آمریکا 9 زندانی یمنی گوانتانامو را به عربستان منتقل کرد

کد خبر: 511939

وزارت دفاع آمریکا روز شنبه اعلام کرد 9 زندانی بازداشتگاه نظامی گوانتانامو به عربستان منتقل شده‌اند.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا روز شنبه از انتقال 9 تبعه یمنی محبوس در زندان نظامی گوانتانامو به عربستان خبر داد.
زندان گوانتانامو که قرار بود بازداشتگاه موقت وزارت دفاع آمریکا باشد، بعد از حملات تروریستی یازده سپتامبر 2001 به برج‌های تجارت جهانی نیویورک، به یکی از محل‌های اصلی نگهداری اتباع خارجی که آمریکا آن‌ها را به ظن ارتباط با گروه‌های تروریستی بازداشت کرده، تبدیل شد.
اسناد محرمانه منتشر شده از سوی کمیته تحقیق کنگره، از نقض گسترده حقوق زندانیان در این بازداشتگاه، که در خاک کوبا واقع شده، حکایت دارد. این اسناد نشان داد که شماری از زندانیان به اشتباه بازداشت شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها هم مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند. این شکنجه‌ها در دستکم یک مورد به مرگ یکی از زندانیان منجر شده است.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که چهارشنبه این هفته برای دیدار با مقامات سعودی وارد ریاض می‌شود، در رقابت‌های انتخاباتی سال 2008 وعده داده بود که این زندان بدنام را تعطیل کند. در حالی که کمتر از یک سال تا پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما باقی مانده، با وجود انتقال این 9 زندانی، هنوز 80 نفر دیگر در این زندان در حبس به سر می‌برند، در حالی که اغلب آن‌ها نه تفهیم اتهام شده‌اند و نه در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.
بنا بر اعلام سایت وزارت دفاع آمریکا، اسامی 9 زندانی که به عربستان منتقل شده‌اند، عبارت است از: احمد عمر عبدالله الحکیمی، عبدالرحمن محمد صالح ناصر، علی یحیی مهدی الریمی، طارق علی عبدالله احمد باعدا، محمد عبدالله محمد الحمیری، احمد یسلم سعید کومان، عبدالرحمن القیاطی، منصور محمد علی قطاع و مشهور عبدالله مقبل احمد الصبری.
پنتاگون در بیانیه خود از «اقدام انسانی و اراده» عربستان برای کمک به بسته شدن زندان گوانتانامو تمجید کرده است.
وزارت کشور عربستان ضمن تائید انتقال این 9 نفر، اعلام کرده است که بر اساس قوانین عربستان با این افراد رفتار خواهد شد و پذیرش آن‌ها هم به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که اکنون در ریاض ساکن است، صورت گرفته است.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، بر اساس برنامه اولیه دولت آمریکا، قرار بود زندانیان یمنی، که بزرگترین گروه از بازداشتی‌های گوانتانامو را تشکیل می‌دادند، به یک مرکز بازپروری در یمن منتقل شوند، اما به واسطه حمله سال گذشته عربستان سعودی به این کشور و قدرت گرفتن القاعده در یمن، این برنامه تغییر کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها