وام فوری | وام فوری ویژه شهریور 1401

وام فوری 100 میلیون تومانی کم بهره برای زنان | وام فوری با کارمزد صفر درصد

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ درباره چرایی پرداخت نشدن افزایش حقوق بازنشستگان در شهریور ماه گفت: اگر خزانه داری منابع مورد نیاز را تامین کند، برخی از این پرداختی‌ها انجام می‌شود.

وام فوری 100 میلیون تومانی کم بهره برای زنان | وام فوری با کارمزد صفر درصد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام فوری به واحدهای تولیدی تعلق میگیرد. وام فوری 5 میلیاردی به واحدهای تولیدی برای جلوگیری از برشکستگی تعلق خواهد گرفت. جزییات وام فوری 5 میلیارد تومانی را صندوق رفاه مشخص میکند. وام فوری در جهت حمایت از امور اقتصادی مدتی است به درخواست کنندگان وام تعلق میگیرد. در ادامه جزییات این وام فوری را بخوانید. 

وام فوری

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس مصوبه هیئت وزیران موظف است تا اقدامات لازم را برای صدور ضمانت نامه به بانک‌های عامل جهت پرداخت وام اشتغال خرید زنان سرپرست خانوار از محل اعتبارات صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تا سقف 100 میلیون تومان انجام دهد.

طبق مصوبه هیئت وزیران، وام 100 میلیونی به زنان سرپرست خانوار دهک‌های اول تا پنجم درآمدی تعلق خواهد گرفت. براساس اطلاعات موجود، دریافت این تسهیلات به معرفی ضامن احتیاج ندارد. درخصوص نحوه هماهنگی و نظارت بر اجرای مصوبه مذکور، ستاد ملی زن و خانواده مسئولیت مستقیم هماهنگی، پایش و نظارت بر اقدامات همه دستگاه‌های ذی ربط را برعهده گرفته است. عوامل مربوط به پرداخت این وام باید هر شش ماه یکبار برنامه‌ها و اقدامات خود را به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده مخابره کنند.

وام فوری

برنامه پرداخت این وام فروردین ماه سال جاری از سوی ستاد ملی زن و خانواده تصویب و به تایید وزرای عضو ستاد رسید.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس مصوبه هیئت وزیران موظف است تا اقدامات لازم را برای صدور ضمانت نامه به بانک‌های عامل جهت پرداخت وام اشتغال خرید زنان سرپرست خانوار از محل اعتبارات صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تا سقف 100 میلیون تومان انجام دهد.

براساس گفته‌های نرجس خاتون اسعدی، سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی، در مجموع 247 هزار و 500 خانوار تاکنون شناسایی شده و تحت پوشش این مجموعه قرار دارند که سرپرست آن‌ها زنان هستند. همسر این زنان فوت شده یا طلاق گرفته یا اینکه در دائم اعتیاد یا زندان گرفتار شده‌اند، البته گروهی هم مفقودالاثر هستند. براساس گفته‌های اسعدی، در برخی از این خانوارهای شناسایی شده، دختران نقش سرپرست خانوار را ایفا می‌کنند.

زنان خانواری که واجد شرایط لازم برای دریافت وام باشند، بعد از ارائه مدارک معتبر فنی و حرفه‌ای می‌توانند پرونده اشتغال تشکیل داده و این تسهیلات را دریافت کنند. مجوزها و مدارک زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات مذکور از طریق کمیته اشتغال بهزیستی شهرستان‌ها بررسی می‌شود.

وام فوری

​سخنگوی دولت گفت: به موجب مصوبه دولت، وزارت کار موظف شده نسبت به صدور ضمانت‌نامه به بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار دهک‌های کم‌درآمد تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر اقدام کند.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به طرح مصوب هیئت وزیران برای تسهیل ضمانت وام های اشتغال خُرد زنان سرپرست خانوار، با پیگیری معاونت امور زنان، وزارت کار و کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: به موجب مصوبه دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده اقدامات لازم برای صدور ضمانت‌نامه به بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار دهک‌های کم‌درآمد (دهک های 1 تا 5 درآمدی) از محل اعتبارات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر اقدام کند. 

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت تاکنون تأکید بر حمایت از زنان سرپرست خانوار و کمک به رفع مشکلات این قشر از جامعه بوده است، افزود: براساس ماده (3) آیین نامه ستاد ملی زن و خانواده، کلیه مصوبات ستاد ملی زن و خانواده طبق اصل (138) قانون اساسی و مجوز هیئت وزیران لازم‌الاجرا بوده و کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌ها موظفند بر اساس مصوبات ستاد اقدام کنند.

بهادری جهرمی گفت: در همین راستا پیشنهاد تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال خُرد زنان سرپرست خانوار با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، در فروردین ماه سال جاری از سوی ستاد ملی زن و خانواده و با حضور رئیس جمهور مصوب و به تأیید وزرای عضو ستاد رسید و پس از آن، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با توجه به رویه موجود درخصوص ابلاغ مصوبات ستاد مذکور، پیشنهاد طرح یاد شده را برای تصویب نهایی به هیئت وزیران ارائه کرد که در جلسه روز یکشنبه 20 شهریور دولت به تصویب رسید.

وام فوری

سخنگوی دولت در ادامه، در پاسخ به چگونگی اجرای طرح مصوب دولت برای تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال گروه هدف، اظهار داشت: براساس مصوبه دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اقدامات لازم را جهت بهره‌گیری از ظرفیت صندوق سرمایه‌گذاری تعاون در راستای صدور ضمانت‌نامه تسهیلات اشتغال خُرد زنان سرپرست خانوار (دهک های 1 تا 5 درآمدی)، تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر به بانک‌های عامل و با اعتبار 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق به انجام رساند و در صورت تأمین اعتبار تکمیلی صندوق، صدور ضمانت نامه از طرف صندوق تا 5 برابر مبلغ تودیع شده انجام می شود.

بهادری‌جهرمی همچنین درباره نحوه هماهنگی و نظارت بر اجرای مصوبه مذکور، تصریح کرد: به موجب این مصوبه، ستاد ملی زن و خانواده مسئولیت مستقیم هماهنگی، پایش و نظارت بر اقدامات کلیه دستگاه‌های ذیربط را بر عهده داشته و دستگاه‌های مذکور موظفند تمامی اقدامات و برنامه‌های خود را در اجرای این مصوبه هر 6 ماه یک بار به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده (معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) گزارش کنند.

سخنگوی دولت در ادامه، با اشاره به تقسیم کار دستگاهی تعیین شده از سوی دولت برای اجرای مصوبه یاد شده، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این مصوبه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به ایجاد هماهنگی لازم به منظور سپرده‌گذاری مبالغی از محل کمک‌های بلاعوض، بودجه‌های حمایتی و یا مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها در حساب‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و نیز معرفی زنان سرپرست خانوار واجد شرایط صدور ضمانت نامه به صندوق اقدام خواهد کرد.

وی گفت: همچنین تقویت منابع قرض‌الحسنه به منظور ایجاد توان و امکانات برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به جامعه هدف و احراز صلاحیت متقاضیان مبنی بر تعیین دهک درآمدی (قرار داشتن در دهک های 1 تا 5) و سرپرست خانوار بودن به استناد اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان، از دیگر اقدامات این وزارتخانه در اجرای طرح مصوب دولت خواهد بود.

محمد صادق محمدیاری با بیان اینکه برنامه صندوق برای حمایت از صنایع کوچک در سال ۱۴۰۱ این است که متفاوت از سالهای گذشته محصولات خود را کامل کند، اظهار کرد: در گذشته صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک صرفا نسبت به صدور ضمانتنامه و تضمین تسهیلات برای واحدهای صنایع کوچک اقدام می‌کرد، اما حالا به این نتیجه رسیدیم که باید یک محصول را به طور کامل ارائه دهیم. یعنی صرفاً تامین کننده تضامین نباشیم و خودمان بتوانیم تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم.

به گفته وی در همین راستا صندوق منابع خود در بانکهای مختلف را تجمیع و با چند بانک تفاهم نامه منعقد کرد تا به واحدهای تولیدی که وضعیت اعتباری مناسبی دارند و از طرف صندوق به بانک معرفی می‌شوند تا سقف ۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و خرید ماشین آلات جدید ارائه کند. در حال حاضر از هر استان واحدهایی به صندوق معرفی شدند که کارهای اعتبار سنجی آنها در حال انجام است و در صورتی که دارای شاخصهای صندوق باشند، به بانکهای عامل معرفی می‌شوند.

معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با بیان اینکه صندوق، وثیقه این تسهیلات را نیز فراهم می‌کند، اظهار کرد: همزمان با ورود درخواست به صندوق، هم تضامین از قبل تهیه شده و هم تسهیلات آماده پرداخت است و یک محصول و خدمت کامل در اختیار صنایع کوچک قرار خواهد گرفت.

بر این اساس به گفته محمدیاری در سال جاری صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک هم ضمانتنامه صادر می‌کند و هم واحدها را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌کند. واحدهایی که صندوق به بانک معرفی می‌کند نیازی به ارائه وثیقه ندارند، بلکه صندوق وثایق به مراتب کمتری از آنها دریافت می‌کند. همچنین برای گروه‌های اعتباری A و B هیچ وثیقه‌ای برای صدور ضمانت نامه دریافت نمی‌شود و صرفا ضمانت نامه با چک و سفته مدیران شرکتها صادر می‌شود تا بانک به آنها تسهیلات پرداخت کند.

وام فوری

کدام واحدها، وام فوری بدون وثیقه می‌گیرند؟

وی درباره شرایط واحدهایی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند نیز گفت: واحد تولیدی باید فعال باشد و برای افزایش یا حفظ تولید نیاز به سرمایه در گردش داشته باشد. همچنین برای خرید ماشین آلات، واحد باید برای توسعه تولید برنامه داشته باشد. واحد تولیدی مورد نظر باید به لحاظ اعتباری از مقبولیت متوسطی برخوردار باشد، یعنی واحدهای که تعطیل هستند یا بازار ندارند نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند. مسئله بازار تا جایی مهم است که اگر واحدی ثابت کند که بازار برای محصولاتش فراهم است، مسائل دیگر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول درباره سقف ضمانت‌نامه ها در سال جاری نیز گفت: در سال جاری سقف ضمانت نامه‌های اعتباری یا بانکی از سه میلیارد به پنج میلیارد و ضمانتنامه های پیمانکاری از سه به هفت میلیارد افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی طرح دیگه صندوق برای سال جاری این است که با مجوز مجمع عمومی برای واحدهای که به لحاظ کیفی وثایق و رتبه اعتباری بهتری دارند، تا ۵۰ درصد تخفیف اعمال شود. همچنین به دنبال این هستیم ۵۰ درصد دیگر کارمزد با استفاده از کمک های بلاعوض سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی استانها تامین شود تا ضمانتنامه‌ها به طور رایگان در اختیار صنایع کوچک قرار گیرد.

در این بخشنامه صراحتاً تاکید شده است،"بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل صددرصد (۱۰۰٪) مانده سپرده های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد (50٪) سپرده های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور را با اولویت نخست از طریق بانک های عامل تأمین کند. بانک ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسؤولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانکهای عامل و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می باشد. عدم اجراء یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

وام فوری

بر این اساس برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول 200 میلیون ریال و به ازای فرزند دوم 400 میلیون ریال و به ازای فرزند سوم 600 میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم 800 میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد 1.000میلیون ریال؛

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد لحاظ می گردد. بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه ای به منظور ثبت نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد کند."

در پایان این بخشنامه موکدا یادآور شده است ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گفتنی است، متقاضیان می توانند برای ثبت نام به سامانه تسهیلات یاد شده به آدرس ve.cbi.ir/vc /Defaultvc.aspx مراجعه کنند. ( قابل ذکر است این سامانه راس ساعت 16 امروز جهت ثبت نام تسهیلات فرزندآوری فعال خواهد شد.)

دیدگاه خود را ارسال کنید