پایگاه خبری خانه فوتبال:

ایران خودرو بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه است.ایران خودرو با نام ایران ناسیونال آغاز به کار کرد.ایران خودرو انواع خودروهای بنزینی و دیزلی سبک و سنگین را تولید می کند.ایران خودرو سعی در بروز رسانی تولیدات دارد. ایران خودرو نبض بازار را کنترل می کند.

عبور خودروسازی عربستان و ترکیه از ایران خودرو و سایپا

لوسید موتورز از سال 2007 فعالیت خود را آغاز کرد. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، یک میلیارد دلار در این شرکت سهم دارد. مدیر عامل این شرکت معتقد است که رقبای اصلی لوسید موتورز،مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و هستند.

کارخانه لوسید موتورز در عربستان افتتاح می‌شود؛ اولین خودروسازی مدرن خاورمیانه بعد از ایران خودرو

استارتاپ لوسید موتورز در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ یا نهایتا ۲۰۲۶ یک کارخانه در عربستان سعودی تاسیس کند. بر اساس گزارش اخیری که بلومبرگ منتشر کرده، مدیران این کمپانی آمریکایی اکنون در حال رایزنی با سران کشور عربستان هستند تا مقدمات احداث این کارخانه را فراهم کنند. بدین ترتیب عربستان می‌تواند تبدیل به پرچمدار تولید خودروهای مدرن برقی در منطقه خاورمیانه شود.

شاید بدانید صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی (PIF) بزرگترین سرمایه‌گذار استارتاپ لوسید موتورز محسوب می‌‌شود. از این رو احداث کارخانه در عربستان چندان هم جای تعجبی ندارد. اندرو لیوریس رئیس هیئت مدیره لوسید در اظهارنظری جالب گفته پس از تولید موفقیت‌آمیز خودرو در آمریکا، حالا توجه کمپانی به ساخت کارخانه جدید در عربستان معطوف شده است.

مشخصات مدل لوسید Air در یک نگاه

 برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند کارخانه لوسید موتورز در عربستان در شهر جده احداث خواهد شد. البته شماری از کارشناسان نیز معتقدند این کارخانه در شهر نوام تاسیس می‌شود. این شهر جدید در شمالغرب عربستان قرار دارد.

بد نیست اشاره کنیم در حال حاضر شرکت لوسید موتورز بر افزایش تیراژ تولید به ۲۰ هزار دستگاه در سال تمرکز کرده است. این کمپانی نوپا در نظر دارد فروش خود را به قاره اروپا نیز گسترش دهد. معرفی مدل جدید Project Gravity - به معنای پروژه جاذبه - دیگر اولویتی است که این برند نوظهور دنبال می‌کند. این خودرو یک شاسی‌بلند یا به عبارت دقیق‌تر کراس‌اوور برقی سایز بزرگ است. به گفته لوسید این شاسی بلند از سال ۲۰۲۳ و همانند مدل Air در کارخانه موسوم به AMP-1 واقع در آریزونا تولید خواهد شد.

ایران خودرو

هنوز مشخص نیست شرکت لوسید موتورز در سال ۲۰۲۱ چه تعداد از سدان Air را به مشتریان خود تحویل داده است. البته آنطور که از شواهد و قرائن مشخص است، شمار مدل‌های تحویلی این کمپانی نباید از چند صد دستگاه تجاوز کند. ناگفته نماند لوسید موتورز در سال 2007 تاسیس شده و مقر آن در نیوارک کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت آمریکایی در ابتدا تحت نام Atieva فعالیت می‌کرد.

توگ، خودروی برقی ترکیه

ایران خودرو

هر چند رجب طیب اردوغان ادعا می‌کند که توگ اولین خودروی ملی ترکیه است و تمام جزئیات اش در این کشور ساخته شده، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که توگ الکتریکی در واقع کانسپتی از خودرو مفهومی K۳۵۰ کمپانی پینین فارینا است. کانسپتی که ترک‌ها پلتفرم آن را خریداری کردند.

 کانسپت کراس اوور پینین فارینا K۳۵۰ که توگ براساس آن توسعه یافته و تولید شده است.

ایران خودرو

نکته قالب توجه اینجاست که طراحی پینین فارینا در کابین K۳۵۰ آنچنان دقیق بود که ترک‌ها در طراحی داخلی آن دست نبردند و همان نسخه قدیمی را در خودرو توگ به کار گرفتند.

مشخصات فنی و قیمت توگ

طبق اعلام گورکان کاراکاش، مدیرعامل توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه شود. نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است و دومین نسخه هم پیشرانه‌ای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد. در نسخه اول باتری‌های ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کنند.

در نسخه دو موتوره نیز باتری‌های ۹۰ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. مسئولان شرکت توگ مدعی اند که باتری‌های این خودرو در ۳۰ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌رسند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو نیز در نسخه تک موتور ۷.۶ ثانیه و نسخه دو موتور در ۴.۸ ثانیه اعلام شده است.

ایران خودرو

در مورد قیمت توگ نیز هنوز به شکل رسمی قیمتی اعلام نشده است، اما رسانه‌های ترکیه‌ای قیمت‌های متفاوت و عجیبی را برای این خودرو پیش بینی کرده اند. در واقع پیش بینی آن‌ها یک قیمت ۵۰۰ هزار لیر تا دو میلیون لیری است که معادل دلاری آن ۲۷ هزار و ۹۰۰ دلار تا ۱۱۱ هزار دلار است.

ترکیه با پایه‌گذاری برند توگ (Togg) قصد دارد خودروهای ملی خود را با این برند وارد بازار داخلی کند. اولین محصول این برند یک شاسی‌بلند برقی با نام T10X است که در دسامبر 2019 رونمایی شد. پس از چهار سال انتظار، این خودرو بالاخره امسال وارد بازار شده است. در رابطه با قیمت این کراس‌اوور خوش‌استیل اطلاعاتی در دست نبود، اما توگ هم‌زمان با آغاز پیش‌فروش، قیمت پایه T10X را 953 هزار لیر اعلام کرد. این رقم معادل 50,200 دلار یا چیزی در حدود 2.4 میلیارد تومان می‌شود.

توگ و قرعه‌کشی بین مشتریان!

شرکت توگ در نظر دارد سالانه 20 هزار دستگاه از کراس‌اوور T10X را تولید کند. افرادی که بین 16 تا 25 مارس در طرح پیش‌فروش این خودرو ثبت نام می‌کنند، باید دارای 60 هزار لیر پس‌انداز بانکی باشند. جالب اینکه توگ نیز برای انتخاب 20 هزار مشتری خوش‌شانس اول، به روش آشنای قرعه‌کشی متوسل شده است!

سه میلیارد تومان برای نسخه پرچمدار خودروی ملی ترکیه

ایران خودرو

کراس‌اوور برقی توگ T10X در نسخه‌های مختلفی تولید خواهد شد. نسخه پرچمدار این خودرو با پرداخت 1.215 میلیون لیر قابل خرید خواهد بود؛ رقمی که معادل تقریباً 64 هزار دلار یا سه میلیارد تومان می‌شود. در ابتدا T10X با پیشرانه تک‌موتوره به فروش خواهد رسید. در این نسخه موتور برقی روی محور عقب نصب می‌شود. این موتور 218 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مشتریان این نسخه می‌توانند از بین دو پک باتری موجود گزینه دلخواه را انتخاب کنند. درباره ظرفیت این پک‌ها جزئیاتی در دست نیست، ولی می‌دانیم که امکان پیمایش 314 و 523 کیلومتر مسافت با آن‌ها وجود دارد. توگ T10X در نسخه تک‌موتوره، صفر تا صد را در عرض 7.4 ثانیه طی می‌کند.

نسخه پرچمدار توگ T10X به یک پیشرانه دوموتوره مجهز است. فروش این نسخه از 29 اکتبر امسال آغاز خواهد شد. پیشرانه این نسخه قدرتی برابر با 435 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 700 نیوتن‌متر دارد. توگ شتاب صفر تا صد این نسخه را 4.8 ثانیه اعلام کرده است.

کراس‌اوور برقی توگ T10X از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‎‌کند و درصورت اتصال به یک شارژر پرسرعت، در عرض 30 دقیقه میزان شارژ باتری آن از 20 به 80 درصد می‌رسد.

«گورجان کاراکاش»، مدیرعامل توگ، از تمرکز این برند بر تولید یک خودرو با قدرت رقابت‌ در مقیاس جهانی از همان روز اول صحبت کرده و گفته است تمامی حقوق معنوی محصولات این برند به ترکیه تعلق دارد.

همان‌طور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، دولت رجب طیب اردوغان برای حمایت از خودروی ملی ترکیه تصمیم گرفته است تعرفه خودروهای برقی چینی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. شاید بدانید با تصمیم دولت رجب طیب اردوغان، ازاین‌به‌بعد تعرفه 40 درصدی برای خودروهای برقی ساخت چین اعمال خواهد شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: