یارانه نقدی | حذف یارانه نقدی | حذف یارانه نقدی این افراد

فوری/حذف یارانه نقدی این گروه سال آینده | یارانه نقدی چه کسانی حذف می شود

سال آینده یارانه‌ها حذف می‌شود؟

فوری/حذف یارانه نقدی این گروه سال آینده | یارانه نقدی چه کسانی حذف می شود
کدخبر : 13300
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی)  حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از ۱۰ درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

هنوز لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است اما برخی از جزئیات لایحه بودجه رسانه‌ای شده و یکی از این موارد، احتمال افزایش مبلغ یارانه نقدی سال آینده است. یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا می‌کند؟

نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از پیشنهاد دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی خبر داده و گفته «افزایش ۱۰درصدی یارانه‌ها در دستور کار دولت است.»

با این حساب مبلغ یارانه‌های نقدی در سال آینده ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت و مبلغ یارانه‌های سه دهک اول جامعه به ۴۴۰ هزار تومان و مبلغ یارانه شش دهک دیگر جامعه، ۳۳۰ هزار تومان می‌شود. با این حساب اگر افزایش یارانه‌های نقدی تصویب شود، یارانه خانوارها ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بیشتر می‌شود.

البته این افزایش مشروط به موافقت مجلس است. چون نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفته است «این اعداد و ارقام پیشنهادات دولت است و بودجه باید در مجلس نهایی شود.»

اما کمی بعید است که در این شرایط اقتصادی، مجلس با پیشنهاد افزایش یارانه‌ها موافقت نکند.

یارانه نقدی

البته پیش از این هم رئیس سازمان برنامه و بودجه از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی سال جدید خبر داده بود. اظهارنظری که این گمانه را تقویت می‌کرد که احتمالا مبلغ یارانه نقدی برای همه گروه‌ها یکسان شود و ۹ دهک درامدی اول جامعه هر کدام ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کنند.

البته چنین پیشنهادی تنها به نفع شش دهک درآمدی بالای جامعه است و سه دهک اول شامل افزایش مبلغ یارانه نمی‌شوند. بر این اساس احتمالا پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی یارانه‌ها به اجرا نزدیک‌تر است.

البته خبر جدید سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بیانگر نکته دیگری هم هست. آن هم اینکه سال آینده یارانه نقدی حذف نمی‌شود و پرداخت آن به قوت خود باقی است. این در حالی است که از چند ماه قبل مدام مساله پرداخت کالابرگ و حذف یارانه نقدی در جلسات دولتی و اخبار رسانه‌ها مطرح شده بود. مساله مهم این بود که مجلس دولت را ملکف به پرداخت کالابرگ کرده و اصرار داشت که دولت باید یارانه ها را حذف کند و به جای آن کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک بدهد. اما کمی بعد مشخص شد که قرار است انتخاب یارانه و کالابرگ بر عهده خود افراد باشد. اما حالا به نظر می‌رسد که دولت خواستار پرداخت یارانه نقدی است و همین روند ادامه پیدا می‌کند.

اسماعیلی همچنین درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران هم اظهارنظر کرده است. وی اعلام کرد آقای صالح‌آبادی در یکی از آخرین اظهارنظرات خود به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود «افزایش حقوق ۵۷ درصدی که برای کارگران در سال جاری اعمال شد کفاف سال آینده کارگران را هم می‌دهد و بانک مرکزی به‌دلیل تبعات تورمی افزایش حقوق کارگران اجازه این کار در سال آینده را نمی‌دهد.» البته بلافاصله ما پاسخ ایشان را دادیم و تصریح کردیم که بانک مرکزی اختیاری در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران ندارد و شورای حقوق و دستمزد است که باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در همین زمینه قرار است که در روزهای آتی جلسات مقدماتی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و نماینده دولت برگزار شود، اما کمیسیون اجتماعی به‌عنوان متولی پیگیری حقوق کارگران نسبت به افزایش حقوق ۲۰درصدی که از سوی دولت پیشنهاد داده شده است، بحث دارد و از نظر ما با توجه به تورم فعلی، این افزایش حقوق نمی‌تواند تأمین‌کننده نیازهای جامعه کارگری کشور باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • محمدرضا
    0

    چرا نمیگی از آزاد سازی قیمتها چقدر گیر دولت میاد

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه