کد خبر : 38221 / /
/

غافلگیری دولت برای یارانه بگیران | واریز یارانه نقدی اردیبهشت با این تغییر بزرگ | یارانه این دهک ها افزایش می یابد؟

به نظر می‌رسد که این ماه هم مانند ماه‌های قبل، یارانه نقدی اردیبهشت ماه، در تاریخ بیستم به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

غافلگیری دولت برای یارانه بگیران | واریز یارانه نقدی اردیبهشت با این تغییر بزرگ | یارانه این دهک ها افزایش می یابد؟

هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا اردیبهشت ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مبلغیارانه نقدی۴۰۰هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.آخرین اخبار یارانه نقدی را در خبر آزاد بخوانید.

یارانه نقدی

یارانه نقدی| اجرای طرح‌های تشویقی دولت برای کالابرگ بگیران

مطهری از پرداخت یارانه اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به زودی به حساب سرپرست خانور خبر داد.

مطهری به گروهی که بیشترین استفاده از کالابرگ الکترونیکی در این مدت داشتند اشاره کرد و افزود: در این مدت ۵ دهک درآمدی پایین جامعه بیشترین میزان استفاده از کالابرگ را داشتند.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا اردیبهشت ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.

طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۵ اسفندماه در سراسر کشور اجرا شد که طبق آمارهای رسمی مورد استقبال دهک‌های پایین جامعه قرار گرفته است، بنابراین وزارت کار، سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد تصمیم گرفتند طرح افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ را از طریق کالابرگ الکترونیک اجرا کنند

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارتخانه‌های یاد شده وظیفه دارند تا پایان اردیبهشت ماه آیین‌نامه مربوط به طرح‌های تشویقی یارانه که درحال حاضر مربوط به کالا برگ الکترونیکی است را تدوین کنند. طبق اعلام مسئولین ۵ دهک پایین درآمدی جامعه در الویت بهره‌مندی از این طرح‌های تشویقی هستند.

احتمال دارد همزمان با واریز یارانه نقدی اردیبهشت، فاز اول این طرح تشویقی که مربوط به افزایش رقم یارانه نقدی ۱۴۰۲ می‌شود اجرا شود. مطلق، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا گفته است که هنوز رقم افزایش یارانه مشخص نشده و بر سر آن کش‌وقوس‌هایی وجود دارد. اما به عنوان مثال اگر فردی در دهک سوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرد علاوه براین ۴۰۰ هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار خواهد داشت تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری بخرد.

اگر جزو ۵ دهک پایین جامعه هستید، شرط افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ شما استفاده از کالا برگ الکترونیکی است. پس باید به نشانی اینترنتی https://shoma.sfara.ir/ مراجعه کنید و اپلیکیشن شما را نصب کنید و اطلاعات درخواستی که مربوط به سرپرست خانوار است را کامل کنید. همزمان با اجرای طرح‌های تشویقی، رقم یارانه‌تان از طریق شارژ مازاد کالا برگ افزایش پیدا می‌کند.

متقاضیان که در طرح افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ از طریق کالا برگ شرکت‌ می‌کنند، می‌توانند با رقم یارانه خود یک ماه زودتر خرید کنند. برای مثال می‌توانید در اردیبهشت‌ماه تمام مبلغ یارانه خردادماه را (به شرط استفاده از کالابرگ الکترونیکی) کالاهای اساسی بخرند.

گفتنی است تمام افراد مشمول دریافت یارانه می‌توانند اپلیکیشن شما را نصب کنند و از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، اما قرار است تنها رقم اعتبار ۵ دهک پایین جامعه افزایش پیدا کند.

استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، درصورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توانید به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت نمایید.

خیر، تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی "شما" (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توان خرید اعتباری را انجام داد.

یارانه نقدی

یارانه نقدی از این ماه افزوده می شود؟

به گزارش منیبان، چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شد. اما هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم‌گیری نشده است.

از سال گذشته، توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح است و بارها مساله حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کوپن الکترونیک مطرح است. اما بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، قرار نیست کالابرگ جایگزین یارانه نقدی شود. بلکه خانوارها امکان انتخاب کنند که یارانه نقدی که به حساب آنها واریز شده را نقدی برداشت کنند و یا با اعتبار آن کالا بخرند.

یارانه معیشتی هر ماه به حساب برخی از افرادی واریز می شود. رقم یارانه معیشتی تغییر کرده است. یارانه معیشتی هر سال رقم متفاوتی نسبت به سال دیگر دارد. جزییات یارانه معیشتی را در ادامه می‌خوانید. تازه ترین اطلاعات برای یارنه معیشتی را در ادامه می خوانید:

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند.

براساس آخرین آمارهای سازمان بهزیستی تا آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، ۱۲۸ هزار و ۷۷۸ نفر پشت نوبتی‌های دریافت مستمری بودند که به گفته قادری رئیس این سازمان، این رقم تا پایان ۱۴۰۱ به ۱۶۰ هزار نفر رسید.

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی در این باره می‌گوید: در مقطعی ۱۶۰ هزار نفر پشت نوبت مستمری بودند که امروز افتخار می‌کنیم که بگوییم تا پایان سال ۱۴۰۱ آمار افراد مشمول که پشت نوبت بودند به صفر رسید.

آخرین آمارهای سازمان بهزیستی نشان می‌دهد یک میلیون و ۲۵۹هزار و ۷۶خانوار مستمری بگیر و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار غیر مستمری بگیر، تحت پوشش این سازمان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی پیشتر و در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گفت: ما یک موضوع پشت نوبتی از باب تبصره ۱۴ به عنوان مستمری داریم که هر سال ممکن است براساس موضوعات معیشتی که در دهک‌های پایین وجود دارد، ازجمله اقلام توانبخشی و یارانه‌هایی که سازمان بهزیستی برای مراکز توانبخشی و افرادی که بانوان و مادران فداکاری که معلول را در خانه نگهداری می‌کنند، پشت نوبتی ایجاد شود که خوشبختانه پشت نوبتی‌ها در دولت سیزدهم آن‌هایی که سه سال پشت نوبت موضوعات توان بخشی یا موضوع اجتماعی بودند صفر شد و بیش از ۱۴۰ هزار خانوار به چرخه مستمری سازمان وارد شدند.

نگاهی به آمارهای سازمان بهزیستی

در مجموع ۲ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۴ خانوار براساس آخرین آمارهای اعلامی تا آبان ۱۴۰۱ تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشتند. از این آمار، ۲۶۵ هزار و ۸۳۲ زن سرپرست خانوار، ۳۳ هزار و ۳۴۲ چندقلوی دریافت کننده حمایت مالی، ۱۱ هزار و ۵۰۸ دانشجوی مستمری بگیر و ۹۳۰ هزار و ۸۷۵ معلول مستمری بگیر بودند.

از مجموع خانوار غیرمستمری بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی ۱۲۸ هزار و ۷۷۸ خانوار پشت نوبت خدمات بهزیستی قرار دارند و معلولانی که از خدمات سازمان مستمری دریافت نمی کنند ۴۱۸ هزار و ۵۱۷ نفر هستند. همچنین این سازمان ۱۲ هزار و ۶۲۶ دانشجوی غیرمستمری بگیر را تحت پوشش خود دارد و خانوارهای دریافت کننده خدمات موردی نیز ۵۴۸ هزار و ۸۶۶ خانوار هستند.

در مجموع جمعیت تحت پوشش به همراه اعضای خانوار تحت پوشش بهزیستی ۷ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۴۵۰ نفر بوده و در این بین ۱۱ میلیون و ۴۲۱ هزار نفر نیز از خدمات پیشگیری از تنبلی چشم بهره مند شده اند.سازمان بهزیستی همچنین ۸۴۰ هزار و ۲۴۹ نفر از سالمندان جامعه را تحت پوشش خود دارد و ۳۰ هزار نفر نیز از افراد دارای ضایعه نخاعی توانسته‌اند از خدمات این سازمان بهره مند شوند.

براساس آنچه سازمان بهزیستی در آمارهای خود اعلام کرده، ۹۶۴ مرکز نگهداری معلولان، ۵۷۰ مرکز نگهداری فرزندان و ۳هزار و ۷۰ مرکز مشاوره روانشناختی تحت نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند.

فراکسیون حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی یک ضرورت بود که تاکنون نمایندگان مجلس به این مهم توجه نداشته و فراکسیون حمایت از معلولان را به طور رسمی تشکیل ندادند و تنها به چند کمیته در حمایت از این طیف مهم اکتفا کردند، کمیته‌هایی که واکنشی به مهمترین چالش‌های معلولان در سال ۱۴۰۱ نشان نداده است.

به گفته محمدعلی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فراکسیون حمایت از معلولان با یکسال تأخیر تشکیل شده است، رئیس این فراکسیون نیز آقای فرشادان نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی است و اقدامات مربوطه را پیگیری می‌کند.

چالش دیگر معلولان در سال ۱۴۰۱، حذف ردیف بودجه این گروه از جامعه بود که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد، در این باره اسفندماه سال گذشته بود که جمع کثیری از افراد دارای معلولیت در اعتراض به حذف معلولان در ردیف بودجه ۱۴۰۲ در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. پویش‌های بسیاری نیز در خبرگزاری فارس، سامانه فارس من در این باره ایجاد شد که خواستار توجه به بودجه معلولان شدند.

چالش دیگر افراد دارای معلولان، عدم پرداخت عیدی سال ۱۴۰۱ بود که این بار نیز خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی با مضمون«عیدی معلولان پَر!» به این عدم پرداخت انتقاد کرد. پس از این گزارش بود که سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور به گزارش فارس پاسخ داد.

پس از آن سیدصولت مرتضوی،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در پاسخ به انتقاد یکی از معلولان درباره پرداخت نشدن عیدی معلولان، گفت: حمایت دولت از افراد دارای معلولیت فقط در حد مستمری و کمک‌هزینه می‌باشد و این‌ها فقط بخشی از حمایت‌های مستمر بوده و کمک‌های غیرمستمر این سازمان نیز برای تعداد زیادی از جمعیت هدف تحت پوشش این سازمان محقق شده است.

همچنین علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز از واریز کمک‌هزینه معیشتی به افراد تحت پوشش خبر داد و گفت: این مبلغ از ۲۷۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به عنوان «هدیه» به حساب بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار تحت پوشش واریز شد.

سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور آخرین آمار و ارقام‌های دریافتی مددجویان بهزیستی را این گونه اعلام کرد: میزان مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۱، یک نفره ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار، ۴ نفره ۹۰۰ هزار تومان و پنج نفر و پنج نفر به بالا، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که این رقم در سال جاری به ترتیب یک نفره ۴۲۰ هزار تومان، دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، ۴ نفره یک میلیون و ۸۰ هزار و ۵ نفر و ۵ نفر به بالا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با این حال افراد دارای معلولیت از مشکلات بسیاری رنج می‌برند اما انتظار می رود سازمان بهزیستی، تمامی چالش‌های این افراد را حل و فصل کند.

بر اساس قانون بودجه تکلیف دولت همین است و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کالای اساسی بدهد. اما دولت بارها اعلام کرده که توان مالی انجام چنین کاری را ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم چنین مساله‌ای را پذیرفته‌اند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم موجود، ارزش یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی آب رفته و به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی اگر دولت بخواهد سبد کالایی به مردم بدهد هزینه آن بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و همین مساله علت فرار دولت از پرداخت یارانه نقدی است.

پیش از این هم مسعود میرکاظمی از پرداخت یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ خبر داده و گفته بود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که دولت اصرار بر پرداخت یارانه نقدی دارد و احتمالا در نظر دارد که نهایتا یکی دو ماه آینده را کالابرگ بدهد و سپس مجلس را در قانون بودجه ۱۴۰۲ مجاب به پرداخت یارانه نقدی کند./ منیبان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.