پایگاه خبری خانه فوتبال:

واردات خودرو با تغییر همراه شد. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

واردات خودرو پس از ۴ سال از مهر ماه در شرایطی از سر گرفته می شود که در این دور از واردات خودرو، دولت تمرکز خود را بر واردات خودروهای اقتصادی معطوف کرده است و در این راه مشوق هایی نیز به واردکنندگان خواهد داد.

این مشوق ها به واردکنندگانی داده می شود که در کنار واردات قصد احداث خط تولید و انتقال دانش فنی را نیز دارند. اما از این موضوع که بگذریم، اینکه یک خودرو با قیمتی پایین تر از سطح کنونی قیمت خودروهای خارجی در بازار، وارد کشور شود به میزان تعرفه ای که بر واردات خودرو بسته می شود بستگی دارد.

چهارچوب آئین نامه واردات خودرو اعلام شد

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین چارچوب آئین نامه واردات خودرو خبر داد.

"منوچهر منطقی" با اعلام این خبر گفت: واردات خودرو در راستای تنظیم بازار بوده که آئین نامه آن توسط هیئت دولت تصویب شد.

منطقی با بیان اینکه برمبنای قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس، واردات خودرو باید همراه با انتقال فناوری باشد، افزود: اجرایی شدن آئین نامه واردات خودرو حائز شرایطی است که باید احراز شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه ای شرایط ذیل را برای اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو اعلام کرد:

- ایجاد و یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش موجود با شرایط زیر:

- به ازای واردات هر یک‌هزار خودرو یک نمایندگی پس از فروش (برای واردات زیر هزار خودرو یک نمایندگی الزامی است.)

- تامین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات که فهرست آن به تائید مراجع ذیصلاح می رسد.

- تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش

- اعلام فناوری های انتقال یافته در خدمات پس از فروش

- داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری

- داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه

- ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور

- اعلام مشخصات فنی خودرو و قیمت آن

با توجه به اولویت داشتن واردات خودروی اقتصادی متقاضیان تا ۱۹/۰۶/۱۴۰۱ اسناد و مدارک بند ۳ را به مدیرکل خودرویی وزرات صمت تحویل و تا آخر شهریور ماه در کارگروه تخصصی اسناد بررسی و الویت ها جهت سیر مراحل اجرایی معرفی می شوند.

- جهت سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سرمایه گذاران می توانند اقدام به واردات خودرو کرده و از محل فروش آن نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو را مشخص کنند. پیشنهادهای در این بخش تا ۱۹/۰۶/۱۴۰۱ به مدیرکل خودرویی وزارت صمت داده می شود.

به موازات این امر جهت سرمایه گذاری مراحل لازم در سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران توسط متقاضی طی خواهد شد.

- برای مناطق آزاد پیشنهادهای برای واردات خودروی برقی و نحوه اجرای زیرساخت ها تا ۱۹/۰۶/۱۴۰۱ مدیرکل خودرویی وزارت صمت تحویل داده شود.

شرایط واردات سایر خودروها در بیستم شهریورماه اعلام می‌شود.

تعرفه واردات خودرو

هنوز تعرفه واردات خودرو اعلام نشده است، اما شنیده ها حاکی از آن است که دولت برای خودروهای اقتصادی تعرفه ۲۰ درصد را در نظر می گیرد و برای خودروهای هیبرید نیز تعرفه ۱۰ یا ۱۵ درصدی بسته می شود. با این حال هنوز تعریف مشخصی از خودرو اقتصادی ارائه نشده است. اینکه آیا فقط خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار که البته تعداد مدل هایی که دارای استاندارد و ایمنی لازم هم باشند زیاد نیست، خودرو اقتصادی قلمداد خواهند شد یا سطح قیمت ارزی بالاتری برای خودرو اقتصادی در نظر گرفته خواهد شد.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: در چهار ماهه امسال در حوزه تجارت خارجی و در حوزه صادرات ۲۷.۳ درصد معادل ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه رشد داشته‌ایم و این به معنای افزایش تولید، افزایش رقابت‌پذیری و اصلاح ساختارهاست.

وی ادامه داد: در بهار امسال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ۴ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و این به معنای رونق اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه زیرساخت‌ها و رشد صنایع تخصصی همچون انرژی است.

این مقام مسئول رشد صنعت در چهار ماهه سال گذشته را ۵ درصد و در چهار ماهه امسال را ۶ درصد عنوان کرد و افزود: رشد فولاد در چهارماهه ابتدای امسال ۱۰ درصد بوده و در حوزه لوازم خانگی در یکساله دولت سیزدهم از رشد ۸ درصدی برخوردار بوده است.

وی اضافه کرد: ممنوعیت لغو واردات لوازم خانگی در فرآیند تصمیم‌گیری است و این موضوع توسط وزارت صمت در حال بررسی است.

مشاور رسانه‌ای وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ۶۶۳۵ قرارداد با حق بهره‌برداری در مدت مشابه سال گذشته منعقد شده است ادامه داد: پیش‌بینی ما برای تحقق اهداف سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی در چهارماهه امسال ۸۲۰۹ قرارداد بوده این در حالی است که ۶۶۷ قرارداد سرمایه‌گذاری جدید تا امروز (۴ ماهه ابتدای سال)، در شهرک‌های صنعتی کشور منعقد شده است.

وی به هدف‌گذاری واحدهای به بهره‌برداری اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی شده است ۲۰۴۷ واحد صنعتی در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد همچنین ۳۵۵۵ طرح در شهرک‌ها واگذار شود.

قالیباف در ادامه این نشست بر میزان اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی کشور اشاره کرده و با بیان این که در چهار ماهه امسال ۵۶۹ واحد منجر به اشتغالزایی ۱۰ هزار و ۳۴۴ نفر منجر شده است افزود: درحال‌حاضر مهم‌ترین معضلات شهرک‌های صنعتی، زیرساخت ها، جاده ها، انرژی و نصفیه خانه‌های پساب است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌ها اختصاص خواهیم داد.

وی درباره پروژه های در دست ایمیدرو گفت: ایمیدرو با ۲۶ طرح و ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار موفق به اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۱۴۲ نفر در ۱۶ استان محروم کشور شده است.

هدفگذاری برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت صمت در ادامه با اشاره به این که هدفگذاری برای تولید خودرو در امسال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است افزود: قرار است امسال ایران خودرو، حدود ۷۵۰ هزار و سایپا ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که متاسفانه هنوز از برنامه عقب هستند اما مسئولان این دو غول خودروسازی قول داده‌اند تا اتمام امسال این پیش‌بینی را محقق سازند.

وی درباره کیفیت خودروهای تولیدی اذعان کرد: برای ارتقای کیفیت تولید خودرو اقدام به اصلاح خط تولید کرده‌ایم به شکلی که در سال گذشته اگر ۸۰۰ هزار دستگاه تولید داشته‌ایم ۴۰۰ هزار دستگاه به علت نواقص موجود به پارکینگ منتقل می‌شد اما امسال این وضعیت؛ تقریبا به صفر رسیده است.

ابلاغ جزئیات آئین نامه واردات خودرو در هفته دولت

قالیباف در مورد آیین‌نامه واردات خودرو  با اشاره به اینکه آیین‌نامه به تصویب دولت رسیده است و احتمالاً در هفته دولت جزییات آن ابلاغ می‌شود گفت:  براساس این آیین‌نامه سقف واردات خودرو ۲۰ هزار دلار خواهد بود، ضمن اینکه خودروهای وارداتی باید استانداردهای ۸۵گانه را بگذرانند.

وی با تاکید براین که خودروهای اقتصادی خودروهایی هستند که در سطح جهانی ۵۰ درصد تقاضا را تشکیل می‌دهند درباره تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو و موافقت بانک مرکزی در این ارتباط  یادآور شد: بانک مرکزی معمولاً مخالفت‌هایی دارد، اما نکته ما تصویب آیین‌نامه واردات است که این مهم انجام شده است.

قالیباف درباره ثبت‌نام و برگزاری سومین مرحله قرعه‌کشی اظهارکرد: در این رابطه اقداماتی در دست انجام است و توان خودروسازان برای عرضه در حال بررسی است. احتمال داده می‌شود سومین دوره ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو در نیمه اول شهریورماه انجام شود.‌

وی با بیان اینکه برای ارتقا کیفیت خودرو در کوتاه مدت به دنبال افزایش کیفیت قطعات هستیم، گفت: اما در بلند مدت، مشکل پلتفرم است و باید به دنبال پوست اندازی پلتفرمی برویم. پلتفرم خودروی اقتصادی هم تا شهریور سال آینده به تولید می‌رسد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: