نزدیک شدن نیرو‌های «حفتر» به طرابلس

کد خبر: 920243

یک منبع دیپلماتیک نزدیک به دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس به ریاست «فایز السراج» از اختلافات شدید در داخل دولت به دلیل موضع مبهم السراج در خصوص تحرکات «خلیفه حفتر» خبر داد.

نزدیک شدن نیرو‌های «حفتر» به طرابلس

خبرگزاری فارس: یک منبع دیپلماتیک نزدیک به دولت وفاق ملی در طرابلس از تحرکات ژنرال «خلیفه حفتر» در جنوب لیبی و در نزدیکی طرابلس خبر داد و گفت که گردان‌های وابسته به حفتر تا حدود زیادی به طرابلس نزدیک شده‌اند.

این منبع در مصاحبه با روزنامه «العربی‌الجدید» چاپ لندن، با اشاره به اختلافات داخلی دولت وفاق ملی گفت که رهبران سیاسی و فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی خواستار موضع روشن السراج درباره تحرکات اخیر نیرو‌های حفتر شده‌اند، اما السراج همچنان در پاسخ به آن‌ها تعلل می‌کنند.

بر اساس این گزارش، پایتخت لیبی اخیرا شاهد برگزاری چندین نشست از جمله نشست فراگیر هفته گذشته بود که با حضور هشت تن از فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی در طرابلس و دیگر‌های شهر‌های غرب لیبی و برخی شخصیت‌های صاحب منصب در طرابلس به منظور بررسی آخرین تحولات نظامی کشور برگزار شد.

به گفته منبع مذکور، السراج همچنان در برابر پیشنهاد «خالد المشری» رئیس شورای عالی دولت مبنی بر تعیین فرمانده نظامی در جنوب لیبی و بستن راه به روی تلاش‌های حفتر برای سیطره بر این منطقه، کارشکنی می‌کند و تنها به موافقت با ارسال کمک‌هایی به این منطقه از جمله تأمین نقدینگی و سوخت اکتفا کرده است در حالی‌که تعدادی از فرماندهان طرابلس نیز درباره مواضع السراج در قبال حفتر دچار تردید شده و معتقد به وجود نوعی هماهنگی بین این دو نفر هستند.

سکوت شک‌برانگیز السراج

برخی منابع لیبی از تلاش‌های اعضای شورای ریاستی دولت وفاق ملی با هماهنگی شورای عالی دولت برای بررسی راهکار‌های توقف سیطره نظامی حفتر بر جنوب لیبی خبر داده‌اند در حالی‌که السراج از زمان آغاز عملیات نظامی نیرو‌های حفتر در جنوب و مناطق اطراف طرابلس، همچنان سکوت اختیار کرده است و حتی با نادیده گرفتن این تحولات، اقدام به سفر دوره‌ای خارجی کرده و به اتریش و چک سفر کرد.

در همین ارتباط «حمید العطابی» فرمانده تیپ پیاده‌نظام «اللواء السادس» وابسته به دولت وفاق ملی در سب‌ها دو روز پیش از خروج نیروهایش از این شهر خبر داد و گفت که دولت وفاق در تحویل جنوب لیبی به حفتر دست داشت.

العطابی دلیل خروج نیروهایش از شهر سب‌ها را عدم برابری نیروهایش با نیرو‌های حفتر و شانه خالی کردن دولت وفاق از حمایت نظامی و لجستیکی از نیرو‌های وی، اعلام کرد.

«عاطف الرقیق» از فرماندهان برجسته در طرابلس در خصوص نگرانی فرماندهان شبه‌نظامیان در طرابلس گفت که جمعی از فرماندهان این شبه‌نظامیان در نشستی در طرابلس از «عبدالرؤوف کاره» فرمانده نیرو‌های ویژه «الردع» خواستند تا موضع خود درباره حفتر را اعلام کند.

الرقیق افزود که در پی درز اطلاعاتی درباره ارتباط شبه‌نظامیان «ثوار طرابلس» با امارات و روابط تنگاتنگ بین کاره با شبه‌نظامیان سلفی حفتر، کاره تأکید کرد که «سلفی نیست و مخالف حفتر است.»

العربی الجدید به نقل از این منبع دیپلماتیک پیش‌بینی کرد که اشتباه جدید در طرابلس در حال رخ دادن است و آن ائتلاف السراج به عنوان وزیر دفاع دولت وفاق ملی و رئیس شورای ریاستی با «فتحی باشاغا» وزیر کشور اهل مصراته در غرب لیبی است که احتمال آن می‌رود هماهنگی‌های پنهانی با حفتر نیز در جریان باشد.

این در حالی است که «عبدالرحمن الطویل» رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی روز یکشنبه (دیروز) وجود هر گونه هماهنگی با منطقه شرقی درباره اجرای عملیات نظامی در جنوب این کشور را تکذیب کرد، اما در عین حال گفت: «نیرو‌هایی که به جنوب اعزام شدند نیرو‌های ارتش لیبی هستند» و این سخن وی نیز اشاره تلویحی به موضع دولت وفاق ملی درباره حفتر و نیرو‌های آن است.

الطویل تصریح کرد که «ارتش لیبی یکپارچه است» و اختلافات بین طرف‌ها تنها اختلافات سیاسی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها