روز داروساز چه روزیست و چالش های یک داروساز چیست؟

کد خبر: 1171081
روز داروساز چه روزیست و چالش های یک داروساز چیست؟

 

 

روز داروساز چه روزی است؟

به گزارش فردا نیوز و به نقل از گروه معماران شهرآرا، محمد بن زکریای رازی از نخستین دانشمندانی است که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد و به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نامیده‌اند. به پاس بزرگداشت مقام این فیلسوف بزرگ و قدردانی از زحمات فراوان وی در پیشرفت علم داروسازی، روز پنجم شهریور را به عنوان روز بزرگداشت این شیمیدان بزرگ ایرانی و روز داروساز نامگذاری شده است.

روز داروساز بهانه‌ای برای یادآوری و تقدیر از تلاش داروسازان و نقش موثر داروسازی درنظر گرفته شده است. در ادامه این گزارش به بررسی مهم ترین چالش های یک داروساز از در مسیر راه اندازی و برندسازی داروخانه میپردازیم و به آنها پاسخ میدهیم.

چالش‌های یک داروساز چیست؟

چالش‌های داروساز از زمان انتخاب رشته و شروع تحصیلات در دانشگاه شروع می‌شود. دانشجویان داروساز باید واحدهای عملی و تئوری رشته‌ی خود را با موفقیت بگذرانند

بعد از فارغ‌التحصیل شدن با چالش تاسیس داروخانه مواجه می‌شوند؛ از پیدا کردن ملک مناسب گرفته تا دریافت مجوزهای مربوطه، مدیریت داروخانه و افزایش فروش در داروخانه دست و پنجه نرم می‌کنند.

داروساز چه زمانی میتوانند داروخانه به نام خود تاسیس کنند؟ به چه مجوز هایی نیاز دارد؟

با فارغ التحصیلی در مقطع حداقل کارشناسی در دانشگاه های معتبر با تایید وزارت، میتوان برای تاسیس داروخانه اقدام کرد. البته که شرایط فقط به داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر آن ختم نمیشود. راه های زیادی باید طی شود تا موافقت اصولی و پروانه تاسیس داروخانه صادر  شود اما به مناسبت روز داروساز اشاره‌ی کوچکی به چند مورد میکنیم:

1.تابعیت جمهوری اسلامی  

 2.متدین به یکی از ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

3.تعهد کتبی و محضری مبنی بر رعایت کلیه ی قوانین

 4.اقامت در ناحیه ی جغرافیایی محل تاسیس بر اساس ضوابط 

5.گواهی عدم سوء پیشینه

و.... جزییات بیشتر شرایط تاسیس و اداره ی داروخانه ها را میتوانید در آیین نامه وزارت بهداشت و درمان مطالعه کنید. 

2

چه ملکی با چه متراژی برای داروخانه مناسب است؟ استانداردهای فیزیکی فضا چیست؟

داروخانه ها با هر متراژی که باشند همیشه با کمبود فضا مواجه هستند. حداقل متراژ لازم برای فضای داروخانه طبق ضوابط 30 متر مربع است. اما پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید فضای کافی برای طراحی و اجرای دکوراسیون داروخانه مدرن و اصولی که افزایش کارایی را به همراه دارد، داشته باشید، حداقل به 60 یا 70 متر فضا فکر کنید و چنانچه که تلاش کردید و ملکی مطابق با خواسته های خود پیدا نکردید به متراژ های کمتر از 60 متر مربع فکر کنید.

با توجه به اینکه قیمت تمام شده ی تاسیس داروخانه و دکوراسیون داروخانه این روزها زیاد شده است، باید به راه هایی که باعث افزایش فروش در داروخانه میشود و بازگشت سرمایه را سریع تر میکند فکر کرد. طراحی و اجرا داروخانه شاید به نظر کار ساده بیاید اما نکته ی مهم این است که بتوان از هر فضایی به بهترین حالت برای چیدمان فضا استفاده کرد. به طور کلی در داروخانه هیچ فضای پرتی نباید وجود داشته باشد علاوه بر آن ،اینکه در کنار استفاده ی بهینه باید طراحی داروخانه به گونه ای باشد که مخاطب هیچگونه بی نظمی و شلوغی را حس نکند. گروه معماران شهرآرا در این زمینه تجربه های زیادی دارد و شما میتوانید با مشاوره از این گروه بهترین تصمیم را برای طراحی و اجرا داروخانه خود بگیرید.

البته هر چقدر متراژ داروخانه بزرگتر باشد هزینه‌ی قفسه بندی داروخانه، کانتر و... بیشتر میشود اما ارزش آن را دارد که در این زمینه هزینه کنید. چرا که اکثر قفسه بندی ها از ام دی اف هستند و درجه کیفی های متفاوتی دارند. اما نکته ی مهمی که وجود دارد این است که شما از گروهی که برای طراحی و اجرا دکوراسیون داروخانه انتخاب میکنید بخواهید که اجرا دکور داخلی به نحوی باشد که کامل اقابل جابه جا باشند. این نکته برای داروخانه های استیجاری که هر چند سال یکبار جابه میشوند نکته ی مهمی است چرا که میتوانند از حداکثر دکور خود در فضای جدید استفاده کنند.

برای رشد برند داروخانه و برند شخصی داروساز باید چه کند؟

برای اینکه هم خودتان و هم داروخانه‌تان شناخته شوید و افزایش فروش و درآمد را تجربه کنید، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که برندسازی انجام دهید.

یکی از روش‌های سنتی و کاربردی برای شناخته شدن در میان همکاران و مخاطبان‌تان این است که در همایش‌ها، کنفرانس‎‌ها، و کامیونیتی داروسازان حضور فعال و موثر داشته باشید.

برندسازی داروخانه از طریق روش‌های زیر نیز اتفاق میفتد:

داشتن سایت برای داروخانه

ایجاد یا تقویت وب سایت برای جذب مراجعینی کاربرد دارد که می‌خواهند به صورت آنلاین می‌خواهند از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. در واقع سایت داروخانه باهدف اطلاع رسانی و فروش بیشتر در کسب و کار شما ایجاد می‌شود. داشتن سایت یکی از راهکارهایی است که به شما کمک می‌مند تا بهتر دیده شوید و پیشرفت کنید. برندسازی از طریق باعث می‌شود تا مراجعین و مشتریان اعتماد بیشتری داشته باشند و هر زمان که بخواهند از خدمات شما استفاده کنند.

 بهینه سازی سایت، وبلاگ و فروشگاه‌تان، نیز اهمیت زیادی دارد. برای اینکه بتوانید مخاطبان بیشتری را به سمت سایت‌تان هدایت کنید، باید تولید محتوا و طراحی مناسب و کاربردی را برای آن درنظر بگیرید. روی سئو وب سایت خود کار کنید تا کاربران بیشتری را به کسب و کار خود جذب کنید.

فعالیت در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

امروزه به کارگیری شبکه‌های مجازی به منظور بازاریابی و فروش متداول شده است. تولید محتوای جذاب و کاربردی و همچنین برقراری ارتباط صمیمانه و صادقانه با مخاطبان‌تان در اینستاگرام، یکی دیگر از روش‌های برندسازی است که به شناخته شدن و پیشرفت شما کمک می‌کند. مثلا می‌توانید جشنواره‌های مختلف برگزار کنید(مثلا به مناسبت رو داروساز برای مراجعین تخفیف درنظر بگیرید).

داشتن پیج اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا فروش حضوری‌تان را نیز افزایش دهید. برای اینکه بتوانید از اینستاگرام استفاده کنید دو راهکار برای شما وجود دارد:

1. به نام خودتان پیج اینستاگرامی را راه‌اندازی کنید و در ویدیوهای مختلف محصولات کاربردی برای هر بیماری و مشکلی را معرفی کنید.

2. به نام داروخانه‌تان پیج اینستاگرامی را راه‌اندازی کنید و خودتان و یا پرسنل داروخانه تولید محتوا کاربردی انجام دهید

داشتن لوگو و هویت بصری

طراحی لوگو داروخانه در جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان تاثیر زیادی دارد. لوگو اختصاصی خودتان یکی دیگر از راهکارهایی هست که کمک آن می‌توانید کسب و کارتان را ارتقاء دهید. لوگو و هویت بصری داروخانه‌ی شما نشان‌دهنده برند شما است و باید طوری طراحی شود که شما را از سایر رقبای‌تان متمایز کند.

طراحی لوگو داروخانه و هویت بصری، شامل طراحی اوراق اداری (کارت ویزیت، سربرگ و…) و لباس پرسنل می‌شود.

3

 

بهترین نرم افزارهای مدیریت محصول و فروش در داروخانه ها کدامند؟

به دلیل اینکه داروخانه مراجعین زیادی دارد و همه ی اقشار از داروخانه خرید میکنند، مدیریت داروخانه کار آسانی نیست. و مدیریت پرسنل، تامین محصول، مدیریت مالی و ... هم زمان بر است. روز داروساز شاید بهانه‌ی خوبی باشد که به صورت خلاصه و مفید درباره نرم افزار های مدیریت محصول در داروخانه صحبت کنیم و بهترین نرم افزارها را معرفی نماییم.

مزیت نرم افزارهای داروخانه ای این است که میتوانند بسیاری از نیازهای مراجعین و پرسنل داروخانه را رفع نموده و با مکانیزه نمودن بعضی از اقدامات داروخانه، اجرا کار ها سریع تر شود.

  • بروزآوری تعرفه دارویی بیمه ها
  • استفاده از گزارشات مالی و مدیریتی
  • بهبود در روند داروخانه
  • ورود اطلاعات نسخ دارویی برای سازمانهای بیمه گر و تهیه گزارشات و فایل‌های مورد نیاز بیمه

و …

 

اما 5 تا ازبهترین نرم افزارها به ترتیب:

1.نرم افزار داروخانه تیام

2. نرم افزار داروخانه سینا

3. نرم افزار داروخانه تبیانز

4.نرم افزار داروخانه پاردیک

5. نرم افزار داروخانه ماندگار

 

 

برای استخدام پرسنل داروخانه چه مواردی مهم است؟

برای استخدام پرسنل و تکنسین داروخانه، لازم است تا توانایی و مهارت لازم را برای انجام مسئولیت‌هایشان در داروخانه داشته باشند. با توجه به شرح وظایفی که برای هر پرسنل در نظر دارید این مهارت‌ها در هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

به طور کلی مهارت‌هایی که پرسنل داروخانه دارند، به شرح زیر است:

داروشناسی

ارتباط با بیمار

نسخه خوانی

قوانین بیمه و أصول قیمت زنی

به طور کلی مسئولیت‌هایی که تکنسین‌های داروخانه دارند، به شرح زیر است:

پذیرش نسخه

چیدمان داروها

سفارش دارویی

جمع بندی

در این گزارش سعی کردیم به مناسبت روز داروساز برخی از مهم ترین چالش های یک داروساز در مسیر تاسیس داروخانه را بیان نماییم گرچه در عمل چالش های بیشتر و پیچیده تری وجود دارد. از شما میخواهیم تا چالش هایی که وجود دارند ولی در این گزارش به ان اشاره نشده است را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها