قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

افزایش بی سابقه قیمت دلار | قیمت دلار به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسید

شاخص دلار آمریکا به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید.

افزایش بی سابقه قیمت دلار | قیمت دلار به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسید
کدخبر : 5015
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

قیمت دلار امروز 31 شهریور ماه

شاخص دلار آمریکا در بحبوحه پیش‌بینی‌های افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و اعلام بسیج عمومی ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسید.

پس از اعلام این خبر، شاخص به بالای ۱۱۰.۶۵ رسید که پیش از این با پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو یک افزایش دیگر نرخ بهره ۷۵ واحد پایه خواهد داشت، حمایت می‌شد.

دلار همچنین بازدهی خزانه‌داری بالاتر را دنبال کرد و بازدهی معیار ۱۰ ساله ایالات‌ متحده بیش از ۳.۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود از فوریه ۲۰۱۱ رسید.

از ماه مارس، فدرال رزرو در مبارزه با تورم نرخ بهره را در مجموع ۲۲۵ واحد افزایش داده که به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، تا ۳۰۰هزار نیروی ذخیره برای جنگ علیه اوکراین فراخوانده خواهند شد.

آنچه روز گذشته بر قیمت دلار گذشت

قیمت دلار روز گذشته تا نزدیک ۳۱هزار و ۹۰۰ تومان هم پیش رفت، اما روند بازار نزولی شد. قیمت دلار دیروز ۲۸ شهریور ماه به ۳۱هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت دلار در معاملات فردایی هم در همین بازه قیمتی است و تغییر چندانی نداشته است.

اگرچه برخی معتقد بودند که دلار پتانسیل ورود به کانال‌‌ بالاتر را دارد، اما قیمت دلار برگشت و روز گذشته بدون تغییر خاصی در میانه کانال ۳۱هزار تومان ماند. این برگشت سبب شد که برخی از کارشناسان ارزی اعلام کنند که احتمالا دلار پتانسیل لازم جهت ماندن در همین کانال را دارد. البته مشروط به اینکه خبر برجامی جدیدی منتشر شود.

اما در مقابل عده دیگری می‌گویند دلار در حال کانال‌سازی است و قرار نیست ناگهانی افزایش پیدا کند و نرخ دلار جهش داشته باشد. بلکه پیش‌بینی می‌شود که دلار با یک شیب ملایم به سمت بالا حرکت کند و در هفته‌های پیش رو رکورد جدید بزند. مگر اینکه برجام مانع حرکتش شود.

حرکت قیمت دلار به سمت ارزش ذاتی خود

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارها در گفتگو با تجارت‌نیوز افزایش قیمت دلار را یک مساله از پیش مشخص دانست و گفت: تا قبل از این جو مثبت بر بازار حاکم بود و قیمت را مهار می‌کرد اما حالا آن جو مثبت از بین رفته است. این مساله سبب شده قیمت دلار حرکت خود را آغاز کند و به سمت ارزش ذاتی خود برود.

حق‌شناس در باره ارزش ذاتی دلار می‌گوید: اگر قرار باشد دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کند ممکن است سقف قبلی را رد کند و شاهد رکورد جدیدی در قیمت دلار باشیم. دور از انتظار نیست که قیمت دلار رکورد ۳۲ هزار تومانی قبلی را بزند و حتی قیمت بالاتر را هم تجربه کند. البته ممکن است دولت در مقطعی با ارزپاشی بتواند می قیمت دلار کنترل کند اما چشم‌انداز کلی دلار تا پایان سال افزایشی است و احتمالا ثبت رکورد جدید وجود دارد.

به گفته این کارشناس بازارها، کنترل دستوری قیمت دلار، کاهش درآمدهای ارزی و کاهش درآمد مالیات در نیمه دوم سال و کسری بودجه از جمله عواملی است که نشان می‌دهد روند قیمت دلار در نیمه دوم سال صعودی است.

دولت مانع افزایش قیمت دلار می‌شود

اما علی طباطبایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد دولت در تلاش است که قیمت دلار را کنترل کند و آن را کاهش دهد. به گفته این کارشناس قطعا تا پایان مذاکرات برجام و مشخص شدن نتیجه نهایی آن و اتفاقاتی که در بعد سیاسی کشور رخ می‌دهد، این کنترل قیمتی ادامه دارد. اما اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در مذاکرات رخ دهد یا توافقی صورت نگیرد، روند صعودی دلار آغاز می‌شود.

دلار در صورت توافق

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد کنترل برای پایین آمدن قیمت دلار و همچنین کنترل برای جلوگیری از حرکت صعودی دلار وجود دارد. قطعا تا پایان مذاکرات برجام و مشخص شدن نتیجه نهایی آن و اتفاقاتی که در بعد سیاسی کشور رخ می‌دهد، این کنترل قیمتی ادامه دارد.

او افزود: با توجه به جریاناتی که در مساله بودجه وجود دارد، پایین آمدن دلار از کف ۲۷ هزار تومان، حتی با وقوع برجام نیز برای سیاست‌مداران بعید است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در مذاکرات رخ دهد یا توافقی صورت نگیرد، دلار آماده شروع روند صعودی شدن را در بازار کشور دارد. اما امیدواری‌ها و احتمالاتی که وجود دارد این است که دلار در کانال ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان نوسان داشته باشد. حتی در صورت توافق در مذاکرات برجام کف قیمتی ۲۷ هزار تومان برای دلار محکم خواهد بود.

اما بازار در روزهای گذشته چه روندی را طی کرد؟

دلار دیروز، 25 شهریور در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش جزئی، ۲۸ هزار و ۷۵۳ تومان اعلام شده است.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند نوسانی آغاز کرد. دیروز معاملات با قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز شد. در ادامه روند نوسانی ادامه یافت و به ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. همین روند در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز در جریان بود.

شوک ریزشی دلار تهران به بازار سکه 

شوک ریزشی دلار تهران به بازار سکه موجب شد سکه بازان کانال 14 میلیون تومان را از دست بدهند. قیمت هر قطعه سکه امامی امروز در محدوده 13 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با دیروز نزدیک به 200 هزار تومان کاهش را نشان می دهد . 

البته عده ای از سکه بازان باور داشتند در صورتی که سکه محدوده 13 میلیون و 800 هزار تومان را حفظ کند فلز زرد رنگ داخلی پتانسیل رشد را خواهد داشت. 

ارزش ذاتی سکه امروز 12 میلیون و 46 هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت نقدی بیش از 1 میلیون و 800 هزار تومان  فاصله دارد . حباب سکه هم امروز در محدوده 14 درصد بود .

منبع: الف
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان