در حال حاضر سقف تسهیلات پروژه نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های استان تهران ۳۰۰ میلیون تومان است که با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی کفاف تکمیل طرح‌ها را نمی‌دهد و به همین دلیل سازندگان خواستار این هستند تا مبلغ وام ۴۵۰ میلیون تومان شود.

وام فوری 450 میلیونی برای تهرانی ها | وام فوری بدون ضامن با سود 4 درصد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حدود شش ماه از تصویب وام فوری ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام فوری  توسط دولت پرداخت خواهد شد. وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از گذشته برای کمک به هزینه های زندگی گرفته می شده. امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. 

در حال حاضر سقف تسهیلات پروژه نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های استان تهران ۳۰۰ میلیون تومان است که با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی کفاف تکمیل طرح‌ها را نمی‌دهد و به همین دلیل سازندگان خواستار این هستند تا مبلغ وام ۴۵۰ میلیون تومان شود.

وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون و در ۴۸ شهرستان این استان ۳۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که در شهر تهران پروژه دولتی وجود ندارد و اگر افرادی تمایل داشته باشند می‌توانند از امتیاز طرح نهضت ملی مسکن برای پروژه‌های خودمالک در شهر تهران استفاده کنند.

در واقع سقف تسهیلات طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران ۳۰۰ میلیون تومان است که با توجه به تورم مصالح ساختمانی، این رقم برای تکمیل واحدها کافی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تعداد واحدهای خودمالک استان تهران که از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنند را ۵۳ هزار و ۲۱۴ واحد با میانگین پیشرفت ۵۳ درصد عنوان کرده است. در بخش پروژه‌های دولتی نیز ظاهرا ۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان تهران به مرحله‌ی فونداسیون رسیده که جمع واحدهای در حال ساخت را به حدود ۷۳ هزار واحد می‌رساند.

با این حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد به دلیل افزایش قیمت سیمان، فولاد و یونولیت، عمده طرح‌های نهضت ملی مسکن استان تهران در هفته‌های اخیر دچار کندی در اجرا شده‌اند. از طرف دیگر پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات از ۳۰۰ به ۴۵۰ میلیون داده شده اما هنوز بانک مرکزی موافقت خود را با این افزایش اعلام نکرده است.

ایرج رهبر ـ سازنده یکی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران با بیان این‌که پرداخت متمم در برخی مناطق محقق نشده است گفت: وام نهضت ملی مسکن به ازای هر واحد در کلانشهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان است، اما هنوز وام ما ۳۰۰ میلیون است و پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان محقق نشده است. البته در شهرهای جدید که بعضا کیلومترها از تهران دور هستند ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود اما در شهرهایی مثل اسلامشهر و شهریار شکل اجرایی به خود نگرفته است.

یکی دیگر از مشکلات به عدم همکاری برخی متقاضیان در پرداخت آورده مربوط می‌شود. پس از ثبت نام‌های صورت گرفته ۱۲۸ هزار و ۳۸۸ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در استان تهران تائید نهایی شدند که از این تعداد تاکنون ۶۵ هزار نفر افتتاح حساب داشته و تعداد کسانی که ۴۰ میلیون تومان اولیه را واریز کرده‌اند فقط ۲۲ هزار نفر هستند.

چند روز قبل ـ ابراهیم رئیسی - رئیس‌جمهوری - سفر یک روزه‌ای به شهرستان اسلامشهر داشت که مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درخواست افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرهای رباط کریم، پاکدشت، اسلامشهر، پرند، هشتگرد و ایوانکی را در جریان این سفر مطرح کرد.

وام فوریشرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی با بهره ۱۲ درصد 

بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش تاکنون در قالب «شیلات کارت» در راستای تأمین نهاده‌های اولیه آبزی پروران از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رجبعلی قربان‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در راستای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، طرح شیلات کارت برای تأمین سرمایه در گردش به منظور تأمین نهاده‌های اولیه همچون بچه ماهی و خوراک آبزیان برای متقاضیان به اجرا درآمده که سقف آن ۲۰۰ میلیون تومان و با بهره ۱۲ درصد است.

رجبعلی قربان‌زاده افزود: از مجموع تولیدکنندگان آبزی که برای دریافت تسهیلات شیلات کارت در سامانه سیتا ثبت‌نام کرده‌اند، تاکنون ۱۶۹۴ متقاضی با رقم ۲۲۱ میلیارد تومان به بانک کشاورزی معرفی شده‌اند که از این تعداد ۳۱۹ مورد از بانک کشاورزی، اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

وی تأیید کرد: در حال حاضر در استان‌های مازندران حدود ۱۴ میلیارد تومان، خراسان رضوی سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، استان اصفهان دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و لرستان بیش از یک میلیارد به تولیدکنندگان آبزیان در قالب شیلات کارت، تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شده است.

قربان‌زاده در همین حال گفت: بر اساس دستورالعملی که سازمان شیلات ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تنظیم کرده است، قرار شده تولید کنندگان ماهیان سردآبی، گرم آبی، خاویاری، میگو و ماهیان دریایی بتوانند از تسهیلات سرمایه در گردش در قالب بازارگاه برای تأمین نهاده‌ها نیز استفاده کنند.

این مقام مسئول افزود: تاکنون بیش از ۶۷۴ متقاضی با رقم ۳۴۰ میلیارد تومان به بانک کشاورزی برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش در بخش آبزی پروری از محل سامانه بازارگاه معرفی شده‌اند و از این تعداد ۱۶۵ مورد منجر به عقد قرارداد شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران با اشاره به فقدان زیرساخت لازم در سامانه‌ای که بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از سامانه بازارگاه طراحی کرده، تصریح کرد: نرم‌افزاری که بانک کشاورزی برای ثبت نام متقاضیان و دریافت تسهیلات طراحی کرده، قابل استفاده برای بخش شیلات نیست و برای آن باید نرم‌افزار جدید طراحی شود.

وی همچنین گفت: با پیگیری از طریق بانک و وزارتخانه و با رفع مسأله نرم‌افزار، واحد‌های آبزی پروری نیز می‌توانند از منابع مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از محل بازارگاه استفاده کنند.

شرایط وام فوری 100 میلیونی دولت به سرپرستان خانوار

در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک آمده است: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح زیر تعیین و ارسال می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مربوطه متعاقباً ارسال خواهد شد.

الف) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب دو فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان

ب) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به صاحب یک فرزند شده یا می‌شود، هر خانواده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان.

ج) خانوارهای دونفره ( زوج و زوجه) به هر خانواده مبلغ ۷۰ میلیون تومان.

وام فوری

لازم به ذکر است که این سپرده نرخ سودی 10 درصدی را برای سپرده‌گذار تضمین می‌کنند. به علاوه با حداقل سپرده‌گذاری 18 میلیون و 200 هزار تومان، ماهانه یک برگه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن دریافت می‌کنند.

طرح دوم بانک ملی نیز نیاز همانند طرح اول، به سپرده 16 میلیون تومانی نیاز دارد. با این تفاوت که این سپرده به جای یک ماه، باید سه ماه در بانک باقی بماند. اگر میانگین ماهیانه این سپرده در هر روز بالای 16 میلیون تومان باشد، به سپرده گذار اوراق تعلق می‌گیرد.

سود سپرده در این طرح 12 درصد است. با این حال این سود به میزان 10 درصد در پایان هر ماه به حساب سپرده‌گذاران واریز می‌شود و دو درصد باقی مانده در پایان هر سه ماه به سپرده‌گذار تعلق می‌گیرد.

گفتنی است که این دو درصد به شرطی واریز می‌شود که در طول این سه ماه کمتر از 22 میلیون و 300 هزار تومان نباشد.

طرح سوم بانک ملی اختیار بیشتری به مشتریان می‌دهد و آنها می‌توانند با حداقل پنج هزار تومان در این طرح سپرده‌گذاری کنند. با این وجود تعهد بانک ملی در این طرح، صرفا بازپرداخت سود 10 درصدی به سپرده است و تخصیص اوراق بر اساس اولویت بندی امتیازها و منابع هر شعبه است.

لازم به ذکر است که افتتاح چند سپرده به صورت همزمان در این طرح‌ها امکان‌پذیر است.

شرایط وام فوری بانک ملی

سود وام مسکن بانک ملی 17.5 درصد و دوره بازپرداخت آن 12 ساله است. سقف پرداخت این وام در تهران به صورت انفرادی ۶۰ میلیون تومان و زوج ۱۰۰ میلیون تومان است.

در شهرستان های بالای ۲۰۰ هزار نفر به صورت انفرادی ۵۰ میلیون تومان و زوج ۸۰ میلیون تومان و همینطور در شهرهای کوچک به صورت انفرادی ۴۰ میلیون تومان و به صورت زوج ۶۰ میلیون تومان به متقاضیان وام مسکن تعلق می‌گیرد.

متقاضیان واجد شرایط تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، برای فرزندان متولد شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا دو سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام کنند.

اگر فرزندتان اول فروردین سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده است، می‌توانید نسبت به دریافت وام فرزندآوری اقدام کنید؛ البته فقط تا دو سال پس از تولد او فرصت ثبت نام در سامانه مربوطه را دارید. نکته حائز اهمیت اینکه به تازگی شرط نظام وظیفه برای دریافت این تسهیلات هم با دستور رئیس کل بانک مرکزی، حذف شده است.

براساس دستورالعمل این طرح، پرداخت تسهیلات به پدر اطفالی که تاریخ تولدشان از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۰ به بعد و در داخل ایران متولد شده باشند و در صورتیکه نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد تعلق می‌گیرد. (نرخ باوری شهرستان مربوطه در سامانه مرکز آمار قابل مشاهده است)

متقاضیان برای دریافت این تسهیلات ابتدا باید به سامانه اخذ تسهیلات قرض الحسنه فرزند به این نشانی مراجعه کرده و فرم مربوطه را برای هر یک از فرزندان به طور جداگانه تکمیل و پس از ثبت نام کد رهگیری ده رقمی را دریافت کنند. متقاضی می‌تواند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود و همچنین نسبت به تغییر بانک عامل اقدام کند.

پس از ثبت نام در سایت و تعیین شعبه بر اساس اولویت ثبت نام و میزان سهمیه ابلاغ شده از طرف بانک مرکزی، اطلاع رسانی زمان مراجعه متقاضی به شعبه بانک از طریق پیامک اعلام می‌شود که ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری باید به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

پس از تشکیل پرونده، پذیرش متقاضی از سوی شعبه انجام می‌شود و متقاضی ۴۵ روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند.

وام فوری

در حال حاضر وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها مطابق با ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی، ۱۲۰میلیون تومان است؛ اما اگر زودتر ازدواج کنید، می‌توانید ۳۰ میلیون تومان بیشتر از بقیه وام بگیرید! بر اساس دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه و مطابق با بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اگر سن ازدواج متقاضیان در زمان ازدواج برای مردان کمتر از ۲۵ سال و برای زنان کمتر از ۲۳ سال باشد، آن‌ها می‌توانند ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

در این میان البته برخی متقاضیان هم همیشه این سوال را از نظام بانکی دارند که اگر بار دوم یا چندمی باشد که ازدواج می‌کنند، آیا باز هم مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد که در پاسخ به آن‌ها باید گفت که اگر تا پیش از این وام ازدواج دریافت نکرده باشند، حتما می‌توانند از این تسهیلات فارغ از اینکه ازدواج چندمشان باشد، بهره‌مند شوند، چراکه بانک مرکزی اعلام کرده که امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی فراهم است مشروط به اینکه پیش از این از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشند؛ حتی اگر ازدواج دوم یا بیشتر فرد باشد.