کد خبر : 38441 / /
/

سهام عدالت | سهام عدالت مرحله دوم | ارزش سهام عدالت

دستور رئیس جمهور برای پرداخت سهام عدالت 10 میلیونی | آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان در ۲۳ اردیبشهت

موضوع سهام عدالت جاماندگان و متوفیان در یک بسته گنجانده شده است و در سال جاری قطعی می‌شود.

دستور رئیس جمهور برای پرداخت سهام عدالت 10 میلیونی | آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان در ۲۳ اردیبشهت

سهام عدالت | موضوع سهام عدالتجاماندگان و متوفیان در یک بسته گنجانده شده است و در سال جاری قطعی می‌شود.انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بنا بود در سال گذشته تعیین تکلیف شود، اما به نتیجه نرسید که رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود از سازو کاری جدید برای تعیین تکلیف سهام عدالت خبر داده است.آخرین اخبار سهام عدالت را در خبر آزاد بخوانید.

موضوع سهام عدالت جاماندگان و متوفیان در یک بسته گنجانده شده است و در سال جاری قطعی می‌شود.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گفت: موضوع سهام عدالت پیچیدگی‌های بسیاری دارد و دستگاه‌های زیادی را در برمی‌گیرد.

سهام عدالت

جمع‌بندی پرونده سهام عدالت

وی افزود: در حال جمع‌بندی پرونده سهام عدالت در سازمان بورس هستیم تا بتوانیم به فرمولی دست پیدا کنیم که منافع همه دارندگان سهام عدالت را تأمین کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه در تلاش هستیم که امسال مجامع شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها برگزار شود، ادامه داد: موضوع سهام عدالت جاماندگان و متوفیان نیز در این بسته گنجانده شده است و در سال جاری قطعی می‌شود.

عشقی با بیان اینکه دخالت دولت در بورس به کمترین میزان خود رسیده است، گفت: طی هفته‌های گذشته بیشتر خریداران و فروشندگان بورس اشخاص خصوصی بودند و حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در تالار بورس خرید و فروش سهام انجام ادند./فارس

وثیقه با سهام عدالت

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که مردم می‌توانند با یارانه و سهام عدالت خود وام بگیرند و از این دو به‌عنوان وثیقه بانکی استفاده کنند. اما آیا این وعده اجرایی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته بود که رییس کل بانک مرکزی در گفتگوی خبری خود اعلام کرد که «مردم می‌توانند از حساب یارانه و سهام عدالت خود به عنوان وثیقه برای دریافت وام از بانک‌های دولتی استفاده کنند.»

این تنها توضیحی است که فرزین درباره دریافت وام با وثیقه یارانه و سهام عدالت داده است. اما هیچ توضیحی درباره مبلغ وام، شرایط دریافت آن و نوع وام داده نشده است.

اما چندین نکته درباره دریافت وام با وثیقه یارانه و سهام عدالت مطرح است؛ این اولین باری نیست که یک مقام دولتی درباره دریافت وام با سهام عدالت و یارانه صحبت می‌کند. چنین دستوری بارها در اقتصاد ایران صادر شده اما به نظر نمی‌رسد که عملیاتی شده باشد.

نکته دیگر این است که کدام بانک چنین ودیعه‌ای را قبول می‌کند؟ آن هم در شرایطی که بانک‌ها برای پرداخت وام اما و اگرهای بسیاری را مطرح می‌کنند و برای دریافت وام خرد هم چندین ضامن رسمی می‌خواهند. در این شرایط مشخص نیست که آیا بانک‌ها حاضرند بر اساس دستور رئیس کل بانک مرکزی منابع خود را وام بدهند و در قبال آن حساب یارانه را دریافت کنند.

از طرفی مبلغ یارانه نقدی تنها 300 و 400 هزار تومان است. بعید است که اقساط تسهیلات بانک‌ها ماهانه چنین رقم پایینی باشد. البته یارانه یک خانوار چهار نفره در ماه به یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 600 هزار تومان هم می‌رسد. اما باز هم باید دید که آیا اقساط وام بانک‌ها در این محدوده هست یا نه. از طرفی احتمالا خانوارهای یک یا دو نفره امکان دریافت وام با یارانه را نداشته باشند. چون اقساط وام‌های کنونی بیشتر از 600 هزار تومان است.

شاید وثیقه سهام عدالت قابلیت اجرایی بیشتری داشته باشد و ارزش ریالی بالاتری هم داشته باشد. چون بر اساس آخرین گزارش‌ها ارزش سهام عدالت به حدود 18 میلیون تومان رسیده و مجموع ارزش سهام عدالت یک خانوار چهار نفره به حدود 100 میلیون تومان می‌رسد. اما نکته‌ای که درباره سهام عدالت وجود دارد این است که این سهام قابلیت فروش ندارد و بانک‌ها نمی‌توانند در صورت بازپرداخت نشدن آن، این سهام را جای طلب خود بردارند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که وعده پرداخت وام با وثیقه یارانه و سهام عدالت قابلیت اجرایی داشته باشد.

فروش سهام عدالت آزاد شد؟

شاخص کل بورس از دو میلیون و 200 هزار واحد هم رد شد و رکورد سال 1400 را شکست. با رشد بورس ارزش سهام عدالت هم در حال افزایش است و برای همین بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که آیا فروش سهام عدالت آزاد می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال پاسخ صریحی نداده اما اعلام کرده که باید با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته شود که درصدی از سهام عدالت امکان فروش داشته باشد.

اما عشقی در ادامه تاکید کرده که اگر قرار باشد امکان فروش سهام عدالت فراهم شود، سهامداران بزرگ آن را می‌خرند و سهام از دست مردم خارج می‌شود. گفته‌ای که تلویحا نشان می‌دهد این سازمان برنامه‌ای برای فروش و آزادسازی سهام عدالت ندارد.

البته رئیس سازمان بورس در جای دیگری هم تاکید کرده که اقساط سهام عدالت به صورت کامل به دولت پرداخت شده است. این سهام در وثیقه کسی نیست، اما امکان فروش آن وجود ندارد. اگر امکان فروش سهام عدالت را برای همه فراهم کنیم با توجه به تعدد سهام‌داران و ریز بودن سهم‌ها روی ۳۵ شرکت بورسی سهام عدالت فشار فروش سنگینی وارد خواهد شد. درحالی که فلسفه سهام عدالت فروش نیست بلکه استفاده بلندمدت از منافع این سهام است. منافع مالکیت و مدیریت سهم دست مردم است. سهام‌داران مستقیم می‌توانند شخصا در مجامع شرکت کنند. در واقع همه منافع سهامداری را دارند فقط نمی‌توانند سهام خود را بفروشند.

او تاکید کرده که در ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری هم تاکید جدی روی بحث نگهداری سهام وجود دارد. البته ممکن است به مرور بحث فروش هم رخ دهد.

بر این اساس همچنان امکان فروش سهام عدالت فراهم نیست و اما همانگونه که عشقی گفته ممکن است در آینده امکان فروش سهام عدالت هم فراهم شود. سهامی که روزی قرار بود ارزش آن به اندازه خانه و ملک شود. اما ارزش کنونی سهام عدالت چقدر است؟

ارزش سهام عدالت طی دو سه سال گذشته افت و خیز بسیاری داشته است. ارزش سهام عدالت در بازه‌ای به 20 میلیون تومان رسید اما در مرحله‌ای ارزش آن چنان افت کرد که سبد سهام عدالت 532 هزار تومانی تنها 9 میلیون تومان ارزش داشت.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.