پایگاه خبری خانه فوتبال:

کرونا دوباره بیدار شد.زیرسویه های جدید امیکرون این روزها شیوع پیدا کرده است. امیکرون باز هم وضعیت شهرها را خطرناک می کند.امیکرون در همه کشورها زنگ هشدار را به صدا در آورد. امیکرون آثار واکسن را از بین برد. امیکرون با سه سویه فرعی جدید ظاهر شد.

انتقال سویه‌های جدید امیکرون از هر مبتلا به ۱۵ نفر

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین اخبار و اطلاعات از دو زیر سویه جدید امیکرون، درباره درمان در این سوش‌ها، گفت: متاسفانه استفاده از آزیترومایسین به عنوان داروی کرونا در بین برخی مردم رایج شده و قبل از مراجعه به پزشک اقدام به مصرف این دارو می‌کنند؛ درحالیکه آزیترومایسین تنها در صورت بروز برخی عوارض عفونی، تجویز می‌شود.

دکتر احمد طباطبایی عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه درحال حاضر برخی کشورها مدام درحال هشدار دادن درخصوص وضعیت کرونا هستند، گفت: این نشان می‌دهد که زیرسویه‌های  XBB و BQ۱ در حال افزایش است و به دنبال این افزایش شیوع، طبیعی است که تعداد موارد بستری و به دنبال آن مرگ‌ومیر افزایش یابد.

او تاکید کرد: قبلا که ابتلا به سایر سویه‌های کرونا وجود داشت، ادعا می‌شد هر فرد مبتلا می‌تواند تا سه نفر را مبتلا کند اما اکنون در مورد امیکرون و این زیرسویه‌های جدید ادعا بر این است که هر یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۵ تا ۱۶ نفر را به کرونا مبتلا کند و این افزایش شیوع طبیعتا تعداد موارد بستری و مرگ و میر را افزایش می‌دهد. البته خوشبختانه ما به علت وسعت واکسیناسیون در کشورمان دیگر موارد افزایش ابتلا مشابه آنچه که با سویه دلتا تجربه کردیم را شاهد نیستیم. در حال حاضر با توجه به فعالیت مدارس، ایجاد احساس امنیت در مردم و کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و... شیوع بیماری افزایش یافته است.

افزایش شیوع بیماری کرونا امیکرون نسبت به دو هفته قبل

طباطبایی با اشاره به اینکه با استناد به آمار می‌توان گفت نسبت به دو هفته قبل شیوع بیماری افزایش یافته است، تصریح کرد: تاکنون همه موج‌های بیماری به شکل یکسان عمل نکردند به شکلی که دیدیم موج پنجم با سویه دلتا بیماری‌زایی، ابتلا و مرگ‌ومیر شدیدی ایجاد کرد. شدت موج‌ها علاوه بر آنکه به ماهیت و قدرت آن سویه از ویروس مرتبط است به میزان رعایت افراد هم وابسته است.

علت افزایش کلی شیوع بیماری کرونا اومیکرون در کودکان

وی با اشاره به افزایش قدرت سرایت بیماری بویژه در کودکان، تصریح کرد: علت این افزایش کلی شیوع در کودکان شاید این باشد که در طول دو سال ابتدایی شیوع کرونا کودکان بیش از سایر افراد در خانه بودند و از کرونا و سایر ویروس‌های تنفسی دور بودند که این سبب شد ایمنی متقاطع را به دست نیاوردند اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان کمتر است.

وی افزود: در حال حاضر ما علاوه بر دو زیرسویه جدید XBB و BQ۱ با آلودگی هوا هم مواجه شدیم و تعطیلی مدارس در شهرهای بزرگ به علت آلودگی هوا سبب شد که با کاهش موقت شیوع عفونت‌های تنفسی در کودکان مواجه شویم. آنفلوآنزا، رینوویروس، کرونا و... شامل عفونت تنفسی است ولی طبیعی است که هر کدام سهمی را به خود اختصاص می‌دهند.

امیکرون

تزریق واکسن را فراموش نکنید

وی درباره تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا و اثرگذاری واکسن بر سویه‌های جدید XBB و BQ۱، بیان کرد: واکسن در پیشگیری از بیماری تاثیرگذار است ولی ادعایی مشابه آنچه که چین اعلام کرد که کرونای صفر خواهند داشت، در هیچ جایی محقق نخواهد شد. در کشور ما هم همینگونه بود که افرادی هم داشتیم که حتی چهار دز واکسن زده بودند، اما همچنان به امیکرون مبتلا می‌شدند ولی این به معنای عدم کارایی واکسن نیست. ممکن است که ما واکسن اختصاصی برای XBB و BQ۱ نداشته باشیم اما واکسن‌هایی که بر اساس سایر زیرسویه‌ها ساخته شده بود می‌توانند از بروز عوارض شدید، بستری شدن در آی‌سی‌یو و مرگ و میر جلوگیری کند.  

او تاکید کرد: بر این اساس تاکید می‌کنیم حتما افرادی که طبق اعلام وزارت بهداشت واجد دریافت دز یادآور واکسن کرونا هستند سریعا برای تزریق واکسن اقدام کنند. مردم باید بدانند دیگر نوع واکسن تزریقی فرقی ندارد، واکسن به تعداد کافی در مراکز واکسیناسیون وجود دارد. متاسفانه در زمان اوج کرونا گروه‌های ضدواکسن خیلی فعلیت کردند ولی نباید از یاد ببریم که پس از گسترش واکسیناسیون در کشور به یکباره شاهد کاهش موارد بیماری بودیم.

برای دریافت دارو اصرار نکنید

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، ادامه داد: متاسفانه برخی به دلیل واهمه از بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اصرار به دریافت داروی ضد کرونای رمدسیویر دارند که این دارو باید در مرکز درمانی و زیر نظر کادر درمان تزریق شود. مردم باید به دنبال این باشند که استفاده نا به جا از دارو را کنار بگذارند. متاسفانه استفاده از آزیترومایسین (نوعی آنتی‌بیوتیک) به عنوان داروی کرونا در بین برخی مردم رایج شده است؛ به شکلی که قبل از مراجعه به پزشک اقدام به مصرف این دارو می‌کنند؛ درحالیکه آزیترومایسین تنها در صورتی که برخی عوارض عفونی ایجاد شده باشد، تجویز می‌شود. متاسفانه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها سبب شده مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های اصلی که در عفونت‌ها موثر است، ایجاد شود. تزریق سرم و سفازولین نیز برای درمان کرونا جایگاهی ندارد. همچنین اصرار به انجام سی‌تی اسکن کار اضافه است و باید نهی شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، ‌ عدم حضور در مجامع شلوغ و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد حتی با وجود ابتلا به بیماری از منزل خارج می‌شوند اما باید بنا را بر این گذاشت که فرد مبتلا تا پنج روز در خانه استراحت کند و به شرط علامت نداشتن از خانه خارج شود تا این اقدامات به تدریج باعث قطع زنجیره انتقال بیماری شود./ ایسنا

هشدار فوری بابت امیکرون جدید

ایرنا|سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده نخستین مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در کشور خبر داد.
پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: روز گذشته، سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون که در بسیاری کشورهای جهان شایع است در کشور مشاهده شد.
وی افزود: از این سه مورد، ۲ نمونه مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: این نمونه‌ها در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشخیص داده شده است.
پاک آیین اضافه کرد: با توجه به سرعت انتقال بالای این زیر سویه‌ها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلا به این زیر سویه های جدید خواهیم بود.

چندی پیش سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود: با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان، احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویه‌های جدید امیکرون به کشور در زمستان امسال وجود دارد.

نیک آیین افزود: با این همه، کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده است؛ کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تأمین واکسن روند کاهشی را طی کرده که همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و تزریق ۱۵۶ میلیون دز واکسن در کشور از دلایل آن است.

پاک‌آیین ادامه داد: وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده است حتما به این کار اقدام کند همچنین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به همه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و ۶ ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید می‌شود هر چه سریعتر نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از پنج هزار نفر و ناکافی است و از رسانه‌ها و مردم می‌خواهیم موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند.

وی گفت: بنا به توصیه متخصصان، لازم است افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های تنفسی دارند، حتما از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه می‌شود، دست کم در فضاهای بسته و متراکم ماسک بزنند.

ویروس کرونا امیکرون خطرناک شد

روش تشخیص امیکرون و سرماخوردگی

«تصاویر منتشرشده از صف تست‌ کرونا در پکن‌ بار دیگر توجهات جهانی را به سمت ویروس‌های جدید و بیماری در سال ۲۰۲۲ جلب کرده است. انتشار اخبار و جزئیات تازه از موج سخت‌گیری‌ها در قرنطینه چینی این سؤال را در اذهان عمومی دنیا نقش زده که آیا موج تازه کرونا بازمی‌گردد؟

در حالی‌ که کشورهای مختلف اندک‌اندک محدودیت‌های کرونایی را کاهش می‌دهند یا لغو می‌کنند، چین، به‌ عنوان اولین کشوری که درگیر شیوع ویروس شد، قرنطینه‌ای سختگیرانه را در برخی شهرهای خود تجربه می‌کند و این دلیل موجهی است که بتوان طرح مسئله کرد و مدعی بازگشت پاندمی کرونا به جهان شد.

چین شرایط سختی را به خاطر شیوع کرونا تجربه می‌کند. دولت چین از شهروندان این کشور خواسته که همزمان با اعمال محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و بسته‌شدن ده‌ها ایستگاه مترو دورکاری کنند. شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، گفته است که سیاست کووید صفر نشان داده که موفق و درست است و با هر گونه انتقاد، پرسش یا نادرست توصیف‌کردن این سیاست مقابله خواهد شد. شاید چین به‌درستی متوجه شده است که نمی‌توان به‌راحتی از عوارض بیماری در بین مبتلایان و بهبودیافتگان کرونا به دلیل افت محسوس سرمایه اجتماعی در این کشور چشم‌پوشی کرد.

خبرهای بد محققان درباره کرونا این روزها تیتر رسانه‌های دنیاست. تحقیقی که توسط دانشمندان «کالج امپریال لندن» و دانشگاه «کمبریج» انجام‌ شده، نقایص شناختی ماندگار در بیماران کرونایی بستری‌شده در بیمارستان نشان داد که معادل کاهش قدرت شناختی مطابق با ۲۰ سال پیری مغز است.

امیکرون

بسیاری از کشورها به خیال ضعیف‌شدن ویروس کرونا در جهش‌های متناوبی که صورت گرفته است، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را لغو و خود را پیروز میدان نبرد با بیماری قلمداد کرده‌ و از پاندمی خارج‌ شده‌اند اما نتیجه یک مطالعه جامع و فراگیر و منحصربه‌فرد و قوی در ایالات‌ متحده نشان می‌دهد اُمیکرون به‌ اندازه دیگر واریانت‌های کووید شدید است.

بر اساس نسخه پیش ‌چاپ یک مطالعه بزرگ در آمریکا، واریانت اُمیکرون ویروس کرونا ذاتاً به‌ اندازه واریانت‌های قبلی این ویروس شدید است و به گفته کارشناسان، یافته‌های این مطالعه که شدت اُمیکرون را پس از محاسبه تأثیر واکسن‌ها تخمین زده است، بر اهمیت واکسیناسیون و تزریق دوزهای تقویتی و همچنین رعایت دستورالعملی‌های بهداشتی تأکید دارد. بر اساس نتایج چنین پژوهشی، واکسن‌ها به پایین نگه‌داشتن میزان بستری و مرگ در طول‌ موج اُمیکرون در مقایسه با واریانت‌های قبلی کمک کردند.

فاصله واکسیناسیون جهانی تا وضعیت ایده‌آل و مطلوب بسیار زیاد است و تعدادی از کشورهای جهان از جمله کشورهای محروم آفریقایی و کشورهایی در قاره آسیا مانند ایران و کره‌ شمالی تاکنون به واکسن‌های مؤثر و کارآمد برای مبارزه با واریانت‌های جدید ویروسی دسترسی نداشته‌اند.

توزیع واکسن در سطح جهان ناعادلانه بوده است؛ به‌ طوری‌ که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است آمار واقعی مرگ‌های کرونایی در جهان ۱۵ میلیون نفر است. این سازمان معتقد است که بسیاری از کشورها شمار مرگ‌ومیر ناشی از کووید را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند.

طبق آمار ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، تاکنون تنها حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در جهان گزارش‌ شده است.

تشدید محدودیت‌های کرونایی در پکن همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی‌های وحشتناکی از ظاهرشدن یک ویروس جدید از خانواده کروناویروس‌ها در جهان مطرح‌ شده است مبنی بر این که ممکن است بشر هنوز بدترین وضعیت همه‌گیری یک بیماری را تجربه نکرده باشد و نوع مرگبارتری از ویروس ظاهر شود.

کشف سویه‌هایی از کرونا که دستگاه ایمنی بدن را فریب می‌دهند باعث شده است که عنوان شود تحول ویروس کرونا به سویه‌های اُمیکرون، بی‌ ای یک و بی ‌ای دو محدود نخواهد شد، بلکه دو گونه فرعی بی ‌ای چهار و بی ‌ای پنج نیز شناسایی شدند. این دو گونه فرعی از سویه اُمیکرون توانایی فریب دستگاه ایمنی بدن و افزایش مبتلایان به کرونا را دارند. طرح این موضوع که دو زیرواریانت جدید اُمیکرون می‌توانند ایمنی ناشی از عفونت قبلی را دور بزنند بسیاری دانشمندان را نگران کرده است.

ماجرای چند ماه اخیر نشان می‌دهد که سویه‌ای خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر بیماری بروز و ظهور یافته است که می‌توان واریانت‌های قبلی کروناویروس‌ها مانند دلتا و اُمیکرون را شوخی تلقی کرد. شیوع بیماری جدید که احتمالاً بیماری سال ۲۰۲۲ لقب گیرد، احتمالاً با علائم مشابه بیماری در چین در شهرهایی از اروپا و آمریکا دیده‌ شده است. گزارش‌هایی که در خصوص بیماری جدید منتشر می‌شود البته تائیدنشده هستند اما این بیم می‌رود که اگر ویروس به‌زودی کنترل نشود بار دیگر بیماری جهانی شود.

ویروس نوظهور شدت انتشار کم و نرخ مرگ‌ومیر بالایی دارد. در زمان شیوع ویروس کووید-۱۹ در سال ۲۰۱۹ میلادی، شهرهای بزرگ چین قرنطینه نشدند اما این بار این عمل انجام گرفت. بنابراین کرونا تمام نشده و اکنون افزایش موارد ابتلا در سایر کشورها اتفاق افتاده است.

امیکرون

حداقل در ۱۴ کشور جهان، مبتلایان به کرونا در هفته گذشته دو برابر شده و این‌ هشداری برای ایران است. این که وانمود کرد در ایران مبتلایان کرونا کاهش‌ یافته و پاندمی تمام‌ شده و بیماری در کشورهای دیگر در حال افزایش است، خیال باطلی است که می‌تواند مشوقی برای عادی‌انگاری ویروس در جامعه و در نتیجه رهاسازی شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد. نباید فراموش کرد که این روزها از تهران پایتخت گرفته تا دیگر استان‌های ایران، شاخص آلودگی هوا و کیفیت هوای شهرها از شرایط قرمز هم فراتر رفته و وارد وضعیت بنفش شده است و چون شرایط برای بروز بیماری‌های تنفسی فراهم است و اثر واکسن‌ها نیز بعد از چند ماه کاهش‌ یافته است، وقوع موج جدید بیماری دور از انتظار نخواهد بود.»

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: