رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

معلمان طرح رتبه بندی بخوانند | یک شرط اصلی استخدام معلمان حذف شد

وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه‌ای شرایط اخذ تعهد از کارکنان پیمانی را اعلام کرد. براساس بخشنامه جدید شیوه اخذ تعهد پیمانی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی تغییر کرد و بر این اساس اخذ تعهد ۱۰ ساله لغو شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

 به نقل از تسنیم، بر این اساس، در راستای اجرای آراء وحدت رویه فروردین، اردیبهشت و مرداد امسال از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، اخذ تعهد استخدامی ۱۰ ساله از پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون‌های مشترک فراگیر دستگاه‌هایی اجرایی کشور در سال‌های۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منتفی می‌شود و در موارد آتی، تعهد استخدامی به عنوان پیوست لاینفک قرارداد پیمانی و صرفاً به صورت یک‌ساله اخذ و به تبع تمدید قرارداد پیمانی در هر سال برابر مقررات مربوط و تا زمان تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی- آزمایشی، مفاد تعهدنامه خدمتی ثبتی تجدید و بر روابط قراردادی طرفین حاکم خواهد بود.

همچنین عبارت اسناد تعهد فوق‌الذکر که ناظر به ممنوعیت تقاضای نقل و انتقال بوده در اجرای آراء فوق‌الذکر موضوعاً منتفی می‌شود.

براین اساس فرد در فرم قرارداد پیمانی متعهد می‌شود که علاوه بر شرکت در دوره مهارت آموزی، از تاریخ انعقاد قرارداد پیمانی تا پایان مدت قرارداد در محل بوم تعیین شده و خدمت برابر قوانین و مقررات خواهد بود و با علم به عدم پیش‌بینی حق فسخ در قرارداد منعقده، باید از طرح و تقدیم و تسلیم هرگونه تقاضای انصراف از انجام تعهد یا فسخ قرارداد و همچنین تقاضای نقل و انتقال به بوم دیگر خودداری کند و در صورت عدم موفقیت در دوره مهارت آموزی غیبت ترک خدمت و نقض قرارداد مکلف به جبران و پرداخت خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات خواهد بود.

بر اساس ابلاغ بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش، تعهد استخدامی یک ساله معلمان پیمانی جایگزین تعهد ۱۰ ساله شد؛ بر این اساس از این پس تعهد استخدامی صرفاً به صورت یک‌ساله اخذ و تمدید قرارداد پیمانی در هر سال برابر مقررات مربوط و تا زمان تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی- آزمایشی انجام می شود.

ایسنا: صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه ابلاغی به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها به موضوع اخذ تعهد استخدامی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی اشاره و تاکید کرده است:

در راستای اجرای آراء وحدت رویه  فروردین، اردیبهشت و مرداد امسال از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و با توجه به  ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، اخذ تعهد استخدامی  ۱۰ساله از پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون‌های مشترک فراگیر دستگاه‌هایی اجرایی کشور در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منتفی می شود.

همچنین در موارد آتی، تعهد استخدامی به عنوان پیوست لاینفک قرارداد پیمانی و صرفاً به صورت یک‌ساله اخذ و به تبع تمدید قرارداد پیمانی در هر سال برابر مقررات مربوط و تا زمان تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی- آزمایشی، مفاد تعهدنامه خدمتی ثبتی تجدید و بر روابط قراردادی طرفین حاکم خواهد بود.

همچنین عبارت اسناد تعهد فوق‌الذکر که ناظر به ممنوعیت تقاضای نقل و انتقال بوده و در اجرای آراء فوق‌الذکر موضوعاً منتفی می‌شود.

 در متن نمونه فرم قرارداد پیمانی منضم به متن سند تعهد استخدامی پذیرفته‌شدگان نهمین آزمون‌های مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۱۴۰۰ که با رویکرد تطبیق با مدت یک ساله قراردادهای پیمانی و تضمین مسئولیت متعهد در این بخشنامه ارسال شده آمده است که «پذیرفته شده مذکور متعهد و ملزم به شرکت در دوره‌های مهارت آموزی از تاریخ انعقاد قرارداد پیمانی تا پایان مدت قرارداد در محل بوم تعیین شده و خدمت برابر قوانین و مقررات خواهد بود و با علم به عدم پیش بینی حق فسخ در قرارداد منعقده، باید  از طرح و تقدیم و تسلیم هرگونه تقاضای انصراف از انجام تعهد یا فسخ قرارداد و همچنین تقاضای نقل و انتقال به بوم دیگر خودداری کند و در صورت عدم موفقیت در دوره مهارت آموزی غیبت ترک خدمت و نقض قرارداد مکلف به جبران و پرداخت خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات خواهد بود.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای هرچه سریع‌تر و دقیق‎تر قانون نظام رتبه‌بندی و با استناد به تبصره ذیل ماده۲۰ آیین نامه اجرای قانون مذکور، دستورالعمل تشکیل کارگروه‎های اجرایی و تخصصی هیأت‎های ممیزه قانون نظام رتبه بندی معلمان را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‎ها ابلاغ کرد.

بر این اساس؛ هیأت‎های ممیزه استان، شهرستان، منطقه و ناحیه مطابق مفاد قانون، آیین‌نامه اجرایی مربوط و موارد ذکرشده در این دستورالعمل باید در اسرع وقت نسبت به تشکیل کارگروه‎ها و اجرای دقیق رتبه‌بندی و صدور احکام کارگزینی مشمولان حداکثر تا ۲۰ آبان ماه سال جاری اقدام کنند.

در بخش‎هایی از این دستورالعمل آمده است:

مرجع و مسئولیت اصلی بررسی، تعیین امتیاز نهایی و تعیین رتبه مشمولان و حسن اجرای مقررات مربوط با هیأت‌های ممیزه موضوع ماده ۷ قانون نظام رتبه بندی معلمان است که باید با استفاده از ظرفیت حداکثری کارگروه‎های اجرایی و تخصصی انجام شود.

هیأت ممیزه مرکزی، استان، شهرستان، منطقه و ناحیه موظف ‌است پس از بررسی موارد، مفاد فرم‎های مربوط، امتیازات مکتسبه و رتبه هر یک از مشمولان را در قالب صورت‌جلسه‌ای که از سامانه رتبه بندی گرفته می‌شود، تنظیم، تأیید و امضاء ‌کند. اصل این صورت‌جلسه در پرونده پرسنلی فرد بایگانی و تصویر آن در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری می‌شود.

به‌منظور تسریع در اجرای رتبه‌بندی، هر هیأت‎ ممیزه در سطوح مختلف حداقل چهار کارگروه اجرایی (اصلی) شامل «آموزش متوسطه»، «آموزش ابتدایی»، «فرهنگی- پرورشی» و «تربیت‌بدنی و سلامت» با مسئولیت مستقیم معاونت‎های مربوط تشکیل می‎شود.

به‌منظور ارتقای کیفیت و حکمفرما کردن نگرش تخصصی در ارزیابی‌ها، کارگروه آموزش متوسطه با استفاده از ظرفیت گروه‎های آموزشی نسبت به تشکیل کارگروه‎های تخصصی هیأت ممیزه اقدام می‌کند.

کارگروه‎های تخصصی متناسب با عناوین شغلی و درسی هر دوره و با تصویب هیأت ممیزه تعیین می‌شوند. تعداد اعضای کارگروه فرعی ۵ نفر است و میانگین امتیاز ثبت شده توسط هر یک از آن‎ها به عنوان امتیاز فرد مشمول قانون تعیین و به هیأت‎های ممیزه پیشنهاد می‌شود.

با توجه به تعداد معلمان دوره ابتدایی، هیأت‎های ممیزه شهرستان/ ناحیه/ منطقه می‎توانند ذیل کارگروه اجرایی (اصلی) آموزش ابتدایی نیز به تناسب تعداد معلمان، کارگروه‎های تخصصی (فرعی) تشکیل دهند. تعداد و اعضای این کارگروه‎ها نیز به تصویب هیأت ممیزه مربوط می‎رسد.

در تشکیل کارگروه‎های تخصصی و فرعی تا حد امکان از ظرفیت استادان دانشگاه فرهنگیان، معلمان و مدیران مدارس باتجربه و خوشنام و اعضای گروه‎های آموزشی و کارشناسان خبره استفاده شود.

منبع: سانا پرس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان