حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اشتباه وحشتناک در افزایش حقوق بازنشستگان | دولت چه بلایی سر بازنشستگان آورد؟

اشتباه وحشتناک در افزایش حقوق بازنشستگان | دولت چه بلایی سر بازنشستگان آورد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

حقوق بازنشستگان

محاسبه اعمال متناسب سازی در افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اشتباه و ایراداتی همراه بوده است که رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به آن اشاره کرده است.

حسن صادقی گفت: باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ایراداتی اجرا شده است.

یک بازنشسته از یزد تماس می‌گیرد و دیگری از مشهد؛ بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به آنچه آن‌ها «عدم اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی» می‌نامند، اعتراض کردند. اما آیا باقیمانده متناسب‌سازی اجرا نشده است؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره اشتباه مسئولان در محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به موضوع اعمال نشدن ضریب افزایش سال ۱۴۰۱ اشاره می‌کند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی اجرایی شده منتها یک ایراد دارد، ضریب افزایش سال ۱۴۰۱ به آن اعمال نشده است.

او اضافه کرد: سیستم به این گونه بوده که بسیاری از افراد که ۵۵ درصد تفاوت تطبیق می‌گرفتند، سهم‌شان از ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق بسیار ناچیز است.

امروز یک بازنشسته با حکم در دست مراجعه کرد که مبلغ ۷۵ درصد متناسب‌سازی برای او فقط ۴۷ هزار تومان شده بود؛ ۲۵ درصد این ۴۷ هزار تومان فقط ۱۵ هزار تومان می‌شود؛ این مبلغ بسیار ناچیز است!

صادقی با تاکید بر اینکه به دلیل ناچیز بودن سهم بازنشستگان، بسیاری تصور می‌کنند باقیمانده متناسب‌سازی اجرا نشده؛ ادامه می‌دهد: اجرای متناسب‌سازی از طریق فرمول‌های پیچیده‌ی کارشناسان سازمان صورت گرفته و متاسفانه ضریب افزایش ۱۴۰۱ برای بازنشستگان سایر سطوح یعنی ۳۸ درصد به اضافه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان، در آن اعمال نشده است.

این فعال صنفی بازنشستگان با بیان اینکه «این شیوه اجرا، مصداق نادیده گرفتن حق بازنشستگان است» می‌گوید: سازمان باید پاسخگو باشد؛ چرا افزایش سال قبل روی باقیمانده متناسب‌سازی اعمال نشده است؟ کارشناسان سازمان باید به موضوع ورود کنند و مدیرعامل را به اصلاح شیوه‌ی اجرا متقاعد سازند. شواهد نشان می‌دهد که ۲۵ درصد اعمال شده، اما عیناً در ۱۴۰۲ محاسبه شده، افزایش ۱۴۰۱ اصلاً منظور نشده است.

صادقی تاکید می‌کند: این ۲۵ درصد شامل حال همه بازنشستگان نمی‌شود؛ جامعه هدف آن فقط ۹۰۰ هزار نفر است که عموماً آورده‌ی آن برای بازنشستگان زیر ۵۰۰ هزار تومان بوده؛ موارد زیادی داریم که اعمال ۲۵ درصد منجر به افزایش زیر ۱۰۰ هزار تومانی مستمری‌ها شده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری جمع بندی می‌کند: بنابراین باید بگوییم باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا شده، اما با کج سلیقگی؛ اصولی که باید، را در نظر نگرفته‌اند و همین امر موجب نارضایتی بازنشستگانِ مشمول شده است.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان تامین اجتماعی روز گذشته یکشنبه در چند شهر ایران تجمع‎های اعتراضی برگزار کردند. همزمان، اعتراض‌های صنفی دیگری در ایلام و اهواز برگزار شدند.

تجمع‌های بازنشستگان در شوش، هفت‌تپه ، کرخه، کرمانشاه‌، رشت، اصفهان، شوشتر، اراک و اهواز برگزار شدند. بازنشستگان تامین اجتماعی از ماه‌ها پیش هر هفته تجمع کرده و خواستار بهبود شرایط معیشتی خود شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند: «افزایش مستمری سال جاری ناکافی و ناعادلانه است» و خواستار باطل شدن «این افزایش غیرقانونی» هستند.

به گفته آنها، افزایش ۲۱ و۲۷ درصدی مستمری‌ها «کفاف معاش بازنشستگان کارگری» را نمی‌دهد.

آنها همچنین خواستار استقلال بانک رفاه، ارتقای خدمات رفاهی، برخورداری از درمان رایگان و بهبود وضعیت درآمدی سازمان تامین اجتماعی هستند و می‌گویند: تامین اجتماعی مکلف به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان کارگری است.

همچنین خبرگزاری ایلنا به نقل از یک فعال کارگری در ایلام خبر داد که گروهی از کارگران پیمانکاری بخش حمل ونقل و خدمات شهرداری ایلام در روزهای شنبه و یکشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد خود تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران با ابراز نگرانی از اینکه دستمزدهای ماه‌های بعد نیز پرداخت نشود، گفتند: هنوز راه‌حل مناسبی از سوی مسئولان شهری برای حل این مشکل ارایه نشده است.

این فعال کارگری افزود: کارگران پیمانکاری طی دو ماه گذشته، برای پیگیری مطابات صنفی خود به چند نهاد دولتی و غیردولتی مراجعه کردند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

در سالیان اخیر، پرداخت نشدن دستمزدها در مناطق مختلف ایران به یکی از مهمترین مشکلات آنان تبدیل شده است. این وضعیت، موجب گسترش اعتراض‌های کارگری به شکل اعتصاب، راهپیمایی و تجمع شده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید