعمال رأی کند.

سهام عدالت

وی افزود: همه وزارتخانه‌ها مصوبه شورای عالی بورس را رعایت می‌کنند، فقط وزارت نفت تاکنون تمکین نکرده است و بنابراین مشکلاتی را برای شرکت‌های بورسی پتروشیمی و پالایشی که سهامداران عدالت در آن سهم دارند، ایجاد کرده است.

دستیار رئیس سازمان بورس گفت: امروز مجمع عمومی شراکت فرابورسی پتروشیمی مارون برگزار شد و با وجود اینکه نماینده کارگروه سه جانبه سهام عدالت معرفی شده بود و در محل حضور داشت، اما مدیران این شرکت فرابورسی از پذیرش نماینده سهامداران عدالت خودداری کرده و به جای او نماینده شرکت ملی پتروشیمی را که یک نماینده دولتی است را پذیرفتند.

حدادی عنوان کرد: با وجود اینکه مجمع مارون برگزار شده و صورت‌های مالی به تصویب رسیده است، اما  چون نماینده 19 درصد از سهامداران عدالت در روش غیر مستقیم در این مجمع حضور نداشته‌‌ است، سازمان خصوصی‌سازی صورت‌های مالی این مجمع را تأیید نمی‌کند، بنابراین مجمع عمومی پتروشیمی مارون باید دوباره برگزار شود.

وی ادامه داد: قبل از آزادسازی سهام عدالت، معمولاً نماینده دولت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر عدالت حضور پیدا می‌کرد و به نمایندگی از سهامداران عدالت اعمال رأی می‌کرد، اما بعد از آزادسازی سهام در سال 99 شورای عالی بورس در بهمن‌ماه سال 1400 کارگروهی سه جانبه تشکیل داد که این کارگروه باید نماینده خود را در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر به نمایندگی از سهامداران عدالت معرفی کند.

دستیار رئیس سازمان بورس گفت: کارگروه سهام عدالت سه جانبه است که شامل نماینده کانون شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی عدالت، یک نفر از اعضای شورای عالی بورس به نمایندگی از سازمان بورس و یک نفر نماینده وزارت اقتصاد به عنوان متولی اصلی سهام عدالت که می‌تواند از سازمان خصوصی‌سازی یا معاونت اقتصادی باشد.

حدادی این را هم گفت : در مجمع عمومی مارون نماینده کارگروه سهام عدالت معرفی شده بود، اما مدیران آن شرکت او را نپذیرفته بودند و به جای او نماینده‌ای از شرکت ملی پتروشیمی را به مجمع راه داده بودند و این خلاف مصوبه شورای عالی بورس است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های آزادسازی سهام عدالت این است که مردم یعنی سهامداران عدالت بتوانند حق اعمال رأی و اعمال مدیریت در مجامع این شرکت‌ها را داشته باشند که این حق فعلاً از طریق کارگروه سه جانبه سهام عدالت اعمال می‌شود.

سود سهام عدالت

دستیار رئیس سازمان بورس اظهار داشت: در همه مجامعی که سهامداران عدالت در روش غیر مستقیم حضور دارند، حتماً باید نماینده کارگروه سه جانبه حضور داشته باشد، وگرنه آن مجمع غیرقانونی اعلام می‌شود.

حدادی افزود: وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کارگروه سه جانبه سهام عدالت همکاری دارند، فقط وزارت نفت در شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی که سهام عدالت حضور دارد، فعلاً‌ همکاری نمی‌‌کند.منبع: فارس

کسانی که شماره شبا برای سهام عدالت ندارند، بخوانند

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون 1.9 میلیون سهامدار عدالت شماره شبای بانکی برای دریافت سود سهام عدالت ارائه نکرده‌اند.

محمود حسنلو در مورد تعداد سهامداران عدالت که هنوز شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت اعلام نکرده‌‌اند، اظهار داشت: هنوز ۱.۹ میلیون نفر از سهامداران عدالت شماره شبا نداده‌اند، بنابراین سودهای عملکرد سال ۹۸ و ۹۹ سهام عدالت که به ترتیب در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به حساب سایر سهامداران عدالت واریز شد، هنوز برای آنها واریز نشده و این سودها نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مانده است.

وی در مورد اینکه قرار بود تا آخر تیرماه سود سهام عدالت افرادی که شماره شبا اعلام کنند، واریز شود، گفت: از این تعداد برخی اقدام به ارائه شماره شبای حساب بانکی کرده‌اند که امیدواریم در روز اول یا دوم مردادماه سال جاری سود مانده آنها واریز شود. بنابراین هنوز روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فرصت وجود دارد کسانی که هنوز شماره شبای بانکی اعلام نکرده‌اند، شماره حساب خود را از طریق سامانه سجام اعلام کنند تا سود برای آنها واریز شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد اینکه چگونه ۱.۹ میلیون نفر شماره شبا اعلام نکرده‌اند، آیا به سن قانونی نرسیده‌اند و یا اینکه اطلاعی ندارند که وی عنوان کرد: البته سهام عدالت از سال ۸۴ توزیع شده است که اکثر افراد به سن قانونی رسیده‌اند، از طرفی برای اعلام شماره شبای بانکی نیازی به سن قانونی نیست، ولی یا سرپرست افراد می‌توانند برای آنها حساب بانکی بازی کرده و شماره شبای حساب بانکی را از طریق سجام اعلام کنند، اما اینکه ممکن است اطلاع نداشته باشند نمی‌دانم چگونه است.

سهام عدالت

حسنلو این را هم گفت:‌ عمده کسانی که شماره شبا نداده‌اند، از افرادی هستند که روش مدیریت غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند اما افرادی هم هستند که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند و هنوز شماره شبا نداده‌اند. همچنین ممکن است عده‌ای از افراد به خاطر ارث سهام اندکی به آنها رسیده که هنوز شماره شبای بانکی اعلام نکرده‌اند.

وی افزود: سود سهام عدالت که قرار است اول یا دوم مرداد واریز شود مربوط به کسانی است که شماره شبای آنها در نوبت قبلی واریز سود مشکل داشته یا شماره حساب مشترک یا شماره حساب سپرده بلندمدت بوده که امکان واریز ندارند ، بنابراین باید همه این افراد ظرف یکی دو روز باقیمانده شماره معتبر از طریق سامانه سجام ثبت کنند.

 روش جدید کلاهبرداری از دارندگان سهام عدالت اعلام شد

مدیر امنیت اطلاعات سپرده‌گذاری مرکزی، گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت پیامکی به سهامداران ارسال نمی‌کند.

امید ارباب درباره شیوه‌های کلاهبرداری از سهامداران عدالت، افزود: افراد باید توجه داشته باشند که هیچ ارگانی از طریق شماره تلفن همراه شخصی، اقدام به ارسال پیامک نمی‌کند. نکته مهم‌ترین اینکه تمام سامانه‌های دولتی با پسوند IR. تمام می‌شوند و پسوند‌های دیگر مورد اعتماد نیستند.

مدیر امنیت اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، تصریح کرد: این افراد با راه‌اندازی سایت‌های جعلی، اقدام به (فیشینگ) جمع آوری اطلاعات شخصی افراد با استفاده از ایمیل و وب سایت‌های جعلی می‌کنند و اشخاص را به سایت مشابه هدایت و به هر شکلی افراد را مجاب می‌کنند که اطلاعات بانکی خود را ارائه دهند.

وی تاکید کرد: افراد در صورت مواجه با چنین مواردی حتما با سامانه ۱۵۶۹ تماس حاصل کنند.

ارباب ادامه داد: افراد برای پیگیری اخبار سود سهام عدالت به سایت‌های معرفی شده شرکت سپرده گذاری به نشانی سهام عدالت (دات آی‌آر) یا درگاه جامع ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنند.

مدیر امنیت اطلاعات سپرده گذاری مرکزی همچنین گفت: بانک‌ها حتما در زمان واریز سود اعلام می‌کنند که این سود برای سهام عدالت است. افرادی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند قطعا مشکلی در حساب‌های بانکی‌شان وجود دارد./ ایپنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.