تلاش «واشنگتن» برای توقف فروش سلاح‌های روسیه در آسیای مرکزی

کد خبر: 920858

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در کنگره این کشور از تلاش «واشنگتن» برای توقف فروش سلاح‌های روسیه به کشور‌های آسیای مرکزی خبر داد.

تلاش «واشنگتن» برای توقف فروش سلاح‌های روسیه در آسیای مرکزی

خبرگزاری فارس: «جوزف ووتل» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در نشست کمیته امور نظامی مجلس سنای این کشور اظهار داشت: واشنگتن علاقمند به توقف خرید سلاح تولید روسیه توسط کشور‌های آسیای مرکزی است.

وی گفت: ما توقف واردات سلاح تولید روسیه توسط کشور‌های آسیای مرکزی را هدف خود قرار دادیم، اما قیمت‌های بالای سامانه‌های نظامی تولید آمریکا باعث شده تا موانعی برای کشور‌های این منطقه نظیر قزاقستان در حوزه خرید تجهیزات نظامی ایجاد کند.

این مقام نظامی آمریکا ادامه داد: ازبکستان علاقه‌مند به خرید سامانه‌ها و تجهیزات نظامی آمریکایی دارد و این فرصت جدی برای جلوگیری از توسعه همکاری مسکو و تاشکند در حوزه نظامی است.

ووتل گفت: تلاش‌های بسیار برای توسعه همکاری نظامی با تاجیکستان حتی با تقویت شدن پایگاه‌های نظامی روسیه واقع در قلمروی تاجیکستان در حال شکل گرفتن است.

نگرانی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در حالی است که کشور‌های آسیای مرکزی به طور سنتی در حوزه نظامی با روسیه همکاری می‌کنند و به دلیل شباهت زیرساخت‌ها و ساختار‌های نظامی و تجهیزات مانده از شوروی سابق خریداری سامانه‌های تولید کارخانه‌های روس برای کشور‌های منطقه مناسب می‌باشد.

همچنین کشور‌های منطقه در روسیه در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همسود در حوزه نظامی همواره مانور‌های مشترک نظامی را برگزار می‌کنند.

علاوه بر این قرقیزستان در قالب پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک‌های نظامی از جمله ماشین‌های نظامی، سلاح و سامانه‌های موشکی از روسیه دریافت می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها