قیمت مسکن | قیمت مسکن روزانه

قیمت مسکن امروز انفجاری شد | خبر شوکه کننده دولت برای مستاجران

قیمت مسکن در پرمعامله‌ترین منطقه جنوبی تهران طی یک سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته؛ در حالی که متوسط رشد در شهر تهران ۳۸ درصد و در منطقه ۱ فقط ۲۶ درصد بوده است.

قیمت مسکن امروز انفجاری شد |  خبر شوکه کننده دولت برای مستاجران
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مسکن  اعلام شد. قیمت مسکن چندان ارزان نیست. قیمت مسکن در هر طبقه متفاوت است. قیمت مسکن در برخی از شهرستان ها بالغ بر 5 میلیون تومان است. قیمت مسکن در نوسان است.

قیمت مسکن

قیمت مسکن امروز 3 دی

در این خبر آخرین قیمت لحظه ای اوراق مسکن که در تاریخ شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ در بازار فرابورس امروز معامله شده است به صورت آنلاین اطلاع رسانی میگردد.

یکی از این ابزارهای فرابورس اوراق تسهیلات مسکن است که به مردم شناسانده شده و در جهت کمک به بازار مسکن است.

این اوراق، اوراقی هستند که افراد با در دست داشتن آن می توانند به بانک مراجعه کرده و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.

از آنجایی که با رشد شدید قیمت مسکن در سال گذشته مواجه بودیم و امروز دیگر وام مسکن عملا کفاف هزینه خرید ۱۰ متر آپارتمان را هم در تهران نمیدهد، با کاهش تمایل مردم برای دریافت وام مسکن مواجه هستیم.

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری کنند.، هزینه این تعداد اوراق آن‌ها با توجه به شرایط این روزهای بازار قیمت که هر ورق تسه را ۱۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم ۱۰۴ میلیون تومان می‌شود. به این مبلغ با احتساب ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۱۶۰ برگ تسه خریداری شود، ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه شود.

افرادی که در بانک مسکن سپرده گذاری می‌کردند اوراقی دریافت می‌کردند که این اوراق در ابتدا در مشاورین املاک مسکن معامله می‌شد واین باعث بالارفتن قیمت این اوراق شده بود.

قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران متغیر است. میانگین قیمت هر متر خانه در منطقه ۱۸ به عنوان ارزان‌ترین منطقه تهران ۲۳ میلیون تومان است. یعنی برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در این منطقه باید یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان هزینه کرد. در مواردی قیمت‌ها کمتر و در برخی بیشتر است. بر این اساس با بودجه‌ای بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان می‌توان در منطقه ۱۸ مسکن خریداری کرد.

در مناطق میانی نیز همچون مناطق ۸، ۵ و ۴ نیز برای خرید یک واحد ۷۰ متری به طور تقریبی باید بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان هزینه کرد.

در حال حاضر متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۸ به میزان ۴۳.۷ میلیون تومان، منطقه ۵ بالغ بر ۵۶.۳ میلیون و منطقه ۴ به میزان ۵۲.۶ میلیون تومان است. یعنی یک آپارتمان ۷۰ متری در منطقه ۴ به طور میانگین ۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.

اما در گرانترین منطقه شهر تهران یعنی منطقه ۱ که قیمت هر متر خانه به طور متوسط به ۹۵.۱ میلیون تومان رسیده، یک واحد ۷۰ متری ۶ میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان قیمت دارد. البته نرخ واحدهای نوساز بعضا بیش از این ارقام است و به بالای ۱۰۰ میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۸۰ درصد آپارتمان‌های عرضه شده برای فروش در بازار مسکن شهر تهران بیش از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند؛ در حالی که سهم این گروه متراژی از معاملات قطعی ۲۵.۳ درصد است. آپارتمانهای بالای ۱۵۰ متر نیز فقط ۵.۹ درصد از کل معاملات شهر تهران را در آبان ۱۴۰۱ به خود اختصاص دادند.

آمار و ارقام گویای آن است که در حال حاضر با حجم قابل توجهی از واحدهای بزرگ متراژ در بازار مسکن پایتخت مواجهیم؛ در حالی که فشار تقاضا برای خانه های کوچک متراژ است. برخی از آپارتمانهای با مساحت بالای ۱۵۰ متر مربع بعضا با گذشت بیش از سه سال از ساخت آنها همچنان کلیدنخورده هستند. این در حالی است که طرف عرضه تحت تاثیر انتظارات تورمی مرتبا قیمت را به‌روز می‌کند.

قیمت هر متر خانه در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

بنابراین گزارش، آبان ماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی هم‌چنین در آبان ماه تعداد معاملات انجام شده ۸۰۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۴۷.۸ و ۹.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

یکی از مقاصد اصلی خریدهای سرمایه‌‌ای در بازار مسکن از نیمه دوم دهه ۹۰ تاکنون، محدوده متراژی نقلی‌‌ها در بازار مسکن بوده است.

دو ویژگی مهم آپارتمان‌‌های ریزمتراژ و به اصطلاح نقلی که موجب می‌شود تقاضای سرمایه‌‌ای به خرید آنها تمایل داشته باشد، یکی ناظر بر حدود قیمتی آنها و دیگری مربوط به میزان تقاضای موثر خرید این واحدهاست. آپارتمان‌‌های نقلی این امکان را به متقاضیان خرید سرمایه‌‌ای ملک می‌دهد که با حداقل نقدینگی ممکن برای ورود به بازار ملک مهیا شوند.

قیمت مسکن

علت گرانی مسکن چیست؟

در مناطق بسیاری از شهر حتی با فروش خودرو و انضمام مبالغی به‌صورت وام، نقدینگی کافی برای خرید آپارتمان‌‌های زیر ۵۰مترمربع فراهم می‌شود. البته تامین بخشی از کسری بودجه خریدار از طریق رهن و اجاره ملک نیز میسر است. به این ترتیب آپارتمان‌‌های ریزمتراژ همواره یکی از گزینه‌های اصلی پیش‌روی متقاضیان خرید سرمایه‌‌ای ملک بوده است.

ویژگی دوم این واحدها نیز نقدشوندگی بالای آنهاست که موجب می‌شود هر زمان سرمایه‌‌گذار تصمیم به خروج از بازار ملک بگیرد، بتواند حتی با وجود رکود احتمالی در کمترین زمان ممکن نسبت به فروش واحد خود اقدام کند.

از آنجا که این واحدها به‌دلیل محدودیت متراژ در مجموع در زمره آپارتمان‌‌های قیمت‌‌پایین بازار مسکن دسته‌بندی می‌شوند و از سوی دیگر انتخاب اصلی خانه اولی‌‌ها هستند، خریداران غیرمصرفی می‌‌دانند فروش آپارتمان‌‌های نقلی در هر صورت برایشان به مراتب آسان‌‌تر از فروش واحدهای میان و بزرگ‌‌متراژ است.

در جدول زیر قیمت پیشنهادی فروش ۴۰ فایل جدید از گروه آپارتمان‌‌های تا ۵۰ مترمربع از مناطق مختلف شهر تهران گردآوری شده است.

قیمت مسکن

سطح عمومی قیمت مسکن در شهر تهران مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است. اگرچه در دو ماه اخیر قیمت آپارتمان به ثبات نسبی رسیده، متاثر از رشد قیمت اوایل سال و انتظارات تورمی در حال حاضر نرخها دیگر در مناطق جنوبی نیز با توان متقاضیان مصرفی تناسب چندانی ندارد؛ مضافا اینکه تورم این بخش هنوز به طور کامل متوقف نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آذر و دی ماه سال گذشته در مناطقی از تهران امکان خرید آپارتمان‌هایی با سطح قیمتی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان وجود داشت اما در حال حاضر به سختی می‌توان فایل‌هایی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان پیدا کرد.

به طور مثال آذر پارسال در منطقه ۱۵ محله افسریه قیمت پیشنهادی یک واحد ۴۹ متری ۱۴ سال ساخت دارای انباری ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

در منطقه ۱۶ محله جوادیه نیز یک آپارتمان ۵۴ متری هفت ساله دارای امکانات کامل شامل آسانسور، انباری و بالکن ۹۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید اما در حال حاضر شاید با این نقدینگی بتوان به سختی آپارتمان بالای ۲۰ سال در دو منطقه‌ی مذکور خریداری کرد.

طی یک سال گذشته در منطقه ۱۶ قیمت مسکن با رشد ۴۸ درصد مواجه شده و به ۲۶.۳ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. در منطقه ۱۵ نیز متوسط قیمت از ۱۶.۶ میلیون تومان در هر متر مربع به ۲۵.۶ میلیون تومان افزایش یافت که شاهد رشد ۵۴ درصدی قیمت بوده‌ایم؛ در حالی که متوسط نرخ افزایش قیمت در شهر تهران ۳۸ درصد اعلام شد. به نظر می‌رسد به دلیل همخوانی سطح قیمت خانه در مناطق جنوبی تهران با درآمد خانوارهای متوسط و پایین، فشار تقاضایی در این مناطق ایجاد شده و با توجه به کاهش ساخت و ساز، قیمت آپارتمان در مناطق جنوبی رشد بیشتری را نسبت به مناطق میانی و شمالی تهران تجربه کرده است.

در منطقه ۱۰ نیز که در بین مناطق جنوبی تهران رتبه اول و در کل تهران رتبه دوم از معاملات به خود اختصاص می‌دهد رشد قیمت مسکن طی یک سال گذشته ۶۰ درصد بوده است. مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۱۰ به میزان ۲۰.۳ میلیون تومان بود که مهرماه امسال به ۳۲ میلیون تومان رسیده است.

دو جدول زیر درخصوص قیمت مسکن شهر تهران تفاوت سطح قیمت‌ها از آذر سال گذشته تا آذر امسال را نشان می‌دهد.

بازار مسکن در پاییز ۱۴۰۰

بازار مسکن تهران پاییز ۱۴۰۱

آمارها در شرایطی از رشد بالاتر از میانگین قیمت مسکن در مناطق جنوبی حکایت دارد که در منطقه ۱ پایتخت، قیمت آپارتمان در یک سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است. در منطقه ۲ در شمال تهران نیز که رتبه سوم از نظر تعداد معاملات را دارد قیمت خانه در یک سال گذشته ۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

ظاهرا متمایل شدن تقاضای خرید و فروش مسکن در هر دو بخش سرمایه‌ای و مصرفی به سمت آپارتمان‌های کوچک متناسب با توان خرید بخش قابل توجهی از متقاضیان به شکل رشد تورم مسکن مناطق جنوبی بروز یافته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید