کالابرگ الکترونیکی | یارانه نقدی

خبر جدید از کالابرگ الکترونیکی | این کالاها شامل کالابرگ الکترونیکی می شوند

دولت در صدد است با توزیع کالابرگ، اقشار و طبقات بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد و یارانه کنونی را برای افراد بیشتری از جامعه واریز کند. ممکن است دهک‌ها جامعه تغییر کنند.

خبر جدید از کالابرگ الکترونیکی | این کالاها شامل کالابرگ الکترونیکی می شوند
کدخبر : 5214
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

کالابرگ الکترونیکی که مانند کوپن در سال های گذشته است، قرار بود جایگزینی به جای یارانه ها باشد. کالابرگ الکترونیکی مانند یارانه به منظور کمک هزینه مالی برای تامین نیاز های ضروری خانوار ها بود. بنابر اخبار، گویا کالابرگ الکترونیکی فقط برای برخی از کالاها و اقلام اساسی قابل استفاده است. دولت هنوز به طور رسمی زمان توزیع کالابرگ الکترونیکی را اعلام نکرده است. به محض انتشار جدیدترین اخبار مربوط به کالابرگ الکترونیکی، خبر موثق را از این منبع خبری بخوانید.

علیرضا شهبازی با حضور در برنامه صبح و گفتگوی رادیو با اشاره به اینکه بر اساس بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف به توزیع کالابرگ برای تهیه کالا‌های اساسی بین مردم شده است، گفت: متاسفانه به دلیل اشکالات موجود فعلا این اتفاق رخ نداده است، اما مجلس با جدیت به دنبال اجرای این مهم است و با توجه به اوضاع معیشتی مردم و فشار‌های اقتصادی موجود ممکن است تغییراتی در دهک‌های تعیین شده بوجود بیاید.

او درباره نحوه دهک بندی جدید افزود: تلاش دولت ابتدا تثبیت میزان تورم در جامعه و پس از آن کاهش هزینه‌های خانوار با جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تورم است و بر اساس میزان درآمد اقشار مختلف جامعه اقدام به دهک بندی جدید خواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در صدد است با توزیع کالابرگ، اقشار و طبقات بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد و یارانه کنونی را برای افراد بیشتری از جامعه واریز کند.

وی گفت: دولت کالابرگ را برای کالا‌های اساسی مانند گوشت و اقلام مورد نیاز مردم در نظر گرفته و امیدواریم هر چه زودتر به این تکلیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۱ عمل کند.

علیرضا شهبازی افزود: دولت هم موظف به ارائه راهکار‌های مناسب برای اجرای این قانون است و مجلس هم تا حصول نتیجه نهایی آن را پیگری می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به موانع اجرای کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: دولت تا امروز گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است.

وی متذکر شد: مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همان مقطع، گزارش‌هایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان بورس و بسیاری از مجموعه‌ها باید اطلاعات خود را به این پایگاه ارائه دهند، اما این کار را انجام ندادند.

پورابراهیمی گفت: علاوه بر این، اطلاعات بخش عمده‌ای از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها به پایگاه رفاه جامع ایرانیان به صورت آفلاین یا غیربرخط ارائه شده است، یعنی ارتباط برخط وجود ندارد و داده‌های آنان مربوط به ۶ ماه تا دو سال قبل است.

فرمول محاسباتی دهک‌بندی خانوارها اشتباه است

وی با اشاره به اینکه فرمول محاسباتی دهک بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملاً اشتباه است، ادامه داد: فرمول محاسبه دهک‌بندی‌ها باید بازنگری شود. شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید بر اساس داده‌های واقعی باشد و نباید صرفاً مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، فردی به بنده مراجعه کرده است و می‌گوید خودم معلم و همسرم نیز شاغل است و یارانه ما حذف شده است. وی توضیح داد که درست است من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما دو فرزند معلول داریم و درآمد ما با هزینه‌هایمان همخوانی ندارد.

کالابرگ الکترونیکی

پورابراهیمی ادامه داد: همچنین فردی مراجعه کرده و می‌گوید که من نماینده کشاورزان در پرداخت قبوض آب و برق چاه هستم و به همین دلیل، کل مبالغ کشاورزان دیگر هم در حساب من متمرکز شده است تا قبوض را پرداخت کنم و یارانه مرا حذف کردند. باید محاسبه شود که آیا این حجم از نقدینگی برای خود کشاورز است یا خیر و سپس درباره اعطا یا عدم اعطای یارانه وی تصمیم گرفته شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس تصویب کرد که اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند، موظف است مابه‌التفاوت آن را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد، به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد. از اینکه این قانون اجرا نمی‌شود، از دولت گلایه داریم.

وی با اشاره به اینکه دولت مکلف است که قانون را اجرا کند، تاکید کرد: به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیک فراهم نیست. البته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که به روز کردن اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان را آغاز کرده‌اند و صحبت آنان این است که در شهریور ماه برای اعطای کالابرگ آماده هستند. اگر این اتفاق بیفتد، ما حتماً از دولت تقدیر و تشکر می‌کنیم.

 پرداخت کالابرگ که قرار بود از شهریور انجام شود به پاییز موکول شد. در جدیدترین اظهارات درباره یارانه نقدی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد گفت که از مهر طرح آزمایشی کالابرگ آغاز می‌شود.

پیش از این قرار بود که در سه شهر ایلام، گرمسار و آبیک کالابرگ به صورت آزمایشی اجرا شود. البته هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد از شهرهای هدف اجرای آزمایشی طرح کوپن اطلاعات جدیدتری نداد. (تسنیم)

طرح توزیع کوپن به جای یارانه نقدی از اردیبهشت و با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دست کار قرار گرفت. اجرای آن هم به آماده شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد.

یکی از اهداف دولت و مجلس از توزیع کالابرگ تامین کالاهای اساسی است. کالاهایی که از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد هم افزایش داشته‌اند. مانند برنج و روغن.

افزایش هزینه مسکن و کالاهای اساسی

قیمت برنج در ماه‌های گذشته روند صعودی داشت. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران برنج ایرانی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۸۸ درصد افزایش قیمت داشت. همچنین در همین بازه زمانی قیمت روغن مایع بیش از ۳۰۰ درصد، شیر پاستوریزه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

اگرچه روز گذشته مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج به فارس گفت که با تولید برنج قیمت برنج کاهشی شد و اکنون شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کیلویی ۶۴ تا ۸۶ هزار تومان.

البته این کاهش قیمت آنقدر چشمگیر نیست که تهیه آن برای همه آسان باشد. با این حال برخی از یارانه‌بگیران پرداخت یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند. آنها می‌گویند نیازهایی دارند که آن را به تامین مواد خوراکی واجب‌تر می‌دانند، مانند اجاره مسکن.

هزینه‌ای که به یک نگرانی بزرگ برای برخی از مردم تبدیل شده است. گزارش جدید مرکز آمار نیز نشان می‌دهد یک سوم هزینه خانوارهای شهری در سال ۱۴۰۰ برای مسکن صرف شد. حالا با افزایش اجاره خانه در سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رود این هزینه نیز بیشتر شود.

برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند یارانه نقدی را صرف هزینه‌های بهداشتی می‌کنند. انتقاد آنها به این است که با کالابرگ نمی‌توان به پزشک مراجعه کرد و یا از داروخانه دارو خرید.

افزایش قیمت دارو از سال گذشته موجب نگرانی برخی از بیماران شد. قیمت برخی اقلام دارویی تا ۲۰۰ درصد هم افزایش داشت. ماه گذشته نیز وزیر بهداشت خبر داد که قیمت برخی داروها تا ۳۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند. رقمی که به گفته او علی‌الحساب بود. یعنی ممکن است بیشتر هم شود.

 این خبری است که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد اعلام کرده است. هادی سبحانیان در گفتگو با تسنیم از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داده است.

این مقام مسئول گفته است این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. اما این گفته مقام مسئول هم قطعی نیست و تنها یک گمانه است.

چراکه سبحانیان اعلام کرده که توزیع کالابرگ، یک موضوع و مساله قانونی است و دولت می‌خواهد زیرساخت‌های آن را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود.

پیش از این هم وزیر اقتصاد و دیگر مقامات دولتی گفته بودند که دولت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک است و به محض آماده شدن آن، پرداخت یارانه نقدی قطع و توزیع کوپن آغاز می‌شود.

حالا معاون وزارت اقتصاد اعلام کرده که زیر ساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که طرح به صورت آزمایشی اجرایی شود.

اما در این خبر هم نه مشخص است که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و نه مشخص است که منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست.

ارسال نظر: