پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی به زودی قطع خواهد شد. یارانه نقدی قرار است به این بخش پرداخت نشود. یارانه نقدی در دولت رئیسی با تغییرات مهمی مواجه خواهد شد. یارانه نقدی افرادی که در این خبر گفته خواهد شد قطع می شود. اخبار جدید در مورد یارانه نقدی را در ادامه می خوانید:
دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه تصمیم به حذف یارانه گرفت. در همان زمان هم شرایط ثبت اعتراض به دهک‌بندی‌ها و درخواست بررسی‌ مجدد را فراهم کرد. با وجود گذشت بیش از سه ماه از آن زمان همچنان افراد جامانده و متقاضیان بررسی‌ مجدد دهک‌بندی انتقادهایی دارند.

در سامانه جدید «حمایت» به نشانی hemayat.mcls.gov.ir امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده است و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

با این حال روند ثبت اعتراض به دهک‌بندی و شناسایی خانوار مشمول، همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازبینی دهک‌بندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز از طریق سایت hemayat.mcls.gov.ir امکان پذیر است.

تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند. ثبت‌نام افراد جامانده و انصرافی‌های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت می‌پذیرد.

پس از ثبت‌نام، اطلاعات خانوارهای ثبت‌نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک‌های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی می‌شوند.

زری‌باف درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضا خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.

وی درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاه‌های اجرایی مولد آن هستند. به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه‌ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند.

اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه‌ای‌ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح می‌شود که از طریق پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانه‌های اعلامی این سازمان صورت می‌پذیرد.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می‌کند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتم‌های دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.

در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور می‌کنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانه‌شان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی‌های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آن‌ها در نظر گرفته نشود.

زری‌باف افزود: مضاف بر اینکه برخلاف تصور عموم، گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم‌های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.

به گفته وی پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همچنین ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاه‌های متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجی‌های آتی که در بازه‌های زمانی سه یا شش ماهه صورت می‌پذیرد بهره برده خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مردم به گرفتن یارانه نقدی علاقه دارند، اما دولت به ارائه کالابرگ متعهد است.

به نقل از تسنیم، مسعود میرکاظمی درباره برخی خبرها مبنی بر اجرا آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه، تصریح کرد: کالابرگ قانون و تعهد دولت است. سامانه کالابرگ تاکنون آماده نبوده است. معمولا وقتی سامانه مهیا می‌شود باید در حوزه کوچک‌تری اجرا شود. دلیل این کار این است که اگر مشکلی در سامانه باشد احصا و برطرف شود تا در اجرای عمومی برای مردم مسئله‌ای پیش نیاید.

میرکاظمی گفت: نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که مردم بیشتر به یارانه نقدی علاقه‌مند هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ یارانه نقدی که در ماه‌های گذشته به مردم پرداخت می‌شد ۲۰ شهریور هم برای آنان واریز می‌شود یا نه؟ خاطرنشان کرد: بله، آن مبلغ سر جای خود است و هر وقت که کالابرگ بیاید، جایگزین پرداخت نقدی می‌شود. مردم این ماه هم طبق معمول دریافت نقدی خواهند داشت.

دولت برای حمایت از اقشار ضعیف، جلوگیری از رانت و هم‌چنین عادلانه‌سازی یارانه‌ها اعلام کرد که شیوه پرداخت یارانه و اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی را تغییر می‌دهد. دولت مقرر کرد یارانه به‌جای واردکننده، به انتهای زنجیره یعنی مردم داده شود.

در این راستا از نیمه اردیبهشت‌ماه امسال مبالغ ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی را به‌عنوان یارانه نقدی متناسب با دهک‌بندی‌ها به‌صورت ماهانه به مردم پرداخت کرد. مسئولان دولتی اعلام کردند که قرار است اعتباری را در قالب کالابرگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهند. به‌گفته دولت، تا زمانی که زیرساخت این اقدام فراهم شود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

مهدی طغیانی کالا برگ الکترونیک را مصوب بودجه سالانه مجلس دانست و یادآوری کرد که دولت در اجرا، به دلیلِ اتفاقات اردیبهشت ماه و نیز اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تفاوت هایی صورت داد چون اوضاع آن گونه که تصور می‌شد، پیش نرفت.

وی با اشاره به این که زیر ساخت کالا برگ الکترونیک در حال آماده‌سازی است، ادامه داد: بر اساس وعده داده شده، زیر ساخت کالا برگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود و کالای اساسی و ضروری با توجه به قول دولت، به صورت کالا برگ ارائه می‌شود.

طغیانی با اشاره به این که مشمولان یارانه در قانون مشخص شده است، ادامه داد: همین دامنه‌ای که مشمول یارانه هدفمندی شدند، کالا برگ نیز دریافت می‌کنند.

 بر اساس دستور رئیس جمهور قرار بود یارانه جاماندگان ۲۱ تیر ماه و همزمان با دیگران واریز شود. اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد یارانه این گروه ۲۴ تیرماه واریز می‌شود. وعده‌ای که محقق نشد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی بیانگر این است که این مبلغ باید امروز یا نهایتا فردا (7مرداد) واریز شود. یعنی همزمان با عید غدیر. اما باید منتظر ماند و دید آیا این یارانه امشب برای جاماندگان واریز می‌شود و یا دوباره به زمان دیگری موکول می‌شود.

با یارانه شهریور شگفت زده می شوید

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفتگو با خبرنگاران آخرین خبر یارانه نقدی و افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت.

خبرآنلاین گزارش داد،‌ مسعود میرکاظمی در خصوص جزئیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ مروبط به همان چند موردی بود که ارسال شده است و هنوز موضوع جدیدی اضافه نشده است.

میرکاظمی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شد مربوط به یارانه بود و قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز عنوان کرد: افزایش حقوق در حال بررسی است و اگر منابع تامین شود در ماه جاری تصمیم‌گیری و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

در حالی معاون وزیر اقتصاد از احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ خبر داده که به نظر می‌رسد یارانه شهریورماه، آخرین یارانه‌ای باشد که به حساب مردم واریز خواهد شد و پس از آن، اقتصاد ایران با یارانه‌های نقدی خداحافظی خواهند کرد.

این در شرایطی است که مردم در واکنش‌های متعدد درباره انتخاب میان کالابرگ و یارانه، یارانه را انتخاب کرده و عنوان می‌کنند که یا پول یارانه‌ها مشکلاتی چون پرداخت قسط، هزینه بیماری و... را می‌توانند انجام دهند.

باداین حال، معاون وزیر اقتصاد در مورد زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: در حوزه کالابرگ نیز با توجه به اینکه این موضوع قانون است دولت می‌خواهد زیرساخت ها را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. زیر ساخت های فنی آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

سید هادی سبحانیان، در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

گفتی است یارانه نقدی مردادماه، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

دلیل افزایش یارانه از شهریورماه

شهروندانی که نامشان در دهک اول تا نهم درآمدی قرار دارد باید دو هفته دیگر منتظر بمانند تا یارانه شهریور ماه خود را دریافت کنند. شمارش معکوس برای رسیدن به این موعد پرداخت درحالی است که در روزهای گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ها خبر داده بود.

شهروندانی که نامشان در دهک اول تا نهم درآمدی قرار دارد باید دو هفته دیگر منتظر بمانند تا یارانه شهریور ماه خود را دریافت کنند. شمارش معکوس برای رسیدن به این موعد پرداخت درحالی است که در روزهای گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ها خبر داده بود.

برنامه اصلاح ارز ترجیحی در ازای پرداخت یارانه‌های سیصد و چهارصد هزار تومانی به شهروندان مشمول عملیاتی شد و دولت متعهد شد تا به شرط آنکه قیمت اقلام ضروری مطابق شهریورماه سال ۱۴۰۰ ثابت بماند، این طرح را اجرایی کند.

نزدیک به یک سال از موعدی که به عنوان مبنای تثبیت قیمت‌ها درنظر گرفته شده بود، می‌گذرد و در این مدت قیمت اقلام ضروری دستخوش تغییر و نوسان بوده‌است.

به نظر می‌رسد صحبت‌های اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ها به استناد همین تکلیف فانونی باشد.

پیش از این نیز محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در تبیین این تکلیف قانونی به تجارت‌نیوز گفت: به احتمال زیاد تاکید بر مبنا قرار گرفتن قیمت شهریورماه اقلام ضروری به معنای آن است که میزان پرداخت از جیبی که توسط شهروندان برای خرید مقدار معینی از یک کالای ضروری صورت می‌گیرد به اندازه شهریور ماه سال ۱۴۰۰ باشد و در عمل در الگوی نرمال مصرفی تغییری ایجاد نشود.

هرچند احتمال افزایش مبالغ یارانه جدید در حد نقل قول انجام شده از رئیس سازمان برنامه و بودجه باقی‌مانده است اما این روزها زمزمه افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت نیز در قالب لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: